×

تصویب نامه های مربوط به اصلاح آئیننامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران و الحاق موادی به آن

تصویب نامه های مربوط به اصلاح آئیننامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران و الحاق موادی به آن

تصویب-نامه-های-مربوط-به-اصلاح-آئیننامه-تشخیص-صلاحیت-پیمانکاران-و-الحاق-موادی-به-آن

الف ـ تصویبنامه شماره 15960
مورخ 1352.8.27

هیأت وزیران در جلسه مورخ 52.8.26 بنا به پیشنهاد شماره .4614 پ س 8009 مورخ 52.7.9 سازمان برنامه وبودجه و استناد ماده 22 قانون برنامه و بودجه کشور اصلاح زیر را در آئیننامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران مصوب جلسه مورخ 1352.3.12 هیأت وزیران تصویب نمودند عبارت زیر به بند 2 ماده 9 آئیننامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران اضافه می شود:
نصابها و ظرفیت ارجاع کار که در فهرستهای موضوع ماده 19 آئیننامه ارجاع کار به پیمانکاران ساختمانی و تأسیساتی قید گردید، محدودیتی برای تهیه فهرستهای خاص مذکور ایجاد نخواهد کرد.

ب ـ تصویبنامه شماره 71240
مورخ 1352.12.5
هیئت وزیران در جلسه مورخ 52.12.4 بنا به پیشنهاد شماره .7353 ب س 13485 مورخ 1352.10.24 سازمان برنامه و بودجه و به استناد ماده 22 قانون برنامه و بودجه کشور اصلاحات زیر را در آئیننامه تشخیص صلاحیت و رتبه بندی پیمانکاران ساختمانی و تأسیساتی مصوب جلسه مورخ 1352.3.12 تصویب نمودند:
1ـ نام آئیننامه به آئیننامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران تغییر یابد.
2ـ ذیل عنوان آئیننامه عبارت: بخش اول ـ تشخیص صلاحیت پیمانکاران ساختمانی و تأسیساتی اضافه گردد.
3ـ بخش دوم بشرح زیر به آئیننامه اضافه گردد:
بخش دوم ـ تشخیص صلاحیت سایر پیمانکاران
ماده 20ـ تشخیص صلاحیت سازندگان و فروشندگان کالا و لوازم پیمانکاران باربری و سایر پیمانکارانی که مشمول مقررات بخش اول این آئیننامه نیستند تابع احکام مواد 21 تا 26 این آئیننامه خواهد بود.
ماده 21ـ در کارهایی که مربوط به پیمانکاران طبقات اول تا چهارم ماده یک این آئیننامه و جزو کارهای مذکور در ماه 2یا نظایر آن نباشد در صورتی که انجام مناقصه به صورت عمومی (از طریق آگهی) و طبق قسمت ب از فصل دوم (مواد6 تا 11) آئیننامه معاملات دولتی باشد تشخیص صلاحیت قبلی پیمانکاران برای شرکت در مناقصه الزامی نخواهدبود.
ماده 22ـ در مواردی که به تشخیص وزیر یا رئیس دستگاه اجرایی انجام مناقصه به صورت محدود (ارسال دعوتنامه)به شرکت در مناقصه برای آنها ارسال می شود قبلاً به تصویب سازمان رسیده باشد در چنین موارد دستگاه اجرایی بایدموضوع را به سازمان ارجاع کند تا سازمان با همکاری دستگاه اجرایی فهرست پیمانکاران ذیصلاح را تهیه و برای دعوت به مناقصه به دستگاه اجرایی ابلاغ نماید.
ماده 23ـ درمورد مناقصه های محدود موضوع بخش دوم این آئیننامه دستگاه اجرایی باید اطلاعات مورد نیاز را درباره مشخصات و شرایط کار و همچنین اسامی پیمانکارانی که قبلاً با آنها معاملاتی نظیر انجام داده اند و همچنین اسامی سایر پیمانکارانی که خود را به دستگاه اجرایی معرفی کرده اند در اختیار سازمان قرار دهد.
ماده 24ـ در صورتی که برای انتخاب پیمانکاران مناقصه محدود موضوع بخش دوم این آئیننامه اطلاعات موجود درسازمان و اطلاعاتی که بشرح ماده 23 از طرف دستگاه اجرایی در اختیار سازمان گذاشته شده برای انتخاب تعداد کافی پیمانکار ذیصلاح کفایت نکند دستگاه اجرایی باید از طریق آگهی در روزنامه موضوع و شرایط کلی مناقصه را به اطلاع عموم برساند تا داوطلبان شرکت در مناقصه ظرف مدتی که در آگهی تعیین خواهد شد درخواست و اطلاعات وسوابق مورد نیاز برای تشخیص صلاحیت خود را به دستگاه اجرایی ارسال دارند. این درخواستها و مدارک داوطلبان توسط دستگاه اجرایی و مهندس مشاور مربوط و سازمان مشترکاً بررسی و فهرست پیمانکاران ذیصلاح برای شرکت در مناقصه محدود کار مورد نظر تهیه و از طرف سازمان به دستگاه اجرایی ابلاغ خواهد گردید.
ماده 25ـ سازمان می تواند فهرستهایی که بشرح مواد 23 و 24 تهیه شده در صورت اقتضا بصورت فهرست کلی برای استفاده در مناقصه کارهای نظیر با ذکر مدت اعتبار در اختیار کلیه دستگاههای اجرایی قرار دهد.
ماده 26ـ دستگاههای اجرایی طرف قرارداد با پیمانکاران موضوع بخش دوم این آئیننامه باید پس از پایان هر کار در هرموقع که سازمان درخواست کند وضع پیمانکار را از نظر نحوه انجام تعهداً مورد ارزشیابی قرار داده و نتایج این ارزشیابی را کتباً به سازمان اعلام دارند تا پس از رسیدگی موضوع در تهیه فهرستهای بعدی ملحوظ گردد.

ج ـ تصویبنامه شماره 3926
مورخ 1353.3.19
هیأت وزیران در جلسه مورخ 53.3.18 بنا به پیشنهاد شماره .1981 پ س 2503. مورخ 53.2.25 سازمان برنامه وبودجه و در اجرای ماده 22 قانون برنامه و بودجه کشور تصویب نمودند: تبصره ذیل به ماده 9 آئیننامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران مصوب جلسه مورخ 1352.3.12 هیأت وزیران اضافه شود:
تبصره ـ در کلیه کارهایی که اعتبار آن از محل وام بانک جهانی تأمین می شود رعایت بند (ت) ماده 7 و بند (4) این ماده الزامی نخواهد بود.

تصویبنامه های مربوط به اصلاح آئیننامه ارجاع کار به پیمانکاران و الحاق موادی به آن
الف ـ تصویبنامه شماره 66674 مورخ 52.10.11 و اصلاحی آن
هیأت وزیران در جلسه مورخ 52.10.10 بنا به پیشنهاد شماره .6216پ س 11248. مورخ 1352.9.5 سازمان برنامه و بودجه و به استناد ماده 22 قانون برنامه و بودجه کشور تصویب نمودند ماده 25 آئیننامه ارجاع کار به پیمانکاران ساختمانی و تأسیساتی مصوب جلسه مورخ 1352.3.12 هیأت وزیران بشرح زیر اصلاح شود:
ماده 25 ـ دستگاه مناقصه گزار موظف است:
الف ـ از روی آخرین فهرست (موضع ردیف پ ماده 19) نام پیمانکارانی را که مبلغ کار مورد مناقصه بین حداکثر وحداقل کار آنها قرار می گیرد تعیین کند.
ب ـ باتوجه به ظرفیت ارجاع کار (موضوع ماده 24) اسامی پیمانکارانی را که ظرفیت ارجاع کار آنها از مبلغ کار موردمناقصه بیشتر باشد استخراج نماید.
پ ـ از فهرست بند ب بالا اسامی پیمانکارانی را که ظرفیت ارجاع کار آنها معادل نصف یا کمتر از نصف نصاب آنهاباشد حذف کند و فهرست بقیه را به ترتیب رقم حاصل از نصف نصاب منهای باقیمانده کار دست اجرا از مبلغ بیشتربه کمتر تنظیم نماید.
ت ـ از فهرستی که به ترتیب مذکور در بند ب بالا تهیه می شود به رعایت بند ث این ماده پیمانکاران مور نیاز را به ترتیب برای دعوت به مناقصه انتخاب نماید:
1ـ در صورتی که تعداد پیمانکاران فهرست مذکور چهل (40) و یا بیشتر باشد بیست (20) پیمانکار از چهل (40)پیمانکار اول فهرست.
2ـ در صورتی که تعداد پیمانکاران فهرست مذکور کمتر از چهل (40) و بیش از سی (30) باشد پانزده (15) پیمانکار از سی (30) پیمانکار اول فهرست.
3ـ در صورتی که تعداد پیمانکاران فهرست ده (10) تا سی (30) بشد حداقل (10) و حداکثر پانزده (15) پیمانکار ازتمام فهرست.
4ـ چنانچه تعداد پیمانکاران فهرست کمتر از ده (10) باشد و رئیس دستگاه اجرایی باتوجه به ماده 26 این آئیننامه انجام مناقصه را با تعداد موجود به مصلحت نداند مراتب باید برای تهیه فهرست خاص به سازمان برنامه و بودجه گزارش گردد.
ث ـ انتخاب پیمانکاران مناسب براساس بند «ت » این ماده باید با تصویب وزیر یا رئیس دستگاه اجرایی و با رعایت نکات زیر انجام گردد:
1ـ نحوه انجام تعهدات قبلی.
2ـ اشتغال داشتن در محل یا مناطق مجاور به کار مورد مناقصه.
3ـ آشنایی پیمانکار به کار مورد مناقصه و شرایط محلی.
4ـ سابقه پیمانکار در کارهای نظیر.
5ـ در اختیار داشتن ماشین آلات و تجهیزات و کادر مناسب برای کار مورد نظر.
6ـ حجم کارهای دست اجرای پیمانکاران.
7ـ سایر شرایط ویژه ای که در صورت لزوم توسط کارفرما تعیین خواهد شد.
ج ـ متن دعوتنامه را قبلاً آماده داشته و حداکثر دو روز بعد از تعیین پیمانکاران، دعوتنامه های آنها را ارسال کند.
چ ـ همزمان با ارسال دعوتنامه صورت پیمانکاران دعوت شده و یک نسخه از متن دعوتنامه را به سازمان برنامه وبودجه ارسال کند.
تبصره 1ـ در مواردی که دستگاه مناقصه گزار، آخرین اطلاعات مذکور در ماده 24 را در اختیار نداشته و با تاریخ اعتبار فهرستهایی که در دسترس آنها است منقضی شده باشد باید برای انجام مناقصه و ارجاع کار فهرست پیمانکاران ذیصلاح را از سازمان برنامه و بودجه درخواست نماید.
تبصره 2ـ در مورد کارهایی که دستگاههای اجرایی آن در استانها یا فرمانداریهای کل می باشند و کار در همان استان یافرمانداری کل به مناقصه گذاشته می شود باید حتی المقدور از فهرست پیمانکاران محلی استفاده نمایند و در صورتی که تعداد کم باشد کسری پیمانکاران را به ترتیب مذکور در این ماده از فهرست کلی انتخاب نمایند.
تبصره 3ـ در مواردی که ارجاع کار به پیمانکاران از طریق ترک مناقصه ضروری باشد علاوه بر رعایت سایر مقررات رعایت ظرفیت ارجاع کار و حداقل و حداکثر مبلغ کار مناسب پیمانکار مندرج در فهرستهای کلی که از طرف سازمان برنامه و بودجه تهیه و ابلاغ می شود
مانند موارد ارجاع کار از طریق مناقصه ضروری است.()

ب ـ تصویبنامه شماره 73112
مورخ 1352.12.5
هیئت وزیران در جلسه مورخ 52.12.4 بنا به پیشنهاد شماره .7353ب س 13485. مورخ 1352.10.24 سازمان برنامه و بودجه و باستناد ماده 22 قانون برنامه و بودجه کشور اصلاحات زیر را در آئیننامه ارجاع کار به پیمانکاران ساختمانی و تأسیساتی مصوب جلسه مورخ 1352.3.12 هیئت وزیران تصویب نمودند:
1ـ نام آئیننامه به «آئیننامه ارجاع کار به پیمانکاران » تغییر یابد.
2ـ ذیل عنوان آئیننامه جمله:
بخش اول: ارجاع کار به پیمانکاران ساختمانی و تأسیساتی اضافه گردد
3ـ بخش دوم بشرح ذیل به آخر آئین نامه اضافه گردد:
بخش دوم ـ ارجاع کار به سایر پیمانکاران
ماده 35ـ ارجاع کار به سازندگان، فروشندگان کالا و لوازم پیمانکاران باربری و سایر پیمانکارانی که مشمول مقررات بخش اول این آئیننامه نیستند تابع احکام مواد 36 تا 44 این آئیننامه خواهد بود.
ماده 36ـ کارهای مشمول ماده 21 آئیننامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران باید به صورت مناقصه عمومی (انتشارآگهی) و با رعایت آئیننامه معاملات دولتی انجام شود.
ماده 37ـ مناقصه کارهای مشمول ماده 22 آئیننامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران بصورت محدود و با ارسال دعوتنامه برای کلیه پیمانکارانی که اسامی آنها در فهرست پیمانکاران موضوع مواد 22 و 24 و 25 آئیننامه مذکور درج شده باید انجام شود.
ماده 38ـ در مناقصه محدود باید لااقل از ده سازنده یا فروشنده واجد صلاحیت دعوت بعمل آید. در صورتی که به تشخیص دستگاه اجرایی و سازمان بها ین تعداد سازنده یا فروشنده موجود نباشد می توان به حداکثر تعداد موجودمشروط بر آنکه کمتر از سه نباشد اکتفا نمود.
ماده 39ـ در مورد خرید کالا و لوازم مختلف از خارج از کشور دستگاه اجرایی و یا مهندس مشاور باید مشخصات فنی کالای مورد نظر را بنحوی تهیه نماید که لااقل سازندگان و یا فروشندگان سه کشور مختلف بتوانند در مناقصه شرکت نمایند.
ماده 40ـ دستگاه مناقصه گزار باید در موارد مناقصه محدود نسخه ای از دعوتنامه را همزمان با ارسال دعوتنامه و درموارد آگهی یک نسخه از متن آگهی را همزمان با انتشار آگهی برای سازمان ارسال دارد.
ماده 41ـ در مواردی که از پیمانکاران بین المللی دعوت می شود در صورتی که این پیمانکاران نماینده ای را در ایران معرفی نموده باشند دعوتنامه باید برای نماینده مزبور در ایران ارسال شود و در دعوتنامه نام پیمانکار اصلی که واجد صلاحیت شناخته شده ذکر شده باشد.
ماده 41ـ پیمانکاران موضوع این بخش آئیننامه در صورت تخلف از مقررات مربوط به مناقصه ها و یا عدم اجرای تعهدات مشمول همان محرومیتها و محدودیتهایی خواهد شد که در آئیننامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران بخش اول این آئیننامه برای پیمانکاران ساختمانی و تأسیساتی پیش بینی شده است.
ماده 43ـ سایر مقررات ارجاع کار به پیمانکاران موضوع بخش دوم این آئیننامه طبق آئیننامه معاملات دولتی و در مورد تعیین برنده مناقصه تابع آئیننامه تعیین برنده مناقصه مصوب جلسه 1352.2.2 هیئت وزیران خواهد بود.
ماده 44ـ سازمان مجاز است در قالب مفاد این آئیننامه در صورت لزوم دستورالعمل های راهنما تهیه و به دستگاههای اجرایی ابلاغ نماید.

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1352/08/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.