×

رأی شماره‌های 696 ـ 695 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، موضوع نحوه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی

رأی شماره‌های 696 ـ 695 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، موضوع نحوه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی

رأی-شماره‌های-696-ـ-695-هیأت-عمومی-دیوان-عدالت-اداری،-موضوع-نحوه-پرداخت-حقوق-و-مزایای-کارکنان-بنیاد-مستضعفان-و-جانبازان-انقلاب-اسلامی

وکیل


شماره ویژه نامه: 654
یکشنبه،6 بهمن 1392
سال شصت و نه شماره 20068 رأی شماره‌های 696 ـ 695 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، موضوع نحوه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی
شماره92/898 30/10/1392
تاریخ دادنامه : 9/10/1392 شماره دادنامه: 696 ـ 695
کلاسه پرونده : 92/898 و 836
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی : آقایان داود هادیفر ـ سیدنقی موسوی
موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعـارض در آراء صـادر شده از شـعب دیوان عدالت اداری
گردش کار : آقای داود هادیفر به موجب درخواستی که به شماره 1911/711/د41ـ 30/8/1388 ثبت دفتر اندیکاتور هیأت عمومی شده اعلام کرده است که:
احتراماً، خاطر حضرت عالی را مستحضر می‌دارد این جانب داود هادیفر کارمند بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی که حدود 19 سال سابقه کار در بنیاد دارم با توجه به تضییع حقوق خود در بنیاد به آن مرجع تظلم خواهی کردم که پرونده‌ای به همین منظور تحت کلاسـه 24/87/2122 در شعبه 24 دیوان عدالت اداری تشکیل که متأسفانه به دلیل عدم توجه رئیس و مستشاران شعبه 24 منتهی به رد شکایت این جانب به موجب دادنامه شماره 1108ـ11/5/1388 شده است. این جانب به استناد احکام کارگزینی و فیشهای حقوقی ماهیانه بنا بر تصمیم کارگزینی بنیاد از تاریخ 1/10/1384 اقدام به کاهش حق افزایش سنواتی تاکنون را کرده است. از طرفی به رغم داشتن پست سازمانی رئیس اداره تدارکات و خدمات عمومی به استناد احکام کارگزینی و به بهانه تغییر در چارت سازمانی اقدام به حذف پست سازمانی و مزایای آن خصوصاً فوق‌العاده شغل و فوق‌العاده مخصوص از تاریخ 1/11/1385 تا ارسال این درخواست را نموده است که به جهت تنزل پست سازمانی هیچ گونه افزایش حقوق و مزایای سالیانه و ارتقای گروه شغلی دریافت نکرده‌ام همان گونه که مستحضرید برخلاف مقررات استخدام کشوری و حتی مقررات خاص بنیاد بوده است. لذا چنانچه بنیاد در اجرای سیاستهای خود اقدام به حذف پست سازمانی و تغییـر چارت سازمانی می‌نمود نمی‌بایست اقدامی در جهت حذف حقوق و مزایای حقه این جانب می‌نمود لذا با عنایت به شرحی که اشاره شد از محضر ریاست دیوان عدالت اداری تقاضای صدور تصمیم شایسته حداقل به برقراری فوق‌العاده شغل و فوق‌العاده مخصوص از تاریخ 1/11/1385 تا تقدیم این درخواست و تعدیل افزایش حق سنواتی از تاریخ 1/10/1384 را دارم در خاتمه لازم به ذکر است که متأسفانه شعبه 24 دیوان عدالت اداری شیوه متفاوتی را در خصوص کارکنان بنیاد اتخاذ کرده است برای نمونه رأی صادر شـده از شعبه 24 به مـوجب دادنامه شـماره 2260ـ24/11/1385 به پیـوست تقدیم می‌گردد. ملاحظه خواهد شد که شعبه مذکور آراء متفاوتی را صادر کرده است، لذا خواهشمند است ضمن نقض دادنامه صادر شده دستور مقتضی را صادر فرمایند.
متعاقباً آقای سـید نقـی موسوی به موجب لایحه‌ای که به شماره 941/711/د41ـ 6/5/1389 ثبت شده اعلام کرده است که:
احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانب سید نقی موسوی اوریمی (شاکی) احدی از کارکنان رسمـی و ثابت بنیاد مستضعفان می‌باشم، طی حـکم کارگزینی در سال 1373 به عنوان رئیس اداره نگهداری اجرای سیستمهای مرکز کامپیوتر بنیاد منصوب و تا تاریخ 31/6/1380 به مدت حدود 7 سال در حال انجام وظیفه بوده‌ام که در تاریخ 17/9/1380 بدون این که مرتکب تخلفی شده باشم، به علت تغییر ساختار سازمانی پست سازمانی بنده را از رئیس اداره مذکور به پست کارشناسی اطلاعات تقلیل و تنزل داده و بدین طریق ماهیانه حدود 000/700 ریال از حقوق و مزایای اینجانب کاسته شده است. شایان ذکر است علی‌رغم مـراجعات مکرر به مسؤولین مربوطه نتـیجه‌ای حاصل نگـردید و نهایتاً مبادرت به طرح دعوا از طریق دیوان عدالت اداری نمودم که شعبه 24 دیوان عدالت اداری با صـدور رأی شـماره 3396ـ12/12/1387 ضمن توجه به لایحه جوابیه نماینده بنیاد مبنی بر این که میزان ضرر و زیان ناشی از تغییر پست سازمانی محاسبه و در آینده پرداخت می‌شود رأی به رد شکایت صادر کرده است.
از آنجا که صدور رأی از سایر شعب در خصوص همکارانی که مشکل مشابه بنده را داشته‌اند از جمله رأی صادر شده از شعب 25 بابت دادنامه‌های شماره 529 و شماره 2678 و دادنامه شماره 260 صادر شده از شعبه 24، حاکی از رأی وحدت رویه در دیوان بوده و صرفاً رأی صادر شده در خصوص اینجانب با آراء شماره 945 و 31 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و آراء صادر شده با موارد مشابه در تعارض می‌باشد. لذا به منظور جلوگیری از تضییع حق اینجانب از محضر حضرت عالی تقاضای رسیدگی و صدور رأی مجدد دارم.
گردش کار پرونده‌ها و مشروح آراء به قرار زیر است:
الف: شعبه بیسـت و چهارم دیوان عدالت اداری در رسیـدگی به پرونده شماره 24/86/1691 با موضوع دادخواسـت آقای سیـدنقی موسـوی‌اوریمی به طرفیت بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و به خواسته اعتراض به تنزل پست سازمانی و پرداخت کلیه مزایای معوقه به موجب دادنامه شماره 3396ـ12/12/1387، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
خواسته شاکی پرونده به شرح دادخواست که پس از 6 سال انجام تغییرات سازمانی در بنیاد طرف شکایت و اشتغال به کار وی در پست جدید کارشناسی انجام یافته است با عنایت به مشروح پاسخ وارده اعم از تصویب تغییرات توسط ریاست سازمان بر اساس اساسنامه بنیاد و پیش‌بینی و اقدام در جهت مرتفع کردن مطالبات ناشی از تغییر یاد شده و از جمله در حق شاکی پرونده و نیز مستفاد از قسمت اخیر دادنامه شماره 12ـ 25/11/1381 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موجه نیست شعبه با احراز عدم تضییع حق مشارالیه، به رد شکایت رأی صادر می کند. رأی دیوان قطعی است.
ب: شعبه بیست و چهارم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 24/87/2122 با موضوع دادخواست آقای داود هادیفر بـه طرفیت بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و بـه خواسته الزام بـه پرداخت فوق‌العاده مخصوص و اعاده پست سازمانی وفق احکام کارگزینی و پرداخت فوق‌العاده شغل و فوق‌العاده مخصوص کسر شده از تاریخ 1/11/1385 به موجب دادنامه شماره 1108ـ 11/5/1388، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
خواسته شاکی پرونده با توجه به دادخواست 1ـ الزام به پرداخت فوق‌العاده شغل و فوق‌العاده مخصوص و اعاده پست سازمانی وفق احکام کارگزینی 2ـ پرداخت فوق‌العاده شغل و فوق‌العاده مخصوص کسر شده از 1/11/1385 3ـ الزام به تعدیل افزایش حق سنواتی از تـاریخ 1/10/1384 تا تاریخ تقـدیم دادخواست است، شـعبه دیوان با تـوجه به مـستندات پیوست شکایت و مشروح پاسخ وارد شـده به شماره 1097/1/30/9ـ 16/1/1388 و ملاحظه و احراز استدلال در آن مبنی بر انجام تغییرات در ساختار بنیاد مستضعـفان با اذن نماینده و منصوب مقام معظم رهبـری و حذف بعضی پستهای غیرضروری و جایگزینی القاب و پستهای تعدیلی جدید که شامل وضعیت شاکی پرونده نیز شده است و در نتیجه کسر فوق‌العاده‌ها به تبع تغییر بوده و از طرفی اعاده به پست سازمانی سابق میـسور و مقدور نیست ضمن اعلام عدم احراز تضییع حق وی در مانحن‌فیه ، به رد آن رأی صادر می کند. رأی دیوان قطعی است.
ج: شعبه بـیست و پنجم دیـوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 25/88/165 با موضوع دادخواست آقای حسین رشیدی به طرفیت بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و به خواسته الزام به پرداخت مابه التفاوت حقوق و مزایای تنزل پست به موجب دادنامه شماره 2678ـ 10/8/1388، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
شاکی در پرونـده کلاسه 87/1819 این دیوان دادخواستی به طرفیت بنیاد مستضعفان به خواسـته اعتراض به تغییر پست سازمانی و تقاضای اعطای پست سازمانی همتراز با پرداخت حقوق و مزایای آن تقدیم کرده است که این شعبه با توجه به پاسخ بنیاد مبنی بر این که به منظور جبران کسر حقوق وی نسبت به برقراری فوق‌العاده سختی شرایط کار و افزایش فوق‌العاده جذب وی اقدام شده و بابت کاهش حقوق ومزایای وی نیز مبلغ 408/623/23 ریال پرداخت شده به موجب دادنامه شماره 3847ـ 21/12/1387 بدون اظهارنظر در خصوص خواسته شاکی در مورد اعطای پست همتراز شکایت وی را رد کرده است که مشارالیه مجدداً دادخواست دیگری تقدیم کرده و طی آن اعلام داشته است پاسخ مشتکی‌عنه صحیح نبوده و هیچ گونه مبلغی در این خصوص به وی پرداخت نشده است. علی هذا خواستار پرداخت مبلغ فوق و اعطای پست همتراز مدیریت ستاره‌دار شده است که با انجام تبادل لوایح مشتکی‌عنه در لایحه جوابیه با تأیید عدم پرداخت مبلغ فوق، خواسته شاکی در مورد اعطای پست همتراز را غیرموجه اعلام و خواستار رد شکایت وی شده است که با عنایت به این که با تنزل پست وی حقوق و مـزایای نامبرده کاهـش یافته و این امر بدون ثبوت تخلف رسیدگی هیأت رسیدگی به تخلفات اداری غیرموجه و منافی با حقوق مکتسب وی است. لذا بر این اساس با رد دفاعیات غیرموجه مشتکی‌عنه حـکم به الزام بنیاد مستضعفان نسبت به اعطای پست سازمانی همتراز پست مدیریت قبلی وی با پرداخت مطالبات معوقه وی صادر و اعلام می‌کند. رأی دیوان قطعی است.
د: شعبه بیست و پنجـم دیوان عدالت اداری در رسیـدگی به پرونده شـماره 25/87/1028 با موضوع دادخواست آقای علی‌اکبر فضلعلی به طرفیت بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و به خواسته الزام به اعاده به پست سازمانی سابق و مطالبه حقوق و مزایای آن به موجب دادنامه شماره 3781ـ17/12/1387، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
نظر به این که بر اساس مفاد ماده 13 اساسنامه بنیاد، تعیین و عزل و نصب معاونین و مدیران و اتخاذ تصمیم نسبت به امور کارکنان بنیاد از اختیارات قانونی ریاست بنیاد است و با توجه به این که با تغییر پست سازمانی شاکی و تنزل حقوق ومزایای وی حقوق وی تحت عنوان تفاوت تطبیق در حکم کارگزینی نامبرده درج و احتساب شده است. لذا از این حیث ایراد و اشکالی به اقدامات مشتکی‌عنه ملحوظ نیست و شکایت شاکی غیرموجه و محکوم به رد است. رأی دیوان قطعی است.
هـ : شعبـه دوم تشخیص دیوان عـدالت اداری در رسیـدگی بـه پرونـده شمـاره تش2/88/487 بـا موضوع درخواست اعمال ماده 16 قانون دیوان عدالت اداری توسط ریاست کل دیوان عدالـت اداری نسبت به دادنامه صادر شده از شعبه 25 به شماره 3781ـ17/12/1387 به موجب دادنامه شماره 529 ـ 16/10/1388، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
با نگرش جـامع به اوراق پرونده و مدارک ابرازی از سوی طرفین شکایت نظر به این که بر اسـاس مدارک مـوجود در پـرونده و احکام کارگزینـی شاکی قبل از وضعیـت جدید به عنوان رئیس اداره حقوق و دستمزد معاونت مالی و اداری اداره در محل خدمت خود اشتغال به خدمت داشته است و مزایای آن پست سازمانی را هم دریافت می‌کرده است. در حالی که در وضـعیت جدید با عنوان پست سازمانی مسؤول حقوق و دستمزد تلقی و به همان نسبت حقوق و مزایای وی کاهش پیدا کرده است و از طرفی اگرچه بر اساس رأی شماره 12ـ 25/1/1381 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری تغییر پست سازمانی کارمندان و کارکنان اداری از اختیارات مدیریت است، لیکن اقدام مذکور مطابق رأی شماره 945ـ 6/9/1386 هیأت سابق‌الذکر نباید موجب کاهش حقوق و مزایای مستخدم بوده باشد در حالی که در قضیه مانحن‌فیه جابه‌جایی پست سازمانی مشارالیه که با تصمیم مدیریت مربوطه صورت پذیرفته، باعث کاهش حقوق و مزایای وی شده است، بنابه مراتب دادنامه شماره 3781ـ 17/12/1386 صادر شده از شعبه بیست و پنجم که بدون التفات به موارد مقیده صادر شده مستنداً به ماده 16 قانون دیوان عدالت اداری نقض می‌شود و در ماهیت شکایت به استناد مراتب فوق از جمله رأی شماره 945ـ6/9/1386 هیأت عمومی دیوان متبوع و حق مکتسب شاکی، با وارد دانستن شکایت حکم به برقراری حقوق و مزایای نامبرده در حد همترازی پست سازمانی قبلی (رئیس اداره حقوق و دستمزد معاونت مالی) و پرداخت مابه‌التفاوت حقوق و مزایای مربوطه از زمان تنزل پست سازمانی، صادر و اعلام می شود. رأی دیوان قطعی است.
و: شعبه بیسـت و چهارم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 24/85/1605 با موضوع دادخواست آقـای ناصر واعظی‌مقدم بـه طرفیت بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و بـه خـواسته اعتراض به تنزل پست سازمانی و پرداخت کلیه مزایای معوق به علت تنزل پسـت به موجب دادنامه شماره 2260ـ 24/11/1385، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
ملاحظه می‌شود شاکی در دادخواست خود اظهار داشته است که این جانب برابر حکم شماره 1420/1/300/م/الف ـ 25/2/1380 در سمت حسابداری و آمار خزانه کل بنیاد انجام وظیفه می‌کردم که در سال 1380 طی حکم شماره 8110/30011/2/الف ـ 26/9/1380 به سمت کارشناس خزانه‌داری کل تنزل پست یافته و از این حیث ماهانه حدود پانصد هزار ریال ضرر و از حقوق من کسر شده است. لذا تقاضای اجابت خواسته را دارم خوانده طی لایحه‌ای که به شماره 115416/4/7/1/4/20ـ 25/10/1385 ثبت شده اعلام داشته است که به موجب بند 10، 12، 17 و 18 ماده 13 اساسنامه بنیاد اتخاذ تصمیم نسبت به امور کارکنان بنیاد در حیطه وظایف و اختیارات رئیس بنیاد است که این اختیارات مصرحه در قالب آئین‌نامه‌ها و دستورالعملها و مقررات اداری و استخدامی متبلور است و تنزل پست سازمانی آقای واعظی مقدم از مسؤول قسمت حسابداری آمار و خزانه به کارشناسی به دلیل تصویب و ابلاغ ساختار سازمانی جدید خزانه‌داری کل بوده است، با بررسی محتویات پرونده نظر به این که اساسنامه بنیاد در خصوص تغییر پست که موجب تغییر گروه گردد مسکوت است و در موارد سکوت قوانین و اساسنامه‌های خاص باید وفق عمومات و مواد استخدامی کشوری نسبت به موضوع اتخاذ تصمیم کرد که وفق تبصره 2 ماده 36 و مـاده 26 و ماده 114 قانون استخدام کشوری در صورت ضرورت و با رضایت مستخدم می‌توان پستی در گروه پایین‌تر به او ارجاع کرد و در این صورت مستخدم در پایه‌ای از گروه جدید قرار خواهد گرفت که در گروه قبلی دارا بوده است و تفاوت حقوقی پایه و گروه قبلی باپایه و گروه جدید را دریافت خواهد کرد و نظر به این که تنزل مقام وفـق بند (1 و 2) ماده 9 قانون رسیـدگی به تخلفات اداری مصوب 1372 از مجازاتهای اداری محسوب می‌شود و حکمی در خصوص شاکی صادر نشده است و تغییر ساختار اداری و سازمانی نمی‌تواند محمل قانونی برای تنزل گروه و پایه مستخدمان شود، بنابراین خواسته شاکی در حـدی که موجب تنزل گروه و پـایه و در نتیجه کسر حقوق شود موجه و با وارد دانستن آن حکم به حقانیت وی صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشـکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می ‎ کند.

رأی هیأت عمومی
اولاً: تعارض در آراء به شرح مندرج در گردش کار محرز است.
ثانیاً: مطابق ماده 15 آئین‌نامه نحوه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان بنیاد مقرر شده است:
«کلیه کارکنان بنیاد مطابق دستورالعمل ذی‌ربط با این آئین‌نامه تطبیق وضع داده می‌شود. تبصره: کارکنانی که با اجرای این آئین‌نامه حقوق و مزایای آنان کاهش یابد مابه‌التـفاوت حقوق و مزایای قـبلی و فعلی را تحت عـنوان تفاوت تطبیق دریافت خواهند نمود. کلیه افزایش‌های بعدی حقوق و مزایای فرد صرف استهلاک کامل این مبلغ خواهد شد.» با توجه به حکم مذکور، با کاهش حقوق و مزایای کارکنان بنیاد در اجرای آئیـن‌نامه جدید، اشخاص مستحق دریافت مابه‌التفاوت حقوق و مزایای قبلی و فعلی تحت عنوان تفاوت تطـبیق خواهند بود و این تفاوت تطـبیق با افزایشهای بعدی حقوق و مزایای این قبیل کارکنان بنیاد، مستهلک خواهد شد. با توجه به مراتب آراء شعب دیوان عدالت اداری به شرح مندرج در گردش کار که به رد شکایت صادر شده است در حدی که متضمن این استدلال باشد صحیح و موافق مقررات است. این رأی به استناد بند 2 ماده12 و ماده89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدجعفر منتظری

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 20068

تاریخ تصویب : 1392/10/9

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.