×

تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در خصوص واگذاری زمینهای مشخص شده در قالب طرح مسکن مهر

تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در خصوص واگذاری زمینهای مشخص شده در قالب طرح مسکن مهر

تصمیم-نمایندگان-ویژه-رییس-جمهور-در-خصوص-واگذاری-زمینهای-مشخص-شده-در-قالب-طرح-مسکن-مهر تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در خصوص واگذاری زمینهای مشخص شده در قالب طرح مسکن مهر شماره126560/ت43165ن



وزارت مسکن و شهرسازی ـ وزارت تعاون ـ وزارت کشور ـ وزارت نفت ـ وزارت نیرو
معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
تصمـیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در کارگروه مسکن که به استناد اصل یکصد و بیست‌ و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره 29238/ت40001هـ مورخ 19/3/1387 اتخاذ شده‌است، به‌شرح زیر برای اجرا ابلاغ می‌شود:
1ـ از تاریخ ابلاغ این تصمیم‌نامه واگذاری زمینهای مشخص شده در قالب طرح مسکن مهر (حق بهره‌برداری زمینهای 99 ساله) جهت ساخت واحدهای مسکونی این طرح به صورت گروهی انجام می‌شود. وزارت مسکن و شهرسازی موظف است متقاضیان این طرح را که واجد شرایط چهارگانه بوده و اسامی آنها به تأیید رسیده است، در قالب گروههای (3) تا (5) نفره ساماندهی کرده و زمینهای با کاربری مسکونی و بلامعارض را در حین مراحل آماده‌سازی به طور مشخص به این گروهها تحویل دهد.
تبصره1ـ شورای مسکن استان می‌تواند تعداد افراد هر گروه را در صورت کمبود زمین و متناسب با وضعیت زمین در استان و شهرستان یا ویژگیهای افراد متقاضی تا حدود (10) نفر افزایش دهد.
تبصره2ـ در صورتی که متقاضیان خرید مایل به اقدام تحت پوشش تعاونی خاصی باشند، حسب نظر شورای مسکن استان و نیز تعاونی‌هایی که تا تاریخ ابلاغ این تصمیم‌نامه پروانه ساخت واحدهای مسکونی در زمین واگذار شده را دریافت کرده‌اند از شمول این بند مستثنی هستند. وزارت تعاون موظف است نسبت به نظارت کامل بر تعاونی‌های مزبور تا پایان ساخت طبق قانون تعاون اقدام نماید. اعمال نظارت عالیه بر روند اجرایی و فنی تعاونی و پاسخگویی در قبال وضعیت کار با وزارت مسکن و شهرسازی است.
تبصره3ـ شورای مسکن استان موظف است نسبت به فسخ قرارداد واگذاریهای اجاره‌ای که به هر دلیل با تأخیر یا عدم انجام تعهدات خود مواجه باشند اقدام نماید.
2ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است در چارچوب ضوابط و مقررات شهرسازی به استعداد تا (80) واحد مسکونی در هکتار و تا (4) طبقه مسکونی ضمن تهیه طرحهای آماده‌سازی (طرحهای تفکیکی و قطعه‌بندی اراضی) حدود اربعه قطعات را مشخص و در اختیار متقاضیان موضوع بند (1) قرار دهد. واگذاریها در قالب قرارداد اجاره‌ای بوده و مشتمل بر مهلت شروع ساخت (حداکثر سه ماه) و اتمام بنا (حداکثر ظرف دو سال)، فسخ قرارداد در صورت اتمام مهلت‌های تعیین شده و عدم رعایت مشخصات فنی و تحویل آن به متقاضیان بعدی می‌باشد.
تبصره ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است نسبت به تهیه نقشه‌های تیپ مناسب با قطعه‌بندیها و عرضه آن به متقاضیان اقدام نماید.
3ـ انجام آماده‌‌سازی اراضی واگذاری به یکی از اشکال زیر قابل انجام است:
الف ـ از طریق شرکتهای پیمانکاری ذیصلاح یا نهادهای عمومی غیردولتی ذی‌صلاح و یا شهرداریها. در این حالت، دستگاهها و یا شرکتهای مذکور نسبت به افتتاح حساب نزد بانک مسکن اقدام و آورده سهم متقاضی به حساب مذکور واریز می‌شود. هزینه‌های پیمانکار مطابق با قرارداد و متناسب با پیشرفت کار در چند مرحله و با درصدهای مشخص فیزیکی ـ ریالی با نظارت سازمان مسکن و شهرسازی و با تأیید شورای مسکن استان قابل پرداخت خواهد بود.
ب ـ از طریق انبوه‌سازان: در مواردی که ساخت واحدهای مسکونی براساس تقاضای متقاضیان و طبق تفاهم‌نامه بین وزارت مسکن و شهرسازی و سازندگان آن انجام می‌شود، آماده‌سازی زمین نیز جزیی از اجرای کار محاسبه و لحاظ خواهد شد.
تبصره1ـ مراحل آماده‌سازی حسب‌نظر متقاضیان و تأیید شورای مسکن استان می‌تواند تا مرحله اخذ پروانه ساختمانی و پی‌ریزی واحدهای مذکور و موارد مشابه ادامه پیدا کند.
تبصره2ـ در صورت تمایل متقاضیان گروهی، انجام آماده‌سازی از طریق تعاونی مربوط و با هماهنگی شورای مسکن استان مجاز است.
تبصره3ـ دستورالعمل شیوه پرداخت سهم متقاضیان از هزینه آماده‌سازی و غیره و نحوه نظارت بر روند طراحی و اجرای آن پس از ابلاغ این تصمیم‌نامه توسط وزارت مسکن و شهرسازی تهیه و با تأیید کارگروه مسکن ابلاغ خواهد شد.
4ـ وزارت کشور موظف است اقدامات لازم را به منظور عملیاتی شدن موارد زیر در طرحهای مسکن مهر به انجام رساند:
الف ـ محدودکردن مجموع هزینه‌های شهرداری از جمله هزینه صدور پروانه ساختمانی به میزان هر مترمربع حداکثر یکصدهزار ریال.
ب ـ تعیین نصاب تفکیک قطعات متناسب با شرایط اقتصادی متقاضیان و نحوه ساخت با تصویب کمیسیون ماده پنج.
ج ـ افزایش تراکم پایه حداقل به (180%) و ا فزایش تراکم مجاز متناسب با آن در همه شهرها.
تبصره1ـ شورای مسکن استان موظف است اقدامات لازم را جهت تسریع در صدور پروانه ساخت واحدهای مزبور و همچنین کاهش و تقسیط هزینه‌های آن توسط شهرداری انجام دهد.
تبصره2ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا مجموع هزینه‌های اعمال قانون نظام مهندسی حداکثر سی‌هزار تومان برای هر مترمربع باشد.
تبصره3ـ وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند هزینه انشعابات گاز، آب، برق و فاضلاب واحدهای مسکونی در طرح مسکن مهر را پس از بهره‌برداری از واحدها با تقسیط دو ساله از متقاضی دریافت کنند. سازمانها و ادارات مربوط حق دریافت هیچ مبلغی را به‌غیر از هزینه انشعابات نخواهند داشت.
تبصره4ـ وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند یک‌سوم هزینه نیرورسانی برق و گاز و تأمین و انتقال آب را تا ابتدای زمینها و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب را تأمین نمایند. مابقی هزینه‌های فوق به نسبت یک‌سوم از محل منابع استانی و یک‌سوم از محل اعتبارات ملی تأمین می‌شود. معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور موظف است سهم یک‌سوم ملی و استانداریها موظفند سهم یک‌سوم بودجه استانی را در بودجه سالانه پیش‌بینی نمایند.
5‌ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است پس از اخذ پایان کار واحدهای مزبور از شهرداری، همکاری لازم جهت صدور سند به نام اشخاص در قالب قرارداد اجاره به عمل آورد و نسبت به ترهین این اسناد نزد بانک مسکن اقدام نماید. بانک مسکن می‌تواند در صورت عدم همکاری متقاضی با وزارت مسکن و شهرسازی در صدور سند، رأساً نسبت به‌ترهین واحدهای مزبور اقدام نماید.
تبصره1‌ـ طبق بند (2) تصویب‌نامه شماره 87214/ت316ک مورخ 3/5/1387 کارگروه مسکن شهرداریها موظفند درصورت درخواست متقاضیان نسبت به صدور پایان‌کار با حداقل پیشرفت کار واحدهای مسکونی مهر شامل سفت‌کاری (سازه، کارهای زیربنایی تأسیسات و عایق‌های رطوبتی) و ساختمانها اقدام نمایند.
تبصره2‌ـ بانک مسکن موظف است با ارایه قرارداد واگذاری زمین و با معرفی سازمان مسکن و شهرسازی استان به گروههای موضوع بند (1) بلافاصله پرداخت تسهیلات آماده‌سازی را انجام دهد.
تبصره3ـ بانـک مسکن موظف است با همـکاری وزارت مسکن و شهرسازی ظرف مدت یک هفته پس از ابلاغ این تصمیم‌نامه دستورالعمل پرداخت تسهیلات آماده‌سازی و ساخت به گروههای مذکور و نحوه ترهین زمین را تهیه و به شعب خود ابلاغ نماید.
تبصره4ـ در اجرای ماده (41) آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به منظور تسریع اعطای تسهیلات بانکی، در طول دوره ساخت زمین با حفظ مالکیت دائمی دولت (با نمایندگی دستگاه واگذارکننده) در رهن بانک قرار می‌گیرد و با صـدور سند اعیان، رهن زمیـن منفسخ و منفک و نسبت به ترهـین سند اعیان اقدام می‌گردد. در صورت عدم ایفای تعهدات بهره‌بردار، بانک جانشین بهره‌بردار در قرارداد با دستگاه واگذارکننده (موجر) خواهد بود.
6ـ اعضای تعاونی‌های مسکن (در قالب تعاونی) و نیز افراد غیرتعاونی (به صورت انفرادی) که خود مالک زمین مسکونی در داخل محدوده بوده و واجد شرایط مسکن مهر (به جز شرط مربوط به مالکیت زمین) می‌باشند برای ساخت واحدهای خود مشمول پرداخت تسهیلات می‌گردند.
تبصره ـ تعداد افراد استفاده‌کننده از این تسهیلات در هر استان با توجه به میزان اعتبارات تخصیصی توسط شورای مسکن استان تعیین می‌گردد.
7ـ مالکینی که زمین خود را در قالب مسکن مهر ساخت و ساز نموده و واگذار می‌نمایند مشمول تسهیلات مسکن مهر می‌باشند.
8 ـ در کلیه قراردادهای منعقده درخصوص مسکن مهر این تصمیم‌نامه جز لاینفک قرارداد منظور خواهد شد.
معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا رحیمی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 18809

تاریخ تصویب : 1388/6/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت كشور - وزارت نیرو - وزارت مسكن و شهرسازی - معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور - وزارت تعاون - وزارت نفت -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.