×

قانون عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی مالزی

قانون عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی مالزی

قانون-عهدنامه-مودت-بین-دولت-شاهنشاهی-ایران-و-دولت-پادشاهی-مالزی
ماده واحده - عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی مالزی که مشتمل بر یک مقدمه و 5 ماده می باشد و در تاریخ 25 دی ماه 1346 برابر 15 ژانویه 1968 در کوالالامپور به امضای نمایندگان مختار دولتین رسیده است و تصویب و به دولت اجازه داده می شود اسناد تصویب آن را مبادله نماید.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن عهدنامه ضمیمه پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روز سه شنبه 14/7/1349 در جلسه روز دوشنبه هجدهم آبان ماه یک هزار و سیصد و چهل و نه به تصویب مجلس سنا رسید.
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی
عهدنامه مودت بین ایران و مالزی اعلیحضرت شاهنشاه آریامهر و اعلیحضرت یانگ دی پرتوان اکونک نظر به تمایلی که به تحکیم بیشتر روابط مودت موجود بین ایران و مالزی دارند و با الهام از علاقه مشترک به همکاری نزدیکتر فیمابین بر اساس صلح و عدالت و اصول منشور ملل متحد تصمیم به عقد یک عهدنامه مودت گرفتند و بدین منظور نمایندگان تام الاختیار خویش را به شرح زیر تعیین نمودند.
جناب آقای دکتر منوچهر مرزبان سفیر فوق العاده و تام الاختیار ایران در مالزی .
جناب آقای تونکو عبدالرحمن پوتراالحاج نخست وزیر و وزیر امور خارجه مالزی . نمایندگان مذکور پس از بررسی اختیارنامه های یکدیگر که در کمال صحت و اعتبار بود در موارد ذیل توافق حاصل نمودند.
ماده اول - بین دو ملت ایران و مالزی صلح دائمی و مودت پایدار برقرار خواهد بود.
ماده دوم - طرفین معظمین متعاهدین موافقت دارند روابط سیاسی و کنسولی فیمابین را حفظ کنند و موافقت می کنند که مامورین سیاسی و کنسولی هر یک از طرفین در قلمرو طرف دیگر بر اساس رعایت معامله متقابل از امتیازات و معافیتها و مصونیتهایی که بر طبق اصول کلی حقوق و عرف بین الملل به مامورین همپایه آنها اعطا می شود برخوردار گردند.
ماده سوم - طرفین معظمین متعاهدین با روح صمیمیت و همکاری و بر اساس معامله متقابل انعقاد موافقت نامه های دیگری را در زمینه تجارت و دریانوردی و حقوق و مزایای کنسولی و روابط فرهنگی و کلیه امور دیگر که مورد علاقه مشترک طرفین باشد مورد امعان نظر قرار خواهند داد.
ماده چهارم - طرفین معظمین متعاهدین موافقت دارند کلیه اختلافاتی را که ممکن است بین آنها بروز نماید به طور مسالمت آمیز و با روح دوستی و از مجاری عادی سیاسی حل و فصل نمایند و هر گاه نتوانند در مدت مناسبی اختلافات خود را بر طرف سازند با رعایت مقررات منشور ملل متحد به هر طریق عملی که مقتضی بدانند متوسل شوند.
ماده پنجم - این عهدنامه طبق قوانین اساسی طرفین معظمین متعاهدین به تصویب خواهد رسید و از تاریخ مبادله نامه ها یا اسناد تصویب مشعر بر پذیرش آن از طرف هر دو دولت به موقع اجرا گذارده خواهد شد و تا اخطار فسخ کتبی یکساله به قوت خود باقی خواهد ماند.
بنا بر مراتب فوق نمایندگان تام الاختیار طرفین متعاهدین این عهدنامه را امضا و به مهر خود ممهور نمودند.
کوالالامپور - به تاریخ پانزدهم ژانویه سال یک هزار و نهصد و شصت و هشت میلادی .
از طرف ایران از طرف مالزی
عهدنامه فوق مشتمل بر یک مقدمه و پنج ماده منضم به قانون عهدنامه مودت بین دولتین ایران و مالزی می باشد.
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1349/08/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.