×

مقررات مادتین 44 و 45 لایحه قانونی استخدام کشوری و تبصره های آنها درباب تدارک دوره های کارآموزی وآموزشی به منظور ارتقاءسطح علمی وتجربی کارکنان وزارتخانه هاو متضمن تفویض اختیارتعیین ارزش تحصیلی دوره های معادل ارزش تحصیلات دانشگاهی نیست

مقررات مادتین 44 و 45 لایحه قانونی استخدام کشوری و تبصره های آنها درباب تدارک دوره های کارآموزی وآموزشی به منظور ارتقاءسطح علمی وتجربی کارکنان وزارتخانه هاو متضمن تفویض اختیارتعیین ارزش تحصیلی دوره های معادل ارزش تحصیلات دانشگاهی نیست

مقررات-مادتین-44-و-45-لایحه-قانونی-استخدام-کشوری-و-تبصره-های-آنها-درباب-تدارک-دوره-های-کارآموزی-وآموزشی-به-منظور-ارتقاءسطح-علمی-وتجربی-کارکنان-وزارتخانه-هاو-متضمن-تفویض-اختیارتعیین-ارزش-تحصیلی-دوره-های-معادل-ارزش-تحصیلات-دانشگاهی-نیست-
تاریخ :17/3/76 شماره دادنامه 20 کلاسه پرونده 71/252

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
مقررات مادتین 44 و 45 لایحه قانونی استخدام کشوری و تبصره های آنها در باب تدارک دوره های کارآموزی و آموزشی به منظور ارتقاء سطح علمی و تجربی کارکنان وزارتخانه ها و سازمانها و موسسات دولتی مشمول قانون مزبور متضمن تفویض اختیارتعیین ارزش تحصیلی دوره های مزبور معادل ارزش تحصیلات در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی وابسته و تابعه وزارت فرهنگ و آموزش عالی نمی باشد.
بنابراین مصوبه های مورد اعتراض در حدی که حاوی و مفهم تعیین ارزش تحصیلی دوره های مزبور معدل ارزش تحصیلات در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی وابسته و تابعه وزارت مزبور مخالف قانون و خارج از حدود اختیارات تشخیص و ابطال می گردد0
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری اسماعیل فردوسی پور

* سابقه *
شماره ه/1/7/252 11/4/1376
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی : مدیر کل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و آموزش عالی
موضوع شکایت وخواسته :ابطال بخشنامه های شماره 60/49د26/12/64 599/ق مورخ 18/2/66 سازمان امور اداری و استخدامی کشوروبخشنامه شماره 882870/7/66نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران راجع به دوره های آموزشی بلند مدت و راهنمای چگونگی درخواست برگزاری دوره های بلند مدت توسط دستگاههای دولتی وراهنمای چگونگی بررسی درخواست تشکیل موسسه و یا مرکز آموزشی 0
مقدمه :
شاکی طی شکایتنامه تقدیمی اعلام داشته اند: سازمان اموراداری واستخدامی کشور باستناد مواد 44 و 45 قانون استخدام کشوری دوره های آموزشی کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزارمی نماید و پس از برگزاری دوره های مذکور با وزیر دستگاه مربوطه مدارک تحصیلی عالی صادر می نماید 0 دراینمورد برای تفاوت گذاردن میان مدارک دانشگاهها و موسسات آموزش عالی عنوان معادل کاردانی ، معادل کارشناسی و معادل کارشناسی ارشد برای مدارک صادر شده توسط سازمان ساخته شده است بطوری که مستحضرند مواد 44 و 45 قانون استخدام کشوری مصوب 31/3/45 میباشد، حال آنکه قانون تاسیس وزارت علوم و آموزش عالی مصوب 30/11/1346 و اصلاحیه آن مصوب 8/5/1353 میباشد و در ماده 11قانون اصلاح قانون وزارت علوم و آموزش عالی آمده است (( کلیه قوانین و مقرراتی که با این قانون مغایر است لغو می گردد)) مواد 44 و 45 قانون استخدام کشوری نیز هیچگونه صراحتی در ایجاد دوره های آموزشی بلند مدت و تاسیس موسسه آموزش عالی ندارد0 سازمان امور اداری و استخدامی کشور در بخشنامه شماره 4960/د26/12/64 آئین نامه تاسیس موسسات آموزش عالی وابسته به دستگاههای دولتی مصوب 4/4/64و نامه شماره 5005/دش مورخ 25/10/64 را مبنای صدور بخشنامه موصوف قرار داده است که صحیح نمی باشد 0سازمان امور اداری و استخدامی کشور بخشنامه شماره 88270/7/66را ممبنای تاسیس موسسات آموزش عالی و ایجاد دوره های بلند مدت می داند، به استحضار می رساند دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی راسا" نمی تواند بخشنامه و دستور العمل در مورد دوره های آموزشی بلند مدت صادر نماید زیرا اصل 138 قانون اساسی به وزراء حق صدور بخشنامه و تهیه آئین نامه را داده است 0 با توجه به کل مدارک پیوست و بند(ل ) از ماده 1 قانون اصلاح قانون تاسیس وزارت علوم و آموزش عالی مصوب 1353 تاسیس موسسات آموزش عالی در بخش دولتی و ایجاد دوره های آموزشی بلند مدت در مقاطع کاردانی وکارشناسی و کارشناسی ارشد از اهداف ووظایف وزارت فرهند و آموزش عالی می باشد وبخشنامه های فوق اذکر مخالف متن قوانین و مقررات آموزش عالی در بخش دولتی و بی اعتبار کردن مدارک دانشگاههاو موسسات آموزش عالی می باشد0 مدیر کل حقوقی ریاست جمهوری در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 1512911/2/72 اعلام داشته اند در خصوص تقاضای ابطال بخشنامه شماره 882870/7/66 نخست وزیر محترم وقت اعلام می دارد، بر اساس مواد44 موسسات دولتی واختیار اجرای آن بطور مستقیم یا غیر مستقیم به عهده سازمان اموراداری و استخدامی است و بند (ل ) ماده 1 قانون تاسیس وزارت فرهنگ و آموزش عالی ناظر به آموزش عالی است و مطلق دوره های آموزشی مشمول آن نمی باشد0 به علاوه ماده 44 قانون استخدام کشوری در مورد برنامه های آموزشی وزارتخانه ها و موسسات دولتی حکم خاص است و با فرض آنکه بند ((ل )) ماده 2 قانون تاسیس وزارت فرهنگ و آموزش عالی حکم عام در این زمینه تلقی شود موجب فسخ حکم خاص مزبور نمی باشد0 مدیر کل دفتر حقوقی سازمان امور اداری و استخدامی کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 13753/31/11/12/75 اعلام داشته اند، با توجه به مفاد ماده 44 قانون استخدام کشوری و تبصره 2 ماده مذکور و با توجه به اینکه به تصریح مفاد بند ل ماده 1 قانون اصلاح قانون تاسیس وزارت علوم و آموزش عالی مصوب سال 53 صرفا" ایجاد تاسیس یا تجهیز و توسعه هر گونه واحد آموزشی عالی و یا موسسه پژوهشی همچنین جلوگیری از ادامه فعالیت و یا انحلال هر یک از آنها طبق تصویب شورای گسترش آموزش عالی جزء وظایف وزارت مزبور احصاء گردیده و مطلق برنامه های آموزشی مورد حکم قرار نگرفته ، به علاوه در طول دوره منشاء اثر در تلقی آموزش به عنوان آموزش عالی نمی باشد، لذا به لحاظ عدم مغایرت ماده 44 پیش گفته با مفاد بند ل مزبور ماده 44 اخیرالذکر به استناد مفاد ماده 11 قانون اصلاح قانون تاسیس وزارت علوم لغو نشده است و کماکان اعتبار دارد0این سازمان براساس مفاد ماده 44 قانون استخدام کشوری می تواند ضمن صدور مجوز برگزاری دوره های آموزشی ارزش استخدامی آنها را تعیین کند0 ضمنا" همانگونه که مطلعند به تصریح مفاد تبصره 6 ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان لدوت مصوب 13/6/70 و همچنین ماده 5 آئین نامه اجرایی این قانون مصوب 22/10/70 هیات وزیران همطرازی تحصیلات غیررسمی مستخدمین با مدارک تحصیلی رسمی بهعهده این سازمان محول شده است 0
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح لاای نبلذرا به صدور رای می نماید0

مرجع :
روزنامه رسمی شماره : 15332 24/7/1376
7

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 20

تاریخ تصویب : 1376/03/17

تاریخ ابلاغ : 1376/07/22

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.