×

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص ساخت و ساز مجموعه پردیسبان در استان قزوین

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص ساخت و ساز مجموعه پردیسبان در استان قزوین

مصوبه-شورای-عالی-شهرسازی-و-معماری-ایران-در-خصوص-ساخت-و-ساز-مجموعه-پردیسبان-در-استان-قزوین
مرجع تصویب: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران
شماره ویژه نامه: 715
شنبه،22 شهریور 1393
سال هفتاد شماره 20250
مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص ساخت و ساز مجموعه پردیسبان در استان قزوین
شماره300/29337 8/6/1393
مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران
در خصوص ساخت و ساز مجموعه پردیسبان در استان قزوین
استاندار محترم و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قزوین
در اجرای بند (5) ماده (4) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و ماده (42) آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور، مصوب 12/10/1378 هیأت محترم وزیران، به استحضار می‌رساند؛ شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ 3/6/1393 در خصوص مجموعه گردشگری تفریحی کاسپین قزوین (پردیسبان) مقرر نمود:
1. نظر به اهمیت سرمایه‌گذاری شفاف و قانونمند و با توجه به دلایل کارشناسی مندرج در صورتجلسه کمیته فنی شورای عالی (پیوست) شرکت سرمایه‌گذار پروژه مجموعه گردشگری ـ تفریحی کاسپین قزوین (پردیسبان) موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه مدارک زیر را جهت اخذ موافقت اصولی و طرح مجدد موضوع در کمیته فنی شورای عالی از دوایر ستادی مربوطه اخذ و ارائه نماید:
1ـ1ـ رعایت کامل الزامات و ضوابط طرح‌های فرادست درباره مقیاس عملکرد و ضوابط پهنه‌بندی و ضوابط حریم شهرها و منابع طبیعی
2ـ1ـ تأییدیه گزارش ارزیابی زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست
3ـ1ـ اخذ مجوز نهایی وزارت نیرو درباره میزان تخصیص منابع آب
4ـ1ـ انجام و ارائه مطالعات جامع ترافیکی
5 ـ1ـ اخذ تأییدیه مجوز از مراجع ذیربط حاکمیتی در خصوص عرضه عمومی سهام
ـ بدیهی است: بررسی موارد مربوط به جزئیات طرح در مراحل بعدی مستلزم انجام مراحل تصویبی و قانونی مربوطه می‌باشد. در هر حال در صورت عدم ارسال موارد فوق‌الاشاره در مدت مقرر، موضوع درخواست و سوابق این پروژه کان‌لم‌یکن تلقی می‌گردد.
2ـ با توجه به روند روبه‌گسترش استفاده از عرضه عمومی اوراق بهادار برای تأمین سرمایه در پروژه‌های بزرگ ساختمانی و با توجه به لزوم رعایت مفاد قانون پیش‌فروش ساختمان و آیین‌نامه اجرایی آن و قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی ضمن تأکید بر لزوم رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوط در کلیه مراحل تصمیم‌گیری و تصویب در شوراها و کمیته‌های مرتبط استانی مقرر کرد:
1ـ2ـ نظر به مفاد قانون پیش‌فروش ساختمان و آیین‌نامه‌های اجرایی آن که تبلیغ عرضه عمومی اوراق بهادار تحت هر عنوان (سهام شرکت، اوراق مشارکت، اوراق مشاعی و...) برای جمع‌آوری سرمایه‌های مردمی در پروژه‌های ساختمانی را بدون اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی ممنوع و برای متخلفین از آن مجازات وضع کرده است، در چنین مواردی شوراهای شهرسازی و معماری استان و کمیته‌ها و دبیرخانه‌های مربوطه موظفند قبل از تصمیم‌گیری و تصویب طرح در مواردی که در صلاحیت آن‌هاست، موضوع را جهت دریافت مجوز به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور اعلام نمایند.
2ـ2ـ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بر لزوم رعایت ماده 9 قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن و ماده 21 قانون پیش‌فروش ساختمان در خصوص لزوم اخذ مجوزهای قانونی قبل از درج هر نوع آگهی تبلیغاتی در مطبوعات و رسانه‌ها تأکید مجدد می‌نماید.
3ـ2ـ در مدت زمان بررسی این طرح، انجام هر گونه تبلیغات درباره این پروژه از رسانه‌ها ممنوع می‌باشد.
3ـ با توجه به لزوم هماهنگی و جلوگیری از اطاله رسیدگی در فرآیند بررسی و تصویب طرح‌های محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی، از کلیه نمایندگان دستگاههای اجرایی عضو شوراها و کمیته‌های مرجع تصویب طرح‌های مذکور درخواست می‌شود در مواردی که تصمیم‌گیری مربوط به آن دستگاه در صلاحیت مدیران محلی و استانی دستگاه نیست یا تأیید مقامات ارشد آن دستگاه لازم است قبل از اعلام نظر، مجوزهای لازم را از مقامات ذی‌صلاح دستگاه اجرایی مربوط اخذ و پس از انجام هماهنگی‌های لازم نسبت به ارائه نظر در کمیته‌ها و شوراها و دبیرخانه‌های منطقه‌ای و استانی اقدام نمایند.
4. دبیرخانه شورای عالی موظف است ضمن مکاتبه با سازمان بورس اوراق بهادار و سایر نهادهای ذیربط موارد مربوط به این گونه پروژه‌ها را متذکر شود.
معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ـ پیروزحناچی
کمیته فنی شورای عالی ضمن حمایت از ایجاد و توسعه فرصتهای سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در حوزه گردشگری، موضوع مجموعه گردشگری ـ تفریحی بین‌المللی کاسپین قزوین (زیربنای حدود 900000 مترمربع و طبقات 66 طبقه در زمینی به وسعت 25 هکـتار واقع در شمال اتوبان قزوین ـ تهران در حریم شهر آبیک) را با عنایت به مصوبه مورخ8/2/1393 شورای عالی مورد بررسی قرار داد و با عنایت به مشخصات فنی طرح اعم از تعداد طبقات ـ تراکم ساختمانی ـ ایده و کانسپت معماری و کاربری مدنظر طـرح، بنا به ملاحظات ذیل مکان و ابعاد و میزان بارگذاری پروژه را مردود می‌داند.
1ـ عدم معرفی پتانسیل‌های مناسب جذب گردشگر برای منطقه به نحوی که ابعاد گسترده پروژه و صرفه اقتصادی آن را توجیه نماید. فقدان این ظرفیت‌ها، پروژه‌ را با عدم توجیه اقتصادی مواجه می‌کند که این خود شایبه انحراف پروژه‌ در مراحل بعد را محتمل می‌نماید.
2ـ قرارگیری در حریم آبیک و وجود تناقض ذاتی با ماهیت حریم که بعنوان اراضی لازم برای توسعه موزون هر شهر می‌باشد. ابعاد و عملکرد ملی این پروژه با سیاست‌های توسعه موزون شهر کوچکی مثل آبیک هماهنگ نیست.
3 ـ وجود همجواری‌های نامناسب عملکردی و زیست محیطی در اطراف پروژه از قبیل شهرک صنعتی ـ کارخانه سیمان ـ کارخانه آسفالت ـ کوره‌های سنتی آهک‌پزی و ذغال‌گیری و احتمال وجود آلودگی‌های محیطی برای پروژه.
4ـ وجود تردید در امکان تخصیص آب موردنیاز پروژه متناسب با بارگذاری گسترده مدنظر آن: با توجه به نظر وزارت نیرو، هماهنگی لازم در خصوص تخصیص آب صورت نگرفته است. ضمن اینکه اراضی مذکور در دشت ممنوعه (به لحاظ برداشت آب زیرزمینی) قرار دارد و احتمال تخصیص 28 لیتر بر ثانیه آب مطابق نظر وزارت نیرو برای این پروژه غیرمحتمل می‌نماید.
5 ـ عدم سنخیت فعالیت مدنظر طرح به لحاظ ابعاد عملکردی و مقیاس کاربری‌های مجاز با ضوابط پهنه‌بندی طرح ناحیه قزوین.
6 ـ عدم ارائه مطالعات ترافیکی در خصوص تأثیر پروژه بر ترافیک محور کرج ـ قزوین و مشکلات محور مذکور خصوصاً در ایام اوج تردد.

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 20250

تاریخ تصویب :

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.