×

در موردی که زوجه وکالت ضمن عقد داشته باشددیگر نوبت به عسروحرج نمی رسد

در موردی که زوجه وکالت ضمن عقد داشته باشددیگر نوبت به عسروحرج نمی رسد

در-موردی-که-زوجه-وکالت-ضمن-عقد-داشته-باشددیگر-نوبت-به-عسروحرج-نمی-رسد

وکیل


پرونده کلاسه : 71/38/7

در این پرونده خانم 000به طرفیت آقای 000 به خواسته صدور حکم به عدم امکان سازش طرح دعوی می نماید.
دادگاه به موضوع رسیدگی کرده ختم دادرسی را اعلام و بنا به جهات و دلایل منعکس دررای صادره حکم به رد دعوی خواهان صادر و اعلام می نمایدکه ازاین رای خواهان تجدیددنظرخواهی نموده پرونده جهت رسیدگی به تجدید نظرخواهی به شعبه بیستم دیوان عالی کشور ارجاع شده است.
نظر شعبه دیوان بر نقض رای دادگاه :
(( تحقیق از کلیه شهود، به طور کامل در محضر دادگاه برای وقوف به رفتار زوج و نتیجتا" احراز عسر و حرج برای فرجام خواه مبانی که قابل قبول برای تطبیق و تفریق باشد ضروری بوده که معمول نشده لذا ایراد به رای وارد است و دادنامه فرجام خواسته نقض و رسیدگی به شعبه دیگر دادگاه ... رجوع شود.))
پرونده پس از نقض به شعبه... دادگاه اخیرالذکر با تعیین وقت و دعوت طرفین و صدور قرار استماع شهادت شهود و اجرای آن ختم دادرسی اعلام و بنا به جهات و دلایل منعکسه در رای صادره حکم به الزام زوج به طلاق زوجه صادر و اعلام می نماید که از این رای زوج تجدید نظرخواهی نموده است.

رای شعبه 7 دیوان عالی کشور
( درباره تجدید نظرخواهی آقای... از دادنامه شماره .... 31/5/70 صادره از دادگاه ... با توجه به محتویات ومندرجات پرونده ایرادات زیر بر دادنامه صادره وارد است.
1 - مشخص نیست دادگاه به استناد عسر و حرج رای صادر کرده ویا به استناد شروط ضمن عقد صدور رای صحیح نیست ، زیرا در موردی که زوجه وکالت ضمن عقد داشته باشد ] اگر [ دادگاه تشخیص ] دهد [ که زوجه حق استفاده از وکالت ضمن عقد دارد نوبت به عسر و حرج نمی رسد.
2 - شهود بر سوء رفتار زوج شهادت نداده اند و اصولا" اظهارداشته اند نمی دانیم علت اختلاف چیست و مقصر کیست.
3 - حضانت فرزند مشترک بالای هفت سال حق مسلم پدر است و این که با توجه به وضع روحی زوجین ادامه زندگی مشترک غیرممکن و بعید به نظر می رسد الخ اگر ادامه زندگی با وضع روحی زوجین غیر ممکن است پس باید هر دو متضرر شوند که به این که زوجه تمام مهر را بگیرد حضانت هم نکرده و طلاق هم بگیرد.
4 - نوع طلاق مشخص نیست و ایرادات ذکر با نقض رای صادره پرونده به شعبه هم عرض ارجاع می شود.)

مرجع : کتاب علل نقض آراءمحاکم درموضوعات احوال شخصیه ومدنی دردیوان عالی کشور - تالیف : یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،%

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 38

تاریخ تصویب : 1371/00/00

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.