×

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص باغات کرج

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص باغات کرج

مصوبه-شورای-عالی-شهرسازی-و-معماری-ایران-در-خصوص-باغات-کرج ایران
شماره ویژه نامه: 671
سه‌شنبه،19 فروردین 1393
سال هفتاد شماره 20122 مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص باغات کرج
شماره300/72415 26/12/1392
مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درخصوص باغات کرج
استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان البرز
در اجرای بند (5) ماده (4) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و ماده (42) آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور، مصوب 12/10/1378 هیأت محترم وزیران، به استحضار می‌‌رساند؛ شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ 19/12/1392 خود موضوع باغات کرج را پیرو مصوبات جلسه مورخ 23/10/1392 و بازدید اعضای منتخب شورا مورد بررسی مجدد قرارداد و به شرح ذیل اتخاذ تصمیم نمود:
شهر کرج با توجه به رشد بی‌برنامه آن طی سالهای گذشته با مسائل زیست محیطی متعددی مواجه است. عدم تناسب رشد جمعیتی و کالبدی شهر با سرانه فضای سبز، کمبود امکانات و خدمات‌گذران اوقات فراغت، آلودگی هوا و محیط‌زیست، ایجاد تغییرات در نظام طبیعی جریان آبهای دامنه جنوبی البرز و عدم بهره‌برداری از فرصت‌های طبیعی و تاریخی در جذب گردشگر، بخشی از این مشکلات رو به گسترش است و قطعاً سیاست‌‌گذاری‌های کلان می‌بایست در مسیر مدیریت مؤثر، حفظ و گسترش منابع طبیعی و فرهنگی شهر قرار گیرد.
از جمله این مواریث طبیعی، فرهنگی و تاریخی، عرصه‌ی باغات ارزشمند، اراضی موسوم به باغ سیب و مجموعه کاخ مروارید می‌باشد که از دو جنبه ارزشمند و مورد توجه است: اول: ارزشهای معماری بنای کاخ که در دانش تخصصی معماری حاوی آموزه‌هایی از جهت ملی و بین‌المللی است و به عنوان بنای ثبت شده در آثار ملی کشور، صیانت از آن واجب است. دوم: کل این مجموعه شامل بنای کاخ، سایر ابنیه موجود در عرصه، باغ سیب، زمین‌های کشاورزی و فرودگاه اختصاصی آن روایت‌کننده برگی از تاریخ آموزنده کشور و مبین افراط و تفریط حداکثری در شیوه زندگی خاندان پهلوی است که حاوی آموز‌ه‌های عبرت‌انگیز تاریخی و یکی از اسناد اثبات حقانیت انقلاب اسلامی است که می‌بایست نسل‌های آینده از آن مطلع باشند. که متأسفانه، این بنای باارزش و اراضی پیرامون آن، علیرغم الزامات قانونی جهت صیانت، بدون هیچگونه اقدام حفاظتی رهاشده و به دلیل عدم رسیدگی و مراقبت در معرض نابودی است.
لذا بدینوسیله بنا بر اختیارات قانونی و تکالیف شورای عالی شهرسازی و معماری، پیشنهادات زیر جهت جلوگیری از تحقق و تداوم رویه‌های ناصواب در حوزه شهرسازی و معماری اعلام می‌گردد:
1ـ در خصوص مجموعه کاخ مروارید با توجه به تبصره یک ماده واحده و تبصره 2 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مورخ 26/11/1364 و بندهای ماده 3 قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، نقل و انتقال صورت پذیرفته فاقد وجاهت قانونی و مشمول مواد 558 تا 569 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی می‌باشد، از سوی دیگر تغییر کاربری اراضی موصوف مشمول قانون منع فروش بوده است. لذا به جهت تخطی از نصوص قانون، لغو مصوبه کمیسیون ماده پنج مورخ 21/6/1391 و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مورخ 10/7/1391 ضروری به نظر می‌رسد.
2ـ درخصوص باغات تثبیت شده‌ی کرج، با توجه به هجمه تخریب و تغییر کاربری‌های انجام پذیرفته در این پهنه، به جهت جلوگیری از تبدیل باغات؛ اصلاح ضوابط و مقررات طرح جامع راهبردی ساختاری و طرح تفصیلی براساس دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری الزامی است.
3 ـ دبیرخانه شورای عالی پس از بررسی ضوابط و مقررات طرح‌های موصوف، اصلاحات انجام پذیرفته را جهت تأیید نهایی به شورای عالی ارائه نماید.
4ـ در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات مکرر ایشان بر حفظ باغات و جلوگیری از «تبدیل فضای سبز به آهن و سیمان» طی مکاتبه‌ای با معظم‌له، صدور دستوری اکید بر ضرورت التزام عملی و تمکین به قوانین مرتبط با صیانت از منابع طبیعی، محیط‌زیست و میراث طبیعی، فرهنگی و تاریخی توسط کلیه ارگانها، دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و همکاری در انجام این تکالیف قانونی درخواست گردد.
معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ـ پیروز حناچی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 20122

تاریخ تصویب : 1392/12/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.