×

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-بین-المللی-جاده-ای-بین-دولت-های-جمهوری-اسلامی-ایران-و-جمهوری-ایتالیا
ماده واحده - موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ایتالیا مشتمل بر یک مقدمه و (16) ماده به شرح پیوست تصویب می گردد و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه حمل و نقل جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ایتالیا
مقدمه
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ایتالیا که من بعد در این موافقتنامه ،طرفین متعاهد" نامیده می شوند با تمایل به تنظیم و تشویق حمل و نقل بین المللی کالا از طریق جاده بین دو کشور و همچنین به صورت ترانزیت از سرزمین آنها در موارد زیر توافق نمودند.
مقررات مقدماتی
ماده 1 - تعاریف
1 - اصطلاح "متصدی حمل و نقل " عبارت است از هر شخص حقیقی یا حقوقی مقیم ایران یا ایتالیا که بر طبق قوانین لازم الاجرا در کشور خود مجاز به حمل و نقل بین المللی کالا در جاده ها می باشد.
2 - اصطلاح وسیله نقلیه عبارت است از هر وسیله نقلیه موتوری که در جاده ها مورد استفاده قرار می گیرد و هر یدک یا نیمه یدک متصل به آن که .
الف - برای حمل بیش از هشت نفر به استثنا راننده (وسیله نقلیه مسافربری ) و یا حمل و نقل کالا (وسیله نقلیه باربری )، ساخته شده باشد.
ب - در سرزمین یکی از طرفین متعاهد به ثبت رسیده باشد. در رابطه با وسیله نقلیه باربری اصطلاح "وسیله نقلیه " به هر وسیله نقلیه
واحد و یا ترکیبی از وسایل نقلیه اطلاق می گردد مشروط بر آن که واحد کشنده (کامیون یا کشنده ) و یدک و یا نیمه یدک آن هر دو در سرزمین واحدی به ثبت رسیده باشند.
ماده 2 - حوزه اجرا.
بر طبق مفاد این موافقتنامه ، متصدیان حمل و نقل مجازند با استفاده از وسایل نقلیه نسبت به حمل و نقل کالا از طریق جاده بین سرزمینهای طرفین متعاهد یا به صورت ترانزیت از طریق سرزمین آنها مبادرت ورزند.
ماده 3 - حمل و نقل کالا.
حمل و نقل کالا توسط وسایل نقلیه ثبت شده در سرزمینهای طرفین متعاهد نیاز به کسب پروانه دارد.
الف - بین سرزمینهای طرفین متعاهد.
ب - به صورت ترانزیت از طریق سرزمینهای آنان .
ج - هنگام شروع حرکت از سرزمین طرف دیگر متعاهد به مقصد کشور ثالث یا هنگام مراجعت از کشور ثالث به سرزمین طرف متعاهد دیگر، مشروط بر این که در خلال همان سفر و طی مسیر عادی ، وسیله نقلیه از کشوری که در آن به ثبت رسیده است عبور نماید. این پروانه برای استفاده یک وسیله نقلیه و یا ترکیبی از وسایل نقلیه معتبر می باشد و برای دوره زمانی مشخصی صادر خواهد شد و به هر صورت تنها یک سفر را در بر می گیرد.
ماده 4 - پروانه ها.
1 - کمیسیون مشترک مذکور در ماده 14 بر اساس عمل متقابل نسبت به نوع و تعداد پروانه ها اتخاذ تصمیم خواهد نمود.
الف - پروانه های مورد نیاز وسایل نقلیه ایرانی جهت تردد در قلمرو جمهوری ایتالیا طبق سهمیه مشخص شده به وسیله کمیسیون مشترک و در فرم خاصی که توسط مقامات ذیربط ایتالیایی ارسال می گردد از جانب مقامات مربوط ایرانی صادر می شود.
ب - پروانه های مورد نیاز وسایل نقلیه ایتالیایی جهت تردد در قلمرو جمهوری اسلامی ایران ، طبق سهمیه مشخص شده به وسیله کمیسیون مشترک و در فرم خاصی که توسط مقامات ذیربط ایرانی ارسال می گردد از جانب مقامات مربوط ایتالیایی صادر می شود.
2 - پروانه ها برای یک سفر (رفت و برگشت ) مورد استفاده قرار می گیرد و از تاریخ صدور به مدت سه ماه معتبر خواهد بود.

ماده 5 - عملیات حمل و نقل استثنایی
1 - چنانچه ابعاد، وزن یا فشار محور وسیله نقلیه از حداکثر حدود مجاز در قلمرو هر یک از طرفین متعاهد تجاوز نماید. اخذ اجازه نامه مخصوص از مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد مربوط برای وسیله نقلیه ضروری می باشد.
2 - در صورتی که ضرورت استفاده از مسیر معینی توسط وسیله نقلیه در اجازه نامه شرط شده باشد، حمل و نقل فقط در آن مسیر مجاز خواهد بود.

مقررات عمومی
ماده 6 - کنترل مدارک
الف - پروانه ها و سایر مدارک مورد نیاز به موجب این موافقتنامه باید در وسیله نقلیه نگاهداری و در صورت درخواست به مقامات صلاحیتدار طرفین متعاهدین ، ارائه گردند.
ب - هنگام ورود و خروج پروانه های مذکور در این موافقتنامه بایستی توسط مقامات صلاحیتدار کشوری که به نام آنها صادر گردیده اند، مهمور گردند.
ماده 7 - ممنوعیت حمل و نقل داخلی . مقررات این موافقتنامه ، متصدیان حمل و نقل طرفین متعاهد را مجاز به حمل و نقل کالا از نقطه ای به نقطه دیگر در داخل سرزمین طرف متعاهد دیگر واقع در همان سرزمین نمی نماید.

ماده 8 - مالیاتها و عوارض
1 - متصدیان حمل و نقل یک طرف متعاهد که در اجرای مفاد موافقتنامه حاضر مبادرت به حمل و نقل کالا به سرزمین طرف متعاهد دیگر می نمایند، موظف هستند مالیاتها و عوارض مربوط به وسایل نقلیه و تردد آنها و همچنین عملیات حمل و نقل را بر طبق قوانین و مقررات داخلی طرف اخیرالذکر پرداخت نمایند.
2 - کمیسیون مشترک امکان اعطای معافیت و یا تخفیف مالیاتها و عوارض فوق الذکر را بر اساس عمل متقابل مورد رسیدگی قرار خواهد داد. در این رابطه هر گونه پیشنهادی از جانب کمیسیون مذکور، موکول به تایید و تصویب آن توسط مقامات صلاحیتدار بر طبق قوانین و مقررات داخلی هر یک از طرفین متعاهد خواهد بود.

ماده 9 - تشریفات گمرکی
1 - ورود موقت وسیله نقلیه به سرزمین طرف متعاهد دیگر مشمول قوانین و مقررات داخلی طرف متعاهد مذکور خواهد بود.
2 - سوخت و روغن داخل مخازن استاندارد وسیله نقلیه یکی از طرفین متعاهد که به سرزمین طرف متعاهد دیگر به صورت موقت وارد می گردد از پرداخت حقوق و عوارض ورودی معاف است و مشمول ممنوعیت و محدودیت نمی باشد مشروط بر آن که
مخازن بدوا توسط کارخانه سازنده وسیله نقلیه بر روی آن نصب گردیده و مستقیما با موتور اتصال داشته باشد.
3 - قطعات یدکی وارد شده به منظور تعمیر وسیله نقلیه معینی که قبلا به صورت موقت وارد گردیده است به طور موقت مشمول پرداخت حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و عوارض ورودی و همچنین ممنوعیت و محدودیتهای وارداتی نمی باشد. طرفین متعاهد ممکن است لازم بدانند که جهت این قطعات پروانه ورود موقت صادر گردد. قطعات یدکی تعویض شده بایستی مشمول پرداخت حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و عوارض ورودی گردد یا مجددا صادر شود و یا تحت نظارت مقامات ذیربط پس از دریافت مجوز لازم از حیز انتفاع ساقط گردد یا طبق قوانین و مقررات داخلی کشوری که قطعات مذکور به آن وارد گردیده به نحو رایگان در اختیار این مقامات قرار گیرد.
4 - خدمه وسیله نقلیه جاده ای مجاز می باشند ابزارآلات تعمیرات موقتی وسیله نقلیه را که به طور معمول و در طول یک سفر مورد نیاز می باشد همراه داشته باشند. ورود لوازم شخصی خدمه وسیله نقلیه جاده ای هر یک از طرفین متعاهد به سرزمین طرف متعاهد دیگر مشمول قوانین داخلی طرف اخیرالذکر خواهد بود.

ماده 10 - اجرای قوانین داخلی
در کلیه موارد مسکوت در این موافقتنامه ، متصدیان حمل و نقل و خدمه وسایل نقلیه یک "طرف متعاهد" موظف هستند قوانین و مقررات داخلی طرف متعاهد به ویژه مقررات لازم الاجرا در مورد ایمنی ترافیک را در هنگام رانندگی و در طول اقامت در سرزمین اخیرالذکر رعایت نمایند.

ماده 11 - تخلفات
1 - چنانچه یک متصدی حمل و نقل یا خدمه وسیله نقلیه از قوانین و مقررات لازم الاجرا در سرزمین طرف متعاهد دیگر و همچنین مقررات این موافقتنامه یا شرایط ذکر شده در پروانه حمل و نقل تخطی نماید، مقامات صلاحیتدار کشوری که وسیله نقلیه در آن به ثبت رسیده می توانند بنا بر خواست مقامات صلاحیتدار طرفین متعاهد دیگر اقدامات زیر را معمول دارند.
الف - صدور اخطار به عنوان متصدی حمل و نقل .
ب - جلوگیری از صدور پروانه جهت متصدی حمل و نقل برای حمل و نقل در سرزمین طرف متعاهدی که تخلف در آن جا صورت گرفته و یا ابطال پروانه قبلی .
2 - مقامات صلاحیتدار دو طرف متعاهد یکدیگر را از تخلفات موضوع بند (1) و همچنین اقدامات به عمل آمده مطلع خواهند نمود.
3 - اجرای این ماده به هیچ وجه به اقدامات پیش بینی شده در قانون که ممکن است توسط دادگاه ها و یا مقامات اجرایی طرف متعاهدی که تخلف در سرزمین آن صورت گرفته اتخاذ شود، خدشه ای وارد نخواهد نمود.
ماده 12 - مقامات صلاحیتدار
مقامات صلاحیتداری که جهت اجرای این موافقتنامه تعیین شده اند به شرح زیر می باشند.
در مورد دولت جمهوری اسلامی ایران وزارت راه و ترابری
در مورد دولت جمهوری ایتالیا وزارت حمل و نقل

ماده 13 - پرداختها
1 - کلیه پرداختهای ناشی از اجرای موافقتنامه حاضر پس از تسویه کلیه تعهدات مالی ، به صورت ارزهای قابل تبدیلی که آزادانه قابل انتقال باشند انجام می شود.
2 - در صورت انعقاد موافقتنامه ای در خصوص پرداخت بین طرفین متعاهد، پرداختهای مذکور در بند (1) در چارچوب موافقتنامه مزبور صورت خواهد گرفت .

ماده 14 - کمیسیون مشترک
1 - نمایندگان طرفین متعاهد کمیسیون مشترکی را به منظور حل و فصل کلیه مسایل مربوط به اجرای موافقتنامه حاضر تشکیل خواهند داد.
2 - کمیسیون مشترک بنا به درخواست هر یک از طرفین متعاهد به طور متناوب در ایتالیا یا ایران تشکیل خواهد گردید.

ماده 15 - مقررات موافقتنامه حاضر، تعهداتی را که هر یک از طرفین متعاهد به واسطه عضویت در یک قرارداد منطقه ای ، فرعی منطقه ای و یا یک موافقتنامه اقتصادی چندجانبه بین المللی پذیرفته است ، کان لم یکن نخواهد نمود.

ماده 16 - لازم الاجرا شدن و مدت اعتبار.
1 - این موافقتنامه شصت روز پس از اطلاع کتبی طرفین به یکدیگر از طریق دیپلماتیک مبنی بر این که به منظور لازم الاجرا گردیدن این موافقتنامه تشریفات مقرر در قانون اساسی خود را عمل نموده اند، به موقع اجرا گذارده خواهد شد.
2 - این موافقتنامه برای یک دوره یک ساله منعقد می شود، پس از انقضای مدت مزبور نیز موافقتنامه کماکان معتبر خواهد بود لکن هر یک از طرفین متعاهد این حق را دارد که با تسلیم یک اخطاریه کتبی ششماهه انقضای آن را به طرف دیگر اعلام نماید.
به تاریخ سوم مرداد ماه 1369 برابر با 25/7/1990 در رم در یک مقدمه و شانزده ماده در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی ، ایتالیایی و انگلیسی به امضا رسید. هر سه متن دارای اعتبار یکسان می باشد. در صورت بروز اختلاف در تفسیر متن انگلیسی حاکم خواهد بود. قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و موافقت نامه ضمیمه (شامل یک مقدمه و شانزده ماده ) در جلسه روز یکشنبه پانزدهم شهریور ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 22/6/1371 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 13859

تاریخ تصویب : 1371/06/15

تاریخ ابلاغ : 1371/07/15

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.