×

اشتباه قابل اغماض

اشتباه قابل اغماض

اشتباه-قابل-اغماض
رای شماره : 245 و 246 - 25/3/1337

رای شورای عالی ثبت
مالک زمینی که مساحت آن 4000 مترمربع بود دو هزارمترمشاع ازسمت شرق آنرافروخت (زمین مستطیل بودوتصریح شدتمام طول بعدشرق کل زمین ،ضلع شرقی مبیع است ) سپس دوهزارمترمربع سمت غرب را با قید اشاعه به دیگری فروخت .
خریدار اولی سند مالکیت مفروزگردیدکه تاریخ این سندموخربرتاریخ سند مالکیت قسمت غربی است (ماده 34 نظامنامه دفتراسناد رسمی ) مشتری دوم شکایت کرد وعقیده به بقا اشاعه درموردهردومبیع داشت وبااین وصف ،صدور سند مالکیت مفروز را برای مشتری اول ، معارض باسندمالکیت مبیع دوم می دانست .ثبت مربوطه باصدوردستورمنع معامله راجع به مبیع اول به دفاتر اسنادرسمی کسب دستورکردوهیات نظارت درتاریخ 17/2/37رای داد:
"اشتباهی رخ نداده است ".
رای مورخ 25/3/37شورا:
"به رای هیات نظارت اشکالی بنظرنمی رسد".
مشتری دوم باردیگرطرح شکایت کردبه این صورت که مبیع درهردوبیع ، مشاع بوده است وحال اینکه مشتری اول درتاریخ موخرموفق به گرفتن سند مالکیت مفروز(بدون تحقق افرازازراه قانونی )شده است وسندمالکیت او سندمعارض است وبایدبه اواخطارشود.
رای مورخ 22/1/47شورا:
"قبلادراین موضوع ،شورارای داده ورسیدگی مجددموردی ندارد".
* سابقه *

***
نکات توضیحی :
اول - توصیف مبیع درسنداول بدوصفت متعارض باعث ابهام مبیع شده است زیراازیکطرف مبیع توصیف به اشاعه شده است که دراین صورت نمی تواند دریک سمت از4000مترقراربگیرد،ازطرف دیگرمبیع توصیف شده است که در مجاورت سراسرطول شرق کل زمین بایع قرارگرفته است واین به معنی مفروز است .
رفع ابهام - بدیهی است بایع ومشتری به منظورفرارازمقررات تفکیک وپرداخت هزینه قانونی آن این کارراکرده اندوقصدمتعاقدین درواقع ،مبیع مفروزبوده است نه مشاع ،عین این بحث درموردبیع دوم هم روااست .
دوم -ازنظراینکه درتنظیم سندبیع ،اشتباه رخ داده طبق صدرماده 25 مکررقانون ثبت میتوان دستوررفع اشتباه دادمانندموردآرا19-244
مرجع :آراشورایعالی ثبت وشرح آن صفحه 303-304
تالیف :دکترمحمدجعفرجعفری لنگرودی
59

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 246

تاریخ تصویب : 1337/03/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.