×

آیین‌نامه اجرایی بند (د) ماده(46) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

آیین‌نامه اجرایی بند (د) ماده(46) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

آیین‌نامه-اجرایی-بند-(د)-ماده(46)-قانون-برنامه-پنجساله-پنجم-توسعه-جمهوری-اسلامی-ایران آیین‌نامه اجرایی بند (د) ماده(46) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران شماره141604/ت47810هـ



وزارت کشور ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت اطلاعات
معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 21/8/1391 بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های کشور، ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد بند (د) ماده (46) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب1389ـ آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی بند (د) ماده(46) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه
جمهوری اسلامی ایران

ماده1ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ قانون: قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
ب ـ سازمان: سازمان ثبت احوال کشور
پ ـ دستگاه‌ها: دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (222) قانون.
ت ـ مشخصات هویتی: ویژگی‌های زیست‌سنجی ثابت یا غالباً ثابت (از قبیل جنسیت، رنگ چشم، پوست و مو)، ویژگی انحصاری زیست‌سنجی (از قبیل عکس، اثر‌انگشت، چهره‌نگاری، عنبیه‌نگاری، شبکیه‌نگاری و صوت‌نگاری)، ویژگی‌های انحصاری قراردادی یا اعتبار (از قبیل شماره ‌ملی، امضای الکترونیکی و نشانی رایانامه (پست الکترونیکی) و نام ونام خانوادگی.
ث ـ وقایع حیاتی: تولد (تاریخ و محل تولد و تاریخ و محل صدور آن)، ازدواج (تاریخ و محل ثبت و نوع ازدواج، نام و نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ و محل تولد و تاریخ فوت همسر یا همسران)، خاتمه ازدواج (تاریخ و محل ثبت و شیوه خاتمه ازدواج یا ازدواج‌ها) و وفات (تاریخ، محل و سبب).
ج ـ تبار شـناسی: ارتباط نسبی بلافصل صعودی (نام و نام خانوادگی و شماره ملی پدر و مادر) و نزولی (نام، جنـسیت، شماره ملی و تاریخ تولـد و فوت فرزند یا فرزندان).
چ ـ اطلاعات هویتی: مجموعه مشخصات هویتی، وقایع حیاتی و تبار شناسی.
ح ـ پایگاه: پایگاه الکترونیک اطلاعات هویتی.
خ ـ اطلاعات شخصی: اطلاعات مرتبط با هر تبعه ایرانی، اعم از اطلاعات هویتی، کدپستی، دین، شغل، سوابق تحصیلی و ایثارگری، اطلاعات پایه سلامت و نظام وظیفه عمومی، صلاحیت رانندگی و غیر آن.
د ـ کارت: کارت هوشمند ملی چندمنظوره که سند حاوی اطلاعات هویتی ثبت و ذخیره شده یک تبعه ایرانی با سطوح دسترسی متناسب با نیاز و وظیفه کار بوده و علاوه بر امکان احراز هویت و امضای الکترونیکی، به عنوان کلید دسترسی به اطلاعات هویتی وی در پایگاه و سایر اطلاعات شخصی قابل دسترسی ذی‌ربط در دستگاه‌های مرتبط با پایگاه، کاربرد داشته و همچنین امکان رأی‌گیری الکترونیکی و ثبت، ذخیره، دسترسی و اصلاح برخی اطلاعات شخصی وی را برای برخی از دستگاه‌ها حسب وظیفه قانونی آنها، فراهم سازد.
ذ ـ تراشه: مدار مجتمع الکترونیکی (شامل حافظه، پردازنده و سیستم عامل) نصب شده در کارت.
ر ـ گواهی شهروندی: سند الکترونیکی امضا شده که از آن می‌توان برای شناسایی دارنده گواهی و برقراری ارتباط امن با وی استفاده شود و برای خدمات امضای الکترونیکی و تصدیق هویت در اختیار هر شهروند قرار می‌گیرد.
ز ـ امضای داده‌ها: امضای اطلاعات ایستای کارت توسط سازمان که جامعیت، صحت و عدم تغییر آن اطلاعات را تضمین می‌نماید.
ژ ـ کنترل دسـترسی پایه: شیوه دسترسی امن به داده‌های خاص داخل تراشه در حالت بدون تماس با کلید دسترسی شماره ملی برای جلوگیری از دسترسی غیر‌مجاز به هنگام مبادله اطلاعات.
س ـ تطبیق اثر انگشت روی کارت: شیوه تصدیق هویت و دسترسی به اطلاعات مشخص در کارت که منوط به انطباق اثر انگشت صاحب کارت و اثر انگشت ذخیره شده در تراشه می‌باشد.
ماده2ـ سازمان موظف است نسبت به ثبت، ذخیره‌سازی، تکمیل و به‌‌روزرسانی اطلاعات هویتی با توجه به امکانات به‌گونه‌ای اقدام نماید که امکان بازیابی آخرین و مطمئن‌ترین اطلاعات هویتی هر ایرانی، از طریق پایگاه فراهم گردد.
ماده3ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است به منظور فراهم‌سازی بستر مناسب جهت ارایه خدمات الکترونیک از طریق کارت، زیرساخت نرم‌افزاری مشترک و درگاه لازم برای استفاده دستگاه‌ها را طراحی و تا پایان سال 1391 عملیاتی نماید.
ماده4ـ سازمان موظف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به ایجاد و بهره‌برداری از مرکز صدور امضای الکترونیکی اقدام نماید.
ماده5 ـ سازمان موظف است بر اساس برنامه زمان‌بندی زیر، نسبت به تأمین و صدور کارت و جایگزینی آن به جای کارت موضوع مواد (2) و (3) قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی برای کلیه اتباع ایرانی ـ مصوب 1376 ـ اقدام نماید:
الف ـ سال 1391 : صدور دو میلیون کارت.
ب ـ سال 1392 : صدور شانزده میلیون کارت.
ج ـ سال 1393 : صدور بیست و پنج میلیون کارت.
د ـ سال 1394 : صدور کارت برای باقیمانده اتباع ایرانی.
ماده6 ـ سازمان موظف است برای تأمین ضریب امنیتی مناسب کارت، تأیید وزارت اطلاعات را اخذ نماید.
ماده7ـ اطلاعات مندرج در کارت عبارتند از:
1 ـ اطلاعات چاپی روی کارت: شامل عکس، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره ملی، نام پدر و تاریخ پایان اعتبار کارت.
تبصره ـ بارکد شماره ملی و شماره سریال کارت، در پشت کارت درج می‌گردد.
2 ـ اطلاعات تراشه: اطلاعات تراشه با سطوح مختلف دسترسی بر اساس ضوابط موضوع این آیین‌نامه، شامل موارد زیر است:
الف ـ سطح یکم: شامل اطلاعات مربوط به تولد و تبار‌شناسی صعودی و آخرین مشخصات هویتی ثبت شده در پایگاه به ‌جز امضای الکترونیکی و امضای داده‌ها که دسترسی به آن، تنها با وارد کردن شماره دسترسی پایه امکان پذیر است.
ب ـ سطح دوم: شامل اطلاعات مربوط به ازدواج و خاتمه ازدواج، تبارشناسی نزولی و تغییرات هویتی که دسترسی به آن، با وارد کردن شماره دسترسی پایه و رمز هویت، امکان‌پذیر است.
پ ـ سطح سوم: اطلاعات شخصی غیر هویتی که بر اساس قوانین و مقررات باید در کارت درج شود و دسترسی به آن، با وارد کردن شماره دسترسی پایه و رمز هویت و تطبیق اثر انگشت، امکان‌پذیر است.
ت ـ سطح چهارم: گواهی‌های شهروندی، امضای الکترونیکی و شماره سریال کارت.
تبصره1ـ سازمان در صورت لزوم، برای تدقیق و تسهیل بازخوانی اطلاعات سطح یکم، حروف و عبارات لاتین و تاریخ‌های قمری و میلادی را به صورت موازی، همراه با اطلاعات مربوط درج می‌نماید.
تبصره2ـ سازمان موظف است امکان خواندن اطلاعات سطوح یکم تا سوم را برای دارنده کارت، به طور مطلق و برای دستگاه‌ها، پس از ارائه کارت توسط دارنده و متناسب با مأموریت قانونی آنها فراهم نماید.
تبصره3ـ ثبت، تغییر، اصلاح و به‌روزرسانی اطلاعات تراشه در چارچوب قوانین و مقررات، در خصوص سطوح اول، دوم و چهارم، فقط از طریق سازمان و در مورد سطح سوم، توسط دستگاه‌های ذی‌ربط، بر اساس ضوابط تعیین شده توسط سازمان، قابل انجام است.
ماده8 ـ سازمان موظف است در صورت تغییر اطلاعات مندرج در روی کارت، پایان یافتن مدت اعتبار و یا خرابی آن، همزمان با ضبط و معدوم نمودن کارت قبلی، نسبت به صدور کارت جدید، ظرف یک هفته اقدام نماید.
تبصره ـ در صورت اعلام مفقودی توسط دارنده کارت یا قائم مقام قانونی وی، بلافاصله ضمن ثبت در پایگاه، کارت مذکور غیرفعال و نسبت به صدور کارت جدید، در مهلت مندرج در این ماده اقدام می‌گردد.
ماده9ـ سازمان موظف است همزمان با ثبت واقعه وفات در پایگاه، کارت متوفی را ابطال نماید.
ماده10ـ دستگاه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که ارائه خدمات از سوی آنها مستلزم احراز هویت می‌باشد، موظفند پایگاه اطلاعات مربوط به مشتریان و کارکنان خود را بر اساس ضوابط تعیین شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه تهیه می‌شود، ساماندهی نمایند و تصدیق هویت و ارایه خدمات را بر اساس اعلام سازمان، بدون نیاز به اخذ مدارک هویتی کاغذی، فقط بر اساس اطلاعات هویتی کارت انجام دهند.
ماده11ـ سازمان موظف است به ازای صدور هر قطعه کارت، مبلغ پنجاه هزار (50.000) ریال و برای هر بار صدور مجدد، مبلغ سیصد هزار (300.000) ریال از متقاضیان دریافت و به حساب در‌آمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.
ماده12ـ اجرای این آیین‌نامه به عنوان یکی از شاخص‌های عمومی ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها توسـط معاونت توسعـه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور محسوب می‌گردد.


معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 19722

تاریخ تصویب : 1391/8/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات - وزارت اطلاعات - وزارت كشور - معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.