×

تصویب‌نامه درخصوص تخصیص تسهیلات ارزی به منظور اجرای طرحهای بخش گردشگری و توسعه صادرات کالاهای صنایع دستی

تصویب‌نامه درخصوص تخصیص تسهیلات ارزی به منظور اجرای طرحهای بخش گردشگری و توسعه صادرات کالاهای صنایع دستی

تصویب‌نامه-درخصوص-تخصیص-تسهیلات-ارزی-به-منظور-اجرای-طرحهای-بخش-گردشگری-و-توسعه-صادرات-کالاهای-صنایع-دستی

وکیل

تصویب‌نامه درخصوص تخصیص تسهیلات ارزی به منظور اجرای طرحهای بخش گردشگری و توسعه صادرات کالاهای صنایع دستی شماره229518/ت39826هـ



وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 1/8/1387 بنا به پیشنهاد شماره 155/1/872 مورخ 15/2/1387 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند (د) ماده (1) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب1383ـ و بند (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1387 کل کشور تصویب نمود:
1ـ معادل ارزی مبلغ پانزده هزار میلیارد (15.000.000.000.000) ریال از محل منابع ارزی موضوع بند (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1387 به عنوان سپرده به طور مساوی در اختیار بانکهای توسعه صادرات ایران و صنعت و معدن قرار می‌گیرد تا به صورت تسهیلات ارزی به منظور اجرای طرحهای بخش گردشگری و توسعه صادرات کالاهای صنایع دستی در چارچوب مفاد این تصویب‌نامه در اختیار به متقاضیان سرمایه‌گذاری قرار گیرد.
2ـ بانک‌مرکزی جمهوری‌اسلامی‌ایران موظف است بلافاصله پس از ابلاغ این تصویب‌نامه در حدود موجودی حساب ذخیره ارزی نسبت به ابلاغ سهمیه بانکهای عامل اقدام نماید.
3ـ تسهیلات اعطایی از محل منابع موضوع این تصویب‌نامه برای تأمین مالی طرحهای انتفاعی بخش گردشگری و توسعه صادرات کالاهای صنایع دستی حداکثر معادل هشتاد درصد کل هزینه سرمایه‌گذاری طرح خواهدبود و متقاضی موظف است حداقل بیست درصد از هزینه کل طرح را از محل عرصه و اعیان محل اجرای طرح در طول مدت اجرای طرح به عنوان سهم آورده خود تأمین کند.
4ـ دوره استفاده از تسهیلات موضوع این تصویب‌نامه برای سرمایه‌گذاری حسب تشخیص بانک عامل چهار سال، دوره تنفس یک سال و دوره بازپرداخت هفت سال خواهدبود.
مجموع دوره‌های ساخت، تنفس و بازپرداخت به تشخیص بانک عامل از ده سال تجاوز نخواهندکرد.
5 ـ تسهیلات موضوع این تصویب‌نامه صرفاً برای تأمین بخشی از هزینه‌های ارزی سرمایه‌گذاری در طرحهای بخش گردشگری و توسعه صادرات کالاهای صنایع دستی که توجیه فنی، اقتصادی و مالی آنها به تأیید بانک عامل رسیده باشد، پرداخت خواهدشد.
6 ـ مسئولیت کامل وصول تسهیلات پرداختی و واریز آن با بانک عامل می‌باشد. در صورت تأخیر گیرنده تسهیلات بازپرداخت اقساط در سررسید، مطابق جزء (7) بند (ج) شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات موضوع بند (د) ماده (1) قانون برنامه، مصوب 16/5/1386 هیئت امنای حساب ذخیره ارزی با متقاضی رفتار خواهدشد.
7ـ بانک عامل موظف است پس از بررسی و تأیید توجیه مالی و اقتصادی و فنی طرحهای معرفی‌شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به اخذ تأیید فنی و اقتصادی طرحها از سازمان مذکور اقدام نماید. تأیید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نافی وظایف و اختیارات بانک عامل درخصوص بررسی توجیه‌پذیری طرحهای متقاضی دریافت تسهیلات نخواهدبود.
8 ـ بانکهای عامل موظفند گزارش عملکرد تسهیلات موضوع این تصویب‌نامه را در مقاطع سه ماهه به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال نمایند.
9ـ تمام متقاضیان بخش غیردولتی برای استفاده از این تسهیلات، موظف به رعایت قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژه‌ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات ـ مصوب1375ـ در چارچوب اجرایی که توسط کمیسیون اقتصاد هیئت وزیران تنظیم خواهدشد، می‌باشند.
10ـ بانک عامل باید ظرف چهل و پنج روز طرحهای ارسالی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را مورد بررسی توجیه فنی، اقتصادی و مالی قرار داده و نتیجه آن را به سازمان مذکور (درصورت عدم پذیرش طرح با ذکر دلایل) اعلام نماید.
11ـ سایر مواردی که در این تصویب‌نامه مورد اشاره قرار نگرفته است، تابع ضوابط بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی (موضوع تصویب‌نامه شماره 93609/ت36212ک مورخ 10/6/1387) و دستورالعمل شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات ارزی (مصوب 16/5/1386 هیئت امنای حساب ذخیره ارزی) خواهدبود.
معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 18645

تاریخ تصویب : 1387/8/1

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور - بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.