×

آیین‌نامه اجرایی بند (37) ماده واحده قانون بودجه سال 1388 کل کشور

آیین‌نامه اجرایی بند (37) ماده واحده قانون بودجه سال 1388 کل کشور

آیین‌نامه-اجرایی-بند-(37)-ماده-واحده-قانون-بودجه-سال-1388-کل-کشور آیین‌نامه اجرایی بند (37) ماده واحده قانون بودجه سال 1388 کل کشور شماره125136/ت43323هـ



وزارت رفاه و تأمین اجتماعی ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 4/6/1388 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رفاه و تأمین اجتماعی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد بند (37) ماده واحده قانون بودجه سال 1388 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی بند (37) ماده واحده قانون بودجه سال 1388 کل کشور

ماده1ـ تعاریف و مفاهیم
الف ـ نظام ارائه خدمات سلامت: شامل ارایه تمام خدمات پیشگیری، درمانی و توانبخشی مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در نظام سلامت و در سه سطح به شرح زیر ارایه می‌شود:
سطح اول (خدمات پایه سلامت): شامل خدمات و فعالیتهای ارتقای سلامت، پیشگیری، مراقبت اولیه، غربالگری، درمان عمومی سرپایی، تأمین دارو و دیگر اقلام پزشکی، درخواست و انجام خدمات پاراکلینیک، تدبیر فوریتها، ثبت اطلاعات در پرونده سلامت، ارجاع و پیگیری بیمار می‌باشد. نخستین تماس فرد با نظام سلامت از طریق تیم سلامت براساس بسته‌های خدمت تعریف شده صورت می‌گیرد.
سطح دوم: شامل خدمات تخصصی و توانبخشی سرپایی یا بستری، تأمین دارو و دیگر اقلام پـزشکی، درخواسـت و انجام خدمات پاراکلیـنیک موردنیاز می‌باشد. اطلاعات مربـوط به این سطوح توسط ارایه‌دهندگان خدمات در اختیار مسئول سطح اول قرار می‌گیرد.
سطح سوم: شامل خدمات فوق تخصصی و توانبخشی سرپایی یا بستری دارای اولویت، تأمین دارو و دیگر اقلام پزشکی و خدمات پاراکلینیک می‌باشد. بازخورد خدمات این سطح در اختیار سطوح ارجاع‌کننده قرار می‌گیرد.
ب ـ نظام ارجاع: مجموعه فرآیندهایی که مسیر حرکت و ارتباط فرد را در سطوح سه‌گانه خدمات این نظام تعیین می‌کند. اطلاعات راجع به استفاده فرد از خدمات نظام سلامت نهایتاً در پرونده سلامت شخص نزد پزشک خانواده یا تیم سلامت از طریق ارسال پس‌خوراند از سطوح تخصصی‌تر ثبت می‌شود.
ج ـ پزشک خانواده: فردی که با حداقل مدرک دکترای پزشکی عمومی و دارای مجوز معتبر کار پزشکی علاوه بر ارایه خدمات سطح اول (خدمات پایه سلامت) در محدوده بسته خدمات تعریف‌شده، مسئولیت تداوم خدمات و اداره تیم سلامت را برعهده دارد و موظف است که خدمات و مراقبت‌های سلامت را بدون تبعیض سنی، جنسی، ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی و ریسک بیماری در اختیار فرد، خانواده، جمعیت و جامعه تحت پوشش ارایه و پیگیری نماید.
چ ـ تیم سلامت: گروهی از صاحبان دانش و مهارت در حوزه سلامت که بسته خدمات سطح اول را در اختیار فرد، خانواده و جامعه تعریف‌شده قرار می‌دهند و مسئولیت آنان با پزشک خانواده است. افراد تحت‌پوشش هر تیم سلامت برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی باید از طریق این تیم وارد زنجیره ارایه خدمات سلامت شوند، در غیراینصورت موظف است صددرصد (100%) هزینه‌های درمانی مربوط را شخصاً پرداخت نماید. ترکیب این تیم توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌گردد.
ماده2ـ به منظور تأمین عادلانه سلامت، ارتقاء کیفیت، کارایی و بهره‌وری و همچنین ایجاد وحدت رویه در استقرار نظام ارجاع مبتنی بر پزشک خانواده در مناطق روستایی و تسری تدریجی آن به شهرهای زیر یکصد هزار نفر، برنامه یادشده از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه در شهرهای منتخب اجرا می‌گردد.
ماده3ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است خط‌مشی‌های حاکـم بر اجرای برنامه اعم از بسـته خدمات سلامت، ترکیب تیم سلامـت، نسبت نیروی انسانی به جمعیت تحت پوشش، استانداردهای فیزیکی محل ارایه خدمت، راهنمایی بالینی ارایه خدمت استاندارد در مراکز فوق و راهنمای ارجاع بین سطوح سه‌گانه ارایه خدمات را ظرف یک ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه برای اجرا ذی‌نفعان اعلام کند.
ماده4ـ شورای عالی بیمه خدمات درمانی موظف است بسته مورد تعهد بیمه پایه سلامت در سطوح سه‌گانه ارایه خدمت و نرخ آن و شیوه‌های خرید خدمت را ظرف سه ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه جهت اجرا ابلاغ نماید.
ماده5 ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور موظف است ضمن نظارت بر حُسن اجرای برنامه گزارش مراحل انجام کار را در مقاطع زمانی شش ماهه تهیه و به هیئت وزیران ارایه نماید.
ماده6 ـ به منظور هماهنگی اجرایی و عملیاتی برنامه، ستادی در سطح ملی با مشارکت ذی‌نفعان به پیشنهاد شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور تشکیل خواهدشد که مصوبات و دستورالعمل‌های آن در چارچوب قوانین و مقررات مربوط برای کلیه دستگاههای اجرایی لازم‌الاجرا خواهدبود.
ماده7ـ کلیه دستگاههایی دولتی مشمول ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ـ مصوب1383ـ و سایر دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است موظف به همکاری برای انجام این برنامه هستند.
رئیس جمهور ـ محمود احمدی‌نژاد

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 18805

تاریخ تصویب : 1388/6/4

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت رفاه و تامین اجتماعی - معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور - وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.