×

رأی شماره 40 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع تبدیل وضعیت از کارگری به کارمندی کارکنان شهرداری در صورت برگزاری آزمون و مسابقه مجاز است

رأی شماره 40 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع تبدیل وضعیت از کارگری به کارمندی کارکنان شهرداری در صورت برگزاری آزمون و مسابقه مجاز است

رأی-شماره-40-هیأت-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-با-موضوع-تبدیل-وضعیت-از-کارگری-به-کارمندی-کارکنان-شهرداری-در-صورت-برگزاری-آزمون-و-مسابقه-مجاز-است

وکیل

رأی شماره 40 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع تبدیل وضعیت از کارگری به کارمندی کارکنان شهرداری در صورت برگزاری آزمون و مسابقه مجاز است شماره هـ/91/95



تاریخ دادنامه: 4/2/1391 شماره دادنامه: 40 کلاسه پرونده: 91/95
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
درخواست‌کننده: آقای الله مراد سهرابی
موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری
گردش کار: آقای الله‌مراد سهرابی به موجب لایحه‌ای اعلام کرده است که در موضوع « تبدیل وضعیت استخدامی کارگران شهرداری به کارمندی» شعب 30 و 27 دیوان عدالت اداری آراء معارض صادر کرده‌اند. نامبرده رفع تعارض و صدور رأی وحدت رویه را خواستار شده است.
گردش کار پرونده ها و مشروح آراء به قرار زیر است:
الف: شعبه30 دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره8909980900054138 با موضوع دادخواست آقای الله‌مراد سهرابی به طرفیت شهرداری قصر شیرین و به خواسته الزام شهـرداری به تبدیل حکم کارگزیـنی به کارمنـدی به موجـب دادنامه شـماره 8909970903000784 ـ21/9/1389، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
آقای الله مراد سهرابی مدعی شده است از 1/1/1370 در شهرداری مشغول خدمت بوده است و الزام شـهرداری قصر شیرین را به تبدیل وضعیت استخدامی از کارگری به کارمندی (رسمی) تقاضا کرده است. شهرداری طی شماره 9834ـ14/9/1389 ضمن تایید اشتغال وی به صـورت کارگر رسمی از بدو خـدمت اعلام کرده اسـت نامبرده در حین خدمت موفق به دریافت مدرک فوق دیپلم شده و تاکنون در شهرداری هیچ گونه تبدیل وضعیتی از کارگری به کارمندی سابقه نداشته است و دستورالعمل یا بخشنامه‌ای نیز در این رابطه وجود ندارد. علی هذا شکایت وارد تشخیص نمی‌شود، به رد آن حکم صادر می‌شود. رأی صادر شده قطعی است.
ب: شعبه 27 دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 27/87/1141 با موضوع دادخواست آقای عنایت عثمانی به طرفیت شهرداری تازه آباد و به خواسته تبدیل وضعیت از کارگری به کارمندی به موجب دادنامه شماره 766ـ30/3/1388 مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
در خصوص شکایت آقای عنایت عثمانی به طرفیت شهرداری تازه آباد به خواسته تبدیل وضعیت استخدامی از کارگری به کارمندی با توجه به محتویات پرونده و دلایل ارائه شده از جمله مدرک تحصیلی فوق دیپلم و جانباز بودن شاکی و مدت چهار سال سابقه حضور در جبهه و دانشجو بودن مشارالیه در دورة لیسانس و بیش از 15 سال خدمت در شهرداری و نیز با توجه به لایحه دفاعیه طرف شکایت به شماره 225 ـ31/1/1388 مبنی بر این که تبدیل وضعیت مشارالیه امکان‌پذیر است و با وجود پست سازمانی مناسب توجهاً به نامه شماره 1589ـ6/3/1387 ممضی به امضای شهرداری مبنی بر این که اکنون در سمت معاونت شهرداری مشغول به خدمت است و مورد تایید شهردار نیز هست. شکایت وارد است یعنی که مقتضی موجود و مانع مفقود است و تبدیل وضعیت مشارالیه از کارگری به کارمندی منع قانونی ندارد. با استناد به مادتین 13 و 7 قانون دیوان عدالت اداری به وارد دانستن شکایت و الزام شهرداری به تبدیل وضعیت شاکی از کارگری به کارمندی حکم صادر می شود این رأی قطعی است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می‎کند.

رأی هیأت عمومی
اولاً: تعارض در آرای مذکور محرز است.
ثانیاً: در آیین‌نامه استخدامی کارکنان شهرداری کشور مصوب 15/8/1381 که حاکم بر مسائل استخدامی کارکنان شهرداریها است، استخدام برای تصدی پستهای سازمانی شهرداریها از طریق برگزاری آزمون و مسابقه صورت می‌گیرد و موضوع تبدیل وضعیت از کارگری به کارمندی بدون برگزاری آزمون و مسابقه پیش بینی نشده است. بنابراین رأی شعبه 30 دیوان عدالت اداری در حدی که به رد شکایت رقم خورده است، صحیح و موافق مقررات تشخیص می‌شود. این رأی به استناد بند 2 ماده 19 و ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‎الاتباع است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری معاون قضائی دیوان عدالت اداری ـ علی مبشری

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 19574

تاریخ تصویب : 1391/2/4

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.