×

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص مغایرتهای طرح تفصیلی تبریز

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص مغایرتهای طرح تفصیلی تبریز

مصوبه-شورای-عالی-شهرسازی-و-معماری-ایران-در-خصوص-مغایرتهای-طرح-تفصیلی-تبریز مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص مغایرتهای طرح تفصیلی تبریز شماره90/300/105558


استاندار محترم و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی
شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در بیست و یکمین جلسه سال جاری خود موضوع مغایرتهای اساسی طرح تفصیلی تبریز را پیرو جلسات قبلی مورخ 23/12/1389 و 27/4/1390 خود مورد بررسی مجدد قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:
با توجه به بازدید کمیته فنی شورای عالی و دبیر شورای عالی از تبریز و بررسی مغایرتهای موجود شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن تصویب پیشنهادات مربوطه با اعمال نقطه ‌نـظرات کمیته فنی شورای عالی مغایرتهای طرح تفصیلی تبریز بر اسـاس طرح جامع مصـوب و مقرر گردید نقـشه‌های اصلاحی و مـدارک مربـوطه پس از کنترل توسط دبیر شورای عالی ابلاغ گردد. متن نظرات کمیته فنی به شرح ذیل ارائه می‌گردد:
1ـ شبکه ارتباطی
1ـ1 خیابان درجه سه شهری امتداد شریعتی ولیعصر:
با توجه به جایگزین‌های ارائه شده در طرح تفصیلی تجدیدنظر و همچنین ایجاد شریانی درجه 2 توانیر (که در طرح جامع وجود نداشته است)، در سمت غرب این معبر که با اتصال شبدری از شریانی غربی شرقی منشعب گردیده است، حذف این بخش از خیابان از نظر ترافیکی بلامانع می‌باشد، مشروط به اینکه هرگونه تغییرکاربری نسبت به کاربریهای آخرین طرح تفصیلی مصوب در حاشیه خیابان توانیر مغایرت اساسی تلقی شده و می‌بایست به شورای عالی گزارش گردد. ضمن اینکه طی بازدید بعمل آمده مشخص گردید ایجاد این معبر با توجه به شیب تند زمین و اختلاف سطح ایجاد شده و هزینه بالای اجرایی عملاً امکان‌پذیر نمی‌باشد.
2ـ1 خیابان درجه دو شهری پیشنهادی حدفاصل محور ائل‌گلی ـ اتوبان شهید کسایی
با توجه به ارتقـاء درجه معابر شـریانی ائل‌گلی و دکتر حسابی به معابر شهری، حذف این خیـابان درجه دو شـهری عملاً اختلالی در ترافـیک شهر ایجاد نـکرده و مورد تأیید می‌باشد.
3ـ1 شریانی درجه یک پیشنهادی جنوب اتوبان شهید کسایی (امتداد مارالان)
کمربندی دوم شهر تبریز در جنوب تبریز در خارج از محدوده شهر که توسط اداره کل راه و ترابری استان در حال مطالعه است، بجای شریانی درجه 1 پیشنهادی جنوب اتوبان شهید کسائی (امتداد مارالان) تصویب گردید.
4ـ1ـ خیابان درجه دو شهری حدفاصل بازار روز تا اتوبان شهید کسایی و امتداد آن
به علت وجود پادگان و کاربری آموزش عالی در مسیر این معبر، ایجاد آن امکان‌پذیر نبوده و با وجود معابر جایگزین در سمت غرب و شرق این معبر که توسط تقاطع‌های غیرهم‌سطح به معبر شریانی درجه 2 شهید کسایی متصل گردیده‌اند، حذف این معبر مورد تأیید می‌باشد. لازم به ذکر است هیچکدام از معابر جایگزین شرقی و غربی و تقاطع‌های غیرهم‌سطح ایجاد شده در این منطقه، در طرح جامع پیش‌بینی نگردیده و پس از آن ایجاد گردیده‌اند.
5 ـ1ـ خیابان درجه سه پیشنهادی حدفاصل بلوار ملت ـ خیابان رسالت
در طرح جامع خیابان رسالت به عنوان معبر دسترسی معرفی گردیده و نقش شریانی برای آن دیده نشده است، در حالیکه این معبر مطابق با طرح تفصیلی با عملکرد معبر شریانی احداث گردیده است و با این تغییر عملکرد جایگزین معبر حذف شده می‌باشد، ضمن اینکه در حال حاضر در محل معبر حذف شده پارک عمومی شهری احداث گردیده است که مشروط بر حفظ کاربری پارک حذف این معبر مورد تأیید می‌باشد.
6 ـ1ـ شریانی درجه یک شهری داخل مجموعه پارک بزرگ
خیابان آذربایجان در شرق و بلوار بابائی در شمال بجای شریانی درجه یک شهری داخل مجموعه پارک بزرگ مورد تصویب قرار گرفت.
7ـ1ـ خیابان درجه سه شهری حدفاصل میدان آذربایجان ـ خیابان 42 متری
با توجه به تبدیل یک تقاطع بسیار خطرناک به میدان آذربایجان (با شعاع 5/1 برابر شعاع میدان آزادی تهران) و ساماندهی ترافیک آن منطقه به صورت هندسی و بهبود عملکرد کل سیستم حذف این بند مورد تأیید می‌باشد. ضمن اینکه پیشنهاد طرح جامع برای آن منطقه به هیچ‌وجه قابلیت اجرا نداشته و با اصول طراحی هندسی راهها مغایر است. همچنین طرح جایگزین مورد تأیید شورای عالی ترافیک بوده و در طرح تفصیلی مصوب نیز موجود می‌باشد.
2ـ مراکز شهری و منطقه شهری شامل:
1ـ2ـ مرکز منطقه شهری محور ائل‌گلی
2ـ2ـ مرکز منطقه شهری چهارراه عباسی
3ـ2ـ مرکز منطقه شهری میدان مفتح
4ـ2ـ مرکز شهری مهرانرود
5 ـ2ـ مرکز منطقه شهری پیشنهادی چهارراه بهار
6 ـ2ـ مرکز منطقه شهری پیشنهادی داخل منطقه غرب تبریز
7ـ2ـ مرکز منطقه شهری پیشنهادی اخماقیه
طرح جامع شهر این مراکز شهری و منطقه شهری را به صورت پهنه‌ای و روی بافت ریزدانه موجود (غالباً مسکونی) تعیین کرده که قابل اجرا نبوده و تحقق آنها به تخریب بافت مسکونی موجود منجرشده و هزینه غیرقابل قبولی را بر شهر و مدیریت شهری تحمیل می‌نماید. ضمن اینکه پس از بازدید مشخص گردید در فاصله کمتر از 50 متری این مراکز، غالباً مراکز شهری و منطقه‌ای طی زمان شکل گرفته‌اند که دارای عملکرد قابل‌قبولی بوده و نیاز شهر تبریز به اینگونه مناطق را تأمین می‌نمایند. از جمله مراکز آموزشی، خدماتی و درمانی که طی بازدید مشخص شد به حد نیاز شهر در نزدیکی این مراکز محقق گردیده‌اند. لذا کمیته فنی با توجه به کلیه موارد فوق این مغایرت را مورد تأیید قرار داد.
3ـ خدمات جهانگردی شامل:
1ـ3ـ خدمات جهانگردی محور ائل‌گلی
2ـ3ـ خدمات جهانگردی خیابان امام حدفاصل میدان جهاد ـ میدان قونقا، میدان ساعت تا چهارراه آبرسان
3ـ3ـ خدمات جهانگردی بزرگراه تبریز ـ صوفیان
در محور ائل‌گلی دو هتل بزرگ پارس و شهریار ایجاد گردیده‌اند، ضمن اینکه لبه‌های خیابان امام خمینی که از قدیمی‌ترین خیابانهای شهر تبریز می‌باشد، طی سالها مراکز عمده تجاری شکل گرفته است که عملاً تغییرکاربری این مراکز به مراکز جهانگردی مثل هتل و... امکان‌پذیر نمی‌باشد. همچنین عناصر شاخص تاریخی فرهنگی جهانگردی همچون مسجد کبود و موزه آذربایجان در این خیابان واقع شده‌اند و چند هتل و مهمانسرا نیز در حاشیه این خیابان وجود دارند. با توجه به موارد فوق حذف این مراکز در طرح تفصیلی مورد تأیید می‌باشد.
4ـ تراکم
1ـ4ـ سرانه فضای باز مسکونی مطابق با مصوبه قبلی مورخ 27/4/1390 شورای عالی شهرسازی و معماری به ازای هر واحد مسکونی 20 مترمربع در نظر گرفته شود. این مقدار در اراضی بافت فرسوده شهری به 15مترمربع برای هر واحد مسکونی تقلیل می‌یابد.
5 ـ الحاق به محدوده
1ـ 5 ـ الحاق روستای خلجان به محدوده شهر تبریز با توجه به مصوبه استان و تبصره 2 ماده 3 «قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها» مورد تأیید می‌باشد.
خواهشمند است دستور فرمایید مراتب به طریق مقتضی به اطلاع شورای محترم اسلامی شهر و شهردار محترم مربوطه و سایر مراجع ذی‌ربط رسانیده شود.
همچنین دستور فرمائید اسناد و مدارک طرح در اجرای ماده 42 آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرحها مصوب 12/10/1378 هیأت محترم وزیران، پس از اعمال موارد فوق‌الذکر در موعد مقرر تهیه و ارسال نمایند تا جهت اجرا ابلاغ گردد.


معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ میرمحمد غراوی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 19528

تاریخ تصویب : 1390/12/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : شورای شهرسازی و معماری استان آذربایجان شرقی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.