×

قانون موافقت نامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی

قانون موافقت نامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی

قانون-موافقت-نامه-بازرگانی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-مالزی

وکیل


ماده واحده - موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی مشتمل بر یک مقدمه و (8) ماده که در اسفند ماه 1367 در تهران به امضا رسیده است ، تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی (از این به بعد طرفین متعاهد نامیده می شوند) با تمایل به گسترش همکاری اقتصادی و توسعه روابط تجاری بین دو کشور بر اساس اصل مساوات و منافع دوجانبه به شرح زیر توافق نمودند:
ماده 1 - طرفین متعاهد بر اساس قوانین ، مقررات و رویه جاری در کشورهای خود کلیه اقدامات لازمه به منظور تسهیل ، تحکیم و تنوع بخشیدن به تجارت بین دو کشور را بالاخص در مورد کالاهای مندرج در فهرست "الف " (صادرات جمهوری اسلامی ایران به مالزی ) و فهرست "ب " (صادرات مالزی به جمهوری اسلامی ایران ) که پیوست این موافقتنامه می باشد، به عمل خواهند آورد.
کالاهای مندرج در این فهرستها به عنوان نمونه بوده و اقلام غیر مذکور در فهرستهای مزبور نیز قابل مبادله می باشند.
ماده 2 - طرفین متعاهد به منظور گسترش و توسعه روابط تجاری موجود بین دو کشور دیدار بازرگانان و هیاتهای تجاری را تشویق و تسهیلاتی در این مورد به عمل خواهند آورد و همچنین تسهیلاتی را در مورد شرکت طرف دیگر در نمایشگاه های تجاری خود و نمایشگاه های بازرگانی که در کشور طرف دیگر برگزار می شود، به وجود خواهند آورد. طرفین متعاهد، شرکتها و سازمانهای مربوطه کشور خود را به منظور بررسی اقدامات درازمدت و کوتاه مدت تشویق خواهند نمود تا در صورت لزوم قراردادهایی که مورد توافق طرفین خواهد بود منعقد نمایند.
ماده 3 - کالاهای صادره از یکی از طرفین متعاهد به طرف متعاهد دیگر این موافقتنامه باید صرفا تولیدات آن کشور صادرکننده باشد. از نظر این موافقتنامه کالاهای تولید و یا ساخته شده در جمهوری اسلامی ایران و صادره از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کالاهای ایرانی و کالاهای تولید و یا ساخته شده در مالزی و صادره از مالزی به عنوان کالاهای مالزیایی نامیده می شوند.
ماده 4 - کلیه پرداختها و هزینه ها در رابطه با هر گونه معامله بازرگانی بین طرفین متعاهد می باید از طریق ارز قابل تبدیل و مطابق با قوانین و مقررات مربوط به کنترل ارز خارجی دو کشور و همچنین بر طبق یادداشت تفاهم
منعقده در تاریخ 8 اوت 1988 بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (IIJMB) و
بانک نگارا مالزی (MNB) در مورد ترتیبات بانکی و پرداخت و در صورت لزوم
در چهارچوب ترتیبات بانکی و پرداختهایی که به حسب مورد توسط طرفین متعاهد مورد توافق قرار می گیرد، صورت پذیرد. از نظر این موافقتنامه منظور از"ارز قابل تبدیل " دلار ایالات متحده ، لیره استرلینگ ، مارک آلمان ، فرانک فرانسه ، ین ژاپن و یا هر ارز دیگری است که به طور گسترده در پرداختهای مربوط به معاملات بین المللی و در بازارهای ارزی بین المللی مورد استفاده واقع می شود.
ماده 5 - مفاد ماده های فوق الذکر در این موافقتنامه شامل آن دسته از امتیازات ، ترجیحات و استثنائاتی نمی شود که توسط یکی از طرفین متعاهد به کشورها یا موارد مشروحه ذیل اعطا شده یا خواهد شد.
الف - کشورهای مجاور و همسایه به منظور اصلاح عبور و مرور مرزی .
ب - کشورهایی که عضو یکی از اتحادیه های گمرکی یا یک منطقه آزاد تجاری که یکی از طرفین متعاهد عضو آن بوده یا خواهد شد.
ج - بر اساس عضویت گات (TTAG).
ه - شرکت در ترتیبات چندجانبه به منظور یکپارچگی اقتصادی ،
و - در نتیجه ترتیباتی به منظور تجارت تهاتری با کشورهای ثالث .
ماده 6 - طرفین متعاهد به منظور پیشبرد اهداف و مقاصد این موافقتنامه مبادرت به تشکیل کمیته مشترک تجاری می نمایند. کمیته مشترک تجاری بنا به درخواست طرفین متناوبا در جمهوری اسلامی ایران و مالزی و در سطح کارشناسی تشکیل خواهد گردید.
ماده 7 - مفاد این موافقتنامه پس از خاتمه مدت آن در مورد کلیه قراردادهایی که در طول مدت اعتبار آن منعقد گردیده ، ولی در زمان انقضای آن اجرا یا به طور کامل اجرا نشده اند، نیز قابل اجرا خواهد بود.
ماده 8 - این موافقتنامه از تاریخ مبادله یادداشتها بین طرفین متعاهد که به تصویب دولتهای مربوطه رسیده ، به مورد اجرا گذارده می شود و به مدت سه سال اعتبار خواهد داشت که خود به خود به مدت سه سال دیگر قابل تمدید می باشد مگر آن که سه ماه قبل از انقضای این موافقتنامه یکی از طرفین کتبا خاتمه قرارداد را اعلام کند. به تاریخ بیست و هشتم اسفند ماه یک هزار و سیصد و شص و هفت هجری شمسی (برابر نوزدهم مارس یک هزار و نهصد و هشتاد و نه میلادی ) در تهران ، در 6 نسخه اصل ، دو نسخه به زبان فارسی ، دو نسخه به زبان انگلیسی ، دو نسخه به زبان باهاسای مالزی و دو نسخه انگلیسی تهیه گردید. در صورت بروز هر گونه اختلاف در متون این موافقتنامه ، متن انگلیسی مورد استناد قرار خواهد گرفت .
فهرست الف
---------
فهرست اقلام صادراتی جمهوری اسلامی ایران
------------------------------------------
1 - نفت خام .
2 - فرش و قالیچه دستباف .
3 - خشکبار
4 - پسته
5 - میوه جات
6 - خاویار
7 - جو
8 - رب گوجه فرنگی
9 - دارو.
10 - پشم شیشه .
11 - سولفور طبیعی .
12 - باریت .
13 - آهن کوره قالب گیری
14 - قراضه فلزات .
15 - آلیاژ فولاد.
16 - سنگ
17 - فیروزه
18 - ظروف چینی و سرامیکی
19 - کاشی .
20 پوست دباغی نشده .
21 - کفش
22 - حصیر.
23 - پوشاک
24 - کنتور آب و برق .
25 - تبدیل کننده و کابل برای برق فشار قوی .
26 - کنسرو
27 - شکلات .
28 - بیسکویت .
29 - فرش ماشینی .
فهرست ب
-------
فهرست اقلام صادراتی مالزی
-------------------------
1 - الوار و محصولات ساخته شده از الوار.
2 - کاغذ و فرآورده های کاغذی .
3 - قلع .
4 - روغن نخل و فرآورده های روغن نخل .
5 - کائوچوی طبیعی ، لاتکس ، محصولات کائوچویی .
6 - لاستیک و تیوپ .
7 - محصولات فولادی .
8 - منسوجات ، نخ و الیاف .
9 - محصولات الکتریکی و الکترونیکی .
10 - کود شیمیایی .
11 - دانه کاکائو، کاکائو و چای .
12 - اسید چرب .
13 - مواد شیمیایی .
14 - خاک رس چینی .
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و موافقت نامه ضمیمه (شامل مقدمه و هشت ماده و دو فهرست ) در جلسه روز یکشنبه پنجم مهر ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 12/7/1371 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 13870

تاریخ تصویب : 1371/07/05

تاریخ ابلاغ : 1371/07/28

دستگاه اجرایی : وزارت بازرگانی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.