×

بخشنامه مربوط به اجرای آئین نامه های تشخیص صلاحیت و ارجاع کار به پیمانکاران

بخشنامه مربوط به اجرای آئین نامه های تشخیص صلاحیت و ارجاع کار به پیمانکاران

بخشنامه-مربوط-به-اجرای-آئین-نامه-های-تشخیص-صلاحیت-و-ارجاع-کار-به-پیمانکاران

وکیل



شماره 6222 . پ س 11270.
تاریخ 1352.9.6

در اجرای اوامر شاهنشاه آریامهر در مورد اینکه «در انجام مناقصه ها
دقیقاً باید مقررات و آئین نامه های مربوط رعایت گردد.» و در بند 3 نامه شماره 57 ـ150 مورخ 1352.7.22 دفتر مخصوص شاهنشاهی به آن اشاره شده است و طی بخشنامه شماره 17016 مورخ 1352.8.6 معاون اجرایی نخست وزیر به کلیه دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است چون بعضی از دستگاه های اجرایی آئین نامه تشخیص صلاحیت و رتبه بندی پیمانکاران ساختمانی و تأسیساتی وآئین نامه ارجاع کار به پیمانکاران ساختمانی و تأسیساتی را بخوبی بررسی ننموده و در نتیجه به وظایفی که درآئیننامه های مذکور برای دستگاههای اجرایی پیش بینی شده است آشنایی حاصل ننموده اند، وظایف مورد بحث بصورت تفکیک شده و مشخص از آئیننامه های مربوط استخراج شده و به شرح زیر از نظر مجریان طرحها می گذرد:
1ـ طبق مفاد ماده 9 آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران فقط در مورد رشته هایی که در آن رشته ها رتبه بندی پیمانکاران انجام شده باشد ارجاع کار و انتخاب پیمانکار با استفاده از فهرست کلی و فهرست ظرفیت ارجاع کارپیمانکاران عملی می باشد. در حال حاضر فقط در مورد پنج رشته اصلی یعنی کارهای عمومی سیویل ـ تأسیسات شهری ـ ابنیه ـ تأسیسات ابنیه و تأسیسات برقی رتبه بندی انجام گرفته و در فهرستهای کلی ارسالی از طرف سازمان برنامه و بودجه رشته های مذکور و اسامی پیمانکاران هر رشته و رتبه هر پیمانکار مندرج است.
در مورد رشته های اختصاصی و موارد خاص (مشروح در بند 12 این بخشنامه) نیاز به تهیه فهرست خاص است که مشترکاً توسط سازمان برنامه و بودجه و دستگاه اجرایی تهیه می گردد. برای تهیه چنین فهرستی لازم است دستگاه اجرایی در هر مورد قبلاً اطلاعات مورد نیاز در باره مشخصات کار و اسامی پیمانکاران پیشنهادی خود را به سازمان برنامه و بودجه ارسال دارد.
2ـ بنا به مفاد ماده 23 آئین نامه ارجاع کار، اسناد و مدارک مناقصه باید طوری تهیه گردد و تقسیم طرحها به قطعات مناسب بقسمی صورت گیرد که با توجه به تعداد پیمانکاران مندرج در فهرستها حداقل شرکتهای واجد شرایط برای کارهای مورد نظر موجود باشد.
3ـ برابر ماده 33 آئین نامه ارجاع کار در مورد مناقصه کارهایی که دو یا چند رشته تخصصی را شامل می شود باید کارهای مربوط به هر رشته در اسناد و مدارک مناقصه تفکیک شده باشد بطوری که بتوان در اجرای ماده 33 آئین نامه ارجاع کار در کارهای فرعی نیز از پیمانکاران ذیصلاح و رتبه بندی شده مربوط استفاده نموده و اسامی این پیمانکاران فرعی نیز جزو اسناد مناقصه در اختیار پیمانکاران اصلی شرکت کننده در مناقصه گذاشته شود.
4ـ پیمانکاران موردنیاز هر مناقصه توسط دستگاههای اجرایی باید طبق مقررات ماده 25 آئین نامه ارجاع کار تعیین و بارعایت مهلت لازم برای ارسال و وصول پاسخ دعوتنامه مناقصه از آنان به مناقصه دعوت شود.
5ـ طبق مفاد مواد 27 و 28 آئین نامه ارجاع کار باید نکات لازم در مورد نحوه عمل پیمانکار برای مناقصه در دعوتنامه ارسال به پیمانکاران ذکر گردد و مهلت های مربوط و مجازاتهایی که در صورت مشاهده تخلف و عدم اجرای مقررات در مورد پیمانکار اعمال خواهد شد در آن به اطلاع آنان برسد.
6ـ در حالتی که دستگاه اجرایی از وضع کار یک پیمانکار راضی نیست برابر ماده 13 آئیننامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران موظف است این عدم رضایت را بطور کتبی به سازمان برنامه و بودجه اعلام نماید.
7ـ برابر ماده 16 آئیننامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران اظهارنظر در مورد نحوه عمل و طرز کار پیمانکار در پایان قرارداد و یا در حین انجام کار و ارسال گزارش به سازمان برنامه و بودجه از وظایف دستگاههای اجرایی می باشد.
8ـ طبق مفاد 24 آئیننامه ارجاع کار دستگاههای اجرایی باید اطلاعات لازم از وضع کارهای دست اجرای پیمانکاران ونحوه انجام آنرا به سازمان برنامه و بودجه ارسال دارند تا سازمان برنامه و بودجه در زمانهای مقرر اطلاعات مربوط را منتشر نمایند.
9ـ ارسال گزارش و مدارک مربوط به تخلفات پیمانکاران از مقررات مناقصه و پیمان طبق مفاد مواد 29 و 30 و 31 آئیننامه ارجاع کار به سازمان برنامه و بودجه از وظایف دستگاه اجرایی است.
10ـ ارسال هر نوع تغییرات ایجاد شده در وضع پیمانکار (در حالتی که دستگاه اجرایی از این تغییرات اطلاع پیدا کرده است) برابر ماده 34 آئیننامه ارجاع کار به سازمان برنامه و بودجه نیز از وظایف دستگاههای اجرایی می باشد.
12ـ موارد خاصی که دستگاههای اجرایی نیاز به تهیه فهرست خاص پیدا خواهند نمود عبارتند از:
الف ـ باتوجه به ماده 9 آئیننامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران در کلیه رشته های اختصاصی که هنوز رتبه بندی درمورد آنها انجام نشده است.
ب ـ برابر تبصره ماده 25 آئیننامه ارجاع کار در مواردی که بخشنامه های سازمان برنامه و بودجه در اختیار دستگاه اجرایی گذاشته شده باشد و یا تاریخ اعتبار آنها منقضی شده باشد.
پ ـ عملیات موضوع مواد 13 و 14 آئیننامه ارجاع کار که در آن پیمانکار وظیفه تهیه پروژه اجرایی (فاز 2) و یا انجام اقداماتی به مباشرت از طرف کارفرما را نیز عهده دار باشد.
ت ـ برابر مفاد ماده 9 آئیننامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران در مناقصات بین المللی.
ث ـ در کارهای بیش از حد نصابهای فهرست کلی طبق مفاد ماده 9 آئیننامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران.
ج ـ کارهای بیش از 10 میلیون ریال که بعلت شرایط خاص از طریق آگهی از متقاضیان شرکت در مناقصه برای ارسال مدارک لازم بمنظور تشخیص صلاحیت قبلی پیمانکاران و تهیه فهرست خاص دعوت می شود.
چ ـ در موارد مذکور در مواد 21 و 22 آئیننامه ارجاع کار که دعوت از کنسرسیومها و پیمانکاران خارجی به علت اهمیت فنی و یا عظمت کار در مناقصه ضروری است (در این مورد صلاحیت کنسرسیومها و پیمانکاران خارجی بایدبه تأئید سازمان برنامه و بودجه برسد).
ح ـ در مورد مناقصات مربوط به معاملاتی که جزو کارها و رشته ها نامبرده شده در ماده 2 آئیننامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران ساختمانی و تأسیساتی نباشد و به تشخیص رئیس دستگاه اجرایی انجام مناقصه از طریق مناقصه عمومی به مصلحت نباشد، در صورتی که بتوان آنرا مشابه کارهای اختصاصی دانست طبق مقررات فهرست باید عمل شود.
خ ـ در شرایط خاص اعتباری (برابر ماده 9 آئین نامه تشخیص صلاحیت).
د ـ در حالتی که تعداد پیمانکار برای انجام مناقصه کافی نیست (کمتر از ده) و وزیر یا رئیس دستگاه اجرایی نیز اجرای ماده 26 آئیننامه ارجاع کار را به مصلحت ندانسته و تعداد موجود را کافی نمی داند.
ذ ـ در کلیه سایر حالاتی که استفاده از فهرست کلی مقدور نباشد.
در کلیه موارد مربوط به تهیه فهرست خاص لازم است مستقیماً با دفتر امور پیمانکاران این سازمان مکاتبه نمایند.
عبدالمجید مجیدی
وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه

نوع : بخش نامه

شماره انتشار : 11270

تاریخ تصویب : 1352/09/06

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.