×

اساسنامه صندوق توسعه صنایع دریایی

اساسنامه صندوق توسعه صنایع دریایی

اساسنامه-صندوق-توسعه-صنایع-دریایی اساسنامه صندوق توسعه صنایع دریایی شماره62859/ت40550ه‍



وزارت صنایع و معادن
هیئت‌وزیران در جلسه مورخ 18/11/1388 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت صنایع و معادن و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و به استناد تبصره (1) ماده (1) قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی ـ مصوب 1387ـ اساسنامه صندوق توسعه صنایع دریایی را به شرح زیر تصویب نمود:

اساسنامه صندوق توسعه صنایع دریایی

فصل اول ـ کلیات
ماده1ـ با هدف تحقق توسعه پایدار در بخش صنایع دریایی و به منظور مطالعه، تبیین، تنظیم و اعمال انواع حمایت از صنایع دریایی (ساخت، تولید، تعمیر و نگهداری انواع مختلف شناورهای سطحی، زیرسطحی، اثرسطحی و صنایع فراساحلی)، رفع مشکلات و عوامل بازدارنده و تأمین امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و تجهیزات لازم برای موارد فوق، صنایع بالادستی و پایین دستی با رعایت ملاحظات زیست محیطی، صندوق توسعه صنایع دریایی که از این پس صندوق نامیده می‌شود، تشکیل و طبق مقررات این اساسنامه فعالیت می‌نماید.
ماده2ـ صندوق دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی و تابعیت ایرانی بوده و به صورت شرکت دولتی وابسته به وزارت صنایع و معادن به مدت نامحدود و با رعایت این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات مربوط اداره می‌شود.
ماده3ـ مرکز اصلی صندوق بندرعباس و حوزه عملیات آن سراسر کشور می‌‌باشد. هیئت‌مدیره می‌تواند با تصویب مجمع عمومی و رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به‌ایجاد و یا انحلال شعب و نمایندگیها در سایر نقاط کشور اقدام نماید.
ماده4ـ انجام هرگونه عملیات بانکداری که منجر به کسب درآمد شود برای صندوق ممنوع می‌باشد.
ماده5 ـ در ایجاد و اداره صندوق از کارمندان فعلی دولت استفاده می‌شود و استخدام کارمندان جدید ممنوع می‌باشد.
فصل دوم ـ سرمایه و منابع مالی صندوق
ماده6 ـ سرمایه اولیه صندوق، چهارصد میلیارد (400.000.000.000) ریال می‌باشد که به چهارصدهزار سهم یک‌میلیون ریالی تقسیم و توسط دولت تأمین و پرداخت خواهد شد و تمام آن متعلق به دولت و غیرقابل انتقال بوده و با رعایت مقررات مربوط قابل افزایش می‌باشد.
ماده7ـ منابع مالی صندوق به شرح زیر می‌باشد:
1ـ معادل پنج درصد عملکرد فروش سالیانه شرکتهای سازنده شناور و تجهیزات صنایع دریایی (به استثنای صنایع نظامی) که از محل اعتبارات عمومی به مدت ده سال در بودجه‌های سالانه دولت پیش‌بینی و به حساب صندوق واریز می‌گردد.
2ـ ده‌درصد هزینه حمل مایعات نفتی و گازی وارداتی و صادراتی که توسط ناوگان غیرایرانی حمل می‌شود.
3ـ دریافت منابع و تسهیلات ریالی و ارزی از مراکز مالی و بانکی داخل و خارج از کشور، با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
4ـ کمکهای دولتی و پرداختی تشویقی دولت موضوع مواد (2) و (3) قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی.
5 ـ درآمد حاصل از فعالیت صندوق.
6 ـ هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ماده8 ـ صندوق در موارد زیر مجاز است از اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در زمینه صنایع دریایی از محل منابع مالی مربوط و در چارچوب قوانین و مقررات مربوط حمایت مالی نماید:
الف ـ پرداخت تا سقف بیست درصد قیمت بین‌المللی شناور مورد مناقصه بین‌المللی یا سفارش شده، تحت عنوان تعرفه ترجیحی به سازندگان داخلی برنده مناقصه بین‌المللی منوط به رعایت قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژه‌ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات ـ مصوب 1375ـ .
ب ـ اعطای هرگونه تسهیلات و حمایتهای مالی موضوع قانون یادشده براساس آیین‌نامه‌های اداری، مالی و معاملاتی صندوق که به تصویب مجمع عمومی می‌رسد.
پ ـ مساعدت جهت تأمین ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز شرکتهای مشمول و متقاضیان خرید شناور از سازندگان داخلی و متقاضیان احداث مجتمع یا کارگاههای تعمیر و ساخت کشتی در کشور جهت ارایه به بانکها و مؤسسات مالی و یا سایر مراجع ذی‌ربط.
ت ـ مساعدت به سازندگان داخلی جهت جبران بخشی از هزینه‌های ناشی از افزایش جهانی قیمت مواد و تجهیزات و ملزومات مورد نیاز پروژه‌های ساخت کشتی و سایر سازه‌های دریایی که در زمان انعقاد قرارداد غیرقابل پیش‌بینی بوده با رعایت قوانین و مقرارت مربوط.
ث ـ تأمین منابع جهت جبران خسارات وارد شده به متقاضیان خرید کشتی از داخل به علت تأخیر در تکمیل و تحویل توسط سازنده داخلی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ج ـ اعطای تسهیلات بلاعوض معادل مالیات بردرآمد پرداختی سالانه مالکان ایرانی شناورهایی که با استانداردهای ملی یا جهانی در داخل کشور ساخته می‌شوند حداکثر به‌مدت ده سال.
چ ـ اعطای تسهیلات بلاعوض معادل مالیات بردرآمد پرداختی همان سال به مالکان شناورهای تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران که دارای گواهینامه معتبر از مؤسسات رده‌بندی پذیرفته شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی می‌باشند و توسط کارخانه‌های داخلی سازنده کشتی تعمیر دوره‌ای می‌گردند.
تبصره1ـ میزان تعرفه ترجیحی موضوع بند « الف» بر پایه درصد استفاده از توان داخلی و توسط شورای عالی صنایع دریایی تعیین می‌گردد.
تبصره2ـ تصمیم‌گیری درخصوص بندهای «ت» و «ث» این ماده توسط شورای یادشده انجام خواهد شد.
ماده9ـ زمینه‌ها و اولویتهای صنعتی مورد حمایت صندوق هر ساله توسط شورای مذکور تعیین و اعلام می‌گردد.
ماده10ـ صندوق می‌تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط با انجام سپرده‌گذاری و از طریق بانکهای داخلی نسبت به اعطای تسهیلات با شرایط مناسب به متقاضیان خرید از سازندگان داخلی شناور اقدام نماید.
فصل سوم ـ ارکان صندوق
ماده11ـ صندوق دارای ارکان ذیل می‌باشد:
1ـ مجمع عمومی
2ـ هیئت‌مدیره
3ـ مدیرعامل
4ـ بازرس (حسابرس)
ماده12ـ اعضای مجمع عمومی صندوق عبارتند از:
الف ـ وزیر صنایع و معادن (رییس مجمع)
ب ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
پ ـ وزیر راه و ترابری
ت ـ وزیر بازرگانی
ث ـ وزیر نفت
ج ـ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
چ ـ وزیر جهادکشاورزی
ح ـ معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
ماده13ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح زیر تعیین می‌شود:
الف ـ تعیین خط‌مشی کلی صندوق.
ب ـ بررسی گزارش عملکرد سالانه هیئت‌مدیره و بازرس (حسابرس) و اتخاذ تصمیمات لازم.
پ ـ بررسی و تصویب بودجه سالانه، ترازنامه، حساب سود و زیان و صورتهای مالی صندوق که از طرف هیئت‌مدیره به بازرس و توسط بازرس به مجمع ارایه می‌گردد.
ت ـ نصب و عزل اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل و تعیین حقوق و مزایا و پاداش اعضای هیئت‌مدیره و حق‌الزحمه بازرس و حقوق و مزایای مدیرعامل حسب مورد با رعایت ماده (241) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ـ مصوب 1347ـ و ماده (74) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب 1386ـ .
ث ـ تصویب آیین‌نامه‌های مالی، اداری و معاملاتی صندوق به پیشنهاد هیئت‌مدیره.
ج ـ اتخاذ تصمیم در مورد مطالبات صندوق.
چ ـ بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد سایر مواردی که از طرف هیئت‌مدیره و یا سایر ارکان صندوق درخصوص تحقق اهداف صندوق پیشنهاد می‌شود.
ح ـ سایر وظایف و اختیاراتی که طبق این اساسنامه و یا قوانین و مقررات مربوط برعهده مجامع عمومی می‌باشد.
ماده14ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده به شرح زیر تعیین می‌شود:
الف ـ پیشنهاد تغییر و اصلاح اساسنامه صندوق و ارایه آن به هیئت‌وزیران.
ب ـ بررسی و تصویب مواردی که بنا به درخواست اعضا یا بازرس و یا مدیرعامل، مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل می‌گردد.
پ ـ اتخاذ تصمیم در مورد افزایش یا کاهش سرمایه صندوق با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ت ـ اتخاذ تصمیم درخصوص انحلال صندوق و ارایه آن به هیئت‌وزیران.
ث ـ تصویب سایر پیشنهادهای مربوط به تحقق اهداف صندوق.
تبصره1ـ مجمع عمومی عادی صندوق دو بار در سال تشکیل می‌شود و با حضور رییس مجمع و حداقل چهار نفر از اعضا رسمیت یافته و مصوبات با حداکثر آرای اعضای حاضر معتبر خواهد بود.
تبصره2ـ مجمع عمومی فوق‌العاده بنا به درخواست مدیرعامل یا دوسوم اعضا و یا بازرس حسب مورد تشکیل می‌گردد.
ماده15ـ هیئت‌مدیره صندوق مرکب از پنج نفر است که به پیشنهاد رییس مجمع و تصویب مجمع عمومی به مدت دو سال انتخاب و با حکم رییس مجمع منصوب می‌گردند. انتخاب مجدد اعضای هیئت‌مدیره بلامانع است و پس از انقضای مدت عضویت آنان مادام که مدیر یا مدیران جدید انتخاب یا معرفی نگردیده‌اند، همچنان عهده‌دار مسئولیت خواهند بود.
تبصره ـ حداقل دو نفر از اعضای هیئت‌مدیره از بخش غیردولتی خواهد بود که توسط انجمنهای فعال در صنایع از بین افراد متخصص و با تجربه به رییس مجمع معرفی می‌گردند. افراد مذکور به عنوان عضو غیرموظف با داشتن حق رأی در هیئت‌مدیره حضور خواهند داشت.
ماده16ـ هیئت‌مدیره دارای وظایف و اختیارات زیر می‌باشد:
الف ـ اجرای تصمیمات مجمع عمومی
ب ـ تهیه و تنظیم سیاستهای کلی و خط‌مشی عمومی و برنامه اجرایی صندوق و پیشنهاد به مجمع عمومی
پ ـ تهیه عملکرد سالانه، ترازنامه، حساب سود و زیان و صورتهای مالی صندوق و ارایه گزارش عملیات صندوق به مجمع عمومی
ت ـ تنظیم بودجه سالانه صندوق و ارایه آن به مجمع عمومی
ث ـ تهیه آیین‌نامه‌ها و ضوابط مربوط براساس مفاد این اساسنامه و ارایه آن به‌‌مجمع‌عمومی
ج ـ تهیه ساختار و تشکیلات صندوق و ارایه آن به مجمع عمومی
چ ـ تصویب آیین‌نامه داخلی مورد نیاز براساس پیشنهاد مدیرعامل
ح ـ تعیین ضوابط مربوط به عقد و لغو قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی
خ ـ پیشنهاد در مورد تأسیس یا انحلال شعب یا نمایندگیهای داخل کشور بهمجمع عمومی
دـ ارایه پیشنهادهای مربوط به تغییر و اصلاح اساسنامه و نیز کاهش یا افزایش سرمایه صندوق به مجمع عمومی فوق‌العاده
ذ ـ اتخاذ تصمیم در مورد خرید، فروش و اجاره، قبول ضمانت یا ظهرنویسی تضمینات، توثیق یا رهن اموال غیرمنقول، سرمایه‌گذاری، مشارکت و پیمانکاری در چارچوب آیین‌نامه‌های مصوب مجمع عمومی.
رـ افتتاح حسابهای ارزی و ریالی در بانکهای داخلی و خارجی و استفاده از آنها به‌نام صندوق و انسداد حسابهای یادشده حسب مورد با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
زـ پیشنهاد صلح، سازش و ارجاع امر به داوری با رعایت اصل یکصدوسی‌ونهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مجمع عمومی.
ژـ سایر وظایفی که طبق این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات مربوط بر عهده هیئت‌مدیره می‌باشد.
تبصره ـ هیئت‌مدیره می‌تواند ایفای بخشی از وظایف و اختیارات خود را با تعیین موارد به مدیرعامل تفویض نماید، ولی این واگذاری رافع مسئولیت هیئت‌مدیره نخواهد بود.
ماده17ـ مدیرعامل صندوق به پیشنهاد هیئت‌مدیره و تصویب مجمع از بین اعضای هیئت‌مدیره و یا خارج از آن برای مدت دو سال انتخاب و با حکم رییس مجمع منصوب می‌گردد و تجدید انتخاب وی بلامانع است.
ماده18ـ وظایف و اختیارات مدیرعامل به شرح زیر است:
الف ـ انجام امور اداری و مالی و عملیات موضوع صندوق و اجرای مصوبات هیئت‌مدیره و مجمع عمومی.
ب ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره امور اداری، آموزشی و استخدام کارکنان طبق آیین‌‌نامه‌های مصوب و سایر قوانین و مقررات مربوط.
پ ـ اسناد و اوراق مالی و اسناد تعهدآور و قراردادهای شرکت باید به امضای مدیرعامل و یکی از اعضای هیئت‌مدیره به انتخاب هیئت‌مدیره برسد و چک‌ها علاوه بر امضای افراد یاد شده به امضای ذی‌حساب و یا نماینده وی خواهد رسید و سایر مکاتبات و اسناد با امضای مدیرعامل خواهد بود.
تبصره ـ مدیرعامل می‌تواند حق امضای خود را به موجب ابلاغ کتبی در مواردی و با مسئولیت خود به هر یک از مسئولان یا کارکنان صندوق تفویض نماید.
ت ـ نمایندگی صندوق در مقابل مراجع قضایی و اداری و نیز در مقابل سایر اشخاص با حق تعیین وکیل و نمایندگی و نیابت.
ث ـ صلح و سازش و ارجاع به داوری و استرداد دعوی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ج ـ تهیه بودجه سالانه و تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارشهای مالی و سایر گزارشها برای ارایه به هیئت‌مدیره.
چ ـ ارایه پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه و سایر پیشنهادات مالی به هیئت‌مدیره.
ح ـ اقدام در مورد وصول مطالبات و بستانکاریهای صندوق و گزارش مشکلات به‌هیئت‌مدیره.
خ ـ اجرای اقدامات لازم در مورد تعهدات صندوق
د ـ ایفای وظایف و اختیاراتی که هیئت‌مدیره به مدیرعامل تفویض می‌نماید.
ذ ـ سایر وظایف و اختیاراتی که قوانین و مقررات برعهده مدیرعامل قرار می‌دهد.
ماده19ـ مجمع عمومی عادی هر سال با رعایت قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی ـ مصوب 1372ـ و به پیشنهاد وزیر صنایع و معادن، یک نفر را به عنوان بازرس (حسابرس) برای مدت یک سال انتخاب می‌نماید. بازرس (حسابرس) علاوه بر تکالیف قانونی دارای وظایف زیر می‌باشد:
1ـ انجام عملیات حسابرسی صندوق
2ـ رسیدگی به ترازنامه و صورت درآمدها و هزینه‌ها و حساب سود و زیان صندوق و تهیه گزارشهای لازم و ارایه به مجمع عمومی.
3ـ رسیدگی به دفاتر و حسابهای صندوق و اخذ هرگونه توضیح و اطلاع از مدیران و کارکنان صندوق با اطلاع مدیرعامل.
تبصره ـ مدیرعامل دستور همکاری اعضای صندوق با بازرس را در موارد لزوم صادر می‌نماید.
4ـ بازرس (حسابرس) حق مداخله در عملیات اجرایی صندوق را ندارد، ولی می‌تواند نظرات خود را به مجمع عمومی ارایه نماید.
ماده20ـ سال مالی صندوق از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفند ماه همان سال خاتمه می‌یابد، به استثنای سال اول که از تاریخ ثبت صندوق شروع و به آخر اسفند ماه همان سال ختم می‌شود.
ماده21ـ ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر صورتهای مالی صندوق ظرف دو ماه پس از سال مالی توسط هیئت‌مدیره به بازرس صندوق تسلیم شود.
ماده22ـ سود خالص صندوق در هر سال مالی پس از طی مراحل قانونی به حساب سرمایه صندوق منظور می‌گردد.
ماده23ـ به منظـور تمرکز وجوه و سرمایه اولیه صنـدوق موضوع مـاده (6) این اساسنـامه، حسابی نزد یکی از بانکهـای کشور با تصویب هـیئت‌مدیره صندوق افتتاح می‌گردد.
ماده24ـ در صورتی که میزان اندوخته احتیاطی تا معادل سرمایه صندوق بالغ گردد، مجمع عمومی نسبت به انتقال آن به حساب سرمایه یا نگهداری آن در همان حساب و همچنین نحوه محاسبه اندوخته احتیاطی برای سالهای بعد تصمیم لازم را اتخاذ خواهد نمود.
ماده25ـ انحلال و تسویه صندوق با پیشنهاد رییس مجمع و تأیید مجمع عمومی و تصویب هیئت‌وزیران و با تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
این اساسنامه به موجب نامه شماره 38202/30/89 مورخ 15/2/1389شورای نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 19016

تاریخ تصویب : 1388/11/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت صنایع -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.