×

آیین‌نامه نحوه نگهداری حیوانات اهلی

آیین‌نامه نحوه نگهداری حیوانات اهلی

آیین‌نامه-نحوه-نگهداری-حیوانات-اهلی مرجع تصویب: هیات وزیران
شماره ویژه نامه: 579
پنج‌شنبه،16 خرداد 1392
سال شصت و نه شماره 19880 آیین‌نامه نحوه نگهداری حیوانات اهلی
شماره56866/ت48088هـ 9/3/1392
وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت کشور
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 25/2/1392 بنا به پیشنهاد شماره 44159/020 مورخ 28/10/1389 وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «آیین‌نامه نحوه نگهداری حیوانات اهلی» را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه نحوه نگهداری حیوانات اهلی


ماده1ـ نگهداری و پرورش هر نوع حیوان اهلی در محدوده روستاها، بلامانع است و مستلزم اخذ هیچگونه مجوزی نمی‌باشد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی کشور ضوابط بهداشتی مربوط را در این خصوص ابلاغ می‌نمایند.
تبصره ـ حیوان اهلی در این آیین‌نامه عبارت است از چهارپایان، پرندگان، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشـم که پرورش و یا نگـهداری آنها از نـظر شرع مقدس اسلام، بلامانع می‌باشد.
ماده2ـ ایجاد محل نگهداری حیوانات اهلی در محدوده روستاها:
الف ـ از رعایت ضوابط و معیارهای استقرار واحدها و فعالیت‌های صنعتی و تولیدی موضوع تصویب‌نامه شماره 78946/ت39127هـ مورخ 15/4/1390 هیئت وزیران، مستثنی می‌باشد.
ب ـ در اماکن با کاربری مسکونی، مشروط به جداسازی فضاهای نگهداری حیوانات از فضاهای سکونت انسان و پیش‌بینی تمهیدات لازم برای دفع بهداشتی کود حیوانی و فاضلاب مربوط، بلامانع است.
ماده3ـ عرضه و فروش حیوانات اهلی در محدوده شهرها، صرفاً در میادین و مراکز محدود مشخص شده توسط شهرداری‌ها با رعایت قوانین و مقررات مربوط و نظارت سازمان دامپزشکی کشور مجاز است.
تبصره ـ در صورت وقوع بیماری‌های واگیر دامی با اعلام سازمان دامپزشکی کشور، عرضه حیوانات مذکور، ممنوع و نیروی انتظامی موظف است از عرضه آنها جلوگیری نماید.
ماده4ـ در اجرای بندهای (15) و (20) ماده (55) قانون شهرداری ـ مصوب 1334ـ شهرداری‌ها مکلفند:
الف ـ از پرورش، نگهداری و عبور دادن حیوان اهلی (به صورت پیاده)، در محدوده شهرهای با جمعیت بیش از (50) هزار نفر ممانعت به عمل آورده و در موارد بلاصاحب حسب تشخیص سازمان دامپزشکی کشور و یا سازمان حفاظت محیط زیست و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نسبت به انتقال آنها به باغ وحش یا سایر مکانهای مناسب زندگی حیوانات مذکور اقدام نمایند.
ب ـ از عرضه و خرید و فروش حیوان اهلی در خارج از میادین، مراکز و واحدهای فاقد مجوز از سازمان دامپزشکی کشور جلوگیری نمایند.
تبصره ـ نگهداری حیوانات در باغ وحش یا باغ پرندگان، پارک دلفین‌ها، باشگاه‌های سوارکاری و عبور آنها از مسیرهای کوچ عشایر با رعایت ضوابط و مقررات مربوط از شمول این ماده، مستثنی است.
ماده5 ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور منابع لازم برای تأمین آب موردنیاز دام در طرحهای روستایی را نیز پیش‌بینی نماید.
معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 19880

تاریخ تصویب : 1392/2/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی - وزارت كشور - وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.