×

قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع

قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع

قانون-عضویت-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-در-شورای-حمل-و-نقل-ریلی-کشورهای-مستقل-مشترک‌المنافع

وکیل

قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع شماره24817/541



جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
عطف به نامه شماره 52811/45736 مورخ 9/3/1390 در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع که با عنوان لایحه دوفوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ 7/4/1390 و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ می‌گردد.


رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی



شماره82255 1/5/1390
وزارت امور خارجه ـ وزارت راه و شهرسازی
قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع که در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ هفتم تیرماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 15/4/1390 به تائید شورای نگهبان
رسیده و طی نامه شماره 24817/541 مورخ 19/4/1390 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می‌گردد.


رئیس‎جمهور ـ محمود احمدی‌نژاد



قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع
ماده واحده ـ به دولت اجازه داده می‌شود در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام نماید. تعیین و تغییر دستگاه اجرائی طرف عضویت برعهده دولت است.
تبصره1ـ عضویت ایران در این شورا به عنوان ناظر است.
تبصره2ـ تغییر و اصلاح اساسنامه و آیین‌نامه موضوع جزء (4) بند « الف» آن مستلزم رعایت اصل هفتاد و هفتم (77) قانون اساسی است.

اساسنامه شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع
در این اساسنامه اهداف، وظایف و اختیارات شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (که از این پس « شورا» نامیده می‌شود) که با انعقاد موافقتنامه مورخ 14 فوریه 1992 میلادی (26بهمن 1370 هجری شمسی) بین دولتها درباره ایجاد نهاد هماهنگ‌کننده حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع تشکیل شده است، تعیین گردیده است.
الف ـ کلیات
1ـ شورا یک سازمان بین دولتی است که فعالیت حمل و نقل ریلی را در میان دولتها هماهنگ می‌نماید.
2ـ شورا براساس تصمیم سران دولتهای کشورهای مستقل مشترک‌المنافع تشکیل و منحل می‌گردد.
3ـ شورا مطابق اساسنامه اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، براساس موافقتنامه‌های میان دولتها منعقده بین کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، براساس تصمیمات شورای سران کشورها و شورای سران دولتهای کشورهای مشترک‌المنافع و براساس تصمیمات سایر مقامات اداره‌کننده، تأسیس‌شده توسط کشورهای مستقل مشترک‌المنافع که دارای اختیارات مربوط در زمینه اتخاذ تصمیم در مورد فعالیت راه‌آهن می‌باشد و براساس قوانین کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و براساس این اساسنامه فعالیت می‌نماید.
شورا با هماهنگی دفتر اجرائی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و کارگروه بین دولتی اقتصادی وابسته به اتحادیه اقتصادی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و نیز سایر سازمانهای کشورهای مستقل مشترک‌المنافع فعالیت می‌نماید و نیز با مجمع هماهنگ‌کننده امور حمل و نقل کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در زمینه امور کلی حمل و نقل تشریک مساعی می‌نماید.
4ـ مقامات اداری و مدیران سازمانهای اداره‌کننده راه‌آهن کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (که از این پس « راه‌آهن» نامیده می‌شود) عضو این شورا می‌باشند که به اعتبار سمت خود در این شورا عضویت دارند.
مشارکت راه‌آهن کشورهایی که عضو اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع نمی‌باشند با حق عضویت وابسته، امکانپذیر می‌باشد. حقوق و وظایف عضو وابسته توسط شورا و با تصویب آیین‌نامه وضعیت حقوقی عضو وابسته شورای حمل و نقل ریلی تعیین می‌گردد. راه‌آهن‌های غیرعضو شورا و سازمانهای بین‌المللی می‌توانند در کار شورا با حقوق عضو ناظر مشارکت داشته باشند. شورا، حقوق و وظایف ناظر در شورا را با تصویب آیین‌نامه وضعیت حقوقی ناظر در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع تعیین می‌نماید.
5 ـ در صدر شورا، رئیس شورا قرار دارد. ریاست شورا با رئیس شرکت سهامی عام راه‌آهن فدراسیون روسیه بدون محدودیت زمانی می‌باشد. در صورت غیبت رئیس، نایب رئیس شورا وظایف وی را اجراء می‌نماید که همه ساله از میان اعضاء شورا به نوبت از میان مقامهای راه‌آهن به ترتیب الفبای اسامی کشورها انتخاب می‌شود.
6ـ رکن اجرائی و دائمی شورا، « نهاد مدیریت شورای حمل و نقل ریلی» می‌باشد.
ب ـ اهداف و وظایف اصلی شورا
7ـ اصلی‌ترین وظایف شورا، هماهنگ نمودن کار حمل و نقل ریلی بین دولتها و در ارتباط با کشورهای ثالث، تنظیم شرایط و اصول فعالیت راه‌آهن به منظور تأمین کار و توسعه رقابت حمل و نقل و اقتصاد میان دولتها در چهارچوب عرصه واحد اقتصادی و نیز تصویب مقررات و مدارک مربوط در حدود فعالیت خود شورا می‌باشد.
8 ـ شورا وظایف زیر را انجام می‌دهد:
ـ طرحها و مدلهای اصولی مربوط به به‌کارگیری واگنها و بارگُنجها (کانتینرها) را توافق می‌نماید و روشهای محاسبه کار وسایل نقلیه و بارگُنجها (کانتینرها) در حمل و نقل میان دولتها را تصویب می‌نماید.
ـ مدارک یکنواخت مربوط به سازماندهی فعالیتهای حمل و نقل میان کشورها در ارتباط با کشورهای ثالث را تصویب می‌نماید.
ـ نظام تسویه حسابهای متقابل میان راه‌آهنها بابت عملیات حمل و نقل انجام یافته و استفاده از واگن و لوکوموتیو و بارگُنج (کانتینر) و انجام کارهای تعمیراتی را تصویب می‌نماید.
ـ پیشنهادهای مربوط به ساختار و حجم تحویل وسایط نقلیه و بارگُنج (کانتینر) توسط راه‌آهنها را هماهنگ می‌سازد و میزان منابع مالی جهت تهیه آنها را برای ارائه به دولتهای کشورهای مستقل مشترک‌المنافع مشخص می‌نماید.
ـ مـدارک و اسناد مـربوط به مقررات تأمیـن ایمنی حرکـت قـطار و اسـاس استانداردهای میان دولتها را جهت تأمین اجراء عملیات حمل و نقل طبق اصول واحد تصویب می‌نماید.
ـ تصمیمهای هماهنگ شده‌ای را در مورد زمینه‌های اولویت‌دار توسعه راه‌آهنها، در تحقیقات و مطالعات علمی و سایر طرحها و نیز در خصوص تأمین منابع مالی جهت اجرای برنامه‌های به‌کارگیری علمی آنها مطابق پروژه‌های راه‌آهن اتخاذ می‌نماید.
ـ شرایط فنی مربوط به بارگیری و باربندی، مقررات و شرایط حمل و نقل مسافر و بار از جمله در مورد تحویل و تحول بار، شکل مدارک حمل، سایر اسناد و مدارک مربوط به تنظیم روابط طرفین در زمینه عملیات حمل و نقل بین کشورها و تقسیم‌بندی مسؤولیت آنها در نقض مقررات از جمله حفاظت نکردن از بار و توشه را تصویب می‌نماید.
ـ مسائل مربوط به تعرفه‌های راه‌آهن در خصوص حمل مسافر و بار و توشه و بارهای متفرقه در ارتباط بین کشورها و با کشورهای ثالث را تعیین می‌نماید.
ـ مسؤولیت اقتصادی راه‌آهنها را در ارتباط با نقص سازماندهی و تأمین عملیات حمل و نقل، انجام تعمیرات وسایل نقلیه و بارگُنج‌ها (کانتینرها)، عدم حفاظت از بار و توشه و تأخیر در تحویل بار و نیز نقض استانداردهای پذیرفته شده در حمل و نقل میان دولتها و با کشورهای ثالث تعیین می‌نماید و نحوه ایفاء مسؤولیت اقتصادی و روش حل و فصل اختلافها میان راه‌آهنها را تصویب می‌نماید.
ـ تغییرات و متمم و الحاقیه‌ها را در صورت موافقت تمامی اعضاء در آیین‌نامه مربوط به نهاد مدیریت شورای حمل و نقل ریلی اعمال می‌کند.
ـ ساخـتار و وظایف و فهرست سمتهای اداری و جدول کارکنان و بودجه هزینه‌های سازمانی و نظام تأمین هزینه‌های نهاد مدیریت شورای حمل و نقل ریلی را تصویب می‌نماید.
ـ رئیس نهاد مدیریت شورای حمل و نقل ریلی و معاونین وی را انتخاب و عزل می‌نماید.
ـ در خصوص مشارکت کشورهای غیرعضو اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در کار شورا براساس قرارداد جداگانه راه‌آهنها تصمیم می‌گیرد.
9ـ شورا حق دارد سایر مسائل به وجود آمده در ارتباط با حمل مسافر، بار و توشه در ارتباط میان کشورها و با کشورهای ثالث را مورد بررسی قرار دهد.
10ـ شورا می‌تواند مطالب دارای جنبه منطقه‌ای را براساس پیشنهادها و درخواستهای راه‌آهنها مورد بررسی قرار دهد.
11ـ شورا بنا به دستور شورای سران کشورها و شورای سران دولتهای کشورهای مستقل مشترک‌المنافع می‌تواند وظایف دیگری را نیز انجام دهد.
12ـ شورا می‌تواند برای حل و فصل مسائل جداگانه مربوط به صلاحیت شورا، اختیارات مربوطه را به نهاد مدیریت شورای حمل و نقل ریلی واگذار نماید.
پ ـ ترتیب کار شورا
13ـ شورا مسائل مربوط را در جلسات خود که حداقل دو بار در سال برگزار می‌گردد بررسی و حل و فصل می‌نماید.
14ـ فراخوانی جلسات شورا توسط رئیس انجام می‌شود و معمولاً به صورت نوبتی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع برگزار می‌شود. دستور کار مقدماتی، زمان و محل برگزاری جلسه نوبتی شورا در جلسه پیشین مشخص می‌شود. دستور کار نهائی در اجلاس تشکیل شده، تصویب می‌گردد.
در صـورت ضرورت جلـسات غیـرنوبتی با پیشـنهاد یک یا چـند عضو شـورا از طرف رئیس شورا و یا به ابتکار رئیس، به شرط موافقت حداقل دوسوم اعضاء شورا فراخوانده می‌شود.
15ـ جلسه شورا به شرط حضور حداقل تعداد دوسوم اعضاء آن رسمیت می‌یابد.
16ـ هر عضو شورا دارای یک رأی می‌باشد. تصمیمهای مربوط به برگزاری جلسه و مطالب اداری و عملیاتی شورا که به منافع اقتصادی اعضاء شورا ربطی ندارد با اکثریت آراء اتخاذ می‌شود. در ضـمن تصمیمهای متخذه توسط شورا برای آن عده از اعضاء که نسبت به این نوع تصمیمها نظر منفی داشته‌اند و نظرات خود را اعلام نموده‌اند لازم‌الاجراء نمی‌باشد. اما این قبیل اعضاء شورا در صورت تمایل خود می‌توانند در آینده به تصمیمهای مذکور بپیوندند. تصمیمهای مربوط به مسائل مالی به شرط اتفاق آراء تصمیم‌گیری می‌شود.
17ـ در صورتی که به دلایلی یک عضو شورا نتواند در جلسه شورا شرکت کند، می‌تواند اختیارات خود را در شورا به معاون خود یا شخص دیگر دارای اختیارات مربوط و اعلام به شورا قبل از برگزاری جلسه واگذار نماید.
18ـ در اجلاسها، رئیس نهاد مدیریت شورا با داشتن حق رأی مشورتی شرکت می‌نماید. مشاورین و کارشناسان شورا نیز می‌توانند در جلسات شورا شرکت نمایند.
19ـ نهاد مدیریت شورا، وظایف دبیرخانه‌ای جلسات شورا را ایفاء می‌کند.
20ـ شورا در زمان برگزاری اجلاس می‌تواند کمیسیونهای مربوط را برای تنظیم و تحریر پیشنهادهای مربوط به مطالب دستور کار اجلاس تشکیل دهد.
21ـ با موافقت رئیس شورا، مدیریت شورا می‌تواند جلسه مشورتی کارشناسان را که دارای اختیارات مربوط می‌باشند جهت بررسی مقدماتی مطالب گنجانده شده برای جلسه آتی شورا تشکیل دهد.
22ـ در فاصله میان جلسات شورا، مدیریت شورا براساس دستورات شورا می‌تواند جلسات مشورتی نمایندگان دارای اختیار اعضاء شورا را برای تصمیم‌گیری در مورد مطالب جداگانه برگزار نماید. نمایندگان دارای اختیار اعضاء شورا توسط رؤسای راه‌آهنها از میان مقامهای بلندپایه راه‌آهنها با مطلع ساختن نهاد مدیریت شورا قبل از آغاز جلسه منصوب می‌شوند.
23ـ در صورت ضرورت تصمیم‌گیری در فاصله میان اجلاس شورا، رئیس شورا می‌تواند پیشنهاد مربوط به تصمیم‌گیری از طرف شورا از طریق جلب موافقت کتبی اعضاء شورا را ارائه نماید. در این مورد بعد از جلب موافقت تمام اعضاء شورا، تصمیم مربوط به عنوان تصمیم متخذه تلقی می‌شود. در صورتی که ظرف دو ماه پس از ارسال تصمیم مربوط، ایرادی از طرف یک عضو شورا واصل نگردد، تصمیم مزبور قابل اجراء محسوب خواهد شد.
24ـ هزینه‌های مربوط به برگزاری اجلاس شورا توسط راه‌آهنی که جلسه در قلمرو آن برگزار می‌گردد، تأمین می‌شود. هزینه‌های مربوط به شرکت در اجلاس بر عهده عضو شورا می‌باشد. هزینه‌های مربوط به جلسات غیرنوبتی شورا وقتی که در مقر نهاد مدیریت شورا برگزار می‌شود توسط نهاد مدیریت تأمین می‌گردد.
25ـ زبان کاری شورا زبان روسی می‌باشد. کلیه اسناد و مدارک مربوط به فعالیت شورا به زبان کاری تنظیم می‌شود.
ت ـ کمیسیون بازرسی شورا
26ـ به منظور نظارت بر صحت استفاده شورا از منابع مالی، کمیسیون بازرسی تأسیس می‌شود. اعضاء این کمیسیون از سه راه‌آهن کشورهای عضو شورا، هر یک، یک نماینده، می‌باشد.
27ـ کمیسیون بازرسی در فعالیت خود از مفاد آیین‌نامه کمیسیون بازرسی شورای حمل و نقل ریلی کشورهای عضو اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع مصوب شورا پیروی می‌نماید.
28ـ کمیسیون بازرسی حداقل یک بار در سال مدارک مربوط به بخش مالی نهاد مدیریت شورا را مورد بازرسی قرار می‌دهد. رئیس کمیسیون بازرسی نتایج بازرسی را به آگاهی مدیریت شورا و اجلاس نوبتی شورا می‌رساند.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن اساسنامه در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ هفتم تیرماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 15/4/1390 به تأیید شورای نگهبان رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

نوع : قانون

شماره انتشار : 19338

تاریخ تصویب : 1390/4/7

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور خارجه -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.