×

قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع آسیایی (بو آ او)

قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع آسیایی (بو آ او)

قانون-عضویت-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-در-مجمع-آسیایی-(بو-آ-او)

وکیل

قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع آسیایی (بو.آ.او) شماره75024/202



جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
عطف به نامه شماره 76638/39719 مورخ 15/5/1390 در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع آسیایی (بو.آ.او) که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ 12/11/1390 و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ می‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

شماره246079 16/12/1390
وزارت امور خارجه ـ نهاد ریاست جمهوری
«قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع آسیایی (بو.آ.او)» که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ دوازدهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 3/12/1390 به تائید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 75024/202 مورخ 13/12/1390 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می‌گردد.


رئیس جمهور ـ محمود احمدی‌نژاد

قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران
در مجمع آسیایی (بو.آ.او)

ماده واحده ـ به دولت اجازه داده می‌شود در «مجمع آسیایی بو.آ.او» به شرح منشور پیوست عضویت یابد و نسبت به خرید سهام اولیه و پرداخت حق عضویت مربوط اقدام نماید. تعیین و تغییر دستگاه اجرائی طرف عضویت بر عهده دولت است.
تبصره1ـ تسری حکم ماده (4) منشور در مورد جمهوری اسلامی ایران منوط به رعایت موازین شرع است.
تبصره2ـ رعایت اصل هفتاد و هفتم (77) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای جزء (1) بند (3) ماده (15)، بند (4) ماده (21)، بند (2) ماده (34) و ماده (36) الزامی است.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

منشور مجمع آسیایی (بو.آ.او)

مقدمه
نمایندگان استرالیا، جمهوری مردمی بنگلادش، برونئی دارالسلام، پادشاهی کامبوج، جمهوری خلق چین، جمهوری هند، جمهوری اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، ژاپن، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری دمکراتیک خلق لائوس، مالزی، مغولستان، اتحادیه میانمار، پادشاهی نپال، جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری فیلیپین، جمهوری کره، جمهوری سنگاپور، جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا، جمهوری تاجیکستان، پادشاهی تایلند، ترکمنستان، جمهوری ازبکستان، جمهوری سوسیالیستی ویتنام، (بیست و شش کشور اولیه مجمع آسیایی بو.آ.او)، نشستی را در بو.آ.او استان هاینان جمهوری خلق چین داشتند و تأسیس مجمع آسیایی بو.آ.او را در تاریخ 27 فوریه 2001 میلادی (9/12/1379 هجری شمسی) اعلام کردند.
این منشور براساس اصول مندرج در اعلامیه مجمع آسیایی بو.آ.او و رهنمودهای منشور مجمع آسیایی بو.آ.او تهیه شده است.
فصل 1ـ کلیات
ماده1ـ نام
نام سازمان، مجمع آسیایی بو.آ.او (مجمع) خواهد بود.
ماده2ـ ماهیت
مجمع، سازمانی غیردولتی و غیرانتفاعی و دارای محل اصلی دائم خواهد بود و به صورت منظم تشکیل جلسه خواهد داد.
ماده3ـ اهداف
1ـ مجمع، سازمانی آسیایی می‌باشد که مبادلات، تعاملات و همکاریهای اقتصادی در این منطقه و بین منطقه و سایر نقاط دنیا را تقویت و ارتقاء می‌دهد.
2ـ مجمع موقعیت سطح بالایی را برای گفت و گو بین رهبران دولتها، بنگاههای خصوصی، نهادهای فرهنگی و سایر انجمنهای قضائی فراهم خواهد آورد تا دیدگاههای در زمینه اقتصاد، امور اجتماعی، محیط زیست و مسائل مربوط مورد بحث و تبادل نظر و توسعه قرار دهند.
3ـ مجمع همکاری بین اعضاء ، شرکاء و طرفهای حامی خود را از طریق شبکه‌های ایجاد شده تسهیل خواهد نمود.
ماده4ـ حوزه صلاحیت حقوقی
مجمع، از قانون اساسی و قوانین و مقررات حاکم جمهوری خلق چین تبعیت خواهد نمود و سنن و اخلاق اجتماعی محل را محترم خواهد شمرد.
ماده5 ـ محل استقرار
مقر دائمی مجمع، در بو.آ.او استان هاینان جمهوری خلق چین خواهد بود. آدرس به ثبت رسیده مجمع از این قرار است: بولوار یک ساحل طلایی، بو.آ.او، شهر کیونگای استان هاینان، جمهوری خلق چین.
فصل 2ـ حوزه کاری
ماده6 ـ حوزه کاری
حوزه کاری مجمع به شرح زیر خواهد بود:
1ـ تشکیل فراهمایی‌ها، همایش و کارگاههای سالانه جهت بررسی مسائل مهم مربوط به توسعه اقتصادی و اجتماعی آسیا و جهان از جمله مسائل مالی، تجاری، سرمایه‌گذاری و محیط زیست و غیره.
2ـ پیشنهاد ابتکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی جهت ارتقاء و تقویت روابط و همکاری بین دول و بنگاههای اقتصادی.
3ـ نظارت بر روندهای اقتصادی و دیگر تحولاتی که بر اقتصادهای منطقه‌ای و جهانی تأثیر می‌گذارد.
4ـ شناسایی مسائلی که بر توسعه تجاری، مالی و اجتماعی تأثیرگذار است. جمع‌آوری و نشر اطلاعات جهت برجسته نمودن فرصتهای همکاریهای اقتصادی منطقه‌ای
5 ـ گسترش شبکه‌های دولتی، بازرگانی و دیگر سازمانها در داخل منطقه و بین منطقه و سایر نقاط جهان
6 ـ ایجاد و حفظ یک مرکز تحقیقاتی آموزشی تأثیرگذار و برخوردار از ظرفیت لازم جهت ارائه مدیریت پیشرفته و مهارتهای فنی به جوامع تجاری
7ـ پیگیری تعهداتی مثل مدیریت نمایشگاه، برگزاری کنفرانس، مبادله اطلاعات، تجزیه و تحلیل اقتصادی، آموزش فردی و تجارت الکترونیک و غیره براساس اهداف کلی مجمع، به صورت مستقل یا با همکاری دیگران
فصل3ـ عضویت
ماده7ـ طبقه‌بندی‌های عضویت
1ـ دو نوع عضویت وجود خواهد داشت که عبارتند از عضویت کامل و عضویت جزئی. عضویت کامل شامل اعضاء اولیه، اعضاء افتخاری، اعضاء الماس (که بیش از پنج عضو باشند) و اعضاء پلاتین (با امتیازات ویژه) می‌باشد. اعضاء جزئی، شامل اعضاء عادی می‌باشد.
2ـ اعضاء اولیه از رهبران سابق کشورها و دولتها، شخصیتهای مردمی عالی‌رتبه یا سازمانهای غیرانتقاعی هستند که توسط هر یک از بیست و شش کشور اولیه مجمع و براساس نمایندگی تخصیص داده شده (دو نفر برای هر کشور) انتخاب می‌شوند.
3ـ اعضاء افتخاری، افراد، بنگاههای اقتصادی و سازمانهایی هستند که کمکهای اساسی و قابل توجهی برای تشکیل مجمع به عمل آورده‌اند. بیش از ده عضو افتخاری وجود نخواهد داشت.
4ـ اعضاء الماس یا پلاتین افراد، شرکتها و سازمانهایی هستند که درخواستهای آنها برای کلیه رویدادهای مجمع از جمله تصمیم‌گیری تصویب شده است.
5 ـ اعضاء عادی، افراد، شرکتها و سازمانهایی هستند که درخواستهای آنها جهت شرکت در فراهمایی‌های سالیانه مجمع و سایر رویدادها تصویب شده است.
ماده8 ـ صلاحیتهای لازم جهت عضویت
کلیه متقاضیان عضویت در مجمع باید از شرایط زیر برخوردار باشند:
1ـ نشان دادن تصمیم خود برای پیوستن به مجمع
2ـ موافقت برای تبعیت از منشور مجمع و دیگر مقررات مجمع
3ـ برخورداری از نقش رهبری در صنایع یا زمینه مربوط
4ـ تمایل برای اجرای تعهدات عضویت در مجمع
ماده9ـ پیوستن
کلیه درخواستهای عضویت در مجمع براساس تشریفاتی بررسی خواهد شد که مجمع مقرر کرده است.
ماده10ـ حقوق اعضاء
1ـ هر یک از اعضاء کامل از حقوق زیر برخوردار خواهند بود:
الف)
(1) صحبت کردن، رأی دادن، انتخاب کردن یا انتخاب شدن برای هیأت مدیره در نشست عمومی اعضاء مجمع
(2) ارائه پیشنهاد در خصوص عناوین مربوط به فراهمایی سالیانه یا سایر رویدادهای مجمع
(3) شرکت در فراهمایی سالیانه مجمع
(4) دسترسی انحصاری و تعامل با رهبران دولتی، محافل تجاری و فرهنگی
(5) دسترسی به اطلاعات ارائه شده توسط مجمع و استفاده از خدمات اطلاع‌رسانی و منابع پایگاه داده‌های موجود از طریق وب سایت مجمع
(6) یافتن فرصتهای تجاری از طریق شبکه ایجاد شده مجمع
(7) درخواست کمک از مجمع برای شناسایی بنگاههای اقتصادی
(8) مأمور نمودن مجمع برای برگزاری همایشها یا کارگاههای ویژه در خصوص مسائل مورد علاقه
(9) مأمور نمودن مجمع برای بازاریابی و بررسیهای مشابه و ارائه مشاوره حقوقی در خصوص برنامه‌های مربوط به توسعه تجارت
(10) مأمور نمودن مجمع برای یافتن استعدادها و انجام برنامه‌های آموزشی
(11) برخورداری از اولویت جهت بانی شدن یا میزبانی رویدادهای مختلف مجمع
(12) درخواست و اعلام عضویت در مجمع در ارتباطات خارجی و تبلیغات
(13) گزارش حسابرسی صورت گرفته توسط شرکت حسابرسی شناخته شده بین‌المللی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
(14) برخورداری از رفتار ترجیحی برای استفاده از تمامی تسهیلات موجود در بو.آ.او اکواپولیس
(15) سایر حقوقی که توسط هیأت مدیره تعیین خواهد شد.
ب) در هر حال چنانچه اعضاء از حقوق مندرج در ردیفهای (7) تا (10) برخوردار شوند، هزینه خدمات مناسبی اخذ خواهد شد.
2ـ هر یک از اعضاء عادی از حقوق زیر برخوردار خواهند بود:
(1) شرکت در فراهمایی‌های سالیانه مجمع
(2) کسب اجازه دسترسی به اطلاعات ارائه شده توسط مجمع و استفاده از خدمات اطلاعاتی و منابع پایگاه داده‌های موجود از طریق وب سایت مجمع
(3) یافتن فرصتهای تجاری از طریق شبکه‌های ایجاد شده مجمع
(4) برخورداری از حق اولویت شرکت در رویدادهای مختلف تجاری سازماندهی شده توسط مجمع
(5) مأمور نمودن مجمع برای یافتن استعدادها و اجرای برنامه‌های آموزشی
(6) برخورداری جزئی از رفتار ترجیحی برای استفاده از تمامی تسهیلات موجود در بو.آ.او اکواپولیس
(7) سایر حقوقی که توسط هیأت مدیره تعیین خواهد شد.
ماده11ـ تعهدات اعضاء
هر عضو ملزم به موارد زیر خواهد بود:
1ـ تبعیت و اجرای تمامی قطعنامه‌های مصوب مجمع
2ـ تبعیت از منشور و قواعد و مقررات مجمع
3ـ حضور در نشستهای عمومی اعضاء و سایر رویدادها یا فعالیتهای سازماندهی شده توسط مجمع
4ـ حفاظت از منافع قانونی مجمع
5 ـ پرداخت حق عضویت طبق مقررات مجمع
6 ـ ارائه اطلاعات درست و موثق به مجمع
7ـ دیگر تعهداتی که توسط هیأت مدیره مشخص خواهد شد.
ماده12ـ کناره‌گیری از عضویت
1ـ کلیه اعضاء محق هستند از عضویت کناره‌گیری نمایند.
2ـ چنانچه عضوی تصمیم بگیرد از مجمع کناره‌گیری نماید، عضو مزبور باید یادداشت کتبی را حداقل دو ماه قبل از تاریخ کناره‌گیری به دبیرکل مجمع ارائه دهد. با دریافت تأیید کتبی دبیرخانه مجمع مبنی بر پذیرش کناره‌گیری از عضویت عضو مزبور، عضویت وابسته پایان ‌یافته تلقی می‌شود.
3ـ با قبول یادداشت عضوی برای کناره‌گیری، شرایط زیر در خصوص بازگرداندن حق عضویت اعمال خواهد شد:
(1) بعد از تأیید عضویت سی درصد (30%) حق عضویت غیرقابل بازگشت خواهد بود.
(2) بر مبناء زمان کناره‌گیری، هفتاد درصد (70%) باقیمانده حق عضویت قابل عودت خواهد بود. چنانچه عضوی در اولین سال عضویت کناره‌گیری کند، تمامی هفتاد درصد (70%) باقیمانده حق عضویت قابل برگشت خواهد بود. با آغاز سال دوم عضویت، هر سال یک و پانزده صدم درصد (15/1%) از هفتاد درصد (70%) باقیمانده حق عضویت کم می‌شود.
ماده13ـ فسخ عضویت
با تصویب هیأت مدیره، دبیرخانه مجمع حق فسخ عضویت هر عضویتی براساس مدارکی مبنی بر دخالت عضوی در فعالیت قانون‌شکنانه، قصور یا دیگر اعمالی نسبت به مجمع، مأموریت یا شرکاء آن مضر تلقی می‌شود را برای خود محفوظ می‌داند. دبیرخانه حق فسخ عضویت به خاطر قصور عضوی در برقراری ارتباط با مجمع برای مدت بیش از دو سال را نیز برای خود محفوظ می‌داند با این حال چنین عضوی محق دریافت یادداشت قبلی می‌باشد. حق عضویت غیرقابل بازگشت خواهد بود.
فصل4ـ ساختار سازمانی، انتصاب و عزل مأموران
ماده14ـ ساختار سازمانی
ارکان اصلی مجمع به شرح زیر خواهد بود:
1ـ نشست عمومی اعضاء
2ـ هیأت مدیره
3ـ دبیرخانه
4ـ مؤسسه تحقیقات و آموزش
5 ـ شورای مشاوران
ماده15ـ نشست عمومی اعضاء
1ـ نشست عمومی اعضاء (نشست عمومی) بالاترین مقام مجمع است. نشست عمومی سالی یکبار برگزار خواهد شد. دبیرخانه مجمع مسؤول تهیه و ترتیبات نشست عمومی خواهد بود. کلیه اعضاء در رابطه با دستور کار نشست عمومی از قبل مطلع خواهند شد.
2ـ عدم توانایی در ارسال یادداشت نشست عمومی یا عدم دریافت چنین یادداشتی به دلیل حادثه غیرقابل پیشگیری توسط یک یا چند عضو و یا غیبت یک یا چند عضو در نشست عمومی بر روند نشست مزبور تأثیر مطلوب نخواهد گذاشت، به شرط آن که اعضائی که در جلسه حضور دارند حدنصاب را تشکیل دهند.
3ـ نشست عمومی در موارد زیر صلاحیت خواهد داشت:
(1) بررسی و تصویب منشور و اصلاحات منشور
(2) انتخاب اعضاء هیأت مدیره
(3) تصویب گزارش و بودجه سالانه که توسط دبیرخانه ارائه و به وسیله هیأت مدیره بررسی شده است.
(4) انجام امور طبق دستور کار نشست
(5) بررسی تصمیمات کتبی ارائه و امضاء شده توسط حداقل یک چهارم اعضاء کامل تصمیمات حداقل دو هفته قبل از تاریخی که قرار است نشست عمومی برگزار شود ارائه خواهد شد.
4ـ قطعنامه نشست عمومی مستلزم تصویب اکثریت ساده اعضاء کامل حاضر در نشست عمومی است.
5 ـ رئیس هیأت‌مدیره، رئیس نشست عمومی خواهد بود. در صورت غیبت رئیس، معاون رئیس یا هر عضو دیگر هیأت‌مدیره تعیین شده توسط رئیس می‌تواند به عنوان رئیس نشست عمومی خدمـت کند. تعدادی نائب رئیس از بین اعضاء کامل نیز وجود خواهند داشت.
ماده16ـ حد نصاب نشست عمومی و رأی‌گیری
1ـ حد نصاب لازم برای تشکیل نشست عمومی یک سوم کل اعضاء کامل می‌باشد.
2ـ هر عضو کامل دارای یک رأی در نشست عمومی یا نشست عمومی فوق‌العاده اعضاء مجمع می‌باشد. رأی‌گیری از طریق بلند شدن است یا بنا به درخواست حداقل سه عضو کامل یا یک عضو هیأت‌مدیره از طریق برگه رأی به صورت مخفی صورت خواهد گرفت. براساس قواعد تعیین شده به وسیله نشست عمومی، رأی دادن وکالتی نیز امکان‌پذیر خواهد بود.
ماده17ـ نشست عمومی فوق‌العاده اعضاء
طبق درخواست حداقل یک چهارم اعضاء کامل، هیأت‌مدیره نشست عمومی فوق‌العاده اعضاء را جهت بحث درباره هر موضوع ضروری که نمی‌توان آن را تا نشست بعدی نشست عمومی به تعویق انداخت تشکیل خواهد داد.
ماده18ـ هیأت مدیره
1ـ هیأت‌مدیره رکن اجرائی عالی نشست عمومی خواهد بود و در برابر نشست عمومی مسؤول خواهد بود.
2ـ اعضاء هیأت‌مدیره با اکثریت ساده اعضاء کامل در نشست عمومی انتخاب خواهند شد.
3ـ نشست هیأت‌مدیره حداقل سالی یک‌بار همزمان با نشست عمومی در مقر مجمع برگزار خواهد شد.
4ـ براساس درخواست حداقل سه عضو هیأت‌مدیره و تصویب اکثریت اعضاء هیأت‌مدیره، ریاست هیأت‌ می‌تواند درخواست تشکیل نشست ویژه هیأت‌مدیره را بدهد.
ماده19ـ ترکیب هیأت‌مدیره
1ـ هیأت‌مدیره از یازده عضو تشکیل خواهد شد. و دوره تصدی اولین هیأت‌مدیره پنج سال و دوره تصـدی هیأت‌مدیره‌هـای بعدی سه سال خـواهد بود. هفت مدیر از بین اعضاء الماس، پلاتین و اعضاء اولیه انتخاب خواهند شد و انتخاب مجدد آنها بلا ایراد است.
2ـ دو مدیر از بین اعضاء افتخاری انتخاب خواهند شد و انتخاب مجدد آنها بلا ایراد است.
3ـ دبیرکل و نماینده‌ای از بو.آ.او اکواپولیس، اعضاء هیأت‌مدیره به اعتبار سمت خود خواهند بود.
4ـ حداکثر چهار نفر از اعضاء هیأت‌مدیره می‌توانند از یک کشور یا نظام اقتصادی باشند.
5 ـ با تصویب نشست عمومی تعداد اعضاء هیأت‌مدیره را می‌توان تغییر داد.
ماده20ـ رئیس و نائب رئیس هیأت‌مدیره
1ـ هیأت‌مدیره، یک رئیس و یک نائب رئیس خواهد داشت.
2ـ رئیس و نائب رئیس توسط حداقل دوسوم اعضاء هیأت‌مدیره در نشست هیأت‌مدیره برگزیده خواهند شد. انتخاب رئیس براساس اصل توزیع متوازن میان مناطق جغرافیایی خواهد بود.
3ـ نائب رئیس نماینده شهر میزبان یعنی بو.آ.او خواهد بود.
4ـ رئیس و نائب رئیس اولین هیأت‌مدیره برای یک دوره پنجساله خدمت خواهند نمود و انتخاب مجدد آنها بلا ایراد است. دوره تصدی رئیس و نائب رئیس آتی سه ساله خواهد بود.
5 ـ چنانچه رئیس نتواند وظایف خود را به عنوان رئیس انجام دهد، معاون رئیس به عنوان کفیل ریاست تا زمان جلسه بعدی هیأت‌مدیره که در آن رئیس جدید برای مدت باقی‌مانده انتخاب می‌شود، انجام وظیفه خواهد نمود.
ماده21ـ مسؤولیت هیأت‌مدیره
مسؤولیتهای هیأت‌مدیره به شرح زیر خواهد بود:
1ـ بررسی گزارشهای سالیانه مجمع و بودجه ارائه شده توسط دبیرخانه جهت تقدیم به نشست عمومی
2ـ انتصاب دبیرکل و معاون دبیرکل مجمع
3ـ بررسی اصلاحات منشور مجمع
4ـ تصویب و اتخاذ قواعد و مقررات اساسی مجمع
5 ـ تصمیم برای تشکیل نشست عمومی، بررسی و تصویب دستور کار پیشنهادی نشست عمومی
6 ـ اجرای هرگونه خط مشی، فعالیت و یا وظیفه ارائه شده توسط نشست عمومی
ماده22ـ تصویب قطعنامه‌ها توسط هیأت‌مدیره
هر قطعنامه هیأت‌مدیره مستلزم تصویب اکثریت ساده اعضاء حاضر در نشست هیأت‌مدیره است و براین اساس نافذ خواهدشد، مگر این‌که در منشور آن و قواعد و مقررات مربوط به گونه دیگری تصریح شده باشد.
ماده23ـ مسؤولیتهای رئیس هیأت‌مدیره
مسؤولیتهای رئیس به شرح زیر خواهد بود:
1ـ نظارت بر فعالیتهای مجمع
2ـ ریاست نشستهای هیأت‌مدیره و نشست عمومی
3ـ نظارت بر گسترش و تنظیم طرحها و برنامه‌های کوتاه و بلند مدت در راستای اهداف و ارتقاء منافع مجمع
4ـ امضاء هر نوع مکاتبه، پیام و نامه ماهیتاً غیر الزام‌آور، غیر اجرائی و غیر قراردادی مجاز دانسته شده توسط هیأت‌مدیره از طرف مجمع
5 ـ ارائه گزارش به نشست عمومی در خصوص فعالیتهای هیأت‌مدیره
6 ـ اجرای سایر وظایف واگذار شده توسط هیأت‌مدیره
ماده24ـ مسؤولیت نائب رئیس هیأت‌مدیره
1ـ کمک به رئیس در راستای انجام وظایف او
2ـ انجام مسؤولیت رئیس در زمانی که رئیس نتواند وظایف رسمی خود را انجام دهد.
3ـ انجام سایر وظایف واگذار شده توسط هیأت‌مدیره
ماده25ـ دبیرخانه
دبیرخانه، رکن اجرائی دائم مجمع می‌باشد و مسؤولیتهای آن به شرح زیر است:
1ـ تدارک و سازماندهی کلیه نشستهای مجمع
2ـ اجرای کلیه قطعنامه‌های نشست عمومی و هیأت‌مدیره
3ـ تهیه گزارشهای سالیانه مجمع و بودجه سالیانه جهت ارائه به هیأت‌مدیره برای بررسی
4ـ جمع‌آوری و مدیریت وجوه مجمع
5 ـ تهیه پیش‌نویس یا بررسی مجدد قواعد و مقررات مجمع جهت ارائه به هیأت‌مدیره برای تصویب
6 ـ بررسی درخواستهای عضویت و کناره‌گیری و دیگر فعالیتها و خدمات روزانه مربوط به عضویت
7ـ کمک به مؤسسه تحقیقات و آموزش برای انجام وظایف تصریح شده آن در ماده (29)
8 ـ اجرای دیگر مسؤولیتهای مشخص شده توسط هیأت‌مدیره و
9ـ کمک به رئیس برای انجام وظایفش
ماده26ـ دبیرکل
دبیرکل مأمور اجرائی ارشد مجمع و رئیس دبیرخانه می‌باشد. دوره تصدی دبیرکل به مدت پنج‌ سال می‌باشد که توسط هیأت‌مدیره قابل تمدید خواهد بود.
دبیرکل در موارد زیر مسؤول خواهد بود:
1ـ مدیریت فعالیت روزانه مجمع و نمایندگی مجمع
2ـ ریاست تمامی نشستهای مجمع به جز نشستهای عمومی و هیأت‌مدیره
3ـ اجرای قواعد و مقررات مصوب هیأت‌مدیره
4ـ استخدام، ارتقاء و برکناری کارکنان دبیرخانه
5 ـ ارائه پیشنهاد به هیأت‌مدیره در خصوص تجدید ساختار واحدهای عملیاتی دبیرخانه و دفاتر نمایندگی مجمع
6 ـ اجرای هرگونه فعالیت دیگری که توسط هیأت‌مدیره محول شده است.
ماده27ـ معاون دبیرکل
طبق تصمیم هیأت‌مدیره، تعدادی معاون دبیرکل وجود خواهد داشت. معاونین باید توسط دبیرکل معرفی و توسط هیأت‌مدیره منصوب یا عزل شوند. چنانچه توسط دیگر اعضاء هیأت‌مدیره معرفی شوند، قبل از ارائه به هیأت‌مدیره برای تصویب، تأییدیه دبیرکل باید اخذ شود. دوره تصدی معاونان، پنج سال خواهد بود و امکان تمدید آن توسط هیأت‌مدیره وجود دارد. مسؤولیتهای معاون دبیرکل شامل موارد زیر می‌باشد:
1ـ کمک به دبیرکل در اداره امور روزانه
2ـ انجام وظایف دبیرکل در زمانی که دبیرکل نتواند وظایف رسمی خود را انجام دهد.
3ـ انجام وظایف دیگری که توسط دبیرکل محول شده است.
ماده28ـ پایان تصدی دبیرکل و معاون دبیرکل
دوره تصدی دبیرکل و معاونین دبیرکل در موارد زیر پایان می‌یابد:
1ـ استعفاء از طریق ارسال یادداشت کتبی مربوط به استعفاء سه ماه قبل به رئیس هیأت‌مدیره
2ـ تصمیم تصویب شده توسط رأی دو سوم اعضاء در نشست هیأت‌مدیره در این شرایط، دبیرکل و معاون دبیرکل محق هستند تا درخواست استماع را بدهند.
3ـ عدم توانایی در اجرای وظایف اداری
4ـ محکومیت توسط دادگاه صلاحیتدار به خاطر جرم کیفری
ماده29ـ مؤسسه تحقیقات و آموزش
مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی، پشتیبان علمی مهم مجمع است. وظایف آن شامل موارد زیر است:
1ـ مشخص نمودن موضوع و موضوعات فرعی فراهمایی‌های سالیانه
2ـ تدوین و ارائه پیش‌بینی‌های اقتصادی در خصوص موضوعات سازگار با اهداف و سیاستهای مجمع
3ـ تهیه منابع علمی برای فراهمایی‌ها، همایشها و کارگاهها
4ـ تهیه برنامه‌های توسعه منابع انسانی برای اعضاء و سایر شرکاء مجمع
5 ـ تشکیل شبکه مجازی و اتاق تهاتر جهت سایر مؤسسات تحقیقاتی و آموزشی در آسیا و دیگر مکانها
رئیس مؤسسه توسط دبیرکل معرفی و توسط هیأت‌مدیره تأیید خواهد شد.
ماده30ـ شورای مشاوران
1ـ شورای مشاوران متشکل از بیست و شش نماینده ارشد از بیست و شش کشور عضو اولیه مجمع خواهد بود.
2ـ شورای مشاوران برحسب ضرورت تشکیل جلسه خواهد داد تا در رابطه با مسائل مهم و اموری که بر مجمع تأثیر می‌گذارد مشاوره ارائه دهد.
3ـ مشاوران به غیر از هزینه‌هایی که در ارتباط با وظایف خود نسبت به مجمع متحمل شده‌اند و مجـمع آنها را تأیید نموده است، هزینه جبرانی دیگری را دریافت نخواهند نمود.
فصل 5 ـ وجوه مجمع: مدیریت و استفاده از داراییها
ماده31ـ منابع وجوه
1ـ حق عضویت
2ـ حق مشارکت
3ـ مبالغ اهدائی
4ـ کمکهای بلاعوض دولتی
5 ـ درآمد حاصله از ارائه خدمات و امور در حیطه کاری مجمع
6 ـ هزینه مالی ناشی از منابع مالی مجمع و
7ـ دیگر درآمدها
ماده32ـ استفاده از وجوه
تمامی وجوه مجمع براساس مأموریت مجمع مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در راستای حیطه کاری مندرج در منشور و مقررات مربوط خواهد بود.
ماده33ـ مدیریت مالی
1ـ مجمع باید از اصول حسابداری پذیرفته شده بین‌المللی و قواعد حسابداری کشور میزبان تبعیت نماید و تضمین کند که دفاتر مالی و سوابق، قانونی، دقیق و کامل باشند.
2ـ هرساله حسابهای مجمع توسط شرکت حسابرسی به رسمیت شناخته شده بین‌المللی بررسی خواهد شد.
3ـ بیمه، رفاه و سایر مزایای استخدامی کارکنان مجمع طبق مقررات حاکم کشور میزبان خواهد بود.
فصل6 ـ اصلاحات منشور
ماده34ـ روش اصلاح منشور
1ـ هرگونه اصلاح منشور توسط دبیرخانه جهت بررسی به هیأت‌مدیره ارائه خواهد شد و توسط نشست عمومی به تصویب خواهد رسید.
2ـ اصلاحات منشور به محض تصویب نشست عمومی، نافذ خواهند شد.
فصل7ـ انحلال
ماده35ـ روش انحلال
مجمع به روشهای زیر منحل خواهد شد:
1ـ قطعنامه انحلال مجمع باید توسط هیأت‌مدیره تصویب و به نشست عمومی ارائه شود.
2ـ قطعنامه انحلال مجمع، طبق قطعنامه مصوب هیأت‌مدیره باید به تصویب نشست عمومی برسد و
3ـ اداره ثبت کشور میزبان باید از قطعنامه نشست عمومی مطلع شود.
قبل از انحلال مجمع، به منظور تسویه تمامی داراییها و مسؤولیتهای مجمع، طبق عرف بین‌الملل و قوانین و مقررات حاکم کشور میزبان، کارگروه انحلال تشکیل خواهد شد. چنانچه وجوهی باقی مانده باشد پس از پرداخت تمامی دیون و عودت حق عضویتها، تحت نظارت اداره ثبت، تقسیم خواهد شد و یا در رابطه با فعالیتهای مربوط چشم‌انداز مجمع هزینه خواهد شد.
فصل8 ـ مقررات تکمیلی
ماده 36ـ قواعد و مقررات تکمیلی
موضوعاتی که در این فصل مشخص نشده است، در قواعد و مقررات مربوط گنجانده می‌شود. قواعد و مقررات پس از تصویب هیأت‌مدیره، لازم‌الاجراء خواهند شد.
ماده37ـ زبان
زبانهای کاری رسمی مجمع، انگلیسی و چینی خواهد بود.
ماده38ـ تفسیر
اختیار تفسیر مفاد این منشور، برعهده هیأت‌مدیره خواهد بود.
ماده39ـ تاریخ اجراء
این منشور از تاریخی که توسط نشست عمومی مجمع تصویب می‌شود، نافذ خواهد شد. این منشور در تاریخ اول نوامبر 2003 میلادی (10/8/1382 هجری شمسی) در بو.آ.او استان هاینان جمهوری دمکراتیک خلق چین تصویب شد.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و دو تبصره منضم به متن منشور در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ دوازدهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 3/12/1390 به تأیید شورای نگهبان رسید.


رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

نوع : قانون

شماره انتشار : 19522

تاریخ تصویب : 1390/11/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور خارجه - ریاست جمهوری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.