×

آیین‌نامه تسهیل دسترسی نوآوران به امکانات و خدمات علمی و فنی

آیین‌نامه تسهیل دسترسی نوآوران به امکانات و خدمات علمی و فنی

آیین‌نامه-تسهیل-دسترسی-نوآوران-به-امکانات-و-خدمات-علمی-و-فنی آیین‌نامه تسهیل دسترسی نوآوران به امکانات و خدمات علمی و فنی شماره118524/ت39749هـ



وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ معاونت علمی و فناوری رییس جمهور ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 6/6/1387 بنا به پیشنهاد معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه تسهیل دسترسی نوآوران به امکانات و خدمات علمی و فنی را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه تسهیل دسترسی نوآوران به امکانات و خدمات علمی و فنی

ماده1ـ دستگاههای اجرایی موضوع ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری و موضوع ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به علاوه بانکها، بیمه‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند به منظور رشد و تقویت نوآوری در کشور، امکان استفاده نوآوران از امکانات و خدمات علمی و فنی خود را مطابق شرایط این آیین‌نامه فراهم سازند.
تبصره ـ منظور از نوآوران، صاحبان ایده‌های نو است که ایده آنها به صورت بالفعل به نتایج معینی دست یافته یا بالقوه ظرفیت آن راداشته باشد. تشخیص نوآوران و صاحبان ایده‌های نو برعهده دستگاههای اجرایی ذی‌ربط و نظارت آن با معاونت علمی و فناوری رییس جمهور می‌باشد.
ماده2ـ امکانات و خدمات علمی و فنی موضوع این آیین‌نامه عبارتند از:
1ـ منابع و تجهیزات پژوهشی و تحقیقاتی (مانند کتابخانه‌ها، اینترنت و دیگر پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و نظایر آنها).
2ـ فضا، امکانات و مواد آزمایشگاهی و کارگاهی.
3ـ خدمات تجهیزات پیشرفته و تخصصی مانند انجام آزمایش‌ها.
4ـ نتایج مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با ایده مطابق مقررات.
5 ـ بازدید از کارخانجات، تأسیسات، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و نظایر آن.
6 ـ راهنمایی و مشاوره علمی و تخصصی.
7ـ سایر امکانات و خدمات دستگاه‌ها که نقش مستقیم در تکمیل نوآوری مشمولان آیین‌نامه دارد.
ماده3ـ دستگاه‌های مذکور در ماده (1) این آیین‌نامه موظفند ضوابط و شیوه ارایه امکانات و خدمات موضوع ماده (2) این آیین‌نامه را در قالب دستورالعمل حمایت از نوآوران که به تأیید معاونت علمی و فناوری رییس جمهور می‌رسد، به صورت روشن و روان تنظیم و به نحو مقتضی از جمله از طریق پایگاه‌های اطلاع‌رسانی خود، به اطلاع عموم برسانند.
ماده4ـ دستگاه پس از دریافت درخواست متقاضی، جنبه‌های علمی و فنی طرح یا ایده را به لحاظ نوآورانه بررسی و در صورت تأیید، نسبت به ارایه انواع امکانات و خدمات موردتقاضا و مدت آن، براساس دستورالعمل موضوع ماده (3) حداکثر ظرف یک ماه تصمیم‌گیری نموده و به اطلاع متقاضیان می‌رساند.
تبصره1ـ حفظ اسرار نوآوری توسط دستگاه‌های ارایه دهنده خدمات و مسئولان و کسانی که ضرورتاً از مفاد نوآوری مطلع می‌شوند، در مراحل بررسی ضروری است.
تبصره2ـ در صورت درخواست نوآور، دستگاه‌ها می‌توانند مدت استفاده از امکانات و خدمات توسط نوآور را تمدید نمایند.
ماده5 ـ دستگاه‌ها مجازند با رعایت قوانین و مقررات امنیتی، خدمات علمی و فنی را در اختیار نوآوران قرار داده و نوآوران موظفند دقت کافی در بهره‌برداری صحیح از امکانات و تجهیزات و خدمات علمی و فنی مراکز به عمل آورند و ضوابط مراکز درخصوص حفاظت از اموال و تجهیزات و جنبه‌های ایمنی، بهداشتی و امنیتی را رعایت نمایند و در صورت اتلاف یا تقصیر، مسئولیت خسارت‌های وارده را برعهده داشته و نسبت به ادامه کار ایشان تصمیم‌گیری می‌شود.
ماده6 ـ مالکیت فکری دستاوردهای نوآوران موضوع این آیین‌نامه متعلق به خودشان است، مگر اینـکه قبل از شروع فعـالیت، توافقنامه کتبی میان نوآور و دستگاه نسبت به مالکیت فکری دستاورد ناشی از ایده صورت گیرد که در این صورت مطابق مفاد قرارداد عمل خواهدشد. در هر حال نوآوران باید مراتب حمایت دستگاه‌ها را به نحو مناسب در انتشارات مربوط به نوآوری اعلام نمایند.
ماده7ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور اعتبارات موردنیاز برای اجرای این آیین‌نامه را سالانه در بودجه‌های سنواتی لحاظ می‌نماید. نظارت بر حُسن اجرای اعتبارات با معاونت علمی و فناوری رییس جمهور است.
تبصره ـ میزان اعتبارات موردنیاز برای اجرای این آیین‌نامه در سال جاری بنا به پیشنهاد مشترک معاونت‌های برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و علمی و فناوری رییس جمهور از محل اعتبارات پیش‌بینی نشده به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
ماده8 ـ دستگاه‌ها موظفند هر سال گزارش عملکرد مربوط به خود را درخصوص این آیین‌نامه به معاونت علمی و فناوری رییس جمهور ارایه دهند. نظارت بر حُسن اجرای این آیین‌نامه با معاونت علمی و فناوری رییس جمهور است.
ماده9ـ دستگاه‌هایی که بیشترین و بهترین امکانات و خدمات را به نوآوران ارایه کنند، بنا به پیشنهاد معاونت علمی و فناوری رییس جمهور مورد تشویق رییس جمهور قرار می‌گیرند.





معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی


نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 18529

تاریخ تصویب : 1387/6/6

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت علوم و تحقیقات و فناوری - معاونت علمی و فناوری رییس جمهور - معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.