جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره 09120620581 در تماس باشید.

مصوبه شورای عالی اداری در خصوص نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای شماره6643/206



کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور
شورای عالی اداری در یکصد و چهل و هفتمین جلسه مورخ9/12/1389 بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور و در اجرای ماده 57 قانون مدیریت خدمات کشوری، دستورالعمل اجرایی، شرایط عمومی شایستگی‌های عمومی و تخصصی و نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای را به شرح ذیل تصویب نمود:
ماده1ـ تمامی عناوین پست‌های مدیریتی و سرپرستی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری با رعایت مستثنیات ماده 117 آن، به استثناء سمت‌های مدیریت سیاسی موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنان، مدیران حرفه‌ای تلقی می‌شوند.
ماده2ـ تمـامی مدیران حرفه‌ای مشمول این دسـتورالعمل در سه سطح زیر طبقه‌بندی می‌شوند:
سطح یک ـ مدیران حرفه‌ای ارشد: شامل مدیران عامل شرکتها، روسای سازمانها، موسسات دولتی، مراکز مستقل و سمت‌های مدیریتی هم‌سطح
سطح دو ـ مدیران حرفه‌ای میانی: شامل مدیران کل و معاونین آنان، فرمانداران و معاونین آنان، معاونین شرکتها، سازمانها، مؤسسات دولتی و مراکز مستقل و سمت‌های مدیریتی هم‌سطح
سطح سه ـ مدیران حرفه‌ای پایه: شامل رؤسای ادارات، سرپرستان، رؤسای گروه‌ها، بخشداران و معاونین آنها و سمت‌های مدیریتی هم‌سطح
تبصره1ـ مدیران واحدهای عملیاتی موضوع ماده 5 ضوابط و شاخص‌های سازماندهی، طراحی و تنظیم تشکیلات دستگاههای اجرایی (تصویب‌نامه شماره 262773/ت43911ک مورخ 27/12/1388 وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک) حسب مورد با پیشنهاد دستگاه اجرایی و تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور با یکی از سطوح مدیریت حرفه‌ای هم‌سطح خواهند شد.
تبصره2ـ هم‌سطح نمودن هر یک از اعضای هیئت مدیره در سطوح مدیران حرفه‌ای براساس درجه‌بندی شرکت‌های دولتی و هم‌سطح نمودن سمت‌های مدیریتی با هـر یک از سطـوح سه گانه بر عهـده معاونت توسـعه مدیریت و سرمـایه انسانی رییس‌جمهور خواهد بود.
ماده3ـ دستگاه‌های اجرایی موظفند در انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای، شرایط عمومی، شایستگی‌های عمومی و تخصصی و صلاحیت اخلاقی و رفتاری فرد یا افراد منتخب پست مدیریت حرفه‌ای را طبق بندهای زیر بررسی و در صورت احراز شرایط، وجود شایستگی‌ها و برخورداری از صلاحیت نسبت به انتصاب آنان اقدام نمایند:
الف ـ شرایط عمومی انتصاب مدیران حرفه‌ای
شرایط عمومی انتصاب در پست‌های مدیریت حرفه‌ای، شرایط حداقلی هستند که افراد بایستی تمامی آنها را در سطح مدیریتی مربوط براساس جدول شرایط عمومی انتصاب به پستهای مدیریت حرفه‌ای دارا باشند:




مدارک تحصیلی همتراز : به گواهینامه‌هایی اطلاق می‌شود که دارندگان آنها حسب مورد می‌توانند از مزایای اداری و استخدامی یکی از مدارک تحصیلی رسمی برخوردار گردند.
تبصره1ـ دارا بودن حداقل 10 سال سابقه خدمت دولتی مرتبط برای کارمندان واحدهای صنفی جهت انتصاب در پست‌های مدیریت حرفه‌ای واحدهای ستادی علاوه بر دیگر شرایط جدول فوق الزامی است.
تبصره2ـ افرادی که قبل از ابلاغ این دستورالعمل در پستهای مدیریت حرفه‌ای در یکی از سطوح فوق منصوب شده‌اند از شرایط عمومی جدول فوق در همان سطح مستثنی خواهند بود. در صورت ارتقاء این افراد به سطوح مدیریت بالاتر کسب تمامی شرایط عمومی سطح بالاتر الزامی است.
تبصره3ـ دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در مواردی که فرد انتخاب‌شده برای پست‌های مدیریتی دارای توانمندی بالا بوده و تمامی شرایط پیش‌بینی شده در جدول فوق منجمله سطح مدیریت پیش‌نیاز را دارا باشد و صرفاً از حداقل تجربه موردنیاز طبق جدول موضوع ماده 3 برخوردار نباشد، شرط حداقل تجربه را با تأیید شورای تحول اداری دستگاه برای مدیران پایه، تایید رییس دستگاه برای مدیران میانی و تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور برای مدیران ارشد، در مورد شخص مورد نظر حذف نمایند.
تبصره4ـ نحوه انتخاب و انتصاب فرمانداران و بخشداران براساس دستورالعملی است که به پیشنهاد وزارت کشور به تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور و تصویب شورای عالی اداری خواهد رسید.
ب ـ شایستگی‌های عمومی و تخصصی مدیران حرفه‌ای
دستگاه‌های اجرایی موظفند شایستگی‌های عمومی و تخصصی مدیریت حرفه‌ای افراد را به نحو مقتضی احراز نمایند. شایستگی عمومی مدیریت حرفه‌ای توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور و شایستگی تخصصی مدیریت حرفه‌ای متناسب با ماهیت، مأموریت و ویژگی‌های اختصاصی دستگاه در سطوح مختلف مدیران حرفه‌ای توسط دستگاه طراحی و به تصویب شورای تحول اداری با حضور نماینده معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور خواهد رسید.
ج ـ صلاحیت اخلاقی و رفتاری
دستگاههای اجرایی موظفند علاوه بر احراز شرایط بند « الف» و « ب»، صلاحیت اخلاقی و رفتاری فرد مورد نظر را در ابعاد مختلف به شرح بندهای ذیل بررسی و احراز نمایند:
ـ صلاحیت اخلاقی و اعتقادی نظیر التزام عملی به قانون اساسی
ـ صلاحیت رفتار فردی نظیر برنامه‌ریزی و نظم، عدم تجمل‌گرایی، قناعت و زهد، عطوفت و مهربانی، شجاعت، وجدان کاری، هوش، دقت، خطرپذیری و سعه صدر، خلاقیت و نوآوری.
ـ صلاحیت رفتار گروهی و سازمانی نظیر تفکر راهبردی، اغتنام فرصت، افق دید، ثبات قدم و قاطعیت، نظارت و هدایت امور، رعایت قانون، شایسته‌سالاری و قاطعیت در تصمیم‌گیری، روحیه کار تیمی، مشورت‌پذیری، ارتباط با مردم
معاونت توسعه مـدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور روشـها و ابزار سنجش صلاحیت اخلاقی و رفتار فردی، گروهی و سازمانی مدیران حرفه‌ای را براساس عوامل فوق طراحی و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد کرد.
تبصره ـ تایید صلاحیت اخلاقی یک فرد در یک سطح مدیریتی، رافع تایید صلاحیت مجدد وی در سطوح بعدی نمی‌باشد.
ماده4ـ فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای
دستگاههای اجرایی موظفند براساس مراحل زیر مدیران حرفه‌ای را انتخاب و منصوب نمایند. امور اجرایی و دبیرخانه‌ای انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای توسط واحد سازمانی متولی امور اداری (ستاد و استان) یا عناوین مشابه آن در دستگاههای اجرایی انجام می‌گیرد:
ـ شناسایی و تشکیل بانک اطلاعات مدیران:
دستگاههای اجرایی موظفند اطلاعات تمامی کارمندانی که از شرایط عمومی جدول بند الف ماده 2 برخوردارند را در بانک اطلاعات مدیران براساس مسیرهای ارتقاء شغلی که آنان می‌توانند طی کنند، ثبت نمایند، نحوه تشکیل و مدیریت بانک اطلاعات مدیران توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور تعیین و ابلاغ خواهد شد.
تبصره ـ اطلاعات افرادی که در حال حاضر متصدی یکی از پست‌های مدیریت حرفه‌ای هستند بایستی در بانک اطلاعاتی مدیران ثبت شود.
ـ احراز شایستگی‌های عمومی و تخصصی و صلاحیت‌های اخلاقی، اعتقادی و رفتاری:
دستگاههای اجرایی موظفند برای انتصاب در پست‌های مدیریت حرفه‌ای، شایستگی عمومی و تخصصی و صلاحیت‌های اخلاقی، اعتقادی و رفتاری افراد واجد شرایط که در بانک اطلاعات مدیران دستگاه ثبت‌نام شده‌اند، براساس مفاد این دستورالعمل احراز نمایند. کسب حدنصاب امتیاز از شایستگی‌ها و احراز صلاحیت‌ها توسط افراد الزامی بوده و الویت‌بندی آنان براساس امتیازات مکتسبه صورت می‌گیرد.
تبصره ـ در صورت عدم تایید فرد از لحاظ اخلاقی، اعتقادی و یا رفتاری، دستگاه اجرایی یا مراجع ذیربط موظفند دلایل آن را به صورت مستند و محرمانه به وی اعلام نمایند. عدم تایید صلاحیت وی به صورت دائمی نبوده و صلاحیت مجدد وی می‌توانند در انتصاب‌های بعدی مورد بررسی قرار گیرد.
تایید نهایی و انتصاب:
پس از سنجش شایستگی‌ها و احراز صلاحیت‌ها، فردی که بالاترین امتیاز را کسب نموده است به شورا یا کمیسیون تحول اداری معرفی شده و شورا یا کمیسیون تحول اداری دستگاه، موظف است فرآیند انتخاب، شرایط عمومی، شایستگی تخصصی و صلاحیت اخلاقی و رفتاری فرد منتخب را براساس مستندات ارائه شده در پرونده فرد، مورد بررسی قرار داده و در صورت تطابق کامل آنها با مفاد این دستورالعمل جهت صدور حکم انتصاب تایید نماید.
ماده5 ـ دوره خدمت در پست‌های مدیریت حرفه‌ای چهار ساله بوده و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند دوره خدمت مدیران حرفه‌ای را بعد از چهار سال، در صورت کسب شرایط ذیل تمدید نمایند:
1ـ کسب حداقل میانگین 85 درصد ارزشیابی عملکرد سالانه در طول تصدی پست مدیریت
2ـ طی دوره‌های آموزشی تعیین شده برای سطح مدیریتی مورد تصدی
3ـ پیشنهاد مدیر بلافصل و تایید مقام مافوق وی
4ـ تایید شورا یا کمیسیون تحول اداری حسب مورد
ماده6 ـ بالاترین مقام دستگاه اجرایی و استانداران مسئول حسن اجرای این دستورالعمل به ترتیب در سطح ملی (ستاد دستگاه) و استان خواهد بود.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی اداری ـ محمود احمدی‌نژاد

نوع :
تصویب نامه
شماره انتشار :
19307
تاریخ تصویب :
1389/12/9
تاریخ ابلاغ :
دستگاه اجرایی :
موضوع :