×

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص اقدامات غیرمجاز در جنگل ناهارخوران گرگان

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص اقدامات غیرمجاز در جنگل ناهارخوران گرگان

مصوبه-شورای-عالی-شهرسازی-و-معماری-ایران-در-خصوص-اقدامات-غیرمجاز-در-جنگل-ناهارخوران-گرگان

وکیل


شماره ویژه نامه: 612
سه‌شنبه،19 شهریور 1392
سال شصت و نه شماره 19958 مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص اقدامات غیرمجاز در جنگل ناهارخوران گرگان
شماره300/26195 17/4/1392
مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران
در خصوص اقدامات غیرمجاز در جنگل ناهارخوران گرگان
استاندار محترم و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گلستان
شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 10/7/1391خود با عنایت به‌نامه شماره 015/92/م و مورخ 31/1/1392 دفتر مقام معظم رهبری درخصوص حفظ و حراست از جنگلها و منابع طبیعی کشور موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه‌های جنگلی، منابع طبیعی و مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست، علی‌الخصوص اقدامات غیرمجاز در جنگل ناهارخوران گرگان ضمن تأکید بر ممنوعیت ساخت و ساز به هر عنوان در اراضی یادشده مقرر نمود:
1ـ تمامی درخواست‌های احداث بنا در اراضی و عرصه‌های جنگلی واقع در محدوده و حریم شهرها در کل کشور مشمول ضوابط مغایرت‌های اساسی بوده و لازم است پس از طی مراحل قانونی در استان جهت تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارجاع شود.
2ـ براساس ضوابط و مقررات طرح جامع ناحیه استان گلستان، هرگونه ساخت و ساز به جز موارد مرتبط با پذیرایی و گردشگری در عرصه‌های جنگلی در کل محور ناهارخوران تا روستای زیارت ممنوع می‌باشد. بدیهی است صدور هرگونه مجوز و تعیین کاربری می‌بایست پس از طی مراحل تصویب استان به تأیید نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برسد.
3ـ با توجه به نامه شماره 26186/1م/9ـ9 مورخ 5/3/1392 استاندار محترم گلستان درخصوص موزه دفاع مقدس در تپه نورالشهدا در محور ناهارخوران شهر گرگان، و نظر به اینکه اقدامات صورت گرفته در استان گلستان به تأیید نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نرسیده است، با احداث موزه دفاع مقدس و تعیین کاربری فرهنگی با شروط پیش‌بینی شده در این مصوبه موافقت گردید.
4ـ ادامه ساخت و سازهای دستگاههای دولتی و غیردولتی در اراضی جنگلی ناهارخوران ممنوع بوده است و می‌بایست متوقف گردد و ساخت و سازهای موجود برای استفاده عمومی به کاربری‌های تفریحی، تفرجی و پذیرایی و جهانگردی و گردشگری تغییر کاربری یابد.
5 ـ احداث واحد مسکونی در روستای زیارت در چارچوب طرح هادی مصوب حداکثر با ارتفاع 9 متر و تعداد طبقات مسکونی حداکثر از 3 طبقه تجاوز ننماید.
6 ـ نظر به اینکه محدوده مزار شهداء گمنام (تپه نورالشهدا) در محور ناهارخوران گرگان عرصه جنگلی است، پیرامون عرصه مذکور تحت هیچ شرایطی حصارکشی نشود.
7ـ سالن آمفی‌تئاتر از نقشه حذف و به فضای گالری و موزه تبدیل گردد.
8 ـ هیچگونه فضای اقامتی در طرح و معماری آن پیش‌بینی نشود و احداث حداقل فضای اداری در مجموعه موزه تا 70 مترمربع بلامانع است.
9ـ نمای ساختمان (مصالح نما) منطبق با طرح جنگل و طبیعت و پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج اجرا گردد.
10ـ به منظور مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته در منطقه ناهارخوران، اراضی پیرامون روستای زیارت و منطقه آبشار و جلوگیری از گسترش آن، اراضی مذکور برابر نقشه پیوست به حریم شهر گرگان جهت اعمال نظارتهای قانونی شهرداری شهر مذکور، الحاق می‌گردند.
11ـ در اجرای مواد 4 و 7 قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای مسکن، مصوب 30/5/1381 مجلس شورای اسلامی، شهرداری گرگان موظف است نسبت به تشکیل پرونده و معرفی مالکین ساختمان‌های غیرمجاز ساخته شده در حریم مذکور به مراجع قضایی اقدام نماید. همچنین دستگاههای خدمات‌رسان موظف‌اند از ارائه هرگونه خدمات زیربنایی، (آب ـ برق ـ گاز ـ تلفن) به این گونه امکان و به هر شکل اعم از دائم یا موقت خودداری نمایند.
12ـ رعایت ضوابط و مقررات ساخت و ساز در روستای زیارت براساس ضوابط طرح هادی روستا الزامیست و دهیاری موظف است هرگونه ابهام را پس از استعلام از بنیاد مسکن رفع نماید و هرگونه تخلفات احتمالی را به مراجع ذیربط گزارش و مورد پیگرد قضایی قرار دهد.
13ـ پیشنهاد می‌گردد به منظور حفظ و صیانت از منظر طبیعی و سیمای بصری روستای زیارت و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی در پیرامون روستای زیارت، کمیته متشکل از نمایندگان دفتر فنی، استانداری، بنیاد مسکن استان، اداره کل راه و شهرسازی، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی استان، شهرداری گرگان و دهیاری روستای زیارت به مسئولیت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و در غیاب ایشان مدیر کل دفتر فنی استانداری تشکیل و کلیه امور مربوط به اجرای مصوبه حاضر و ضوابط طرحهای مصوب روستا و حریم آن را پیگیری و کنترل نماید. کمیته مذکور موظف است نتیجه اقدامات و عملکرد خود را در مقاطع زمانی سه ماهه به استاندار و سالانه به شورای عالی شهرسازی و معماری گزارش نماید.
14ـ به منظور هدایت مناسب‌تر توسعه روستای زیارت و توجه به ظرفیتهای گردشگری منطقه، مقرر گردید طرح جامع گردشگری زیارت در اسرع وقت توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور تهیه ‌شود.
خواهشمند است دستور فرمایید مراتب به طریق مقتضی به اطلاع شورای محترم اسلامی شهر و شهردار محترم مربوطه و سایر مراجع ذی‌ربط رسانیده شود.
همچنین دستور فرمائید اسناد و مدارک طرح در اجرای ماده 42 آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرحها مصوب 12/10/1378 هیأت محترم وزیران، پس از اعمال موارد فوق‌الذکر در موعد مقرر تهیه و ارسال نمایند تا جهت اجرا ابلاغ گردد.
معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ میرمحمد غراوی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 19958

تاریخ تصویب : 1391/7/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : شورای شهرساری و معماری استان گلستان -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.