×

قانون توافقنامه جامع همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیوی

قانون توافقنامه جامع همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیوی

قانون-توافقنامه-جامع-همکاری-بین-جمهوری-اسلامی-ایران-و-جمهوری-بولیوی

وکیل

قانون توافقنامه جامع همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیوی شماره57805/182



جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
عطف به نامه‌ شماره 76627/40233 مورخ 15/5/1387 در اجراء اصل یکصد و بیست و سوم(123) قانون اساسی جمهوری‌اسلامی‌ایران قانون توافقنامه جامع همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیوی که با عنوان لایحه به مجلس‌شورای اسلامی تقدیم گردیده بود با تصویب در جلسه علنی روز چهار‌شنبه مورخ‌13/9/1387 و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ می‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

شماره185476 21/10/1387
وزارت امور خارجه
قانون توافقنامه جامع همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیوی که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ سیزدهم آذرماه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 4/10/1387 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره57805/182 مورخ10/10/1387 مجلس شورای اسلامی واصل‌گردیده‌است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می‌گردد.

رئیس جمهور ـ محمود احمدی‌نژاد

قانون توافقنامه جامع همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیوی

ماده واحده ـ توافقنامه جامع همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیوی مشتمل بر یک مقدمه و پنج ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

توافقنامه جامع همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیوی

مقدمه:
جمهوری اسلامی ایران (که از این پس ایران نامیده می‌شود) و جمهوری بولیوی (که از این پس بولیوی نامیده می‌شود)؛ با هدف توسعه روابط دوستانه بین دو کشور و دو ملت و ترویج مشترک صلح جهانی و توسعه پایدار و مکمل برای سایر ملل جهان؛ در موارد زیر توافق می‌نمایند:
ماده 1ـ
1ـ دو طرف بر تعهد خود مبنی بر چندجانبه گرایی در چهارچوب رعایت کامل قوانین و اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد به‌ویژه اصول برابری دولتها، پرهیز از توسل به تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی و یا استقلال سیاسی دیگر دولتها، استقلال، عدم دخالت در مسائل داخلی دیگر کشورها و همچنین به رسمیت شناختن حقوق دیگر ملتها برای تدوین و تعیین مدل توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود تأکید می‌نمایند.
2ـ در راستای تغییرات و گرایشهای مثبتی که در دنیا با روی کار آمدن نظام‌های سیاسی مخالف نئولیبرالیسم ایجاد شده، دوطرف با هدف ترویج سیاستهای اجتماعی، همکاری و همگرایی مبتنی بر دفاع از منافع ملی خود در برابر اهداف برتری طلبی، مساعی مشترک خویش را به کار می‌بندند.
3ـ دوطرف به‌منظور تقویت گفتمان سیاسی، تعمیق و تنوع بخشی به روابط دیپلماتیک میان کشورها و ایجاد مبانی مشترک، تلاشهای خود را برای امضاء اسناد دوجانبه به‌کار خواهند بست.
ماده 2ـ
1ـ سند حاضر، چهارچوب برنامه‌ها، طرحها، پروژه‌ها و قراردادهای مشخص همکاری‌های بین دو کشور را به‌ویژه در زمینه‌های: هیدروکربنها، معدن، تولید، صنعت، کشاورزی، زیرساختها، آب، جنگل‌کاری، فرهنگی، علوم، فناوری، مدیریت منابع طبیعی، ساختمان و تولیدات مشخص می‌نماید.
2ـ کشور بولیوی از طریق وزارت برنامه‌ریزی و توسعه، پروژه‌های همکاری را با طرح ملی توسعه تطبیق خواهد داد.
3ـ با هدف تحقق اهداف این سند و بر اساس قوانین و مقررات جاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیوی، همه برنامه‌ها، طرحها، پروژه‌ها، قراردادها و فعالیت‌ها در راستای همکاریهای فی‌مابین و همچنین کارشناسان، متخصصین و پرسنل اعزامی به کشور مقابل از کلیه مزایا و امتیازهای متداول در بخش همکاری بین‌المللی برخوردار خواهند شد.
4ـ وزارتخانه‌های مربوطه دو کشور برای اجراء توافقنامه‌ها، تعریف پروژه‌ها و نیز برنامه‌های همکاری در ارتباط با فعالیتهای خود، کمیته‌های(کارگروههای) فنی دوجانبه را تشکیل خواهند داد.
5 ـ وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور، بر اجراء سند جامع، توافقنامه‌های بین دیگر وزارتخانه‌ها و سایر اسناد دو جانبه نظارت نموده و آنها را مورد ارزیابی قرار خواهند داد. بدین منظور، از طریق ارسال یادداشت رسمی به ایجاد کمیسیون مشترکی که به صورت دوره‌ای تشکیل جلسه خواهد داد، اقدام خواهند کرد.
6 ـ وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور به منظور تجزیه و تحلیل تمام جوانب روابط دوجانبه و تبادل نظر درباره مسائل بین‌المللی و مورد علاقه دوطرف، از طریق یادداشت رسمی، یک ساز و کار مشاوره سیاسی، ایجاد نموده که به‌صورت دوره‌ای تشکیل جلسه خواهند داد.
ماده3ـ هرگونه اختلاف ناشی از تفسیر یا اجراء توافقنامه حاضر با مذاکرات مستقیم از طریق مجاری دیپلماتیک حل و فصل خواهد شد.
ماده4ـ اصلاحات موردنیاز بر این توافقنامه با مبادله یادداشت‌رسمی اعمال‌خواهدگردید.
ماده5 ـ این توافقنامه از زمان اعلام خاتمه مراحل قانونی تصویب توسط دوطرف، برای مدت زمان نامحدود لازم‌الاجراء خواهد بود. هریک از طرفین می‌توانند با ارسال یادداشت رسمی قصد خود را مبنی بر انقضاء این موافقتنامه، شش‌ماه پیش از تاریخ مورد نظر، به طرف مقابل اعلام نمایند. پایان این سند تأثیری بر اتمام پروژه‌ها و برنامه‌های در دست اجراء نخواهد داشت.
این سند در سه نسخه به ارزش و اعتبار یکسان به زبانهای فارسی، اسپانیایی و انگلیسی در تاریخ 5 مهرماه 1386 هجری‌شمسی برابر با 27 سپتامبر 2007 میلادی در شهر لاپاز امضاء گردید.

-----------------------------------------------------------------------------

از طرف از طرف
دولت جمهوری اسلامی ایران دولت جمهوری بولیوی

-------------------------------------------------------------------------------

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و پنج ماده در جلسه علنی روز چهار‌شنبه مورخ سیزدهم آذر‌ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 4/10/1387 به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

نوع : قانون

شماره انتشار : 18606

تاریخ تصویب : 1387/9/13

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور خارجه -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.