×

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری یونان

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری یونان

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-بین-المللی-جاده-ای-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-یونان

وکیل


ماده واحده - موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری یونان مشتمل بر یک مقدمه و سیزده ماده تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه حمل و نقل جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری یونان
مقدمه
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری یونان که از این به بعد در این موافقتنامه "طرفین متعاهد" نامیده می شوند با تمایل به تنظیم و تشویق حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا از طریق جاده بین دو کشور و همچنین به صورت ترانزیت از سرزمین آنها در موارد زیر توافق نمودند.
مقررات مقدماتی
ماده 1 - تعاریف
از نظر این موافقتنامه
1 - اصطلاح "متصدی حمل و نقل " عبارت است از یک شخص حقیقی یا حقوقی مقیم و تبعه ایران یا یونان که بر طبق قوانین و مقررات ملی مربوط به کشور خود مجاز به حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا در جاده ها می باشد.
2 - اصطلاح وسیله نقلیه عبارت است از هر وسیله نقلیه جاده ای دارای نیروی
محرکه :
الف - برای حمل بیش از 9 نفر با در نظر گرفتن راننده (وسیله نقلیه مسافربری ) و یا برای حمل و نقل کالا (وسیله نقلیه باربری )، ساخته شده .
ب - در سرزمین یکی از طرفین متعاهد به ثبت رسیده باشد.
در مورد وسیله نقلیه باربری اصطلاح "وسیله نقلیه " عبارت است از یک وسیله نقلیه واحد یا ترکیبی از وسایل نقلیه .
ماده 2 - حوزه اجرا.
مقررات این موافقتنامه به متصدیان حمل و نقل این اجازه را می دهد که با استفاده از وسایل نقلیه به حمل و نقل مسافر یا کالا از طریق جاده بین سرزمینهای طرفین متعاهد یا به صورت ترانزیت از قلمرو آنان مبادرت ورزند.
حمل و نقل مسافر
ماده 3 - عملیات حمل و نقل مسافر به وسیله متصدی حمل و نقل یکی از طرفین متعاهد در سرزمین طرف متعاهد دیگر منوط به اجازه نامه ای خواهد بود که باید مطابق با قوانین و مقررات طرف اخیرالذکر تحصیل شود.
حمل و نقل کالا.
ماده 4 - متصدی حمل و نقل یک طرف متعاهد مجاز است که به شرح زیر وسیله نقلیه خالی یا با بار را به طور موقت به سرزمین طرف متعاهد دیگر به منظور حمل و نقل کالا وارد نماید:
الف - بین دو نقطه مورد توافق در سرزمین یکی از طرفین متعاهد و هر نقطه مورد توافق در سرزمین طرف متعاهد دیگر، یا
ب - به صورت ترانزیت از سرزمین طرف متعاهد دیگر، یا
ج - هنگام شروع حرکت از طرف متعاهد دیگر به مقصد کشور ثالث یا هنگام آمدن از کشور ثالث به سرزمین طرف متعاهد دیگر، مشروط بر آن که در طول همان سفر و طی مسیر عادی وسیله نقلیه از کشوری که در آن به ثبت رسیده است عبور نماید.
مقررات عمومی :
ماده 5 - وزن و ابعاد وسایل نقلیه -
هر یک از طرفین متعاهد در مورد وزن و ابعاد وسایل نقلیه جاده ای ، قبول می نماید که وسایل نقلیه ای که در سرزمین طرف متعاهد دیگر به ثبت رسیده است را تحت شرایط محدودتری نسبت به وسایل نقلیه ثبت شده در سرزمین خود قرار ندهد.
2 - چنانچه وزن یا ابعاد وسیله نقلیه از حداکثر حدود مجاز در قلمرو هر یک از طرفین متعاهد تجاوز نماید، لازم است جهت وسیله نقلیه اجازه نامه مخصوصی از مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد مربوط تحصیل گردد. هنگامی که این اجازه نامه مقرر می دارد وسیله نقلیه باید در یک مسیر معین مورد استفاده قرار گیرد، انجام حمل و نقل تنها در آن مسیر مجاز خواهد بود.
ماده 6 - ممنوعیت حمل و نقل داخلی .
مقررات این موافقتنامه به متصدیان حمل و نقل طرفین متعاهد این حق را نمی دهد که در داخل سرزمین طرف متعاهد دیگر مسافر یا کالا را ا نقطه ای به نقطه دیگر واقع در همان سرزمین حمل و نقل نمایند.
ماده 7 - مالیاتها و عوارض
1 - وسایل نقلیه ثبت شده در قلمرو هر یک از طرفین متعاهد از مالیاتها و عوارضی که در سرزمین طرف متعاهد دیگر بر مالکیت و استفاده از وسایل نقلیه موتوری همچنین انجام عملیات حمل و نقل تعلق می گیرد معاف خواهد بود.
2 - معافیت مورد اشاره در بند 1 در صورتی اعطا خواهد شد که وسیله نقلیه
هر یک از طرفین متعاهد بر مبنای ورود موقت به سرزمین طرف متعاهد دیگر وارد شده باشد.
3 - عوارض عبور (عوارض ویژه برای استفاده از پلها، تونلها، کشتیهای گذاره ، و جاده ها) مشمول معافیت مورد اشاره در بند 1 نخواهد بود.
ماده 8 - تشریفات گمرکی
1 - ورود موقت وسیله نقلیه به سرزمین طرف متعاهد دیگر مشمول قوانین و مقررات ملی طرف متعاهد مذکور خواهد بود.
2 - مواد سوختی موجود در مخازن سوخت استاندارد وسیله نقلیه یکی از طرفین متعاهد که به طور موقت به سرزمین طرف متعاهد دیگر وارد می شود از پرداخت حقوق و عوارض ورودی معاف بوده مشمول ممنوعیت و محدودیت های وارداتی نخواهد بود، مشروط بر آن که این مخازن بدوا توسط کارخانه سازنده وسیله نقلیه بر روی آن نصب شده باشد.
3 - قطعات یدکی وارد شده به منظور تعمیر یک وسیله نقلیه معین که قبلا به صورت ورود موقت وارد گردیده است به طور موقت مشمول پرداخت حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و عوارض ورودی و همچنین ممنوعیت و محدودیت وارداتی نمی باشد.
طرفین متعاهد ممکن است لازم بدانند که جهت این گونه قطعات پروانه موقت صادر گردد. قطعات یدکی تعویض شده می تواند مطابق با قوانین و مقررات ملی طرف متعاهدی که این قطعات به سرزمین مذکور به آن وارد گردیده ترخیص قطعی شود، یا مجددا صادر گردد، یا تحت نظارت مقامات گمرکی ذیربط از حیز انتفاع ساقط گردد یا به طور مجانی در اختیار مقامات گمرکی طرف اخیرالذکر قرار گیرد.
4 - خدمه وسایل نقلیه جاده ای مجاز خواهند بود که لوازم شخصی مستعمل و آچار و ابزار و آلاتی را که عرفا در وسیله نقلیه حمل شده و در طول سفر مورد نیاز می باشد به طور موقت با خود حمل نمایند.
ماده 9 - اجرای قوانین ملی
متصدیان حمل و نقل و رانندگان وسایل نقلیه یک طرف متعاهد در کلیه مواردی که در این موافقتنامه مورد پیش بینی قرار نگرفته است ، موظف هستند قوانین و مقررات ملی طرف متعاهد دیگر را در هنگام رانندگی در سرزمین طرف اخیرالذکر رعایت نمایند.
ماده 10 - تخلفات
1 - مقامات صلاحیتدار طرفین متعاهد نظارت خواهند کرد که متصدیان حمل و نقل مقررات موافقتنامه حاضر را رعایت نمایند.
2 - مقامات طرف متعاهدی که وسیله نقلیه در آن به ثبت رسیده است موظفند بنا بر درخواست مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر، در مورد متصدیان حمل و نقل و رانندگان وسایل نقلیه ای که در سرزمین طرف متعاهد اخیرالذکر از مقررات این موافقتنامه و از قوانین و مقررات مربوط به عبور و مرور و حمل و نقل که در آن سرزمین لازم الاجرا است تخطی نموده اند، اقدامات زیر را معمول دارند:
الف - اخطار،
ب - سلب اجازه حمل و نقل در سرزمین طرف متعاهدی که تخلف در آن جا وقوع یافته است به طور موقت ، جزیی یا کلی .
3 - مقامات صلاحیتداری طرف متعاهدی که چنین تدابیری را طبق بند این ماده اتخاذ نموده اند، مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر را از اقدامات معمول مطلع خواهند نمود.
4 - این ماده بدون تعارض با هر گونه اقدام قانونی جاری توسط دادگاهها یا مقامات اجرایی طرف متعاهدی که تخلف در سرزمین آن صورت گرفته است ، اجرا خواهد گردید.
ماده 11 - مقامات صلاحیتدار
مقامات صلاحیتداری که جهت اجرای این موافقتنامه تعیین شده اند به شرح زیر می باشند.
در مورد دولت جمهوری اسلامی ایران :
وزارت راه و ترابری
در مورد دولت جمهوری یونان :
وزارت حمل و نقل و ارتباطات
ماده 12 - کمیسیون مشترک
1 - مقامات صلاحیتدار طرفین متعاهد کمیسیون مشترک مرکب از نمایندگان خود
را به منظور حل و فصل کلیه مسایل مربوط به اجرای این موافقتنامه تشکیل خواهند داد.
2 - کمیسیون مشترک بنا بر درخواست هر یک از طرفین متعاهد تشکیل خواهد گردید.
ماده 13 - لازم الاجرا شدن و مدت اعتبار.
1 - این موافقتنامه شصت روز بعد از آن که طرفین متعاهد کتبا یکدیگر را از طریق مجاری دیپلماتیک مطلع نمودند که طبق مقررات قانون اساسی خود درباره لازم الاجرا شدن این موافقتنامه عمل نموده اند، به موقع اجرا گذارده خواهد شد.
2 - این موافقتنامه برای یک دوره سه ساله منعقد می شود و پس از این دوره معتبر خواهد ماند مگر این که یکی از طرفین متعاهد در هر هنگام با یک پیش آگهی کتبی شش ماهه انقضای آن را به طرف دیگر اعلام دارد.
این موافقتنامه به تاریخ 22/9/1369 هجری شمسی برابر با 13/12/199 میلادی در یک مقدمه و سیزده ماده و در سه نسخه اصلی به زبانهای فارسی ، یونانی و انگلیسی در آتن به امضا رسید. هر سه متن دارای اعتبار یکسان می باشند و در صورت بروز اختلاف در تفسیر، متن انگلیسی معتبر خواهد بود.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و موافقت نامه ضمیمه (شامل یک مقدمه و سیزده ماده ) در جلسه روز یکشنبه پانزدهم شهریور ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 22/6/1371 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 13860

تاریخ تصویب : 1371/06/15

تاریخ ابلاغ : 1371/07/16

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.