×

رأی شماره‌های 154ـ153 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ممنوعیت لحاظ مزایای غیرمستمر در پاداش پایان خدمت

رأی شماره‌های 154ـ153 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ممنوعیت لحاظ مزایای غیرمستمر در پاداش پایان خدمت

رأی-شماره‌های-154ـ153-هیأت-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-با-موضوع-ممنوعیت-لحاظ-مزایای-غیرمستمر-در-پاداش-پایان-خدمت

وکیل


شماره ویژه نامه: 688
پنج‌شنبه،29 خرداد 1393
سال هفتاد شماره 20180 رأی شماره‌های 154ـ153 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ممنوعیت لحاظ مزایای غیرمستمر در پاداش پایان خدمت
شماره هـ/91/345 24/3/1393
تاریخ دادنامه: 29/2/1393 شماره دادنامه: 154ـ153
کلاسه پرونده: 91/345ـ 768
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای مهدی پورحسینی یزدی 2ـ خانم فاطمه اصل سلیمانی به وکالت از آقای رمضان عبادتی
موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری
گردش‌کار: آقای مهدی پورحسینی یزدی و خانم فاطمه اصل سلیمانی به وکالت از آقای رمضان عبادتی اعلام کرده‌اند که در رسیدگی به دادخواست اشخاص به طرفیت شهرداری شهر قدس و به خواسته الزام به تجدید محاسبه پاداش پایان خدمت بر مبنای مزایای مستمر و غیر مستمر و با لحاظ مصوبه شورای اسلامی شهر قدس مبنی بر لحاظ مزایای غیر مستمر در پرداخت پاداش پایان خدمت، شعب دیوان عدالت اداری آراء معارض صادر کرده‌اند. نامبردگان رفع تعارض و صدور رأی وحدت رویه را خواستار شده‌اند.
گردش‌کار پرونده‌ها و مشروح آراء به قرار زیر است:
الف: شعبـه سی و دوم دیوان عدالت اداری در رسیـدگی به پـرونـده شمـاره 9009980900070783 با موضوع دادخواست آقای رمضان عبادتی با وکالت خانم فاطمه اصل سلیمانی به طرفیت شهرداری شهر قدس و به خواسته تقاضای محاسبه و پرداخت مزایای مستمر و غیر مستمر در پاداش پایان خدمت به موجب دادنامه شماره 9109970903200796 ـ 28/3/1391، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
نظر به این که شاکی حسب مدلول تسویه حساب که کپی آن مصدق است اذعان کرده است که حق و حقوق قانونی خود را به طور تمام و کمال دریافت کرده و متعاقباً هیچ گونه ادعایی در این خصوص نخواهد داشت و به علاوه طرف شکایت برابر لایحه مبسوط تصریح کرده است که شهرداری کسوری در قبال مزایای غیر مستمر ایشان دریافت نداشته است تا مکلف به پرداخت ما به عوض شود و با توجه به این که بر اساس اصول و مقررات استخدامی مزایای غیر مستمر به عنوان مزدی مؤثر در پاداش پایان خدمت تلقی نمی‌شود و به علاوه هر گونه پرداخت باید بر اساس مقررات قانونی و پس از پرداخت کسورات به عمل آید و لذا درخواست رد شکایت شاکی را کرده است و به علاوه علت ابرازی، مربوط به شخصی به نام امین جهانشاهی است نه رمضانعلی عبادتی که مدعی عدم امضای موکلش را دارد، بنابراین شکایت شاکی غیر وارد تشخیص با استناد به مواد 7 و 13 قانون دیوان عدالت اداری به رد شکایت حکم صادر و اعلام می‌نماید. رأی دیوان قطعی است.
ب: شعبه بیست و هفتم دیوان عدالت اداری در رسیـدگی به پرونده شمـاره 9009980900065334 با موضوع دادخواست آقای مهدی پورحسینی یزدی به طرفیت شهرداری شهر قدس و به خواسته تقاضای محاسبه و پرداخت مزایای مستمر و غیر مستمر در پاداش پایان خدمت به موجب دادنامه شماره 9009970902703449 ـ 30/11/1390، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
با ملاحظه اوراق پرونده، لایحه و توضیحات نماینده شهرداری طرف شکایت به شرح صورت جلسه مورخ 25/11/1390 مضبوط در پرونده به موجب ماده 7 قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به حقوق بازنشستگی بانوان شاغل، خانواده‌ها و سایر کارکنان مصوب سال 1379 ملاک احتساب و پرداخت پاداش پایان خدمت به مستخدمان رسمی و ثابت واجد شرایط به ازای هر سال خدمت معادل یک ماه آخرین حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر دریافت مأخذ کسور بازنشستگی است. همچنین ماده 107 قانون مدیریت خدمات کشوری مقرر داشته به کارمندان مشمول این قانون که بازنشسته می‌شوند به ازای هر سال خدمت یک ماه آخرین حقوق و مزایای مستمر «تا سی سال» پرداخت خواهد شد. صرف نظر از این که کارمندان شهرداری طبق ماده 117 قانون مدیریت خدمات کشوری مشمول قانون مزبور نیستند. نظر به این که بر فرض شمول نیز هیچ یک از قوانین مذکور پرداخت پاداش پایان خدمت مازاد بر 30 سال خدمت و احتساب مزایای غیر مستمر در پاداش پایان خدمت اجازه داده نشده است در واقع الزام شهرداری طرف شکایت به اجابت خواسته شاکی خلاف قانون و فاقد مجوز قانونی است. لذا شکایت شاکی غیر وارد تشخیص و به رد آن حکم صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.
ج: شعبه سی و دوم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 32/89/180 با موضوع دادخواست آقای عبدالامیر طالب‌زاده به طرفیت شهرداری شهر قدس و به خواسته تقاضای محاسبه و پرداخت مزایای مستمر و غیر مستمر در پاداش پایان خدمت به موجب دادنامه شماره 778 ـ 22/6/1389، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
در خصوص دعوای آقای عبدالامیر طالب‌زاده به طرفیت شهرداری شهر قدس به خواسته فوق‌الذکر نظر به این که وفق مصوبه شماره 2551ـ1/10 شورای اسلامی شهر قدس پرداخت دو ماه حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر بر اساس آخرین ماه پرداختی شاغلان طبق لیست حقوقی به عنوان پاداش پایان خدمت از محل اعتبارات شهرداری در نظر گرفته شده است و این امر حسب ظاهر با پیشنهاد شهرداری صورت گرفته و دو ماه پرداخت در خصوص مزایای مستمر صورت گرفته است و اعتبار مربوطه نیز در بودجه پیش‌بینی شده است که نامه شماره 1887/45 ـ 19/5/1388 شهرداری مؤید این امر است. بنابراین شکایت شاکی وارد تشخیص و به الزام شهرداری شهر قدس به پرداخت پاداش پایان خدمت با لحاظ مزایای غیر مستمر شاکی حکم صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می ‎ کند.

رأی هیأت عمومی
اولاً: تعارض در آراء محرز است.
ثانیاً: نظر به این که در تعیین پاداش پایان خدمت، مزایای مستمر لحاظ می‌شود و در قوانین حکمی مبنی بر تجویز لحاظ مزایای غیر مستمر در پاداش پایان خدمت وجود ندارد و مصوبه شورای اسلامی شهر قدس مبنی بر لحاظ مزایای مستمر و غیرمستمر در پاداش پایان خدمت وجاهت قانونی ندارد، بنابراین آراء صادر شده به رد شکایت به شرح مندرج در گردش‌کار صحیح و موافق مقررات تشخیص می‌شود. این رأی به استناد بند 2 ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدجعفر منتظری

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 20180

تاریخ تصویب : 1393/2/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.