×

نظام‌نامه‌ فعالیت‌های فرهنگی ـ تبلیغاتی در امر واگذاری‌ها

نظام‌نامه‌ فعالیت‌های فرهنگی ـ تبلیغاتی در امر واگذاری‌ها

نظام‌نامه‌-فعالیت‌های-فرهنگی-ـ-تبلیغاتی-در-امر-واگذاری‌ها نظام‌نامه‌ فعالیت‌های فرهنگی ـ تبلیغاتی در امر واگذاری‌ها شماره108333/2/63



وزارت امور اقتصادی و دارایی
شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی در جلسه مورخ 18/7/1388 ، بنا به پیشنهاد هیأت واگذاری، به استناد جزء (6) بند (الف) ماده (40) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و در اجرای تبصره (1) بند (الف) ماده (40) قانون یادشده، نظام‌نامه فعالیت‌های فرهنگی ـ تبلیغاتی برای بسترسازی، بهبود و شفافیت امر واگذاری را به شرح زیر تصویب نمود:

نظام‌نامه‌ فعالیت‌های فرهنگی ـ تبلیغاتی در امر واگذاری‌ها

الف ـ به منظور نظام بخشیدن و ایجاد مدیریت کارآمد و واحد برای ارتقای سطح امور فرهنگی و تبلیغاتی در امر واگذاری‌ها و همچنین بسترسازی، بهبود و شفافیت این امور، کمیته‌ای در سازمان خصوصی‌سازی بدون ایجاد و گسترش تشکیلات اجرایی خاص مرکب از اعضای زیر تشکیل می‌شود:
1ـ رییس سازمان خصوصی‌سازی (رییس کمیته)
2ـ نماینده شرکت بورس اوراق بهادار
3ـ نماینده مدیران مسئول مطبوعات در هیأت نظارت بر مطبوعات
4ـ نماینده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
5 ـ نماینده اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران
6 ـ نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
تبصره1ـ کمیته می‌تواند حسب موضوع از کارشناسان و صاحب‌نظران ذی‌صلاح در جلسات دعوت نماید.
تبصره2ـ دستورالعمل برگزاری جلسات و اخذ تصمیمات این کمیته توسط اعضای آن تصویب خواهدشد.
ب ـ از زمان تصویب این نظام‌نامه، تمامی دستگاه‌های اجرایی و همچنین سازمان خصوصی‌سازی مکلف‌اند اقدامات موردنظر در زمینه واگذاری‌ها را در چارچوب مصوبات کمیته موضوع بند (الف) فوق و با توجه به تکالیف زیر به انجام رسانند:
1ـ انتشار به موقع، صحیح و جامع اطلاعات به ویژه در زمینه عملکرد مالی و مدیریتی بنگاه‌هایی که واگذارشده یا در حال واگذاری هستند. این اطلاعات می‌بایستی شفاف، کامل، مستند و فراگیر بوده و برای افزایش آگاهی تمامی مخاطبان و آحاد جامعه به منظور ارزیابی تصمیمات گذشته و تصمیم‌سازی برای آینده منتشر شود. در این حوزه گردآوری، پالایش، طبقه‌بندی و ذخیره‌سازی دایمی اطلاعات صورت می‌گیرد.
2ـ برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش‌ها، جلسات سخنرانی و پرسش‌ و پاسخ و نظایر آن. در این حوزه خدمات مشورتی، مطالعات تطبیقی و انتشار نشریه‌های تخصصی با مشارکت مراکز علمی و اقتصادی، اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و همچنین تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی به انجام می‌رسد و به سوالات و اشکالات در زمینه واگذاری‌ها پاسخ داده می‌شود.
3ـ انجام اقدامات مناسب، مؤثر و کارآمد برای پیشبرد برنامه واگذاری بنگاه‌ها و تقویت مشارکت فعالان اقتصادی و عموم مردم برای سرمایه‌گذاری به نحوی که در نتیجه آن فضای عمومی با تبلیغات مناسب آماده شده و زمینه لازم برای تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران، مدیران و کارشناسان دستگاه‌های نظارتی در یک فضای شفاف در امر واگذاری فراهم شود.
ج ـ تمامی فعالیت‌های فرهنگی ـ تبلیغاتی موضوع این نظام‌نامه با استفاده از شیوه‌های زیر صورت خواهدگرفت:
1) برگزاری میزگرد، کارگاه آموزشی، همایش، مصاحبه‌های رادیویی، تلویزیونی، مطبوعاتی و دیگر نشست‌های تخصصی و عمومی در سطوح بین‌المللی، ملی و استانی.
2) تهیه انواع برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی ازجمله فیلم‌های مستند و همچنین تهیه انواع نشریه‌ها و متون تخصصی و عمومی در زمینه خصوصی‌سازی و نیز بنگاه‌های مشمول واگذاری و واگذارشده.
3) راه‌اندازی، تقویت و معرفی پایگاه اینترنتی خصوصی‌سازی و ارایه اخبار، اطلاعات و آمار به هنگام در آن.
4) طراحی و ارایه برنامه‌ها و بسته‌های آموزشی در مورد قوانین و مقررات اجرایی و روش‌های کاری برای اطلاع فعالان اقتصادی کشور و سایر علاقه‌مندان.
5) فـراهم آوردن امکـان بازدید سرمایه‌گذاران داخـلی و خارجی، دانشگاهیان و سـایر گروه‌های علاقه‌منـد از بنگاه‌های خصـوصی‌شده برای شفاف سازی نتایج حاصل از واگذاری‌ها.
6) انتشار اسامی خریداران، مشاوران و دست‌اندرکاران واگذاری بنگاه‌های واگذارشده بلافاصله پس از واگذاری قطعی آن‌ها.
7) طراحی برنامه‌های همکاری مشترک نهاد متولی بازار سرمایه، خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری خارجی با هدف جلب مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی.
8) به کارگیری هرگونه روش و ابزار اجرایی دیگر در راستای نظام بخشیدن، ترویج و فرهنگ‌سازی و شفاف‌سازی امر واگذاری‌ها در چارچوب مقررات مربوط.
د ـ تمامی دستگاه‌های‌اجرایی ذیربط مکلف‌اند گزارش عملکرد خود را هر شش‌ماه یکبار به سازمان خصوصی‌سازی ارایه نمایند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ـ سیدشمس‌الدین حسینی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 18845

تاریخ تصویب : 1388/7/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.