×

تصویب‌نامه در خصوص بسته اجرایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

تصویب‌نامه در خصوص بسته اجرایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

تصویب‌نامه-در-خصوص-بسته-اجرایی-سازمان-صدا-و-سیمای-جمهوری-اسلامی-ایران مرجع تصویب: هیات وزیران
شماره ویژه نامه: 555
دوشنبه،21 اسفند 1391
سال شصت و نه شماره 19815
تصویب‌نامه در خصوص بسته اجرایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

شماره246355/ت48527هـ 13/12/1391
تصویب‌نامه در خصوص بسته اجرایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

هیـئت وزیران در جلـسه مـورخ 29/11/1391 بنا به پیشـنهاد سازمان صـدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به اسـتناد ماده (217) قـانون برنامه پنجـساله پنجم توسعه جـمهوری اسلامی ایـران ـ مصوب1389ـ تصویب نمود:

بسته اجرایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (217) قانون یادشده به شرح پیـوست که تأیید شده به مهر «دفتر هیئت دولت» است، تعیین می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی



بسته اجرایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

(1394 ـ 1390)

موضوع ماده (217) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم

توسعه جمهوری اسلامی ایران
بسمه تعالی

مقدمه

دوران حاضر که در آن زندگی می‌کنیم به عنوان عصر ارتباطات و حاکمیت رسانه نام‌گذاری شده است. مخاطب رسانه‌ها نیز انسانی است که اشرف مخلوقات بوده و دارای فطرت پاک الهی است. لذا می‌بایست بین انسان دینی، ارتباطات و رسانه‌ها، روابطی مبتنی بر دیدگاه‌ها، مبانی و اهداف اسلامی برقرار شود.

رسانه در سند چشم‌اندازجمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های کلی برنامه پنجم:

سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی که قرار است مبنای برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی‌های ملی در برنامه‌های توسعه چهارم الی هفتم قرار گیرد، ویژگی‌های جامعه ایرانی را در 20 سال آینده ترسیم می‌کند. رسانه‌ها در این میان نقش واسط میان حاکمیت و ملت (افکار عمومی) را برعهده دارند.

چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در 1404 هجری شمسی در حوزه فرهنگ چنین خواهد بود:

v توسعه‌یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود و متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی، با تأکید بر: مردم‌سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها، و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی.

v فعال، مسئولیت‌پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایت‌مند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه‌ی تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن.

v الهام‌بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردم‌سالاری دینی، توسعه کارآمد، جامعه اخلاقی، نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی، تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقه‌ای بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی (ره).

سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه مربوط به رسانه ملی، در (بند5) قسمت امور فرهنگی بشرح ذیل می‌باشد:

ـ استفاده بهینه از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی برای تحقق اهداف فرهنگی نظام.

مسائل اساسی سازمان صدا و سیما در طول سال‌های برنامه پنجم توسعه:

الف ـ مسائل و چالش های مخاطب

1ـ تغییرات ذهنی مخاطبان (میل، ذائقه، توقع، ارزش­ها) و ضرورت ایجاد تغییر در فرم و محتوای برنامه­ها

2ـ تغییرات نسلی مخاطبان (افزایش سن مخاطبان و بروز پدیده سالمندی جمعیت) و ضرورت ایجاد تغییر در فرم و محتوای برنامه­ها

3ـ پیچیده شدن حفظ مخاطب و دشواری افزایش ضریب نفوذ در اقشار مختلف مخاطبان در اثر تشدید فضای رقابتی و ظهور رقبای جدید با توان اثرگذاری بالا در محیط مخاطب

4ـ ارتباط ناکافی، نادرست و ضعیف نسل جوان و نوجوان با فرهنگ انقلابی ـ اسلامی

5 ـ سست شدن پایه های نهاد خانواده و الگوی صحیح آن

6 ـ رشد انحرافات اجتماعی و گرایش به مکاتب انحرافی در جامعه

ب ـ مسائل و چالش های تولید و پخش پیام

1ـ نبود منابع کافی برای ساخت برنامه های نمایشی، تاریخی و فاخر

2ـ ضعف در ارائه الگو و آموزشهای مناسب به قشر جوان جامعه خصوصاً در زمینه تعمیق معارف و آموزه‌های اسلامی و مهارتهای مورد نیاز در زندگی فردی و اجتماعی

3‌‌ـ ضعف در تولید برنامه کودک و نوجوان در کمیت و کیفیت متناسب با نیاز این قشر، علیرغم موقعیت حساس آنان به لحاظ تربیتی و قرار داشتن در سنین خطیر رشد

ج ـ مسائل و چالش های رقابت

1 ـ آرایش رسانه‌ای متنوع کشورهای بیگانه و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی رقیب به ویژه تنوع و تکثر فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان با هدف تضعیف نظام و مبانی اعتقادی مردم

2ـ ظهور رقبای جدید رسانه­ای (تلویزیون­های خصوصی، شبکه­های ماهواره­ای، اینترنت و رسانه­های webbase مانند youtube ، بازی­های رایانه­ای،...)

3ـ ظهور شرکت­های رگولاتوری در عرصه ارائه خدمات رسانه­ای و ضرورت ایجاد تعاملات رسانه­ای

د ـ مسائل و چالش های تکنولوژیکی

وجود نارسایی ­فنی و عدم ­هماهنگی­ امکانات فنی ­سازمان­ با تغییرات ­سریع­ فناوری‎های جدید رسانه‎ای(پدیده همگرایی میان رسانه‏های مختلف، ظهور رسانه‏های تعاملی، موبایل تی وی، IPTV ، دسترسی لحظه‏ای مخاطبان به رسانه‏ها و...) و در نتیجه بروز شکاف وسیع در این زمینه میان رسانه ملی و رسانه‌های رقیب

1ـ تکیه بخشهایی از شبکه ارتباطی و تجهیزاتی بر تکنولوژی رو به انقراض آنالوگ و در نتیجه کاهش سرعت تولید، افت کیفیت و افزایش هزینه‌های تولید و پخش (ضرب‌الاجل برای سیستم‌های صوتی و تصویری برای دیجیتالی شدن در همه بخشها تا سال 2015)



2 ـ فراهم نبودن زیر ساختهای ارتباطی لازم برای گسترش و استفاده بهینه و با کیفیت مطلوب از فن‌آوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی مانند خطوط فیبر نوری،... و ضعف شدید زیرساختهای شبکة داده‌ای در کشور



3ـ وجود نقاط کور جمعیتی در چتر پوشش کشور و عدم آرایش کامل رسانه‌ای در سطح کشور(تقریباً 3000 نقطه کور) و ضرورت تحقق پوشش دیجیتالی

4ـ ضعف در پایداری لازم و مطمئن سیستم‌های تولید و پخش در صورت شرایط بحران، تحریم های بین‌المللی و بروز حوادث غیرمترقبه

هـ ـ مسائل و چالش های مالی، حقوقی، پژوهشی

1ـ کاهش درآمد آگهی­های رادیویی و تلویزیونی (به دلیل ظهور و فراگیر شدن دستگاه­های واسطه­ای ( interface ) ضبط و پخش برنامه توسط مخاطبان و دیدن آنها در زمان دلخواه) و ضرورت تغییر روش­های تبلیغ

2ـ ضرورت بازنگری در قوانین رسانه­ای با هدف اصلاح، وضع و حذف قوانین در سطوح ملی و بین­المللی

3ـ ضرورت تفسیر مجدد از قانون اساسی برای حرکت به سمت ایجاد یک سازمان رگولاتور با زیرمجموعه­های خصوصی (شبکه­های خصوصی)

4ـ کمبود اعتبارات درنظر گرفته شده برای سازمان صدا و سیما از مجموع منابع عمومی دولت و استمرار وابستگی­ مالی ­به ­بنگاه‎های­ اقتصادی­ از طریق آگهی‎های ­بازرگانی در عین بالا بودن سطح انتظارات از رسانه ملی

5 ـ عدم تناسب میان منابع انسانی ومالی سازمان با اهداف و مأموریت‎های محوله و ضعف منابع انسانی در برخی سطوح و زمینه‌ها

6 ـ روزآمد نبودن و ناکارآمدی سیستم‌های جامع سازمان از قبیل حقوق و دستمزد، آموزش و تحقیقات، ... و نبود اعتبار کافی برای روزآوری آن

وـ مسائل و چالش های سیاسی

1ـ جنگ روانی ـ رسانه‌ای قوی غرب علیه نظام جمهوری اسلامی

2ـ برخورداری رسانه­های امریکایی تحت سلطه صهیونیسم بین‌المللی از امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سخت‌افزاری و تأثیرگذاری وسیع بر افکار عمومی جهانیان

3ـ تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی بر علیه کشور

4ـ وابستگی پخش برنامه‌ها به ماهواره‌های خارجی و بروز تهدید جدی در امر سیگنال‌رسانی در صورت مواجهه با شرایط خاص و تحریم‌های احتمالی (افزایش دادن هزینه اجاره ماهواره یا قطع سرویس های ماهواره)

مسائل و مشکلات پس از انتخابات سال 1388

زـ مسائل و چالش های اجتماعی و فرهنگی

1ـ عدم هم‌افزایی دستگاهها و نهادهای متولی فرهنگ

2ـ مقابله مؤثر با تهاجم و ناتوی فرهنگی و جنگ رسانه‌ای

3 ـ عدم‌تعامل و همکاری مناسب بین صدا و سیما و برخی از دستگاه‌های سرویس‌دهنده مانند وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات

راهبردهای اصلی سازمان صدا و سیما:

الف ـ تنوع و تمایز (شبکه­ها و برنامه­ها)

ب ـ بهبود و توسعه فناوری‌ رسانه‌

سیاست‌های اجرایی :

1. توسعه شبکه‌های تخصصی و اختصاصی رادیویی، تلویزیونی، اینترنتی و مجازی

2. افزایش برنامه­های جدید و نوآورانه، متمایز و پژوهش محور ( به لحاظ ساختار و محتوا )

3. تنوع و افزایش برنامه­های طنز و امیدبخش و سرگرم‌کننده همراه با پیام­های مناسب

4. افزایش برخورداری از خرده فرهنگ‌های محلی و قومی در راستای تقویت انسجام ملی

5. افزایش برنامه­های چالشی و نوآورانه با هدف ایجاد فضای مطلوب برای بیان آزاد ایده­ها، دیدگاه­ها و اندیشه­ها

6. ایجاد تنوع در برنامه­های سیاسی، تحلیلی و تفسیری

7. افزایش اعتماد و اطمینان مخاطبان به اخبار و اطلاعات

8. متنوع سازی، نوآوری و خلاقیت در تولیدات موسیقی

9. تحقق پوشش سراسری (فراهم آوردن امکان دسترسی برنامه‌های رادیو و تلویزیون)

10. افزایش ضریب انتقال سیگنال­ پایدار

11. بهینه­سازی فضای انتشار امواج

12. ایجاد امکان بهره‌برداری از ماهواره اختصاصی سازمان صدا و سیما

13. بهره گیری از سطوح مناسب فناوری دیجیتال در چرخه تولید و پخش

14. راه‌اندازی و توسعه آرشیو دیجیتال

15. توسعه پلت­فرم­های جدید(راه­اندازی موبایل TV ، راه­اندازی IPTV ، توسعه CDN )

16. تقویت و تکمیل آرایش رسانه­ها در فضای مجازی ( WEB CASTING ، پرتال­های تخصصی، شبکه­های اجتماعی، باشگاه­های اینترنتی و ...)

17. توسعه ظرفیت های زیر ساختی برای پشتیبانی از ایجاد شبکه‌های جدید

مأموریت‌ها و وظایف دستگاه بر اساس قوانین موجود:

اداره سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر حسب قوانین اختصاصی خود شامل: اصل 175 قانون اساسی، اساسنامه سازمان صدا و سیما مصوب 27/7/ 1362، قانون اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب 8/10/ 1359 و قانون خط‌مشی کلی و اصولی برنامه‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب 17/4/1361 مجلس شورای اسلامی، نحوه اجرای اصل 175 قانون اساسی (مصوب مجمع تشخیص مصلحت) و اصلاحات بعدی آن می‌باشد.

تکالیف سازمان صداو سیما در قانون برنامه پنجم توسعه:

در برنامه پنجم توسعه، مصوب 15/10/ 1389 مجلس شورای اسلامی، تکالیف ذیل برای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی تعیین شده است:

ـ حمایت مالی و حقوقی دولت از تأسیس شهرک‌های سینمایی، تلویزیونی و رسانه‌ای (بند «ب» تبصره ذیل ماده 9)

ـ تقویت و گسترش برنامه‌های آموزشی، علمی و تربیتی در شبکه‌های مرتبط به ویژه برای دانش آموزان و دانشجویان (بند «و» ماده 19)

ـ اجرای برنامه‌های آموزشی در خصوص ارتقای آگاهی‌های عمومی و دستیابی به توسعه پایدار در زمینه حفظ محیط زیست (بند «الف» ماده 189)

ـ آموزش همگانی حقوق شهروندی در خصوص امور مالیاتی، اداری، کار و تأمین اجتماعی، محیط زیست، بانکی، بیمه‌ای و مشابه آن توسط دستگاههای ذیربط از طریق صدا و سیما (جزء 1و 2 و تبصره بند «د» ماده211 )

اهداف صدا و سیما که برگرفته از قانون اساسی، اهداف بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بوده و مبتنی بر دیدگاه‌ها، مبانی، اصول و ارزش‌های اسلامی در سندی تحت عنوان «افق رسانه ملی» تنظیم شده، به شرح زیر ارایه می‌شود:

1ـ تحکـیم، گسترش و پاسداری از اسلام با توجه به چالش­های دین­باوری در عصر کنونی

2ـ ترویج اخلاق و فضایل انسانی در جامعه در سطح فردی و اجتماعی

3ـ ارتقای سطح توجه و درک مخاطب به اصل انقلاب و نظام اسلامی

4ـ ارتقای بصیرت و توان تحلیل مخاطبان با تأکید بر دو عامل بنیادین ایمان و عدالت

5 ـ تحکیم و تقویت هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی مخاطبان در کنار صیانت از هویت قومی و محلی

6 ـ تقویت سرمایه اجتماعی با تأکید بر مؤلفه­های «اعتماد»، «انسجام» و «مشارکت اجتماعی»

7ـ تبیین و تعمیق فرهنگ انتظار و مهدویت و گسترش شناخت و توجه عمومی نسبت به وجود مبارک و مقدس امام زمان (عج)

8 ـ تبیین و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب به منظور تحکیم و ارتقاء جایگاه زن در جامعه

9ـ تقویت روحیه­ی خودباوری و حس اعتماد عمومی نسبت به توانایی­های ملی

با توجه به موارد فوق، بسته ‌اجرایی صدا و سیما شامل؛ بسته‌های اجرایی فرعی به‌شرح ذیل توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های برنامه پنجم توسعه کشور به اجرا درمی‌آید:

ـ بسته اجرایی فرعی توسعه کمی و کیفی برنامه‌ها و شبکه‌ها

ـ بسته اجرایی فرعی فراهم کردن دسترسی عمومی و گسترش بهره‌گیری از فناوری‌های نوین رسانه‌ای

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 19815

تاریخ تصویب : 1391/11/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.