×

قانون موافقت نامه همکاری های فرهنگی ، علمی ، فنی و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری زیمبابوه

قانون موافقت نامه همکاری های فرهنگی ، علمی ، فنی و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری زیمبابوه

قانون-موافقت-نامه-همکاری-های-فرهنگی-،-علمی-،-فنی-و-آموزشی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-زیمبابوه
ماده واحده - موافقتنامه همکاریهای فرهنگی ، علمی ، فنی و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری زیمبابوه مشتمل بر یک مقدمه و (8) ماده که در تاریخ 17/7/1370 هجری شمسی (9 اکتبر 1991 میلادی ) در "حراره " به امضا رسیده است ، تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری زیمبابوه (که از این پس طرفین قرارداد خطاب می شوند) در رابطه همکاریهای فرهنگی ، علمی ، فنی و آموزشی با تمایل به تحکیم شالوده روابط دوستانه متقابل و اجرای همکاریهای دوجانبه فرهنگی ، علمی ، فنی و آموزشی موجود بین دو کشور. با تعمیق این که چنین همکاریهایی نقش موثری در تحکیم تفاهم متقابل و تقویت روابط صمیمانه موجود بین ملت خواهد داشت ، بنا بر این طرفین قرارداد به ترتیب زیر توافق کرده اند:
ماده 1 - طرفین قرارداد در چارچوب حوزه قوانین خود تسهیلات لازم برای مبادله امور هنری ، فرهنگی و تمدن بین مردم یکدیگر را فراهم خواهند کرد و بدین منظور در موارد ذیل موافقت می نمایند:
الف - مبادله کتاب ، نشریات ، روزنامه ، مجله ، عکس ، اسلاید، پوستر، فیلم ، میکروفیلم و نوار در زمینه های فرهنگی ، آموزشی ، علمی و هنری و نیز مطالبی که حاوی اطلاعات تفصیلی و صحیح مربوط به تاریخ ، فرهنگ و جغرافیای هر یک از طرفین باشد.
ب - مبادله هنرمندان و گروه های هنری در زمینه های مورد توافق قرار گرفته دو طرف .
پ - تدارک تسهیلات لازم در موارد ممکن برای دانشمندان ، محققین و نیز اعضای انجمنهای فرهنگی و سازمانهای جوانان هر دو کشور برای دیدار از آثار باستانی ، نقاط مورد علاقه ، کتابخانه ها، موزه ها و موسسات فرهنگی هر یک از دو کشور.
ت - برپایی نمایشگاه های هنری ، ملی و سنتی و نیز نمایشگاه های علمی ، کتابخانه ها و آثار تاریخی .
ث - برگزاری هفته فرهنگی و نیز هفته فیلم و سخنرانی و تشویق توریسم .
ج - مبادله برنامه های رادیو و تلویزیون .
ماده 2 - طرفین قرارداد:
الف - مبادله استادان دانشگاه ، معلمین ، دانشمندان ، فضلا، محققین ، ناطقین و خبرنگاران را مورد تشویق قرار می دهند.
ب - ایجاد تسهیلات و همکاری در میان دانشگاه ها، موسسات و سازمانهای آموزشی فرهنگی ، علمی و هنری و کتابخانه ها و موزه های موجود در دو کشور طبق مقررات لازم الاجرای هر یک از دو کشور را افزایش می دهند.
ماده 3 - طرفین قرارداد:
الف - تسهیلات همکاری بین سازمانها و آژانسهای رادیو، تلویزیون ، سینما، مطبوعات و اخبار را افزایش می دهند.
ب - همکاری بین سازمانهای ورزشی را افزایش داده و امکانات برگزاری مسابقات دوستانه بین تیمهای ورزشی خود فراهم می آورند.
پ - مبادله برنامه ها در زمینه توسعه امور جوانان و آموزش دوره های مدیریت را مورد تشویق قرار می دهند.
ت - مبادله مربیان جوان در زمینه تکنولوژی منسوجات بافندگی را مورد تشویق قرار می دهند.
ماده 4 - به منظور تسهیل در اجرای موافقتنامه ، طرفین قرارداد نمایندگان خود را برای مشاوره و ایجاد رابطه با کشورهای یکدیگر اعزام می دارند و این نمایندگان به تنظیم برنامه های مبادلات فرهنگی مبادرت خواهند نمود.
ماده 5 - طرفین قرارداد در حوزه صلاحیت خود هزینه های مالی ناشی از اجرای موافقتنامه حاضر را بر اساس عمل متقابل به شکل زیر متعهد می شوند: کشور فرستنده کلیه هزینه های رفت و برگشت سفر به کشور پذیرنده را متقبل می شود، و در عین حال کشور پذیرنده نیز کلیه هزینه های مربوط به اقامت آنان در کشور را به عهده می گیرد.
ماده 6 - این موافقتنامه پس از امضای طرفین و تصویب توسط دولتهای طرفین قرارداد لازم الاجرا می شود و برای مدت چهار سال پس از آن معتبر خواهد بود. این موافقتنامه برای یک سال دیگر به طور خود به خود تمدید می شود مگر آن که یکی از طرفین با دادن اخطار کتبی شش ماه قبل به طرف مقابل ، قصد خود را از پایان دادن به این موافقتنامه اعلام دارد.
ماده 7 - با انقضا یا پایان گرفتن این موافقتنامه ، مقررات آن و و مقررات هر پروتکل ، قرارداد، موافقتنامه یا توافق جداگانه که ناشی از این موافقتنامه باشد، کماکان بر طرحهای جاری پذیرفته شده یا آغاز شده بر اساس آن نافذ خواهد بود. این طرحهای و تعهدات تا مرحله تکامل ادامه می یابد.
ماده 8 - هر گونه اختلاف نظر پیرامون تفسیر موافقتنامه حاضر از طریق مجاری دیپلماتیک حل و فصل می شود.
در حراره به تاریخ هفدهم مهر ماه 1370 برابر با نهم اکتبر 1991 در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی و انگلیسی که هر دو نسخه از اعتبار یکسان برخوردار است به امضا رسید.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و موافقت نامه ضمیمه (شامل یک مقدمه و 8 ماده ) در جلسه روز سه شنبه سیزدهم مرداد ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 21/5/1371 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری




نوع : قانون

شماره انتشار : 13832

تاریخ تصویب : 1371/05/13

تاریخ ابلاغ : 1371/06/14

دستگاه اجرایی : وزارت علوم و تحقیقات و فناوری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.