×

اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

اساسنامه-سازمان-تنظیم-مقررات-و-ارتباطات-رادیویی

وکیل

اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شماره231339/ت38680هـ



وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
هیئت وزیران در جلسات مورخ 26/3/1387 و 22/9/1388 بنا به پیشنهاد شماره 28822/1 مورخ 21/8/1386 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد تبصره (3) ماده (7) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ مصوب1382ـ اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را به شرح زیر تصویب نمود:

اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

ماده1ـ به منظور اجرای مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که در این اساسنامه به اختصار « کمیسیون» نامیده می‌شود و تحقق اهداف موردنظر در بخش ارتباطات رادیویی و ایفای وظایف و اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش تنظیم مقررات ارتباطی و ارتباطات رادیویی، موضوع تبصره (2) ماده (7) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که در این اساسنامه سازمان نامیده می‌شود، به صورت مؤسسه دولتی وابسته به وزارتخانه یادشده تشکیل می‌شود.
ماده2ـ سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است.
ماده3ـ اعتبارات موردنیاز سازمان همه ساله از محل وجوه و اعتبارات عمومی زیر ردیف بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایحه بودجه سالانه کشور پیش‌بینی و تأمین می‌شود.
ماده4ـ مرکز اصلی سازمان تهران است و سازمان می‌تواند با تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور جهت انجام وظایف قانونی خود نسبت به ایجاد واحدهای سازمانی در مناطق مختلف کشور اقدام نماید.
ماده5 ـ تشکیلات سازمان به پیشنهاد وزیر و تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور تدوین و اجرا می‌شود.
ماده6 ـ وظایف و اختیارات سازمان به شرح ذیل می‌باشد:
1ـ صدور پروانه فعالیت و بهره‌برداری برای ارایه هرگونه خدمات مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات شامل شرایط، ضوابط و چگونگی جبران خسارات ناشی از عدم اجرای آنها در چارچوب مصوبات کمیسیون.
2ـ تدوین و پیشنهاد استانداردهای ملی مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور به مراجع ذی‌ربط و اعمال استانداردها و ضوابط و نظامهای کنترل کیفی و تأیید نمونه تجهیزات در ارایه خدمات و توسعه و بهره‌برداری از شبکه‌های مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات در کشور.
3ـ تدوین و ارایه پیشنهاد درخصوص تعیین فعالیتها و بهره‌برداری غیرمجاز پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات، تعیین جریمه در هر مورد و اعلام اعمال آن در چارچوب قوانین و مقررات پس از طی مراحل قانونی.
4ـ تدوین و تنظیم مقررات، آیین‌نامه‌ها، جدولهای تعرفه و نرخهای کلیه خدمات در بخشهای مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعیین کف یا سقف آنها به منظور حصول اطمینان از رقابت سالم و تداوم ارایه خدمات و رشد کیفی آنها برای تصویب توسط کمیسیون در چارچوب قوانین و مقررات.
5 ـ وصول مبالغ حق‌الامتیاز صدور پروانه، هزینه استفاده از فرکانس، هزینه جبران خسارت و سایر وجوهی که طبق قوانین و مقررات مربوط به تصویب می‌رسد و واریز آن به حسابهای خزانه.
6 ـ نظارت بر عملکرد دارندگان پروانه‌ها در چارچوب مفاد پروانه‌های صادرشده و رسیدگی به تخلفات و ملزم نمودن آنان به انجام تعهدات و وظایف از طریق اخطاریه یا لغو موقت یا دایم امتیازها و پروانه‌های بهره‌برداری.
7ـ تدوین و پیشنهادها دستورالعملها و ضوابط مربوط به اتصال متقابل شبکه‌های مخابراتی و رایانه‌ای از نظر امنیت، ایمنی اتصالات و تعرفه‌های آنها به کمیسیون و نظارت بر اعمال صحیح آنها.
8 ـ تنظیم، مدیریت و کنترل فضای فرکانسی کشور و تدوین مقررات و تصویب ضوابط و جداول و معیارهای استفاده بهینه از فرکانس و نظارت و حاکمیت بر طیف و جدول ملی فرکانس در چهارچوب قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ مصوب1382ـ و سایر قوانین و مقررات مربوط.
9ـ تدوین و پیشنهاد دستورالعملها به کمیسیون و اعمال مصوبات در موارد ذیل:
الف ـ چارچوب توافق‌نامه‌های درجه و سطح خدمات به منظور شفاف‌سازی کیفیت خدمات در مقابل هزینه آن در شبکه‌های پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات.
ب ـ نامگذاری دامنه‌ها (Domain names)، تعیین شماره‌ها و کدها در شبکه‌های پستی و مخابراتی و فناوری اطلاعات.
پ ـ حمایت از حقوق استفاده‌کنندگان خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات و نظارت مستمر بر اعمال صحیح آنها.
ت ـ تدوین و پیشنهاد دستورالعملهای لازم به منظور تنظیم روابط ارایه‌کنندگان خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات.
ث ـ پیشنهاد اصلاح و تجدید ساختار بخش به کمیسیون.
ج ـ حمایت از گسترش حضور و مشارکت بخش غیردولتی در توسعه فعالیتهای پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات و نظارت مستمر بر اعمال صحیح آنها.
چ ـ پیشنهاد اصلاح قوانین پستی و مخابراتی و ارتباطی به مراجع ذی‌صلاح قانونی.
10ـ انجام وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مندرج در قانون استفاده از بی‌سیمهای اختصاصی و غیرحرفه‌ای ـ مصوب 1345ـ و اصلاحات بعدی آن و تعهدات بین‌المللی مرتبط که جمهوری‌اسلامی‌ایران براساس قانون ملزم به‌رعایت آنها می‌باشد.
11ـ انجام امور تحقیقاتی و ارایه آموزشهای تخصصی مرتبط و اطلاع‌رسانی عمومی در زمینه ارتباطات مجاز رادیویی با استفاده از توانمندیهای بخشهای دولتی و غیردولتی.
12ـ تهیه و انتشار گزارشات دوره‌ای از وضعیت و کیفیت ارایه خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات در کشور و مقایسه تطبیقی آن در منطقه و جهان.
13ـ حمایت از صاحبان صنایع، انجمنها و اتحادیه‌های ارایه‌کنندگان خدمات مخابراتی و ارتباطی و هدایت و راهبری آن.
14ـ انجام امور مرتبط که با رعایت قوانین و مقررات مربوط از طرف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ارجاع می‌گردد.
15ـ نمایندگی، عضویت و حضور در مجامع و اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ذی‌ربط به منظور حفظ منافع ملی در چارچوب سیاستهای کلی نظام و با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
16ـ در اجرای بند (10) ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری و به منظور جذب و نگهداری نیروهای مناسب برای مشاغل تخصصی و مدیریت، سازمان می‌تواند با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور و با رعایت قوانین و مقررات مربوط فوق‌العاده لازم را پس از تصویب هیئت وزیران پرداخت نماید.
ماده7ـ رییس سازمان که معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر کمیسیون می‌باشد توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب می‌شود و بالاترین مقام اجرایی سازمان خواهد بود.
ماده8 ـ وظایف و اختیارات رییس سازمان به شرح ذیل می‌باشد:
1ـ انجام تمهیدات لازم برای اجرای مصوبات و تصمیمات کمیسیون.
2ـ انجام امور اداری، استخدامی، مالی و اجرایی سازمان در حدود این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط.
3ـ تدوین و پیشنهاد مقررات و آیین‌نامه‌ها به کمیسیون و تنظیم دستور جلسات و ابلاغ مصوبات.
4ـ برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل سازمان و تهیه و تنظیم بودجه برای پیشنهاد به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و اجرای آن.
5 ـ نظارت بر حُسن اجرای امور مندرج در این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط.
6 ـ صدور احکام استخدامی کارکنان و ابلاغهای مربوط.
7ـ نمایندگی سازمان در مراجع قضایی و غیرقضایی با حق تعیین وکیل و توکیل به غیر، ارجاع به داوری و ارایه پیشنهاد صلح و سازش با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
8 ـ انجام اموری که برای ایفای وظایف و اختیارات لازم باشد در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
9ـ پیشنهاد آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی و استخدامی سازمان به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت تصویب در مراجع ذیصلاح قانونی.
تبصره ـ رییس سازمان می‌تواند بخشی از مسئولیتهای خود را به هر یک از معاونان، مدیران یا کارکنان سازمان به تشخیص و مسئولیت خود تفویض نماید.
ماده9ـ امکانات موجود در اداره کل ارتباطات‌رادیویی و معاونت امور مخابراتی به سازمان منتقل و جزء اموال سازمان محسوب می‌شود.
ماده10ـ این اساسنامه جایگزین تصویب‌نامه شماره 36986/ت31594هـ مورخ 20/9/1384 شده و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مغایر قبلی لغو می‌شود.
این اساسنامه به موجب نامه‌های شماره 28385/30/87 مورخ 3/6/1387 و شماره 36922/30/88 مورخ 8/10/1388 شورای نگهبان به تأیید شورای یادشده رسیده است.






معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا رحیمی

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 18922

تاریخ تصویب : 1388/9/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.