×

قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون بین‌المللی آموزش اولیاء

قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون بین‌المللی آموزش اولیاء

قانون-عضویت-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-در-فدراسیون-بین‌المللی-آموزش-اولیاء قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون بین‌المللی آموزش اولیاء شماره26058/7



جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
عطف به نامه شماره 74304/39719/1 مورخ 13/5/1387 در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون بین‌المللی آموزش اولیاء که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب درجلسه علنی روز یکشنبه مورخ 1/5/1391 و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ میگردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

شماره97385 4/6/1391
وزارت آموزش و پرورش ـ نهاد ریاست جمهوری
«قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون بین‌المللی آموزش اولیاء» که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ یکم مرداد ماه یکهزار و سیصد و نود و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 11/5/1391 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 26058/7 مورخ 16/5/1391 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می‌گردد.

رئیس جمهور ـ محمود احمدی‌نژاد



قانون عضویت دولت جمهوریاسلامی ایران
در فدراسیون بینالمللی آموزش اولیاء

ماده واحده ـ به دولت اجازه داده میشود در«فدراسیون بینالمللی آموزش اولیاء» به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام نماید. تعیین و تغییر دستگاه اجرائی طرف عضویت برعهده دولت است.
تبصره ـ رعایت اصل هفتادوهفتم (77) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماده (6) اساسنامه الزامی است.


باسمه تعالی

اساسنامه فدراسیون بین‌المللی آموزش اولیاء


ماده1ـ تعریف
فدراسیون بین‌المللی آموزش اولیاء، سازمان بین‌المللی غیردولتی با مدت‌زمانی نامحدود است و به هیچ‌گونه رابطه سیاسی، قومی ـ نژادی یا فرقه‌ای، وابستگی ندارد.
ماده2ـ اهداف فدراسیون
اهدف فدراسیون به‌شرح زیر است:
1ـ بررسی مشترک مسائل و مشکلات مطرح‌شده در تمدنهای مختلف به ‌جهت انطباق و سازگاری حیات، روابط و آموزش خانوادگی با پیشرفت و تحول سریع افکار و شرایط موجود
2ـ انطباق نیازهای کشورهای مختلف در روشهای تجربی به‌لحاظ انجمن‌های اولیاء و سایر تشکیلاتی که به امر آموزش خانوادگی اشتغال دارند تا بدین‌منظور، اولیاء را از وظایف آموزشی خویش مطلع سازند و به‌آنها یاری رسانند.
3ـ تحقیق، مطالعه و مقایسه اصول و روشهای آموزش خانوادگی در چهارچوب آموزش مستمر در خصوص کودکان، جوانان و بزرگسالان، در‌مورد طرح آموزشی ـ تحصیلی بلوغ فردی و روابط اجتماعی
4ـ راهنمایی و جهت‌دهی این آموزش به‌سوی تعالی روحیه درک، همکاری، همیاری و صلح بین‌المللی و نیز راهنمایی در به‌کار‌گیری مشترک پیشرفت‌های علمی و فنی به‌سوی اهداف سازنده مثبت و منافع جهانی
5 ـ هماهنگ‌سازی کوششها و تلاشهای انجمن‌های اولیاء و مؤسسات مشابه با سازمان‌های بزرگ بین‌المللی دولتی و غیردولتی
ماده3ـ روشهای فعالیت
1ـ گردآوری انجمن‌های اولیاء و هر نهادی که از‌نظر فعالیت، اهدافی مشابه با این انجمن‌ها دارد و نیز حمایت از تأسیس انجمن‌های جدید اولیاء
2ـ برقراری تماسهای منظم و مستمر بین نمایندگان و هماهنگ‌سازی فعالیت‌های آنها توسط مجامع، گردهمایی‌ها واطلاعیه‌های مرتبط
3ـ سازماندهی مطالعات، پژوهش‌ها، گردهمایی‌ها، سمینارها، گردآوری متخصصین و نمایندگان مردمی از کشورهای مختلف در چهارچوب جهانی و منطقه‌ای
4ـ سازماندهی یا کمک به آموزش تربیتی ـ آموزشی والدین و گسترش آن در بخشهای بسیار مختلف آموزش روانشناسی تربیتی خانوادگی و اجتماعی
5 ـ فراهـم آوردن لوازم و تجهـیزات آموزشـی ـ پرورشـی کاربـردی در طـرح بین‌المللی، همچون فیلمها، لوحهای فشرده، برنامه‌های تلویزیونی، نقاشی‌ها و تصاویر، عکسها و غیره
6 ـ سازماندهی پخش و توزیع دستاوردهای حاصله از راه اعلام و انتشار کلیه راههای سمعی ـ بصری و نمایشگاههایی در مکانهای مختلف
ماده4ـ ترکیب و ساختار
فدراسیون از اعضای فعال مختلفی تشکیل شده است که این اعضاء از کانون‌ها، نهادها یا تشکیلاتی هستند که اهداف ذکرشده در بالا را پذیرفته و اساسنامه موجود مورد تأیید آنها می‌باشد؛ همچنین شخصیت‌ها از سوی مجمع عمومی ـ به پیشنهاد شورای اداری ـ مورد پذیرش و تأیید قرار می‌گیرند.
کارگروههای ملی در همان کشور، با همان تشکیلات تشکیل می‌شوند و نیز می‌توانند پس‌از آنکه مورد تأیید فدراسیون قرار گرفتند، در خصوص نحوه مشارکت فعال و مؤثر اعضای خود با فدراسیون بین‌المللی، عضو فعال فدراسیون گردند.
تشکیلاتی که مایل هستند عضو فعال گردند، باید درخواست خویش را تسلیم شورای اداری نمایند. این شورا صلاحیت و اختیار دارد تا در خصوص پذیرش اعضاء ـ متناسب با اساسنامه‌ها و فعالیت‌های آنها ـ تصمیم‌گیری کند.
اگر مشخص شود که یک عضو شرایط گفته شده را رعایت نکرده یا از پرداخت حق عضویت امتناع نموده‌است، انجمن ـ جز در موارد رجوع به مجمع عمومی ـ می‌تواند اخراج عضو مزبور را از شورای اداری اعلام نماید.
اعضای تشریفاتی ـ برای انجام خدمات و امور خاص فدراسیون ـ از سوی شورای اداری انتخاب می‌شوند. از جمله وظایف این اعضاء واریز‌کردن حق‌عضویت ماهانه به میزان قابل ملاحظه است. این حق ‌عـضویت بلافاصله جـبران می‌گـردد. اعضای تشـریفاتی می‌توانند از اعضای حقیقی یا حقوقی انتخاب گردند. همچنین، آنها می‌تواننـد از افراد دولـتی یا از بخشـهای عمومی باشند. اعـضای تشریفاتی در رأی‌گـیری‌های مجامع شرکت نخواهند کرد.
با‌توجه به درخواست افراد به‌عضویت درآمده و به‌دلیل علاقه‌ای که به فدراسیون دارند، این افراد ـ اعضاء ـ از سوی مجمع عمومی ـ به پیشنهاد شورای اداری ـ مورد تأیید قرار می‌گیرند. این افراد به جلسه فدراسیون دعوت می‌شوند و از امور فدراسیون مطلع می‌گردند، اما حق رأی ندارند.
ماده5 ـ امکانات مالی
امکانات مالی فدراسیون از موارد زیر نشأت می‌گیرد:
1ـ حق‌عضویت واریز‌شده توسط اعضای فدراسیون که مبلغ آن به‌طور متناوب از سوی مجمع عمومی ـ به پیشنهاد شورای اداری ـ تعیین می‌گردد.
2ـ کمکهای مالی، کمکهای بلاعوض، کمکها و درآمدها با هر نوع ماهیتی مطابق با قوانین و مقررات رایج
ماده6 ـ مجمع عمومی
این مجمع، از مجموع اعضای فدراسیون تشکیل شده‌است. مجمع عمومی، هرساله، با اکثریت ساده عایدی و درآمدهای حقوقی، حسابها و برنامه بودجه ارائه‌شده از سوی شورای اداری را تأیید و تصویب می‌نماید. مجمع عمومی، جهت‌یابی کلی فعالیت فدراسیون را مشخص می‌سازد. این مجمع شورای اداری را انتخاب می‌کند.
مجمع عمومی، با اکثریت دوسوم اعضاء در‌خصوص موارد زیر تصمیم‌گیری می‌کند. هر نوع تغییر یا اصلاح در‌ اسـاسنامه، مقررات یا انحلال فدراسیون و در‌صورت انحلال، تفویض اختیار اموال اگر نیمی از اعضای فعال معرفی شده‌باشند یا مجدداً معرفی گردند.
هر‌عضو فدراسیون یک رأی مجمع عمومی را در ‌اختیار دارد. با این حال، اعضای متعلق به یک کشور فقط می‌توانند حداکثر پنج رأی درمجموع در اختیار داشته باشند. اگر بیش از تعداد گفته‌شده به مجمع معرفی شوند، آنها موظفند تا قبل از هر گرد‌همایی، برای جبران این آراء با یکدیگر مذاکره کنند، در‌غیر‌این‌صورت آراء آنها در حکم باطل در نظر گرفته می‌شود.
هر عضو فعال، به دبیر فدراسیون معرفی می‌شود. نام فرد ذی‌صلاح به مجمع عمومی مـعرفی می‌گردد. با فـراخوانی و دعـوت شورای اداری ـ حد‌اقل دوماه قبل از تاریخ گردهمایی ـ مجمع عمومی عادی، یک‌بار در سال تشکیل جلسه می‌دهد. اگر بیش‌از نیمی از اعضاء درخواست نمایند، مجمع‌عمومی فوق‌العاده فراخوانده‌شده و تشکیل جلسه می‌دهد.
ماده7ـ شورای اداری
این شورا از سوی مجمع عمومی انتخاب می‌شود.
مجریان و مسؤولان به‌مدت سه‌سال انتخاب می‌شوند. هر‌ساله یک‌سوم شورا مجدداً انتخاب می‌شود. شورای اداری باید تا حد امکان، نمایش جغرافیایی موجود در بطن مجمع عمومی را منعکس سازد.
شورای اداری از سی‌و‌شش عضو تشکیل شده است. به‌علاوه شورا می‌تواند برای مدت سه‌سال با انتخاب اعضای جدید، حد‌اکثر هشت عضو را از بین افراد دارای تجربه آموزش والدین برگزیند.
هر‌ساله، شورای اداری، هیأت‌مدیره‌ای متشکل از هفت تا نه عضو را انتخاب می‌کند: یک رئیس، دو‌نفر معاون رئیس، یک نفر مسؤول مالی، یک نفر منشی و دو تا چهار نفر دستیار
شورای اداری، حد‌اقل دوبار در سال تشکیل جلسه می‌دهد. یک مجری یا مسؤول می‌تواند به‌عنوان نماینده، در جلسات معرفی‌شده و حضور یابد. شورها و تبادل نظرها فقط در صورتی‌که حد‌اقل یک‌سوم اعضاء حضور یابند، مورد تأیید و معتبر می‌باشد.
ماده8 ـ عملکرد
شورای اداری، فعالیت فدراسیون را متناسب و مطابق با دستورات و رهنمودهای مجمع عمومی مشخص می‌سازد. این شورا در‌خصوص برنامه کاری انجام‌شده از فدراسیون تصمیم‌گیری می‌نماید. شورای اداری، عایدی و حسابهای ارائه‌شده به مجمع عمومی را ـ که طی دستور جلسه تعیین‌ نموده‌است ـ نگاه می‌دارد.
حد‌اقل هر سه‌ماه یک‌بار، رئیس ـ که در هیأت رئیسه حضور دارد ـ به‌عنوان مسؤول مدیریتی و اداری ـ اجرائی فدراسیون در جلسه حضور خواهد داشت. به‌همین منظور، رئیس ـ با رضایت و تأیید هیأت‌مدیره ـ یک‌نفر را به‌عنوان دبیرکل انتخاب می‌کند و پس از دوره آزمایشی، هیأت‌مدیره اختیارات لازم را به دبیرکل تفویض می‌کند تا بدین‌منظور، عملکرد شایسته فدراسیون را تضمین کند.
هیأت‌مدیره برنامه‌های کاری را تدارک می‌بیند تا آنها را به شورای اداری تسلیم کند و از اجرای آنها اطمینان حاصل‌ نماید. این هیأت، عایدی و درآمد حقوقی و مالی را آماده می‌سازد و آنها‌ را به شورای اداری تحویل می‌دهد.
تا زمان انتخاب دبیرکل یا در غیاب وی، رئیس شخصاً مدیریت را بر عهده دارد و در‌صورت اقتضاء،‌ یک یا چند عضو هیأت‌مدیره یا شورای اداری را شرکت می‌دهد.
ماده9ـ مقررات داخلی
شورای اداری آیین کار خود را تصویب می‌نماید و برخی روشها و چگونگی عملکرد را تصریح و مشخص می‌سازد و آن‌ را به مجمع گزارش می‌کند.
ماده10ـ مقر فدراسیون
مقر فدراسیون به‌طور موقت در دفتر مرکزی مطالعات آموزشی ـ پژوهشی (هاتزدسین) به نشانی خیابان لئون ژورنول، شماره 1 قرار دارد. با تصمیم مجمع عمومی، مقر می‌تواند انتقال یابد.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن اساسنامه، شامل ده‌ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ یکم مردادماه یکهزار و سیصد و نود و یک مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 11/5/1391 به تأیید شورای نگهبان رسید.


رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

نوع : قانون

شماره انتشار : 19657

تاریخ تصویب : 1391/5/1

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت آموزش و پرورش - ریاست جمهوری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.