×

قانون تشکیل شرکت سرمایه گذاریهای خارجی ایران

قانون تشکیل شرکت سرمایه گذاریهای خارجی ایران

قانون-تشکیل-شرکت-سرمایه-گذاریهای-خارجی-ایران

وکیل


ماده واحده - در اجرای ماده 2 اساسنامه سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران به منظور سرمایه گذاری و همکاری مشترک با اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی در واحدهای تولیدی ، صنعتی ، معدنی ، بازرگانی ، مالی و خدماتی در خارج از کشور شرکت سرمایه گذاریهای خارجی ایران که در این قانون اختصارا شرکت نامیده می شود تشکیل می گردد. شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل است . کلیه سهام این شرکت متعلق به دولت می باشد و از شمول کلیه قوانین و مقررات عمومی دولت مستثنی است و شمول مقررات عمومی به آن مستلزم ذکر نام است . مواردی که در این قانون و اساسنامه شرکت پیش بینی نشده باشد تابع مقررات قانون تجارت می باشد. سرمایه اولیه شرکت مبلغ ده میلیارد (10000000000) ریال منقسم به یک هزار (1000) سهم ده میلیون ریالی می باشد و از محل سهامی که در اختیار سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران است ، تامین می گردد. افزایش یا کاهش بعدی سرمایه با تصویب مجمع عمومی خواهد بود.
اعضای مجمع عمومی عبارتند از:
1 - وزیر امور اقتصادی و دارایی که ریاست مجمع عمومی را دارا خواهد بود.
2 - وزیر بازرگانی .
3 - وزیر امور خارجه .
4 - رییس سازمان برنامه و بودجه .
5 - یکی از وزرای صنعتی به انتخاب رییس جمهور.
6 - وزیر جهاد سازندگی .
تبصره 1 - هیات وزیران می تواند در مورد واگذاری سهام دولت و واحدهای وابسته به دولت در شرکتهای خارجی به این شرکت اتخاذ تصمیم نماید.
تبصره 2 - ارزش سهام دولت و واحدهای وابسته به دولت در سرمایه گذاریهای انجام شده در خارج از کشور که به این شرکت واگذار می گردد بر اساس نحوه ارزیابی که توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد و به تصویب مجمع عمومی شرکت می رسد تعیین می گردد.
تبصره 3 - شرکت مجاز است تا پنجاه درصد از سود ویژه سالانه خود را برای انجام هزینه های سرمایه ای با تصویب مجمع عمومی به حساب اندوخته سرمایه ای منظور نماید آن قسمت از سود ویژه شرکت که در اجرای این تبصره با تصویب مجمع عمومی به انجام هزینه های سرمایه ای اختصاص داده می شود، از مالیات بر درآمد معاف خواهد بود.
تبصره 4 - اساسنامه شرکت به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره در جلسه روز چهارشنبه سی ام دی ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 17/11/1371 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری




نوع : قانون

شماره انتشار : 13965

تاریخ تصویب : 1371/10/30

تاریخ ابلاغ : 1371/11/24

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.