×

مصوبه هفتصد و هشتادمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش موضوع اجرای شیوه نیمسالی واحدی در دوره راهنمایی تحصیلی آموزش از راه‌دور

مصوبه هفتصد و هشتادمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش موضوع اجرای شیوه نیمسالی واحدی در دوره راهنمایی تحصیلی آموزش از راه‌دور

مصوبه-هفتصد-و-هشتادمین-جلسه-شورای-عالی-آموزش-و-پرورش-موضوع-اجرای-شیوه-نیمسالی-واحدی-در-دوره-راهنمایی-تحصیلی-آموزش-از-راه‌دور مصوبه هفتصد و هشتادمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش موضوع: اجرای شیوه نیمسالی واحدی در دوره راهنمایی تحصیلی آموزش از راه‌دور شماره3/19811/120



روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
تصویر مصوبات اخیر شورای‌عالی آموزش و پرورش جهت درج ارسال می‌گردد.
1ـ تصویر مصوبه هفتصد و هشتادمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 28/8/1387 موضوع: اجرای شیوه نیمسالی واحدی در دوره‌ی راهنمایی تحصیلی آموزش از راه دور.
2ـ تصویر مصوبه هفتصد و نود و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 20/5/1388 در خصوص تمدید اجرای آزمایشی اساسنامه مدارس ورزش.
3ـ تصویر مصوبه هفتصد و نود و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 20/5/1388 درخصوص اجرای آزمایشی آئین‌نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی دوره ابتدایی (ارزشیابی توصیفی).
4ـ تصویب مصوبه هفتصد و نود و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 3/6/1388 درخصوص اساسنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وابسته به دستگاه‌های دولتی و سایر نهادهای عمومی.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ـ مهدی نوید

شماره8/19256/120 23/8/1388

مصوبه هفتصد و هشتادمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ28/8/1387
موضوع: اجرای شیوه نیمسالی واحدی در دوره راهنمایی تحصیلی
آموزش از راه‌دور

ماده واحده:
شورای عالی آموزش و پرورش مقرر می‌دارد آئین‌نامه آموزشی دوره راهنمایی تحصیلی آموزش از راه دور از شیوه سالی واحدی (موضوع مصوبه جلسه 712 مورخ 7/7/1383 شورای عالی) به شیوه نیمسالی واحدی تغییر یابد و از نیمسال دوم سال تحصیلی 1388 ـ 1387 به مدت 2 سال بصورت آزمایشی اجرا شود.
اصلاحات موردنیاز متناسب با این تغییر پس از تأیید کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات تحصیلی ابلاغ خواهدشد.
تبصره ـ دانش‌آموزان فعلی مراکز مذکور در سال ‌تحصیلی جاری تابع آیین‌نامه آموزشی قبلی خواهندبود.
موضوع: اجرای شـیوه نیـمسالی واحدی در دوره راهنمایی تحـصیلی آمـوزش از راه دور در هفتصد و هشتادمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 28/8/1387 به تصویب رسید.
دبیر شورا ‌ـ مهدی نوید رییس جلسه ـ علیرضا علی‌احمدی
اجرای شیوه نیـمسالی واحدی در دوره راهنـمایی تحصیلی آموزشی از راه دور مورد تأیید است.

رییس جمهور و رییس شورای عالی آموزش و پرورش ـ محمود احمدی‌نژاد

آیین نامه آموزشی دوره‌ی راهنمایی تحصیلی آموزش از راه دور
به شیوه نیمسالی واحدی
(مورد تایید کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش)

مقدمه‌:
در اجرای مصوبه هفتصد و هشتادمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 28/8/1387، آیین نامه آموزشی « دوره‌ی راهنمایی تحصیلی آموزش از راه دور به شیوه نیمسالی واحدی» که به تایید کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات تحصیلی رسیده است، به شرح زیر می‌باشد:
فصل اول : کلیات
ماده1ـ دوره‌ی راهنمایی تحصیلی آموزش از راه دور برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان واجد شرایط زیر، بر اساس اهداف مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و مطابق مواد این آیین نامه در مراکز مجری آموزش از راه دور اجرا می‌شود:
الف) افراد لازم‌التعلیمی که امکان ارائه آموزش‌های دوره‌ی راهنمایی تحصیلی روزانه به آنها وجود ندارد.
ب) دانـش‌آموزانی که شـرایط تـحصیل در دوره‌ی‌ راهـنمایی‌ تحصیلی روزانه را از دست‌داده‌اند.
ج ) افرادی که دارای شرایط خاص مندرج در ماده 14 این آیین نامه می باشند.
ماده2ـ تعاریف
آموزش از راه دور :‌ آن دسته از آموزش‌های غیرحضوری و نیمه حضوری است که بر اساس برنامه‌های مصوب وزارت آموزش و پرورش برای تمام یا بخشی از موضوعات درسی دوره راهنمایی تحصیلی با تاکید بر فراگیری دروس از طریق دیداری یا شـنیداری و کاهـش ساعـات حـضور در کلاسـهای درس بر حسـب موضـوع دروس انجام می‌پذیرد.
ـ کلاس‌ هدایت آموزشی : جلسات آموزشی و مشاوره‌ای است که برای ارائه روش‌های خودآموزی و نحوه برنامه‌ریزی مطالعه دروس و کمک به فرایند یادگیری و ارزشیابی بهتر به صورت حضوری و الکترونیکی دایر می‌شود .
ـ کلاس‌ رفع اشکال : کلاسی است که در طول نیمسال تحصیلی یا دوره‌ی تابستانی برای هر درس به صورت حضوری و یا الکترونیکی تشکیل می‌شود تا دانش‌آموزان اشکالات درسی خود را رفع نمایند.
ـ گروه‌ همدرس : به گروهی از دانش‌آموزان اطلاق می‌شود که با هم حداقل یک درس مشـترک داشته و برای مطالعه درس خود زیر نظر مدیر مرکز آموزشی در یـک محل حضور می‌یابند.
ـ آموزش حضوری : شیوه‌ای از آموزش است که تمام برنامه و محتوای آموزشی توسط معلم برای دانش‌آموزان در کلاس تدریس می‌شود .
ـ آموزش نیمه‌حضوری : آموزشی است که بخشی از آن با حضور دانش‌آموز در کلاس و بخشی دیگر از طریق رسانه‌های آموزشی در خارج از کلاس انجام می‌گیرد.
ـ آموزش غیرحضوری: به آموزشی اطلاق می‌شود که بدون حضور دانش‌آموز در کلاس درس و از طریـق رسانه های آموزشی انجـام می‌پذیرد.
ـ کلاس اقماری: به مکانی گفته می‌شود که زیر نظر مرکز مجری آموزش از راه دور، به منظور ارایه خدمات نیمه‌متمرکز آموزشی و پرورشی در روستاها و حاشیه شهرها تجهیز شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.
ـ آموخته‌های خارج از مرکز : منظور از آموخته‌های خارج از مرکز، آن دسته از آموخته‌هایی هستند که دانش‌آموز در خارج از مرکز آموزشی به طریقی که آموزش و پرورش اعلام می‌کند، می‌آموزد و از نظر محتوا مشابه یک یا تعدادی ازعناوین برنامه درسی می‌باشد.
ـ آموزش الکترونیکی :‌ به مجموعه آموزش‌هایی گفته می‌شود که از طریق شبکه وب و رایانه بصورت online و offline ارایه می‌شود.
ـ آموزش مکاتبه‌ای : به آموزش‌هایی اطلاق می‌شود که مواد آموزشی و ارزشیابی برای دانش‌آموزان ارسال و باز خورد آن دریافت می‌شود.
ـ کتاب‌ خودآموز : کتابی است که با حفظ اهداف و فصول و محتوای کتاب درسی مربوطه با رویکرد آموزش از راه دور، به آسان‌ترین شیوه‌های آموزشی تالیف می‌شود تا دانش‌آموز بتواند بدون نیاز به معلم نسبت به مطالعه و یادگیری اقدام نماید.
ـ مشاوره : به کلیه خدمات مشاوره‌ای از قبیل راهنمایی پیرامون آموزش از راه دور، راهنمایی برای انتخاب واحد، برنامه‌ریزی درسی، مشاوره تحصیلی و تربیتی که مشاوران در مرکز انجام می دهند، مشاوره گفته می‌شود.
ـ شورای مرکز : به شورایی اطلاق می‌شود که در مرکز آموزش از راه دور با عضویت مدیر، معاونان، مشاور یا مربی تربیتی، نماینده معلمان و نماینده انجمن اولیا و مربیان تشکیل می‌شود و وظایف تعیین شده در آیین نامه را به عهده دارد .
ـ ارزشیابی تحصیلی و تربیتی: ارزشیابی تحصیلی و تربیتی بخش جدایی‌ناپذیر فرایند یاددهی ـ یادگیری است که داوری و قضاوت در مورد آموخته‌ها و تغییر رفتار دانش‌آموز در جهت نیل به هدفهای آموزشی و پرورشی بر اساس آن صورت می‌پذیرد.
ـ ارزشیابی تشخیصی: ارزشیابی تشخیصی به منظور آگاهی از میزان آمادگی دانش‌آموز جهت شروع مناسب تدریس مطالب جدید توسط معلم انجام می گیرد.
ـ ارزشیابی تکوینی : مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی است که به صورت مستمر توسط معلم و دانش‌آموز و سایر ارزیابی‌کنندگان به منظور بهبود فرایند یاددهی ـ یادگیری، در طول هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی به عمل می‌آید که شامل انجام تکالیف درسی، آزمون‌های عملکردی، فعالیت‌های مرتبط با درس خارج از کلاس به صورت فردی یا گروهی (فعالیت‌های پژوهشی و ...) ارزشیابی‌های باز و مشاهدات تدریجی رفتار و خودارزیابی و نظر اولیاء دانش‌آموز می‌باشد.
ـ ارزشیابی پایانی : عبارت از ارزشیابی‌هایی است که در پایان هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی از تمام محتوای مواد درسی به عمل می‌آید.
ـ خود ارزیابی : ایجاد فرصت و شرایطی است تا دانش‌آموزان بتوانند درباره میزان یادگیری خود به قضاوت و ارزیابی بپردازند.
ـ ارزشیابی داخلی : ارزشیابی است که طبق برنامه معین با همکاری مشترک کارکنان آموزشی و اداری مرکز آموزش از راه دور، زیر نظر مدیر مرکز انجام می‌شود.
ـ ارزشیابی هماهنگ : ارزشیابی است که طبق برنامه معین و با سئوال‌های یکسان تهیه شده توسط سازمان آموزش و پرورش استان مربوطه ودر محل هایی که زیر نظر مرکز آموزش از راه دور می‌باشد، با نظارت مدیر مرکز برگزار می‌شود.
ماده3ـ دانش‌آموزان موضوع بندهای الف و ج ماده 1 که شرایط تحصیل در دوره راهنمایی تحصیلی روزانه را دارا باشند، می‌توانند با رعایت مقررات مندرج در این آیین‌نامه از امکان تحصیل رایگان ـ که هزینه آن از طریق وزارت آموزش و پرورش تامین می‌گردد ـ در این مراکز برخوردار شوند.
فصل دوم ـ ویژگی‌های آموزش، واحدهای‌درسی، طول مدت تحصیل، عناوین و جداول دروس
ماده 4 ـ آموزش از راه دور در دوره‌ی راهنمایی تحصیلی مبتنی بر نظام نیمسالی واحدی و دارای ویژگی‌های زیراست:
الف) آموزش دروس با کاهش ساعات حضور در مراکز آموزشی و کلاس های اقماری حسب موضوع درس‌ها به شیوه نیمه حضوری و غیر حضوری انجام می‌شود.
ب‌‌) آموزش درس‌ها در طول نیمسال تحصیلی یا دوره‌ی تابستانی اجرا می‌شود.
ج) ارزش هر درس مستقل است و قبولی یا مردودی در هر درس تاثیری بر سایر درس‌ها ندارد.
د) میزان تاثیر هر درس در معدل‌گیری بر اساس تعداد واحدهای آن درس مشخص می‌شود.
هـ) به منـظور هدایت و راهنمایی تحصیلی و تربیتی دانش‌آموزان باید از مشـاور استفاده شود.
و ) در ارزشیابی تکوینی دانش‌آموزان از شیوه‌های حضوری، الکترونیکی و مکاتبه‌ای برابر دستورالعمل‌های آموزش از راه دور استفاده می‌شود.
ز ) کلاس‌های هدایت آموزشی و رفع اشکال برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.
ماده 5 ـ تعداد واحدهای درسی دوره‌ی راهنمایی تحصیلی در مراکز آموزش از راه دور 102 واحد درسی برابر جداول‌ پیوست می‌باشد .
ماده 6 ـ میزان ساعات آموزش حضوری (کلاسهای هدایت آموزشی و رفع اشکال) به ازای هر واحد درسی دانش‌آموز در طول هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی حداقل 6 ساعت است.
تبصره ـ مدیر مرکز می‌تواند با نظر مشاور و رعایت سقف کل ساعات آموزش‌های حضوری هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی را که توسط دانش‌آموز انتخاب شده است، با توجه به نیاز برخی از دروس افزایش یا کاهش دهد.
ماده7ـ محتوا و مواد درسی در این دوره، همانند محتوا و مواد درسی دوره‌ی راهنمایی تحصیلی روزانه در قالب شیوه‌های مرسوم آموزش از راه دور ارائه می‌شود.
ماده8 ـ برنامه‌ی آموزشی در هر سال تحصیلی به صورت دو نیمسال و هر یک به مدت 18 هفته و یک دوره‌ی تابستانی به مدت 10 هفته اجرا می‌شود.
تبصره ـ در هر نیمسال 15 هفته و در دوره‌ی تابستانی 8 هفته به آموزش درس‌ها اختصاص دارد و باقی مانده هر نیمسال و دوره‌ی تابستانی برای برگزاری ارزشیابی، اعلام نتایج و تمهید مقدمات نیم‌سال بعدی یا دوره‌ی تابستانی منظور می‌شود.
ماده9ـ دانش‌آموز در هر نیمسال می‌تواند حداکثر 18 واحد درسی و در دوره‌ی تابستانی حداکثر 8 واحد درسی را با رعایت سایر ضوابط انتخاب کند.
تبصره1ـ دانش‌آموزان موظفند، در هر نیمسال، حداقل 14 واحد درسی انتخاب نمایند؛ لیکن در شرایط خاص با نظر مشاور می توانند حداقل 8 واحد درسی انتخاب نمایند.
تبصره2ـ دانش‌آموز در آخرین نیمسال یا دوره‌ی تابستانی و یا در شرایط خاص با نظر مدیر و مشاور مرکز می‌تواند حداکثر 6 واحد درسی علاوه بر سقف واحدهای‌درسی انتخاب کند.
ماده10ـ در انتخاب واحد درسی، رعایت پیش‌نیاز درس‌ها مطابق جدول مواد درسی الزامی است.
تبصره1ـ دانش‌آموز در آخرین نیمسال یا دوره‌ی تابستانی (نیمسال یا دوره‌ی تابستانی که می‌تواند فارغ‌التحصیل شود) مجاز است کلیه درس‌های باقی‌مانده را درحد سقف مجاز بدون رعایت پیش نیاز انتخاب کرده و بگذراند.
تبصره2ـ دانش‌آموز نمی‌تواند درس‌هایی را که قبلاً نمره‌ی قبولی کسب کرده است مجدداً انتخاب نماید.
فصل سوم ـ مقررات ثبت نام
ماده11ـ‌ ثبت‌نام و انتخاب واحد توسط دانش‌آموز یا ولی یا نماینده‌قانونی وی به صورت حضوری یا غیرحضوری انجام می‌شود.
تبصره ـ دانش‌آموزی که به صورت غیرحضوری ثبت‌نام می نماید، بایستی حداکثر یک ماه پس از تاریخ ثبت نام، مدارک خود را به مرکز ارسال دارد تا پس از بررسی و تأیید، ثبت‌نام وی قطعی تلقی گردد.
ماده12ـ ثبت‌نام و انتخاب واحد دانش‌آموزان در مراکز آموزش از راه دور حداکثر تا دو هفته پس از شروع هر نیمسال و در دوره‌ی تابستانی حداکثر یک هفته پس از شروع دوره، ادامه می‌یابد.
تبصره ـ ثبت‌نام پس از زمان تعیین‌شده از افرادی که عذر موجه داشته اند با صدور معرفی نامه توسط اداره آموزش و پرورش‌ محل مجاز است.
ماده13ـ ثبت‌نام دانش‌آموزی که ترک تحصیل داشته باشد با رعایت سایر مقررات بلامانع است.
ماده14ـ حداقل سن ثبت نام و تحصیل در مراکز آموزش از راه دور در ابتدای هر نیمسال و یا دوره‌ی تابستانی برای پایه اول، دوم و سوم به ترتیب حداقل 15 ، 16 و 17 سال تمام است. دانش‌آموزان موضوع بندهای الف و ج ماده 1 چنانچه کمتر از سنین مذکور داشته‌ باشند در صورت:
الف) دسترسی نداشتن به واحد آموزشی، دوری راه (ملاک تشخیص افراد موضوع این بند، مجوز کمیسیون خاص اداره‌ی آموزش و پرورش محل است که به صورت موردی صادر می‌شود)؛
ب) نداشتن شرایط تحصیل در دوره‌ی راهنمایی تحصیلی روزانه؛
ج) داشتن شرایط خاصی نظیر معلولیت جسمی، بیماری خاص، و صعب‌العلاج (مدارک معلولیت یا ابتلا به بیماری لازم است به تایید مراجع ذی‌صلاح در اداره آموزش و پرورش محل برسد.)
د) تاهل (تصویر صفحات شناسنامه که با اصل آن توسط مدیر مرکز آموزش از راه دور، مطابقت و تایید شده باشد.
هـ) افرادی که به تشخیص کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش محل، ملزم به حمایت از خانواده خود می باشند.
و) دانش‌آموزانی که به هر دلیل نتوانند در سایر مدارس ادامه تحصیل دهند (با تقاضای ولی دانش‌آموز و موافقت شورای مدرسه قبلی و تایید شورای مرکز آموزش از راه دور)؛
می‌توانند با رعایت سایر مقررات و با درخواست ولی دانش‌آموز در این مراکز ثبت نام نمایند.
تبصره 1ـ آراء صادره از سوی کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش منطقه یا شهرستان برای هر دانش‌آموز تا پایان دوره راهنمایی معتبر است.
تبصره2ـ کمیسیون خاص موظف‌است حداکثر یک ‌هفته پس‌از دریافت مدارک اینگونه دانش‌آموزان نسبت به بررسی و اعلام رای اقدام نماید. در صورت عدم اعلام رای کمیسیون در مدت فوق مدیر مرکز می‌تواند با اخذ تعهد کتبی از دانش‌آموز مبنی بر عدم اعتراض به اجرای رای کمیسیون، از وی بصورت موقت برای مدت حداکثر سه هفته ثبت‌نام کند.
مدارک ثبت نام
ماده 15 ـ مدارک مورد نیاز برای ثبت نام به شرح زیر است:
الف) تصویر صفحه اول شناسنامه که با اصل آن مطابقت داشته باشد. در صورت وجود تغییر و اصلاحی در شناسنامه، تصویر صفحه توضیحات نیز ضروری است و لازم است شناسنامه دانش‌آموزی که به سن 15 سال تمام رسیده است، عکس دار باشد.
ب) تصویرکارت ملی
ج) عکس به تعداد مورد نیاز
د)‌ ارایه کارنامه قبولی پایه‌های قبل و در صورت مردودی کارنامه مردودی آخرین پایه
هـ) دانش‌آموزان مشمول بندهای « الف ـ ج ـ د ـ هـ » ماده14 لازم است اصل مدارک مربوطه را به مرکز آموزش از راه دور تحویل دهند .
و) معرفی‌نامه یگان مربوطه برای کسانی که در حال انجام خدمت نظام وظیفه هستند.
ماده16ـ اتباع خارجی و فرزندان آنان، پناهندگان و رانده‌شدگان دیگر کشورها برای ثبت نام در مراکز داخل کشور باید پروانه اقامت معتبر، دفترچه پناهندگی و سایر مدارکی را که توسط مراجع ذی ربط تعیین می‌شود، ارائه دهند.
شرایط تحصیل دانش‌آموزان مشمول نظام وظیفه
ماده17ـ دانش‌آموز پسر از اول فروردین ماه سالی که در آن سال وارد سن 19 سالگی می‌شود مشمول نظام وظیفه شناخته می‌شود.
تبصره ـ ملاک رسیدگی به وضع مشمولیت دانش‌آموز، تاریخ تولد مندرج در شناسنامه‌ی اولیه‌ی وی است و تغییرات‌بعدی ملاک‌عمل نخواهدبود؛ لیکن برای دانش‌آموزی که شناسنامه‌ی اولیه‌ی وی به حکم دادگاه باطل شده است، شناسنامه‌ی جدید ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
ماده18ـ ثبت نام و تحصیل دانش‌آموز مشمول نظام وظیفه مجاز نیست و صرفاً در صورت رفع ممنوعیت قانونی از نظر نظام وظیفه‌ی عمومی، ادامه تحصیل وی بلامانع خواهد بود.
تبصره ـ چنانچه دانش‌آموز در حین تحصیل به سن مشمولی برسد تا پایان آن نیمسال و یا دوره‌ی تابستانی از معافیت تحصیلی برخوردار خواهد بود.
ماده 19 ـ ثبت نام و تحصیل دانش‌آموز مشمـول ـ که بیش از سه مـاه متوالی ترک تحصیل یا غیبت غیرموجه داشته است ـ مجاز نیست و صرفاً در صورت رفع ممنوعیت قانونی از نظر نظام وظیفه عمومی ادامه تحصیل وی بلامانع است.
تبصره1ـ دانش‌آموزی که دفترچه آماده به خدمت (بدون مهر غیبت) گرفته است، چنانچه تاریخ اعزام مندرج در دفترچه وی حداقل تا پایان نیمسال/ دوره‌ی تابستانی باشد می‌تواند با رعایت سایر شرایط در آن نیمسال/ دوره‌ی تابستانی، ثبت نام کرده و ادامه تحصیل دهد.
تبصره2ـ شرکت در امتحانات داوطلب آزاد (متفرقه) از نظر مقررات نظام وظیفه عمومی ترک تحصیل تلقی می‌شود.
ماده20 ـ مدیر مرکز آموزشی پسرانه باید مشخصات کلیه دانش‌آموزان مشمول نظام وظیفه را ـ که با استفاده از مفاد ماده 1 این آئین نامه در مرکز به تحصیل اشتغال دارند ـ بطور انفرادی و با توجه به اینکه برای هر مشمول فقط یک بار حق استفاده از معافیت تحصیلی برابر مقررات از طریق اداره آموزش و پرورش مربوط وجود دارد به حوزه‌های نظام وظیفه محل اعلام کند. (این موضوع شامل دانش‌آموزان دارای نقص عضو و استثنایی نیز می‌شود.)
تبصره ـ برای دانش‌آموز مشمول که بدون ترک تحصیل و برابر مقررات دوره روزانه و یا دوره بزرگسالان این آئین نامه به مرکز آموزش از راه دور انتقال می‌یابد، در صورتی که اشتغال به تحصیل وی قبلاً به نظام وظیفه اعلام‌شده‌باشد، نیازی به اخذ معافیت تحصیلی مجدد نیست.
ماده21ـ دانش‌آموزی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کند چنانچه در موعد مقرر در مرکز آموزشی در هر نیمسال ثبت‌نام نکند، مدیر مرکز آموزشی موظف است برابر مقررات ترک تحصیل وی را اعلام نماید .
ماده22ـ دانش‌آموزان اتباع خارجی که برابر مقررات در مراکز آموزش از راه دور تحصیل می‌کنند، مشمول قانون وظیفه عمومی نمی‌باشند.
انتقال و سایر موارد ثبت نام
ماده23ـ انتقال دانش‌آموز در طول نیمسال/ دوره‌ی تابستانی از یک مرکز آموزش از راه دور به سایر مراکز آموزش از راه دور با موافقت اداره‌ی آموزش و پرورش مقصد و حداکثر تا یک ماه قبل از شروع ارزشیابی پایانی هر نیمسال و یا دوره تابستانی بلامانع است. در این صورت مدارک، پرونده‌تحصیلی و نمرات مربوط ـ به ارزشیابی طول نیمسال دانش‌آموز باید پس از تایید مرکز آموزشی مبداء (امضای مدیر و مهر)، به موقع و قبل از شروع ارزشیابی پایانی به مرکز آموزشی مقصد ارسال شود. انتقال دانش‌آموز در محدوده یک منطقه آموزشی با هماهنگی مرکز آموزشی مبداء و مقصد با رعایت مقررات در زمان‌های تعیین شده بلامانع است .
ماده24ـ نمرات کلیه‌ی درس‌های کارنامه قبولی دانش‌آموز پایه اول یا دوم روزانه یا بزرگسال یا داوطلب آزاد یا ایثارگر که به مرکز آموزش از راه دور منتقل می‌شود به عنوان نمره‌ی قبولی از وی پذیرفته می‌شود.
تبصره ـ برای نمرات پذیرفته شده کمتر از 10 اینگونه دانش‌آموزان استناد به این ماده در ستون ملاحظات دفتر ثبت ارزشیابی و کارنامه تحصیلی الزامی است.
ماده25ـ نمرات قبولی (حداقل10) درس‌های مندرج در کارنامه مردودی دانش‌آموزان پایه اول، دوم و سوم روزانه، بزرگسالان، داوطلب آزاد و ایثارگران در صورت انتقال به مرکز آموزش از راه دور از وی به عنوان نمره‌ی قبولی پذیرفته می‌شوند .
ماده26ـ دانش‌آموز مرکز آموزش از راه دور متقاضی ورود به پایه‌های دوم یا سوم روزانه یا بزرگسال در صورتی که کلیه‌ی درس های پایه‌ی اول یا پایه‌های اول و دوم را برابر جدول درس‌های دوره‌ی روزانه یا بزرگسال قبل از آغاز هر سال تحصیلی با موفقیت گذرانیده باشد با رعایت شرط سنی و سایر ضوابط می‌تواند به دوره‌ی روزانه یا بزرگسال منتقل شود. این قبیل افراد پس از انتقال موظفند کلیه درس‌های پایه تحصیلی مربوط را انتخاب کنند و چنانچه برخی از درس های این پایه را در مرکز آموزش از راه دور گذرانده باشند آن درس‌ها از آنان پذیرفته نمی‌شود.
ماده27ـ مدیر مرکز آموزش از راه دور باید کلیه مدارک دانش‌آموزانی را که با گواهی موقت ثبت‌نام ‌کرده‌اند حداکثر تا دو هفته پس از پایان ثبت نام هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی به صورت مکتوب از محل تحصیل قبلی وی درخواست کند. مدیر مدرسه یا مرکز آموزشی مبداء باید پس از وصول درخواست کلیه مدارک‌تحصیلی دانش‌آموز منتقل‌شده خود را برابر مقررات به مرکز آموزش از راه دور مقصد ارسال کند.
ماده28ـ مدیر مرکز آموزشی باید در اولین فرصت پرونده تحصیلی تمام دانش‌آموزان از جمله دانش‌آموزان جدید خود را مورد رسیدگی قرار دهد و در صورت مشاهده نقص در پرونده حداکثر تا دو هفته پس از شروع هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی در صدد رفع نقص برآید و چنانچه دانش‌آموزی بر خلاف مقررات در درس یا درس‌هایی قبول اعلام شده باشد، نسبت به تعیین وضعیت استحقاقی وی اقدام کند. چنانچه بعد از موعد مذکور موارد نقص پرونده مشاهده شود، لازم است پرونده دانش‌آموز مربوط، برابر مقررات جهت اقدام بعدی به اداره‌ی آموزش و پرورش ذی‌ربط ارسال شود. چنانچه به واسطه نقص پرونده حقی از وی تضییع گردد، مسوولیت ناشی از آن حسب مورد به عهده مدیران واحدهای آموزشی مبداء یا مقصد خواهد بود.
ماده29ـ دفتر آمار دانش‌آموزان باید حداکثر یک ماه پس از شروع هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی تکمیل و توسط مدیر مرکز آموزشی و با نظارت اداره‌ی آموزش و پرورش مربوطه برابر مقررات مسدود شود.
تبصره ـ دفتر آمار جزء اسناد و مدارک مرکز محسوب می‌شود و بایستی بطور دایم در مرکز نگهداری شود.
فصل چهارم ـ ضوابط سنجش و ارزشیابی پیشرفت‌تحصیلی و تربیتی دانش‌آموز
ماده 30 ـ اهداف
در دوره راهنمایی تحصیلی، ارزشیابی دانش‌آموزان مبتنی بر اصول حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با تأکید بر اهداف زیر صورت می گیرد:
1ـ جمع آوری و تولید اطلاعات برای اصلاح برنامه ها و روش های آموزشی؛
2ـ حصول اطمینان از تحقق یادگیری در دانش‌آموزان برای ارتقای آنان به پایه یا دوره تحصیلی بالاتر؛
3ـ اصلاح و بهبود فرایند یاددهی ـ یادگیری؛
4ـ ایجاد مهارت خودارزیابی به صورت فردی و گروهی در دانش‌آموزان؛
5 ـ تشخیص و پرورش استعدادها، علایق و خلاقیت دانش‌آموزان به منظور راهنمایی آنان در فعالیت‌های حال و آینده؛
6 ـ ایجاد التزام به رشد همه جانبه دانش‌آموزان و رعایت اصل تفاوت‌های فردی در فرایند یاددهی ـ یادگیری؛
7ـ امید آفرینی و تقویت اعتماد به نفس در دانش‌آموزان.
ماده31ـ ارزشیابی تکوینی در طول هر نیمسال و دوره‌ی تابستانی در فواصل مختلف از مجموعه‌ی فعالیت‌های دانش‌آموزان انجام می‌شود که این امر می‌تواند در قالب گروههای مطالعاتی همدرس و یا انفرادی به صورت حضوری، مکاتبه ای و الکترونیکی صورت پذیرد.
ماده 32 ـ ارزشیابی پایانی در هر درس در پایان هر نیمسال تحصیلی یا دوره‌ی تابستانی از تمام محتوای مواد درسی به صورت حضوری انجام می‌شود.
تبصره ـ دانش‌آموزانی که در ارزشیابی‌های پایانی نیمسال اول و دوم و دوره‌ی تابستانی در برخی از درس‌ها نمره قبولی کسب نمی‌کنند؛ مجازند در نیمسال های بعدی بدون رعایت سقف واحد، درس های مذکور را با رعایت پیش نیاز صرفاً جهت شرکت در ارزشیابی پایانی انتخاب کنند و ارزشیابی شوند. در این صورت نمره‌ی پایانی ملاک ارتقاء خواهد بود.
ماده33ـ برنامه‌ی ارزشیابی پایانی پایه سوم در هر نیمسال و دوره‌ی تابستانی به صورت هماهنگ با سؤالات یکسان توسط سازمان آموزش و پرورش استان با عنایت به تقویم اجرایی تنظیم و اجرای ارزشیابی با همکاری مشترک کارکنان، زیر نظر مدیر مرکز انجام می‌شود.
ماده34ـ برنامه‌ی ارزشیابی پایانی پایه‌های اول و دوم در هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی به صورت داخلی و با عنایت به تقویم اجرایی، با سؤالات طرح‌شده از سوی معلمان مربوطه، زیر نظر مرکز انجام می‌شود.
تبصره ـ برنامه ارزشیابی‌ها بایستی قبل از شروع هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی به اطلاع دانش‌آموزان برسد.
ماده35 ـ چنانچه دانش‌آموزی « آموخته‌های خارج از مرکز» داشته باشد، می‌تواند حداقل دو هفته قبل از شروع امتحانات هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی تقاضای کتبی خود را به مدیر مرکز آموزشی ارائه کند تا در صورت موافقت، در ارزشیابی پایانی آن نیم‌سال/ دوره‌ی تابستانی، شرکت نماید.
تبصره1ـ رعایت پیش‌نیاز دروس در مورد انتخاب درس‌های موضوع این ماده الزامی است.
تبصره2ـ تعداد درسهای آموخته خارج از مرکز در هر نیمسال حداکثر دو درس و در تابستان یک درس می باشد.
تبصره3ـ دروس آموخته خارج از مرکز در هر نیمسال و دوره‌ی تابستانی جزء حداکثر سقف واحدها محسوب نمی‌شود.
تبصره4 ـ شرایط قبولی در این درس‌ها مطابق سایر دروس و بر مبنای نمره صفر تا بیست بوده و نمره‌ی ارزشیابی پایانی دانش‌آموز عیناً به جای نمره ارزشیابی تکوینی وی منظور می‌شود.
ماده36ـ اوراق ارزشیابی‌های پایانی داخلی و هماهنگ هر نیمسال و دوره‌ی تابستانی باید توسط معلم مربوط تصحیح شود.
تبصره ـ چنانچه معلم مربوط ظرف مدت یک هفته پس از انجام ارزشیابی هر درس، اوراق ارزشیابی را به هر علتی تصحیح نکند، مدیر مرکز آموزشی ضمن گزارش موضوع به اداره‌ی آموزش و پرورش متبوع، باید به تشخیص خود اوراق ارزشیابی را جهت تصحیح در اختیار یکی از معلمان واجد شرایط قرار دهد.
ماده37ـ نمره‌ی ارزشیابی هر درس در هر نیمسال یا دوره‌ی تابستانی میانگین نمره‌ی ارزشیابی پایانی و نمره‌ارزشیابی تکوینی همان نیمسال/دوره‌ی تابستانی خواهدبود که برمبنای 20 تعیین می‌گردد.
تبصره1ـ معلم موظف است حداکثرتا یک هفته قبل از برگزاری ارزشیابی پایانی هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی نمره ی ارزشیابی تکوینی را به دفتر مرکز تحویل دهد. در ضمن معلمان باید نتایج ارزشیابی‌های به عمل آمده در مورد هر دانش‌آموز را در صورت مرخصی یا انتقال از طریق مدیر به معلم جدید تحویل دهند.
تبصره2ـ مدیر موظف است نمرات ارزشیابی تکوینی دانش‌آموزان را حداکثر 5 روز قبل از ارزشیابی پایانی هر نیمسال / دوره‌ی تابستانی به اطلاع دانش‌آموز/ ولی وی برساند.
تبصره3ـ نمره ارزشیابی دانش‌آموزان در هر درس و در هر نیمسال/دوره‌ی تابستانی به وسیله معلم در لیست نمره‌ها ثبت و امضا می‌شود و حداکثر 10 روز بعد از خاتمه ارزشیابی هر نوبت تسلیم دفتر می‌گردد.
تبصره 4ـ دانش‌آموزان غیرحضوری و دانش‌آموزی که فاقد نمره ارزشیابی تکوینی است اگر در ارزشیابی پایان نیم‌سال یا پایان دوره‌ی تابستانی شرکت کرده باشد، نمره‌ی ارزشیابی پایانی وی عیناً به جای نمره ارزشیابی تکوینی منظور می‌شود.
ماده38ـ برای دانش‌آموزان مراکز آموزش از راه دور، نمره انضباط منظور نمی‌شود.
ماده39ـ نتیجه‌ی ارزشیابی‌ها حداکثر تا دو هفته پس از پایان هر نیمسال یا دوره‌ی تابستانی به صورت کتبی توسط مدیر مرکز آموزشی به دانش‌آموز/ ولی یا نماینده قانونی وی تحویل می‌شود .
ماده40ـ ‌مهلت اعتراض به نمرات ارزشیابی‌های پایانی هر نیمسال یا دوره‌ی تابستانی حداکثر 5 روز پس از اعلام نتیجه می‌باشد. مدیر مرکز آموزشی موظف است اوراق ارزشیابی معترضان را جهت تجدیدنظر در اختیار مصحح مربوط و یا به تشخیص خود، در اختیار مصحح مربوط و یک نفر دیگر از معلمان همان درس قرار دهد. نمره‌ی ورقه‌ی تجدیدنظرشده با امضای مصحح مربوط و یا مصحح تجدیدنظرکننده حسب مورد تعیین می‌شود. در صورت اختلاف نظر مصحح اول و دوم ، نظر مصحح سوم قطعی است .
تبصره ـ نمره‌ی ارزشیابی عملی و شفاهی قابل اعتراض و تجدیدنظر نمی‌باشد و نمره اعلام شده قطعی است.
ماده41ـ کلیه اوراق ارزشیابی‌های پایانی نیمسال و دوره‌ی تابستانی به مدت شش ماه در مرکز آموزشی نگهداری و سپس برابر مقررات امحا می‌شود،‌ ولی لیست دست‌نویس و رایانه‌ای ریز نمرات معلمان و دفتر ثبت ارزشیابی تحصیلی صحافی و پلمپ‌شده، جزو اسناد و مدارک تحصیلی محسوب می‌گردد و به طور دائم در مرکز آموزشی مربوط نگهداری می‌شود.
ماده42ـ دفتر ثبت ارزشیابی تحصیلی مرکز باید بلافاصله تنظیم و حداکثر تا دو ماه پس از پایان هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی، توسط نماینده اداره‌ی آموزش و پرورش بررسی و پس از تأیید، مسدود، امضا و مهر شود.
ماده43ـ چنانچه دانش‌آموزی در زمان برگزاری ارزشیابی کتبی یا قبل از آن دچار مشکل و سانحه‌ای شود که قادر به نوشتن نباشد می‌تواند از منشی معتمدی که از طرف مدیر مرکز آموزشی برای ارزشیابی تعیین می‌شود، استفاده کند.
ماده44ـ لازم است که مدیر مرکز آموزشی برای دانش‌آموز دارای نقص عضو و یا مبتلا به بیماری موثری که مانع از شرکت وی در ارزشیابی‌های کتبی، شفاهی و عملی می‌شود، تسهیلاتی متناسب با نقص عضو و یا بیماری او فراهم ‌کند. چنین دانش‌آموزی در صورت لزوم از ارزشیابی‌های آن بخش از درس که از نظر جسمی قادر به انجام آن نمی‌باشد، به تشخیص معلم مربوط و مدیر مرکز معاف بوده و سهم نمره‌ی مربوط به این بخش به نمرات سایر بخش‌ها اضافه می‌شود.
تبصره ـ برای دانش‌آموز موضوع این ماده ـ که درس تربیت بدنی را انتخاب کرده است ـ باید ارزشیابی عملی، متناسب با توانائی جسمی وی توسط معلم مربوط و برابر شیوه‌نامه مربوط انجام شود.
ماده45ـ ارزشیابی درس تعلیمات دینی دانش‌آموزان اقلیت‌های دینی مذکور در قانون اساسی، برابر شیوه‌نامه‌های وزارت آموزش و پرورش صورت می‌پذیرد و نمره آن در دفاتر ثبت ارزشیابی تحصیلی و کارنامه‌ی آنان قید می‌شود. ضمناً این دانش‌آموزان در صورت تمایل می‌توانند در امتحان تعلیمات دینی اسلامی شرکت نمایند.
ماده46ـ با متخلف یا متخلفان در ارزشیابی‌های تحصیلی برابر آیین نامه‌ی رسیدگی به تخلفات امتحانی و قانون رسیدگی به تخلفات اداری و سایر قوانین مربوط حسب مورد رفتار خواهد شد.
شرایط قبولی
ماده 47 ـ دانش‌آموزی در هر یک از درس‌ها قبول شناخته می‌شود که نمره‌ وی در آن درس کمتر از 10 نباشد.
ماده48 ـ دانش‌آموزی فارغ التحصیل شناخته می‌شود که:
الف) در کلیه واحدهای درسی دوره راهنمایی (102 واحد درسی) قبول شده باشد.
ب) معدل کل وی حداقل 10 باشد.
تبصره1ـ چنانچه معدل کل دانش‌آموزی در طول دوره حداقل 10 باشد ولی در یک درس نمره‌ی کمتر از 10 کسب کند و یا معدل کل وی حداقل 12 باشد ولی در دو درس نمره‌ی کمتر از 10 کسب نماید فارغ‌التحصیل شناخته می‌شود.
تبصره2ـ چنانچه دانش‌آموزان مشمول ماده 24 حداقل در دو درس نمره کمتر از 10 داشته باشند، نمی‌توانند از مفاد تبصره 1 این ماده استفاده کنند.
تبصره 3ـ دانش‌آموزان مشمول ماده 24 با داشتن نمره کمتر از 10 حداکثر در 4 درس نیز فارغ‌التحصیل شناخته می‌شوند.
تبصره4ـ استفاده از مفاد این ماده در ستون ملاحظات دفتر ارزشیابی تحصیلی درج می‌شود.
ماده49ـ‌ برای محاسبه معدل دانش‌آموز در هر نیمسال ،‌ تعداد واحدهای هر درس در نمره‌ی آن درس ضرب می‌شود و مجموع حاصل ‌ضرب‌های به دست آمده بر تعداد کل واحدهایی‌ که دانش‌آموز از آنها نمره قبولی یا مردودی کسب کرده است، تقسیم می‌شود.
تبصره ـ برای دوره‌ی تابستانی معدل گیری انجام نمی‌شود.
ماده 50 ـ برای محاسبه معدل دانش‌آموز در هر پایه تعداد واحدهای آن پایه در نمره قبولی هر درس ضرب و مجموع حاصل ضرب بر تعداد کل واحدهای آن پایه تقسیم می‌شود.
ماده51 ـ برای محاسبه معدل کل نمرات هر دانش‌آموز در پایان دوره، تعداد واحدهای هر درس در نمره پذیرفته‌شده آن درس ضرب و مجموع حاصل ضربهای به دست آمده بر مجموع واحدهای این درسها تقسیم می‌شود.
ماده52 ـ صدور کارنامه در هر نیمسال یا دوره تابستانی الزامی بوده و به کسانی که کلیه دروس پایه مربوطه را بگذرانند و واجد شرایط قبولی باشند کارنامه پایه مربوط و در پایان دوره راهنمایی گواهی‌نامه پایان تحصیلات دوره سه ساله راهنمایی نیز اعطا می‌شود.
ماده53 ـ ‌چنانچه دانش‌آموزی در ارزشیابی پایان نیمسال و یا دوره‌ی تابستانی یک یا چند درس غیبت غیر موجه داشته باشد، نمره ارزشیابی پایانی او در آن نیمسال یا دوره‌ی تابستانی در آن درس صفر محسوب می‌شود و در چنین مواردی کلمه غایب (غ) به جای نمره ارزشیابی پایانی قیدشده لیکن در محاسبات کلمه غایب به منزله صفر خواهد بود و نمره درس یا درس‌های مورد نظر با لحاظ نمودن نمره‌ی ارزشیابی تکوینی محاسبه خواهد شد.
ماده54 ـ اگر دانش‌آموزی در ارزشیابی پایان نیمسال / دوره‌ی تابستانی در یک یا چند درس با عذر موجه غایب باشد، در صورت درخواست دانش‌آموز مدیر مرکز آموزشی مجاز است حداکثر تا دو هفته پس از آخرین ارزشیابی از درس یا درس‌های مربوط با رعایت ضوابط؛ ارزشیابی به عمل آورد. در غیر این صورت آن درس یا درس‌ها از واحدهای انتخابی دانش‌آموز حذف می‌شود.
تبصره ـ در درس‌هایی که ارزشیابی آنان به صورت هماهنگ برگزار می‌شود، سؤال دانش‌آموزان مشمول این ماده به صورت هماهنگ خواهد بود.
ماده55 ـ تشخیص غیبت موجه بر اساس دلایل و مدارک ارائه شده از طرف دانش‌آموز در ارزشیابی داخلی با مدیر مرکز و در ارزشیابی هماهنگ با شورای مرکز مربوطه خواهد بود.
ماده56 ـ نظارت بر برگزاری ارزشیابی‌های پیشرفت تحصیلی و تربیتی در مراکز داخل و خارج کشور بر عهده موسسه آموزش از راه دور و سایر مراجع ذی ربط در وزارت آموزش و پرورش می‌باشد.
ماده57 ـ مسوولیت حُسن اجرای ارزشیابی‌ها و اعلام به موقع نتایج بر عهده‌ی مدیر مرکز آموزشی است. اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه / سازمان آموزش و پرورش استان و موسسه آموزش از راه دور در صورت لزوم می‌توانند اوراق ارزشیابی تصحیح شده پایه‌های مختلف را بررسی و مورد بازبینی قرار دهند. در صورتی که در بازبینی اوراق، نمره دانش‌آموزی تغییر یابد بایستی صورتجلسه تنظیم شود و آخرین نمره ملاک عمل قرار گیرد و موضوع نیز باید به صورت کتبی به اطلاع معلم و دانش‌آموز مربوط برسد.
تبصره ـ در صورتی که بازبینی اوراق ارزشیابی پایان نیمسال اول پس از فروردین ماه و اوراق ارزشیابی پایان نیمسال دوم پس از مرداد ماه و دوره‌ی تابستانی هر سال پس از آبان ماه انجام شود و نمره‌ی دانش‌آموزی تغییر یابد؛ مراتب برای تصمیم‌‌گیری به کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش ارجاع می‌شود .

الف ـ پایه اول :
1ـ جدول واحدهای درسی نیمسال اول




توصیه می‌شود در ارائه درس‌ها علاوه بر رعایت پیش‌نیاز‌ها ترتیب توالی درس‌ها‌ی همنام در پایه‌های مختلف تحصیلی رعایت شود.

2ـ جدول واحدهای درسی نیمسال دوم پایه اول




توصیه می‌شود در ارائه درس‌ها علاوه بر رعایت پیش‌نیاز‌ها ترتیب توالی درس‌ها‌ی همنام در پایه‌های مختلف تحصیلی رعایت شود.


ب ـ پایــه دوم

1 : جدول واحد های درسی نیمسال اول




توصیه می‌شود در ارائه درس‌ها علاوه بر رعایت پیش‌نیاز‌ها ترتیب توالی درس‌ها‌ی همنــام در پایه‌های مختلف تحصیلی رعایت شود.

2 : جدول واحد های درسی نیمسال دوم پایه دوم






توصیه می‌شود در ارائه درس‌ها علاوه بر رعایت پیش‌نیاز‌ها ترتیب توالی درس‌ها‌ی همنام در پایه‌های مختلف تحصیلی رعایت شود.

پایه سوم

1: جدول واحدهای درسی نیمسال اول




توصیه می‌شود در ارائه درس‌ها علاوه بر رعایت پیش‌نیاز‌ها ترتیب توالی درس‌ها‌ی همنام در پایه‌های مختلف تحصیلی رعایت شود.


2 : جدول واحد های درسی نیمسال دوم پایه سوم




توصیه می‌شود در ارائه درس‌ها علاوه بر رعایت پیش‌نیاز‌ها ترتیب توالی درس‌ها‌ی همنام در پایه‌های مختلف تحصیلی رعایت شود.


رییس جمهور و رییس شورای عالی آموزش و پرورش ـ محمود احمدی‌نژاد

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 18875

تاریخ تصویب : 1387/8/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت آموزش و پرورش -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.