×

موافقت هیئت وزیران در مورد پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی درخصوص ایجاد واحد متولی نوغانداری

موافقت هیئت وزیران در مورد پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی درخصوص ایجاد واحد متولی نوغانداری

موافقت-هیئت-وزیران-در-مورد-پیشنهاد-وزارت-جهاد-کشاورزی-درخصوص-ایجاد-واحد-متولی-نوغانداری

وکیل

موافقت هیئت وزیران در مورد پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی درخصوص ایجاد واحد متولی نوغانداری شماره248603/39824



معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور ـ وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت صنایع و معادن
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ وزارت کار و امور اجتماعی ـ وزارت بازرگانی
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
هیئت وزیران در جلسه مورخ 12/10/1389 بنا به پیشنهاد شماره 4360/020 مورخ 16/2/1387 وزارت جهاد کشاورزی موافقت نمود:
1ـ وزارت جهاد کشاورزی نسبت به اجرای تصمیمات زیر اقدام نماید:
الف ـ ایجاد واحد متولی نوغانداری برای اعمال وظایف حاکمیتی، نظارتی و توسعه‌ای متناسب با وظایف محوله در ساختار وزارتخانه و به شرط عدم توسعه تشکیلاتی و ردیف جدید اعتباری با استفاده از امکانات شرکت پرورش کرم ابریشم ایران.
ب ـ حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی کرم ابریشم به واسطه تولید تخم نوغان لاین، اجداد و والد و انواع درختان توت موجود در ایران با حاکمیت کامل بخش دولتی.
ج ـ اجرای طرحهای تحقیقاتی به منظور دستیابی به انواع هیبریدهای پرمحصول کرم ابریشم جدید طی برنامه زمان‌بندی پنج ساله توسط بخش دولتی.
د ـ اعمال نظارت فنی و کارشناسی بخش دولتی بر اجرای مطلوب پرورش تخم نوغان والد و تولید تخم نوغان هیبرید تجاری که ظرف سال به بخش غیردولتی صلاحیت‌دار واگذار می‌شود.
هـ ـ حمایت از کشاورزان تولیدکننده پیله ‌تر هیبرید و در اختیار نهادن برخی از نهاده‌های تولید مانند تخم نوغان و نهال توت اصلاح‌شده با لحاظ نمودن یارانه.

و ـ انجام طرحهای تحقیقاتی مربوط به درخت توت متناسب با شرایط اقلیمی با حفظ نقش حاکمیتی بخش دولتی به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی تولید برگ توت با اولویت استانهای گیلان، مازندران، گلستان، خراسانهای شمالی، رضوی و جنوبی، منطقه مرکزی کشور و سایر استانهای نوغان‌خیز کشور و اصلاح و احیای باغ‌های توت در سطح چهارده هزار هکتار از محل تسهیلات یارانه‌ای بخش خصوصی و اصلاح، ترمیم و توسعه مراکز خشک‌کن پیله موجود در کشور طی یک برنامه زمان‌بندی ده ساله.
ز ـ تأمین منابع اعتباری، یارانه تسهیلات و کمک طی برنامه زمان‌بندی پنج ساله به منظور احداث و بازسازی جایگاه‌های (تلنبارهای) پرورش کرم ابریشم متناسب با شرایط اقلیمی و منطقه‌ای، ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات آموزشی و ترویجی نوغانداری، آموزش فنی و حرفه‌ای (مهارت‌پذیری) برای علاقمندان با اولویت آموزش زنان روستایی و اجرای طرحهای الگویی توتستان و تلنبارهای کرم ابریشم.
ح ـ اقدام به تجهیز آزمایشگاه مرجع دامپزشکی با حفظ ساختار تشکیلات فعلی سازمان دامپزشکی کشور و در سقف اعتبارات موجود در استان گیلان به منظور شناسایی و تأیید عوامل بیماری‌زای کرم ابریشم و تأمین تسهیلات یارانه‌ای به منظور راه‌اندازی بخش بیماری کرم ابریشم در آزمایشگاهها و کلینیک‌های دامپزشکی بخش خصوصی و همچنین تجهیز و فعال‌سازی قرنطینه‌های داخلی و خارجی.
ط ـ پیش‌بینی اعتبار موردنیاز در لوایح بودجه سنواتی با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور.
ی ـ ارایه گزارش مربوط به عملکرد روند اجرایی این تصمیم‌نامه با همکاری وزارتخانه‌های بازرگانی، صنایع و معادن، علوم، تحقیقات و فناوری و کار و امور اجتماعی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر بخشهای ذی‌ربط هر شش ماه یکبار به هیئت وزیران.
2ـ وزارت صنایع و معادن ظرف چهار ماه طرح لازم برای حمایت از اصلاح ساختار و توسعه صنایع موجود و ایجاد صنایع جدید مرتبط با صنعت ابریشم با تأکید بر توسعه صنایع پایین دستی با ارزش افزوده بالاتر را تهیه و اجرایی نماید.
3ـ کمیسیون ماده (1) آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، موضوع تصویب‌نامه شماره 1395/ت16هـ مورخ 6/2/1373، سود بازرگانی سالیانه پیله و نخ ابریشم وارداتی و سایر مشتقات مربوط را به گونه‌ای تنظیم نماید که قابلیت رقابت نخ تولیدی استحصالی از پیله‌های تولیدی و محصول نهایی داخلی (پارچه ابریشم و فرش) در مقایسه با تولیدات مشابه خارجی حفظ گردد.
4ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به ایجاد رشته‌های مرتبط با صنعت نوغانداری مانند ایجاد رشته مهندسی نساجی با گرایش ابریشم در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاهها، با اولویت استانهای نوغان‌خیز اقدام نماید.
5 ـ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نسبت به تقویت دوره‌های آموزشی صنعت نوغانداری و ابریشم و صنایع جانبی اقدام نماید.
6 ـ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شرکت سهامی فرش ایران تأمین نخ ابرایشم مورد نیاز بهره‌برداران خود از تولیدات داخلی را در اولویت قرار دهند.




معاون اول رییس‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 19198

تاریخ تصویب : 1389/10/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت صنایع - وزارت جهاد كشاورزی - معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور - وزارت بازرگانی - وزارت علوم و تحقیقات و فناوری - وزارت كار و امور اجتماعی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.