ابطال آئین نامه وزارت کشور درمورد امورساختمان سازی
تاریخ 19/4/1379 شماره دادنامه :148 کلاسه پرونده : 78/59
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
مطابق ماده 13 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب یکم خرداد سال 1352 و اصلاحیه های بعدی آن ، اصول فنی وبهداشتی وهمچنین قواعدی که بایددر ساختمانها مورد عمل و اجراء قرار گیرد و نیز مقررات مربوط به کیفیت ساختمانها از لحاظ مصالح ساختمانی و روش معماری در مناطق مختلف کشور و مقررات مربوط به تاسیسات وتجهیزات و وسایل ایمنی در ساختمانها که عملیات اجرائی آن مستلزم داشتن مهندس ناظر مسئول می باشد بعهده وزارت آبادانی و مسکن (مسکن وشهر سازی ) و وزارت کشور محول گردیده که باید به تصویب هیات وزیران نیز برسد0 نظر به اینکه در ماده صد قانون شهرداری و تبصره های یازده گانه آن و بخصوص تبصره هفت آن نیز اجازه تدوین آئین نامه بطورمستقل به وزارت کشورتفویض نگردیده است و بموجب ماده 14 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ، شهرداریها مکلفند آئین نامه امور ساختمانی مذکور در ماده 13 فوق الاشعار را رعایت نمایند0 علیهذا آئین نامه شماره 43339867/5/1368 وزارت کشور که بدون دخالت و چلب نظر وزارت آبادانی ومسکن (مسکن وشهرسازی )تدوین وتنظیم گردیده و به تصویب هیئت وزیران نیز نرسیده است ، خارج از حدود اختیارات وزارت کشور تشخیص و مستندا" به ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می شود0
رئیس هیئت عمومی دیوان عدالت اداری قربانعلی دری نجف آبادی
مرجع :
روزنامه رسمی شماره : 16221 - 10/7/1379
33
* سابقه *
شماره ه/ 78/59 21/7/1379
تاریخ 19/4/1379 شماره دادنامه :148 کلاسه پرونده : 78/59
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری 0
شاکی : آقای حسن محمد حسن زاده
موضوع شکایت و خواسته : ابطال آئین نامه شماره 9867/33/3 مورخ 4/5/1368 وزارت کشور0
مقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است ، آئین نامه مورد شکایت هم با قانون نظام معماری و ساختمانی مصوب 1/3/1352 و اصلاحیه های بعدی مخالفت داشته و هم با قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 22/12/1374 وآئین نامه اجرائی آن مصوب 17/11/75 مخالفت دارد و چون وفق نص صریح اصل 138 قانون اساسی آئین نامه ها نباید با متن و روح قوانین مخالف باشند و لذا آئین نامه شماره 9867/33/3 مورخ 4/5/1368 وزارت کشور که مستند شهرداری تهران امور مهندسین ناظر می باشد باطل بوه و وجاهت قانونی ندارد 0
الف دلایل مخالفت با قانون نظام معماری و ساختمانی مصوب 1/3/52 و اصلاحیه ها 1 تهیه و تصویب آئین نامه توسط شخص وزیر کشورمخالف با ذیل ماده 13 قانون نظام معماری است که وظیفه تهیه آئین نامه را بر عهده وزارت آبادانی و مسکن مسکن وشهرسازی ووزارت کشور باتصویب هیات وزیران گذارده است 0 2 تعیین تکلیف مهندسین ناظر مندرج در ماده یک آئین نامه مخالف با مدلول ماده 7 قانون نظام معماری است 0 3 تعقیب مهندسین ناظر در صورت تخلف در امر نظارت یا طراحی یا اجراء در کمیسیونی مرکب از سه نفر از کارشناسان شهرسازی ، شهرداری و دفتر فنی استانداری که در شهرداری محل تشکیل خواهد شد مخالف با مواد 8و9و10و11 قانون نظام معماری وساختمانی و نیز مخالفت واضح و صریح با تبصره 7 ماده 100 قانون شهرداری دارد0 ب : دلایل مخالفت با قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان مصوب 22/12/1374 در خصوص تعیین صلاحیت و حدود آن و ظرفیت اشتغال دارندگان پروانه اشتغال به کار ماده 4 قانون نظام مهندسی صراحتا" وزارت مسکن و شهرسازی و نیز سازمان نظام مهندسی را صلاح شمرده است که این معنا مخالف صریح ماده یک و تبصره های آن و ماده 2 و تبصره های متعلقه مندرج در آئین نامه مورد اعتراض می باشد0 مدیر کل دفتر امور حقوقی وزارت کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 61/5285 مورخ 3/11/1378 اعلام داشته اند، وزارت کشور به منظور تنسیق وتنظیم وظایفی که به موجب قانون نظام معماری مصوب سال 52 و حسب تکلیفی که بموجب تباصر ذیل ماده صد قانون شهرداری و سایر عمومات قوانین مرتبط و اهرمهای قانونی محوله و به لحاظ بالابردن کیفیت فنی و حقظ سرمایه های ملی واستفاده بهتراز مصالح ساختمانی و هماهنگ نمودن ساخت و ساز نیروهای متخصص و رعایت اصول شهرسازی و معماری و مقررات شهرداری در ساختمانها که به نحوی رعایت احکام قانونی را حسب مورد بر عهده شهرداریها واگذار و شهرداریها را ملزم به رعایت نظامات مذکور نموده ، با توسل به اختیارات حاصله از منطوق و روح کلی قوانین مارالذکر و در اجرای مواد13 قانون نظام معماری و62و95 قانون شهرداری و صرفا" به لحاظ رفع خلاء مقرراتی در این باره مبادرت به تدوین و تنظیم آئین نامه شماره 9876/33/3 مورخ 4/5/1378 نموده و با عنایت به مندرجات متن آئین نامه تصدیق خواهید فرمود وزارت کشور اقدام به وضع تکلیف قانونی و مقررات جدید و مغایر با احکام سایر قوانین و مقررات حاکم و لاحق ننموده و به طوری که از مفاد آئین نامه مستفاد می شود،هدایت و راهنمائی شهرداریها در جهت نظارت و کنترل نسبت به پروانه های ساختمانی که به موجب نظامات شهرسازی و معماری صادر می نماید ودر اختیار متقاضیان قرار می دهد حکایت دارد و چنانچه بعضا" قائل به محدودیتهائی شده تحقیقا" در راستای امر نظارتی شهرداریها و تسهیل در امر کنترل و انجام صحیح وظایفی است که قانونا"عهده دار آن نیز می باشد0 مستدعی است به لحاظ انسجام درامور وظایف قانونی شهرداریها و اعمال نظارت و کنترل قانونی از نتایج حاصله ازصدور اینگونه پروانه ها و اطمینان از ساخت و سازهای شهری وتسریع و تسهیل در امور شهروندان با نظر مساعد رای بر ابقاءآئین نامه مذکور صادر فرمایید 0 هیات عمومی دیوان عدالت اداری درتاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی و باحضور روسای شعب بدوی و رسواء و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید0
نوع : آراء و نظریات
شماره انتشار : 148
تاریخ تصویب : 1379/04/19
تاریخ ابلاغ : 1379/07/10
دستگاه اجرایی :
موضوع : قرارداد های خارجی -
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)
نظریه هسته گزینش که قبل از پایان مدت خدمت آزمایشی اعلام شده است معتبر میباشد طبق قانون تفکیک وظایف وزارتین کشاورزی و جهاد سازندگی ،اعمال مقررات مذکوردر مادتین 31 و32 آئین نامه اجرائی لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری واحیاء اراضی درحکومت جمهوری اسلامی به وزارت جهاد سازندگی منتقل شده است