تصویبنامه درخصوص تعیین بسته اجرایی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری
شماره ویژه نامه: 611
یکشنبه،17 شهریور 1392
سال شصت و نه شماره 19956 تصویبنامه درخصوص تعیین بسته اجرایی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری
شماره104605/ت48527هـ 10/5/1392
تصویبنامه درخصوص تعیین بسته اجرایی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 6/5/1392 بنا به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تأیید معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور و به استناد ماده (217) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1389 ـ تصویب نمود:
بسته اجرایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موضوع ماده (217) قانون یادشده به شرح پیوست که تأییدشده به مهر «دفتر هیئت دولت» است، تعیین میشود.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمدرضا رحیمی
بسته اجرایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
(1394 ـ 1390)
موضوع ماده 217 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
مقدمه:
به دلیل نقش مؤثر و مهم آموزش عالی در رشد و توسعه کشور، همواره این نظام در برنامههای توسعه دارای جایگاه ویژه بوده است.
مهمترین اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف):
ـ توسعه علوم، تحقیقات و فناوری و تقویت روحیه تحقیق و تتبع و ترویج فکر خلاق و ارتقاء فرهنگ علم دوستی،
ـ اعتلای موقعیت آموزشی، علمی و فنی کشور،
ـ تعمیق و گسترش علوم، معارف، ارزشهای انسانی و اسلامی،
ـ تأمین نیروی انسانی متخصص و توسعه منابع انسانی کشور،
ـ ارتقـاء سطح دانش و مهارتهای فنی و توسعه و ترویج فرهنگ تفکر علمی در جامعه،
ـ حفظ و تحکیم آزادی علمی و استقلال دانشگاهها، مراکز علمی و تحقیقاتی.
مأموریتهای اصلی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری(عتف) مندرج در قانون تشکیل آن:
ـ ارزیابی جامع عملکرد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری،
ـ حمایت از توسعه تحقیقات بنیادی و پژوهشهای مرتبط با فناوریهای نوین براساس اولویتها،
ـ اتخاذ تدابیر لازم به منظور افزایش کارآئی و اثربخشی تحقیقات کشور و توسعه تحقیقات کاربردی با همکاری دستگاههای ذیربط،
ـ اتخاذ تدابیر لازم در خصوص انتقال فناوری و دانش فنی و برنامهریزی به منظور بومی کردن فناوریهای انتقال یافته به داخل کشور،
ـ ایجاد زمینههای مناسب برای عرضه فناوری در داخل و خارج کشور و حمایت از صدور فناوریهای تولیدشده در کشور،
ـ تمهید سازوکارهای لازم برای ایجاد همسویی میان فعالیتهای آموزشی، تحقیقاتی و فناوری،
ـ تقویت ارتباط دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی با بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور،
ـ کمک به توسعه پژوهش و فناوری در بخشهای غیردولتی.
راهبردها:
راهبردهای مرتبط با توسعه آموزش عالی:
ـ تربیت نیروی انسانی متعهد، متدین، متخصص و ماهر متناسب با نیازهای کشور،
ـ ارتقای شاخصهای کیفی آموزش عالی،
ـ حمایتهای هدفمند مادی و معنوی از نخبگان و نوآوران علمی وفناوری،
ـ ایجاد و توسعه رشتههای دانشگاهی با بهرهگیری از آخرین دستاوردهای دانش بشری با اولویت نیاز بازار کار،
ـ گسترش شایستگی حرفهای.
راهبردهای مرتبط با توسعه پژوهش و فناوری:
ـ ارتقای کیفیت پژوهشی،
ـ ایجاد و گسترش کرسیهای نظریهپردازی، نقد و آزاداندیشی،
ـ توسعه علمی، تولیدعلمی و تولید بومی با تأکید بر علوم انسانی،
ـ ایجاد بسترهای تعامل با مخاطب وخدماترسانی تحت وب.
راهبردهای مرتبط با توسعه فرهنگی:
ـ ارتقای کیفی در حوزه دانش و مهارت مبتنی بر تربیت اسلامی،
ـ ایجاد و گسترش کرسیهای نظریهپردازی، نقد و آزاداندیشی،
ـ توسعه علمی و تولید بومی با تأکید بر علوم انسانی.
راهبردهای مرتبط با استقرار نظام جامع ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی:
ـ ایجاد ساختار مناسب از سطح کلان تا خرد نظام آموزش عالی به منظور مدیریت و راهبری فعالیتهای ارزیابی و تضمین کیفیت،
ـ ارزیابی کیفیت عوامل دروندادی، فرایندی، بروندادی و پیامدی نظام آموزش عالی، آسیبشناسی آن و برنامهریزی در جهت ارتقاء کیفیت،
ـ توسعه آموزش و پژوهش در حوزه ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی.
سیاستها:
سیاستهای مرتبط با توسعه آموزش عالی:
ـ بازنگری برنامههای آموزشی و درسی در راستای تولید علم نافع و رفع نیازهای بخشهای مختلف جامعه،
ـ متناسبسازی پذیرش دانشجو در راستای نیازهای کشور؛
ـ افزایش توانمندیها و قابلیتهای تخصصی و مهارتی دانشآموختگان،
ـ دانش افزایی وتوانمندسازی مستمر اعضای هیأت علمی در ابعاد تخصصی حرفهای و معرفتی در چارچوب برنامههای توسعه علمی و اقتصادی کشور،
ـ دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن تا پایان برنامه پنجم،
ـ ارتقای کمی و کیفی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی،
ـ توانمندسازی اعضای هیأت علمی و کارکنان،
ـ ارتقای منزلت و نگهداشت نخبگان و استعدادهای درخشان،
ـ توسعه متوازن مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی با توجه به مطالعات آمایش سرزمین،
ـ حمایت از دانشجویان دانشگاههای دولتی، آزاد اسلامی، علمی ـ کاربردی و پیام نور و آموزشکدههای فنی و حرفهای وابسته به وزارت آموزش و پرورش و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی،
ـ افزایش دانش ومهارت با نگرش به انجام کار واقعی در محیط، اصلاح هرم تحصیلی نیروی کار و ارتقاء و توانمندسازی سرمایههای انسانی،کاهش فاصله سطح شایستگی نیروی کار کشور با سطح استاندارد جهانی و ایجاد فرصتهای جدید شغلی و حرفهای برای جوانان و ارتقاء جایگاه آموزشهای فنی و حرفهای
ـ ارتقاء منزلت، جذب و نگهداشت نخبگان.
سیاستهای مرتبط با توسعه پژوهش و فناوری:
ـ دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن تا پایان برنامه پنجم،
ـ رصد وضعیت علمی کشور در مقیاس ملی، منطقهای و بینالمللی،
ـ کارآیی مأموریتهای اصلی دانشگاهها در امر آموزش، پژوهش و فناوری،
ـ توسعه متوازن مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی با توجه به مطالعات آمایش سرزمین،
ـ توسعه قطبهای علمی،
ـ گسترش ارتباطات علمی با مراکز و نهادهای آموزشی و تحقیقاتی معتبر بینالمللی،
ـ توسعه، انتشار وانتقال علم و فناوری،
ـ تبدیل دانش فنی به محصول قابل ارایه به بازار کار و مشتری مداری در عرصه فضای مجازی.
سیاستهای مرتبط با توسعه فرهنگی:
ـ تقویت ابعاد معنوی، بصیرت افزایی، خودباوری و تعلق ملی در بین دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان،
ـ نهادینه کردن تجارب علمی و عملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی فرهنگی دانشجویی،
ـ تشکیل کرسیهای نظریهپردازی در دانشگاهها
ـ تفکر تولیدی و دانش بنیان مبتنی بر ارزشهای بومی در حوزه علوم انسانی.
سیاستهای مرتبط با استقرار نظام جامع ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی:
ـ مدیریت و سازماندهی ارزیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در سطح کلان نظام آموزش عالی و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی،
ـ بکارگیری نتایج فعالیتهای ارزیابی در برنامهریزی توسعه و بهبود کیفیت،
ـ انجام فعالیتهای آموزشی در حوزه تضمین کیفیت،
ـ ایجاد رشتههای دانشگاهی مرتبط جهت تأمین نیروی کارشناسی و تحقیقی لازم،
ـ انجام و حمایت از انجام فعالیتهای پژوهشی در زمینه تضمین کیفیت.
اهم سیاستها و مواد قانونی مندرج در قانون برنامه پنجم مرتبط با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:
ـ تحول بنیادین در آموزش عالی به ویژه در رشتههای علوم انسانی،
ـ تحقق جنبش نرمافزاری و تعمیق مبانی اعتقادی، ارزشهای اسلامی و اخلاق حرفهای،
ـ ارتقاء کیفی در حوزه دانش و تربیت اسلامی،
ـ بازنگری متون، محتوا و برنامههای آموزشی و درسی دانشگاهی مبتنی بر آموزهها وارزشهای دینی و هویت اسلامی ـ ایرانی و انقلابی،
ـ تدوین و ارتقاء شاخصهای کیفی،
ـ گسترش کرسیهای نظریهپردازی، نقد و آزاداندیشی، توسعه قطبهای علمی، تولید علم بومی با تأکید بر علوم انسانی،
ـ استقرار نظام جامع نظارت و ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی،
ـ ایجاد ظرفیت لازم برای افزایش درصد پذیرفتهشدگان دورههای تحصیلات تکمیلی آموزش عالی،
ـ برنامهریزی برای تأمین هیأت علمی مورد نیاز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی،
ـ گسترش ارتباطات علمی با مراکز و نهادهای آموزشی و تحقیقاتی معتبر بینالمللی،
ـ تدوین و اجرای طرح نیازسنجی آموزش عالی و پژوهشی،
ـ استقرار نظام یکپارچه پایش و ارزیابی علم و فناوری کشور،
ـ گسترش حمایتهای هدفمند مادی و معنوی از نخبگان و نوآوران علمی و فناوری.
به منظور اجرایی کردن اهداف مندرج در سند چشمانداز، اهداف، راهبردها، سیاستها و قانون برنامه پنجم، بسته اجرایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شامل چهار بسته اجرایی فرعی میباشد که عبارتند از:
1ـ توسعه آموزش عالی
2ـ توسعه پژوهش و فناوری
3ـ توسعه فرهنگی
4ـ ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی
برنامههای عملیاتی ذیل هریک از بستههای اجرایی فرعی در جداول پیوست آمده است.
نوع : تصویب نامه
شماره انتشار : 19956
تاریخ تصویب : 1392/5/6
تاریخ ابلاغ :
دستگاه اجرایی : وزارت علوم و تحقیقات و فناوری - معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور -
موضوع :
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)
مصوبه شورایعالیشهرسازی و معماری ایران درخصوص الحاق بهمحدوده طرح جامع شهر حاجیآباد رأی شماره 374 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، موضوع رابطه استخدامی کارکنان قراردادی به موجب قراردادهای انجام خدمت مشخص با مدت معین