×

باداشتن سابقه کاری ممتدمقتول ،انتساب ضمان به متهم مشکل است

باداشتن سابقه کاری ممتدمقتول ،انتساب ضمان به متهم مشکل است

باداشتن-سابقه-کاری-ممتدمقتول-،انتساب-ضمان-به-متهم-مشکل-است
کلاسه پرونده : 6/263627
شماره دادنامه : 983
تاریخ رسیدگی : 28/12/1370

خلاصه جریان پرونده : آقای (الف ) فرزند ... 33 ساله متهم شده (است ) به قتل غیرعمدی تسبیبی مرحوم (ب )، به این شرح که متوفی (کارگر شرکت پیمانکاری ... ) یا روی جوب بست ) مشغول بتن ریزی دیوارها به ارتفاع 8/4 متر ... بوده که در حال تخلیه بتن پس از پایان کار بر اثر نوسان شدیدی که در لوله ها ایجاد می شود متوفی عوض اینکه به میله گردها بچسبد و خود را از سقوط نجات دهد، اشتباها" به خود لوله جسبیده که این امر موجب سقوط اواز ارتفاع مذکور و نهایتا" ضربه مغزی و فوت او گردیده است.
اداره کل کار و امور اجتماعی در (نظریه خوده پس ازشرح ماجرا نوشته (است ) : عوامل حادثه عدم تجهیز اطراف جایگاه چوب بست که ارتفاع آن بیش از 4 متر است به حفاظ مناسب بوده (است )(عدم اجرای 96 آئین نامه حفاظت کارگاههای ساختمانی ) ... حادثه ناشی از کار می باشد. )
(پرونده ) پس از صدور کیفرخواست از دادسرای عمومی ... دردادگاه دوم کیفری یک ... مورد رسیدگی (قرارگرفته ) و دادگاه در مورخه 11/12/67 نظر به ضمانت آقای (الف ) صادر نموده و (پرونده ) جهت امعان نظر به دیوان عالی کشور ارسال (شده ) و شعبه 26 طی دادنامه شماره 293558/5/68 با ضمانت متم موافقت نکرده و ضمن عدم تنفیذ نظریه صادره پرونده را به شعبه همعرض ارسال (کرده است ) و در این رابطه دادگاه اول شعبه کیفری یک ... به پرونده رسیدگی (کرده و) پس از اخذ نظریه دو نفر از کارشناسان در مورخه 7/3/69 دردادنامه شماره 11223/4/69 رای به ضمانت متهم صادر نموده (است ) و بدین جهت پرونده در هیات عمومی مطرح شده ، لکن به دلیل اینکه اولین رای موجود از سوی شعبه دوم دادگاه کیفری یک نظریه بوده و نه رای ، صلاحیت رح رسیدگی در هیات عمومی اصراری دیوان عالی کشور نداشته و لذا مجددا" به شعبه 26 ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و بررسی اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی. با توجه به دادنامه موجود مربوط به شعبه 26 دیوان عالی کشور و با ملاحظه اینکه دادگاه دوم نظر کاشناسان را اخذ کرده باید گفت طبق آنچه در دادنامه قبلی نوشته شده با داشتن سابقه کاری ممتد اصل انتساب ضمان به متهم مشکل است و به عبارت دیگر به نظر این شعبه مورد پرونده شبهه مصداقی ادله دیه است و انطباق ادله دیه بر مورد پرونده مشکل و لذا تصدیق ضمانت متهم نیز مشکل است. بنابراین رای شعبه اول دادگاه کیفری یک ... نیز نقض می گردد و به دلیل مذکور در گزارش ، پرونده فعلا" فاقد صلاحیت طرح در هیات عمومی اصراری دیوان عالی کشور است و لذا طبق بند الف ماده 10 قانون تجدیدنظر به شعبه همعرض ... ارسال تا حسب موازین به یکی از شعب کیفری ... جهت رسیدگی ماهوی ارجاع گردد. )

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 983

تاریخ تصویب : 1370/12/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.