×

نظامنامه قانون وکالت

نظامنامه قانون وکالت

نظامنامه-قانون-وکالت
نظر به مواد 1 و 10 و 14 و 18 و شق دوم از ماده 19 و مواد 25 و 26 و 33 و 46 قانون وکالت نظامات ذیل را مقرر میدارد:

فصل اول ـ در تعیین وکلاء محدود و کارگشایان و درخواست پروانه وکالت

ماده 3. برنامه امتحانات کارگشایان عبارت است از:
1ـ کلیات قانون اصول محاکمات حقوقی.
2ـ کلیات قانون اصول محاکمات جزایی.
3ـ کلیات قانون اصول محاکمات مدنی.
4ـ کلیات قانون اصول مجازات عمومی.
5ـ کلیات قانون اصول قوانین و نظامنامه های ثبت اسناد و املاک.
6ـ قانون ونظامات راجعه به وکالت.
7ـ کلیات قوانین تجاری.
ماده 4. امتحان کتبی و شفاهی است و حداکثر نمرات شش است. شش خیلی خوب ـ پنج خوب ـ چهار کافی ـ سه قابل قبول ـ دو بد ـ یک خیلی بد.
ماده5. برای قبول شدن در امتحان حداقل معدل امتحان کتبی و شفاهی نباید از سه کمتر باشد و معهذا هر داوطلبی که دارای یک نمره یک یا دو نمره دو باشد مردود است.
ماده 16. تقاضای رسیدگی از محکمه انتظامی که در ماده 12 قانون وکالت مقرر است بوسیله عرضحال بعمل می آید و هرگاه معترض مستنداتی داشته باشد و ضمیمه عرضحال ننماید پس از ابلاغ عرضحال به قسمت تشکیلات وکلاء دیگر سندی از او پذیرفته نخواهد شد.
ماده 17. عرضحال باید در دو نسخه تنظیم و یک نسخه از آن را دفتر دیوان عالی تمیز در ظرف پنج روز از تاریخ وصول به قسمت تشکیلات وکلاء بفرستند.
ماده 18. هرگاه اختلاف صلاحیت علمی تقاضاکننده برای شغل وکالت یا برای درجه مورد تقاضا باشد محکمه انتظامی اختیاری از معلومات او بعمل خواهد آورد اختیار مزبور کتبی و شفاهی است و هرگاه راجع به صلاحیت اخلاقی تقاضاکننده باشد محکمه عالی انتظامی اظهارات نماینده دفتر کل بازرسی تشکیلات و کلاء را استماع خواهد نمود.
فصل دوم ـ در تشکیلات کانون وکلاء و معاضدت قضایی
ماده 34. مؤسسه معاضدت قضایی در مرکز است و دارای شعب ذیل می باشد:
1ـ دبیرخانه.
2ـ شعبه عرایض.
3ـ شعبه قضایی.
ماده 35. کارکنان معاضدت قضایی باید حتی المقدور از بین وکلاء عدلیه انتخاب شوند و ممکن است برای آن حق الزحمه در بودجه کانون منظور شود.
ماده 36. تقاضای معاضدت به دبیرخانه مؤسسه مزبور داده می شود کسانی که دور از مرکز معاضدت قضایی هستند می توانند مستقیماً یا توسط کانون محل در صورتی که تشکیل شده باشد و یا بوسیله دفتر عدلیه اقامت خود تقاضانمایند.
در این صورت کانون یا دفترعدلیه محل موظف است تقاضانامه را به انضمام مستندات و مدارکی که بموجب ماده (37) این نظامنامه مقرر است در اسرع اوقات به دبیرخانه معاضدت قضایی ارسال دارند.
ماده 37. در صوتی که معاضدت قضایی لازم بدانند که توضیحاتی از تقاضاکننده بخواهد مشارالیه بوسیله نامه یا اخطار احضار می شود ولی هرگاه اقامتگاه متقاضی خارج از مرکز معاضدت قضایی باشد تحقیقات بوسیله یکی از وکلاء یا دفتر عدلیه محل یا پارکه محل اقامت تقاضاکننده بعمل می آید:
1ـ تصدیق از معتدمین یا کلانتری محل اقامت تقاضا کننده مبنی بر عدم قدرت او برای تأدیه حق الوکاله.
2ـ رونوشت مدارک دعوی.
ماده 38. معاضدت قضایی می تواند تحقیقاتی در دلایل دعوی بنماید و هرگاه تشخیص دهد که مقصود تقاضا کننده سوءاستفاده و شرخری است از تعیین وکیل خودداری وتقاضا را رد نماید.
ماده 39. در صورت رد، تقاضاکننده می تواند در ظرف (ده روز) به هیئت مدیره کانون شکایت کند.
رأی هیئت مدیره قطعی است.
ماده 40. کلیه ارجاعاتی که از طرف معاضدت قضایی در حدود صلاحیت مؤسسه به وکلاء یا دفاتر عدلیه یا پارکه ها می شود باید باسرع وقت انجام گردد.
ماده 41. شعبه عرایض پس از وصول عرضحال بطریق ذیل اقدام خواهد نمود:
هرگاه عرضحال ناقص باشد نواقص آنرا به دفتر دستور خواهد داد و اگر عرضحال کامل باشد عقیده خود را در پیشرفت دعوی خواهد نوشت و در صورتی که پیشرفت داشته باشد آنرا به شعبه قضایی تسلیم خواهد نمود.
شعبه قضایی وکیلی را برای تقاضا کننده معین می نماید.
ماده 42. ابلاغات در سه نسخه صادر می شود:
نسخه اول به تقاضا کننده داده خواهد شد و نسخه ثانی در پرونده مربوط بایگانی و نسخه ثالث برای ابلاغ به وکیل انتخابی به دفتر کانون ارسال می شود.
ماده 43. وکیل منتخب مکلف است قرارداد حق الوکاله تنظیم نموده نسخه دوم آنرا با رسید وکالتنامه به دبیرخانه معاضدت قضایی بفرستد و پس از ختم دعوی در صورتی که موکل محکوم له واقع شود و خمس حق الوکاله را که درقرارداد تنظیمی مقرر است وصول و به صندوق کانون ایصال دارد مگراینکه ثابت نماید که دریافت حق الوکاله قانوناً غیرمقدور است.
ماده 44. وکیل انتخابی باید از جریان کار مرجوع شعبه قضایی را مطلع دارد.
ماده 45. وکیل انتخابی می تواند از شعبه مؤسسه راجع به طرز اقداماتی که لازم است مشورت کند.
ماده 46. در مواردی که انجام مقدمات و تشریفات مربوطه به معاضدت قضایی موجب انقضاء موعدی از تقاضاکننده بشود رئیس کانون می تواند مستقیماً وکیل انتخاب نماید مشروط به اینکه تقاضانامه از حیث ضمائم کامل باشد.
ماده 47. قرارداد حق الوکاله معاضدتی به اسم معاضدت قضایی تنظیم می شود و مأمور وصول حق کانون محاسبات مؤسسه مزبور است.
ماده 48. نمونة اوراق تقاضانامه و سایر اوراق مربوطه به امور معاضدت را هیئت مدیره کانون تعیین خواهد نمود.
ماده 49. دفتر معاضدت مکلف است اطلاعاتی که از طرف وکیل انتخابی واصل می شود به موکل ابلاغ نماید.
فصل چهارم ـ در تکالیف و تشکیلات دارالوکاله
ماده 54. وکلاء عدلیه مکلفند محل سکونت خود را کتباً به قسمت تشکیلات وکلاء اطلاع دهند و در صورتی که محل سکونت خود را تغییر دهند مراتب را با قید محل اقامت جدید در ظرف 24 ساعت به قسمت مزبور بنویسند.
ماده 55. وکلاء مکلفند دارای دفاتر ذیل باشند:
1ـ دفتر ثبت.
2ـ دفتر رسید اسناد موکلین.
3ـ دفتردرآمد و هزینه دارالوکاله و موکلین.
دفاتر مزبور مطابق دستور قسمت تشکیلات وکلا تنظیم و نگاهداری خواهد شد و باید در اولین اخطار قسمت مزبور یا پارکه وکلاء ارائه و تسلیم شود.
ماده 56. وکلاء عدلیه مکلفند برای هرگونه وجهی که از موکل به منظور حق الوکاله یا مخارج محاکمه یا مسافرت و یا سایر مخارج قانونی دریافت می کنند قبض رسید مخصوص که مطابق نمونة موجوده در دفتر کانون وکلاء است به موکل بدهند و صریحاً قید نمایند وجه مأخوذه بابت حق الوکاله است یا سایر مخارج قانونی.
ماده 57. وکلاء باید در مقابل هر سندی که از موکل دریافت می کنند اعم از اینکه سند مزبور اصل باشد یا رونوشت مصدق رسیدی مطابق نمونة مخصوص که در کانون وکلاء موجوداست به موکل بدهند و نوع سند، مفاد و تاریخ آنرا در ورقه رسید قید نمایند.
ماده 58. وکلاء مکلفند همه ساله در مهر و فروردین ماه صورتحساب ششماه گذشته را برای موکل برستند صورت حساب تفصیلی است و رنوشت آن در پرونده مربوطه به موکل بایگانی می شود.
ماده 59. وکلاء مکلفند در ظرف 24ساعت پس از اعلام تعلیق پروانه وکلات و دفاتر وکالتی خود را در مرکز به قسمت تشکیلات وکلاء و در ولایات به مدعیان عمومی که سمت نمایندگی دفتر کل بازرسی وتشکیلات وکلاء را دارند تسلیم نمایند که تا تعیین تکلیف قطعی آنها در پرونده آنها بایگانی شود این ماده شامل اشخاصی که قبل از اجراء قانون وکالت معلق گردیده اند نیز می باشد و تا تعیین تکلیف قطعی پروانه و دفاتر در پرونده وکیل معلق موقتاً بایگانی می شود متخلف به مجازات انتظامی از درجه چهار به بالا محکوم خواهد شد.
ماده 60.وکلاء علیه و کارگشایان نباید بالاتر از درجه ای که دارند قبول وکالت نمایند.
ماده 61. وکلاء عدلیه و کارگشایان نباید:
1ـ در امور وکالتی ایجاد وسائط نمایند.
2ـ برای تعویق حق طرف از وکالت موکل استعفا داده و سپس بوسیله وکالت نامه جدیدی همان دعوی را تعقیب نمایند.
3ـ برای تطویل محاکمه و تعویض در احقاق حق ادعای جعل و یا تعیین جاعل نمایند و یا بطور کلی موجبات تطویل محاکمه را فراهم آورند.
ماده 62. وکلاء مکلفند لوایح و نوشتجات خود را طبق اوراق مخصوص که در لوحه آن نام و محل اقامت خود و دارالوکاله مربوطه را قید کرده باشند به محاکم تسلیم نمایند و حتی المقدور ماشین تحریر استعمال نموده و یا مکاتبات را به خط خوب و خوانا بنویسند.
ماده 63. وکلاء مکلفند وکالتنامه هایی که از موکلین دریافت می دارند طبق اوراق مخصوصی که برای این کار مقرر است تنظیم و به موکل بدهند متخلف در وهله اول به سه ماه انفصال و در صورت تکرار ممنوع الوکاله خواهد شد.
ماده 64. وکلاء درجه اول مکلفند برای پذیرایی موکلین و انجام وظایف وکالتی خود دارای دارالوکاله که مطابق نظامات ذیل باشد، باشند:
1ـ محل آنان مناسب و به قسمت تشکیلات وکلا اطلاع داده شده باشد.
2ـ لااقل دارای یک نفر وکیل که سمت معاونت دارالوکاله را خواهد داشت و به اندازة کافی عضو تحریری داشته باشد.
3ـ همه روزه لااقل چهار ساعت برای پذیرایی ارباب رجوع مفتوح و ساعات پذیرایی در درب ورود اعلام شده باشد و یک نفر عضو برای انجام تقاضای اربا رجوع حاضر باشد.
4ـ دارای ثبت و بایگانی منظیم باشد و برای هر موکل پرونده که محتوی کلیه اقداماتی که شده باشد.
5ـ دفتر نماینده به نام موکلین داشته باشند.
ماده 65. وکلاء عدلیه نباید به هیچ عنوان و عذری عرضحال که از حیث تمبر ناقص باشد به محاکم تقدیم دارند.
فصل پنجم ـ در لباس
ماده 66. وکلاء درجه اول و دوم عدلیه مکلفند در موقع محاکمات جنایی و در سایر محاکماتی که قضات یا لباس قضایی هستند و همچنین در مواردی که از طرف قسمت تشکیلات وکلاء به آنها ابلاغ می شود با لباس مخصوص وکالت حاضر شوند استعمال لباس وکالت غیر از موارد فوق ممنوع است.
ماده 67. لباس مخصوص وکالت عبارت است از لباده و کلاه مشکی و یقه لب شکسته سفید و دستمال گردن سفید چین دار مطابق نمونه که در قسمت تشکیلات وکلاء موجود است با شلوار و کفش و جوراب مشکی استعمال می شود.
ماده 68. داشتن لباس وکالت برای وکلاء درجه اول و دوم اجباری است.
ماده 69. لباس اعضای هیئت مدیره دارای مشخصات ذیل است:
مغزی طلایی در طرفین پارچه که از شانه چپ بطرف جلو آویخته شده (اپی تژ) وعلامت کانون که روی آن در قسمت پایین ملیله دوزی شده باشد.
دور کلاه و روی (اپی تژ) لباس رئیس کانون ملیله دوزی به شکل برگ گل سرخ که طرفین آن دارای نوار ملیله دوزی به عرض 2 سانتیمتر است.
لباس نایب رئیس مطابق لباس رئیس است به استثناء ملیله دوزی طرفین برگ سرخ.
ماده 70. علامت ممیزه لباس وکلایی که دارای درجه علمی لیسانس هستند عبارت از پوست سفیدی است به عرض شش سانتیمتر که در آخر (اپی تژ) در جلو و پشت دوخته می شود اعضا مؤسس کانون مرکزی می توانند علامت کانون را در روی (اپی تژ) استعمال نمایند.
برای استعمال علائم ممیزه مندرجه در این ماده باید قبلاً از طرف دفتر کل بازرسی و تشکیلات وکلاء تحصیل اجاره نمود.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1316/03/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.