×

سندرسمی تنظیم شده درخارجه

سندرسمی تنظیم شده درخارجه

سندرسمی-تنظیم-شده-درخارجه-

وکیل


رای شماره : 325 - 22/11/1343

رای شورای عالی ثبت
چهارنفرتقاضای ثبت پلاکی راکردندکه سندمالکیت چهاردانگ آن به نام سه نفرصادرشد.وراث قانونی نفرچهارم که برابررای دادگاه بخش کلکته تشخیص شده انددرمحضرشعبه 11دادگاه مذکور دو دانگ مانده راکه موروثی آنان است برابرسندرسمی تنظیم شده درمحضرمذکوربه دیگری منتقل کردند و این سند انتقال ممهوراست به مهرشعبه 11دادگاه بخش کلکته که به تصدیق دولت بنگال غربی رسیده وکنسول ایران مهرحکومت بنگال غربی را تصدیق کرده است .
سپس منتقل الیه مذکر و بموجب سندرسمی تنظیم شده در اصفهان آنرابه دیگری منتقل کرد و خریدار اخیر برای اخذ سند مالکیت به اداره ثبت اصفهان رفت .ثبت مذکور راجع به ارزش سند انتقال اول و شمول قانون مالیات برارث ایران نسبت به مورد ،کسب دستورکرد.
رای مورخ 22/11/43 شورا به اکثریت :
"اعطا سند مالکیت به متقاضی با توجه به اینکه سند تنظیمی به حکایت گزارش در محضرشعبه 11دادگاه بخش کلکته صادر و به گواهی دولت بنگال و کنسول ایران هم رسیده است اشکالی ندارد ".
اقلیت :"درصورتی ممکن است سندمالکیت دراین موردبه متقاضی داده شودکه انتقال دهندگان به ناقل او ، سندعادی حاکی از انتقال را تصدیق و یا در دادگاه اعتبار سند مزبور ثابت شود ".
* سابقه *

نکات توضیحی :
اول -اساس نظراکثریت بندچهارم ماده 1295قانون مدنی است ومطابق این ماده سندمذکوریک سندرسمی است .
دوم -اقلیت ،رسمی بودن سندانتقال نخستین رااحرازنکرده وماده 1295 رامنطبق برآن ندانسته است ازهمین روبه ماده 1291قانون مدنی توجه کرده است .
مرجع :آراشورایعالی ثبت وشرح آن صفحه 424-425
تالیف :دکترمحمدجعفرجعفری لنگرودی
62

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 325

تاریخ تصویب : 1343/11/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.