×

تصویب‌نامه درخصوص تعیین نحوه پرداخت یارانه به ساختمانهای غیردولتی موجود و در حال ساخت

تصویب‌نامه درخصوص تعیین نحوه پرداخت یارانه به ساختمانهای غیردولتی موجود و در حال ساخت

تصویب‌نامه-درخصوص-تعیین-نحوه-پرداخت-یارانه-به-ساختمانهای-غیردولتی-موجود-و-در-حال-ساخت تصویب‌نامه درخصوص تعیین نحوه پرداخت یارانه به ساختمانهای غیردولتی موجود و در حال ساخت شماره131164/ت41429هـ



وزارت نفت ـ وزارت مسکن و شهرسازی ـ وزارت کشور ـ وزارت نیرو
وزارت آموزش و پرورش ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ـ سازمان حفاظت محیط‌زیست
مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ـ سازمان نظام مهندسی ساختمان
هیئت‌وزیران در جلسه مورخ 4/6/1388 بنا به‌پیشنهاد مشترک شماره238940 ـ3/12 مورخ 27/8/1387 وزارتخانه‌های نفت و مسکن و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:
1ـ نحوه پرداخت یارانه به ساختمانهای غیردولتی موجود و در حال ساخت که مبحث (19) مقررات ملی ساختمان را اجرا نمایند، مطابق این تصویب‌نامه تعیین می‌شود.
2ـ اعطای یارانه به ساختمانهای در دست ساخت و موجود در مناطق شهری سراسر کشور با اولویت مراکز استان و شهرهای پرجمعیت انجام پذیرد.
3ـ وزارت نفت از محل اعتبارات داخلی شرکتهای تابع و یا صرفه‌جویی‌های حاصل، هزینه‌های موضوع این تصویب‌نامه را تا سقف سیزده هزار و پانصد و پنجاه میلیارد (000/000/000/550/13) ریال در دوره سه ساله (1390ـ 1388) مطابق دستورالعمل اجرایی بند (9) این تصویب‌نامه پرداخت نماید. تأمین اعتبار موضوع این تصویب‌نامه توسط وزارت نفت در سال 1388 ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه انجام شود.
4ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است از محل اعتبارات خود اقدامات ذیل را ظرف سه ماه به انجام برساند:
الف ـ تیپ‌بندی قاب و شیشه پنجره‌های دوجداره و انتشار آن در چارچوب مقررات ملی ساختمان به منظور تولید انبوه.
ب ـ تهیه و ابلاغ چک لیست طراحی، اجرا و نظارت مبحث (19) مقررات ملی ساختمان.
پ ـ تهیه و ابلاغ طرح ساختاری ـ راهبردی ساماندهی مصرف انرژی در ساختمانها به مراجع ذیربط برای اجرا.
5 ـ وزارت نفت موظف است با همکاری وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی، کشور، نیرو و سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر دستگاههای ذیربط در امر انرژی، آموزشهای تخصصی لازم را برای اجرای مبحث (19) مقررات ملی ساختمان و سایر مقررات مربوط به صرفه‌جویی انرژی ارائه نماید.
6 ـ وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظفند نسبت به آموزشهای همگانی لازم برای اشاعه فرهـنگ صرفه‌جویی و پرهیز از اسـراف و تبذیر با تأکیـد بر کاهش مصرف انرژی اقدام کنند.
7ـ وزارت نفت موظف است با همکاری وزارتخانه‌های نیرو، مسکن و شهرسازی، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به تدوین و ابلاغ ضوابط و مقررات نحوه ممیزی انرژی و ارائه برچسب مصرف انرژی ساختمان با درج در شناسنامه فنی ساختمان اقدام نماید. وزارت مسکن و شهرسازی از طریق شرکتهای کنترل و بازرسی و ممیزی انرژی با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان موظف به انجام ممیزی و صدور بر چسب مصرف انرژی تمامی ساختمانها می‌باشد.
8 ـ کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های نفت، مسکن و شهرسازی، کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) و سازمان نظام مهندسی ساختمان علاوه بر تدوین دستورالعمل اجرایی ظرف یک ماه برای پرداخت یارانه به ساختمانهای موجود و در دست ساخت که توسط وزیر مسکن و شهرسازی ابلاغ می‌شود، مسئولیت نظارت بر اجرای این تصویب‌نامه را نیز بر عهده خواهد داشت.
9ـ در صورتی که هر یک از ساختمانهای موجود یا در حال احداث برای تأمین آب‌گرم مصرفی از سیستم‌های خورشیدی استفاده نماید، به ازای هر متر مربع کلکتور، مبلغ یک میلیون و دویست و پنجاه هزار (000/250/1) ریال یارانه براساس دستورالعمل اجرایی پرداخت شود.
10ـ یارانه به ساختمانهای در دست ساخت غیردولتی که موارد ذیل را به طور کامل رعایت کرده باشند، مطابق با دستورالعمل اجرایی یادشده تعلق می‌گیرد:
الف ـ عایقکاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان (سقف فضای پیلوت، سقف نهایی و دیوارهای خارجی).
ب ـ استفاده از قاب پنجره upvc یا آلومینیومی نرمال بر یک با شیشه دوجداره و عایقکاری لوله‌های آب‌گرم.
پ ـ عایقکاری دیگ و منابع دوجداره آب‌گرم و منابع انبساط، استفاده از تجهیزات تأسیساتی سرمایشی و گرمایشی راندمان بالا و سامانه‌های کنترل موضعی دما و استفاده از سامانه‌های کنترل هوشمند موتورخانه (در ساختمانهایی که دارای موتورخانه مرکزی می‌باشند).
11ـ وزارت نفت از طریق منابع داخلی شرکتهای تابع، مبلغ یک صد هزار (000/100) ریال به ازای هر متر مربع زیر بنا منوط به اجرای کامل بند (10) این تصویب‌نامه پرداخت نماید.
12ـ وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری وزارت نفت موظف است راهکارها و گردش کار لازم برای اجرای بند (11) این تصویب‌نامه را براساس دستورالعمل اجرایی یادشده در تمامی مراحل ساخت و ساز اتخاذ و نسبت به نظارت عالی بر آن اقدام نماید.
13ـ وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظفند با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران، مطالعه و احداث واحدهای تولید پراکنده برق و حرارت CCHP در شهرکهای مسکونی و شهرهای جدید را به انجام رسانده و نسبت به ترویج به کارگیری واحدهای تولید همزمان برق، حرارت و برودت در واحدهای مسکونی اقدام نماید.
14ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است با همکاری وزارت نیرو و وزارت نفت، مقررات استفاده از تولید همزمان برق و حرارت (و برودت) در ساختمان را تدوین و در قالب مقررات ملی ساختمان ارائه نماید. سازمان نظام مهندسی ساختمان موظف است بر اجرای مقررات مربوط نظارت نماید.
15ـ وزارتخانـه‌های نفت و نیرو موظفند با همکاری وزارت‌مسکن و شهرسـازی الگوی‌مصرف سوخت و برق را برای ساختمانهای موجود ظرف یک سال تهیه و برای تصویب به هیئت‌وزیران ارائه نمایند.
16ـ وزارت نفت از طریق منابع داخلی شرکتهای تابع براساس دستورالعمل اجرایی یادشده، چهل درصد هزینه اجرای هر یک از موارد ذیل را تا سقف هر مترمربع زیربنا معادل یکصد و پنجاه هزار (000/150) ریال جهت ساختمانهای موجود پرداخت نماید.
الف ـ عایقکاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان (سقف فضای پیلوت، سقف نهایی و دیوارهای خارجی).
ب ـ نصب پنجره‌های دوجداره UPVC یا آلومینیومی نرمال بریک.
پ ـ نصب سامانه‌های کنترل‌هوشمند موتورخانه و کنترل موضعی دما (شیر ترموستاتیک رادیاتور).
ت ـ نصب تجهیزات گرمایشی و سرمایشی پربازده نظیر چیلرهای جذبی خانگی (پنج تن تبرید).
ث ـ نصب درزگیر برای بازشوهای ساختمان.
ج ـ سایر راهکارهای بهینه‌سازی انرژی.
معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا رحیمی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 18809

تاریخ تصویب : 1388/6/4

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - وزارت مسكن و شهرسازی - وزارت آموزش و پرورش - سازمان حفاظت محیط زیست - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران - وزارت نفت - وزارت نیرو - موسسه استانداردوتحقیقات صنعتی ایران -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.