×

آئین نامه مالیاتی نظارت بر عملیات صاحبان دفاتر اسناد رسمی

آئین نامه مالیاتی نظارت بر عملیات صاحبان دفاتر اسناد رسمی

آئین-نامه-مالیاتی-نظارت-بر-عملیات-صاحبان-دفاتر-اسناد-رسمی

وکیل


نظر به مفاد تبصره 1 ماده 165 قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه سال 1348 و نظر به اجراء مدلول ماده 157 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 28/12/45 دایر به افتتاح حساب مخصوصی در بانک ملی ایران به منظور مراجعه مستقیم مؤدیان مالیاتی به شعب و باجه های بانک مزبور برای پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون آئیننامه شماره 20471ـ5/8/47 مصوب وزارتین دارایی و دادگستری لغو و بجای آن برای نظارت بر عملیات صاحبان دفاتر اسناد رسمی مقرر در تبصره 2 ماده 165 اصلاحی آئیننامه ذیل تصویب می شود:
ماده 1. صاحبان دفاتر اسناد رسمی در اجراء بند الف ماده 41 و ماده 42 قانون در موقع ثبت اسناد مربوط به وام موضوع معاملات شرطی و ذمه ای و سایر معاملات استقراضی در مواردی که مدت وام مذکور در سند به آخر سال تنظیم و ثبت آن ختم نمی شود و به سال یا سالهای بعد امتداد پیدا می کند موظفند بهره مدت تا آخر سال ثبت سند و در صورتی که سند در روز آخر سال ثبت شود مالیات متعلق و به بهره تا آخر سال بعد را به نرخ مذکور در ماده 40 قانون محاسبه و مالیات متعلق به آنرا به نرخ مقرر در ماده 134 قانون به اضافه سه درصد درآمد بابت م الیات اضافی موضوع ماده 166 قانون از طلبکار وصول کنند و در موقع فسخ یا ابطال سند نیز مالیات متعلق به بهرة وام را نسبت به بقیه مدتی که مالیات آن پرداخت نشده است تا تاریخ فسخ معامله یاابطال سند به نرخهای مذکور محاسبه و به اضافه سه درصد فوق الذکر از طلبکار وصول نمایند.
ماده 2. درکلیه مواردی که مطابق قانون مالیاتهای مستقیم و قانون اصلاحی آن وصول مالیات و حق تمبر معاملات بعهده صاحبان دفاتر اسناد رسمی گذاشته شده است صاحبان دفاتر مذکور مکلفند مالیات و حق تمبر وصول شده بابت هر معامله را جداگانه پس از کسر چهار درصد حق الزحمه خود طبق فرمی که از طرف وزارت دارایی تهیه و در دسترس آنان قرار داده خواهد شد به یکی از شعب یا نمایندگی یا باجه های بانک ملی ایران به حساب مخصوصی که در این بانک افتتاح شده است پرداخت و رسید بانکی دریافت و یک نسخه از آن را به مؤدی تسلیم کنند مبلغ مالیات و حق تمبر و مالیات اضافی مقرر در ماده 166 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 28/12/45 که از مؤدی دریافت می شود باید حین معامله در آخر متن سند و ثبت آن در دفتر اسناد رسمی ذکر و پس از پرداخت وجه به بانک و اخذ رسید بانکی شماره قبض با ذکر سری و تاریخ و شعبه یا باجه یا نمایندگی بانک ملی دریافت کننده وجه نیز با تفکیک مالیات و حق تمبر و مالیات اضافی مذکور در فوق و چهار درصد حق بیمه سردفتران و دفتریاران درهامش سند و ستون ملاحظات همان معامله در دفتر قید شود.
ماده 3. فرمهایی که به صاحبان دفاتر اسناد رسمی تسلیم می شود تا برای پرداخت مالیات و حق تمبر به بانک و دادن فهرست معاملات از آنها استفاده کنند باید بطور کامل تنظیم و در اجرای مدلول تبصره ماده 135 اصلاحی قانون مزبور مشخصات کامل هویت مؤدی حتی از لحاظ تاریخ روز و ماه و سال صدور شناسنامه او در فرمها نیز نوشته و فرمها از هر حیث تکمیل شود.
ماده 4. فهرست اسناد معاملات و انتقالات مذکور در مواد 32 و 44 و 53 قانون مزبور که در هر هفته ثبت شده است باید با تعیین مشخصات معاملات و سری و شماره و تاریخ رسیدهای بانکی و نانم شعبه یا نمایندگی یا باجه بانک ملی دریافت کننده مالیات و حق تمبر بابت هر معامله روی نمونه های مخصوصی که از طرف وزارت دارایی تهیه و در اختیار دفاتر اسناد رسمی گذاشته خواهد شد از طرف صاحبان دفاتر مذکور تنظیم و منتهی تا آخر هفته بعد به اداره دارایی محل تسلیم شود.
اداره دارایی پس از وصول فهرستهای نامبرده موظف است برای احراز وصول مالیات وحق تمبرهای مندرج در آنها فهرستهای مزبور را از این لحاظ با صورتها و نسخ رسیدهای بانکی ارسال شده از طرف بانک ملی ایران تطبیق و در صورت مطابقت صحت آنها را گواهی و در صورت اختلاف علت آنرا روشن و هرگونه اقدام و تعقیبی که لازم است بعمل آورد و پس از رسیدگی یک نسخه از رسیدگی بانکی را به حوزه ممیزی مربوط بفرستد.
تبصره 1. هرگاه آخرین روز مهلت تسلیم فهرستهای مذکور در فوق مصادف با تعطیل ادارات باشد اولین روز بعد از تعطیل تا آخر وقت اداری همان روز آخرین روز مهلت خواهد بود.
تبصره 2. صاحبان دفاتر اسناد رسمی مکلفند از تاریخی که فرم مخصوص تسلیم مالیات و حق تمبر به بانک ملی ایران (که متضمن مشخصات معاملات مشمول مالیات و حق تمبر و موارد مشمول ماده 34 قانون مالیاتهای مستقیم نیز می باشد) به آنان تسلیم می شود از این فرم بجای فهرست معاملات مذکور در این ماده از آئیننامه نیز استفاده کند تسلیم فرم مزبور از طرف صاحبان دفاتر اسناد رسمی به بانک ملی ایران برای پرداخت مالیات و حق تمبر رافع تکلیف تسلیم فهرستهای جداگانه خواهد بود.
ماده 5. صاحبان دفاتر اسناد رسمی می توانند با جلب موافقت اداره ثبت اسناد وظایفی را که مطابق قانون مالیاتهای مستقیم و قانو اصلاحی آن و این آئیننامه بعهده آنان است به مسئولیت خود به دفتریار خویش واگذار کنند و این عمل رافع مسئولیت آنان و آثار ناشیه از آن در قبال اداره دارایی نخواهد بود ولی در صورتی که تصدی و اداره امور دفتر اسناد رسمی به واسطه مرخصی سردفتر یابه هر علت دیگر بعهده دفتریار واگذار شود خود دفتریار مسئول انجام تکالیفی خواهد بود که مطابق قانون و این آئیننامه بجای سردفتر انجام می دهد.
ماده 6. در مواردی که دین وسیله اجراء ثبت اسناد وصول می شود و درموقع فک معامله یا ابطال سند در دفتر اسناد رسمی نسبت به مدتی که مطابق مقررات اجراء مفاد اسناد رسمی خسارت تأخیر تأدیه به قرار صدی دوازده قابل مطالبه است مالیات از مأخذ دوازده درصد مذکور محاسبه و وصول خواهد شد مگر اینکه مدارک پرونده اجرایی میزان وصولی از این بابت را کمتر نشان دهد که در این صورت مالیات از مأخذی که پرونده اجرایی نشان می هدوصل می گردد ولی در هر حال اگر مأخذ مذکور در پرونده اجرایی کمتر از نرخی باشد که راجع به بهره همه ساله از طرف دولت در اجرای قانون مالیاتهای مستقیم تعیین می شود نرخ مصوب دولت ملاک عمل خواهد بود.
ماده 7. در مورد وام موضوع معاملات شرطی و رهنی مربوط ه مانده ثمن معاملات قطعی مذکور در تبصره 2 ماده 40 قانون مالیاتهای مستقیم پس از انقضاء مدت مذکور در اسناد معاملات نامبرده در صورتی که معامله بصورت شرطی باشد از تاریخ انقضاء مدت مزبور و در مورد معاملات رهنی از تاریخ مطالبه رسمی زیان دیرکرد به قرار صدی دوازده محاسبه و در موقع ابطال سند و فک معامله مالیات بهره حسب مورد از تاریخهای فوق الذکر تا موقع فک معامله از مأخذ صدی دوازده وسله دفتر اسناد رسمی مربوط وصول خواهد شد مگر اینکه مورد مشمول قسمت آخرماده 6 این آئیننامه باشد که در این صورت طبق قسمت آخر ماده مزبور عمل خواهد شد.
ماده 8. نسبت به اسناد استقراضی مربوط به صداق و نفقات زوجه و اسناد مساعده و تقاوی به کشاورزان و کارگران و اسناد راجع به ترک دعوی و نظایر آن که انتفاعی از آن در بین نباشد مالیات بهره تعلق نمی گیرد.
ماده 9. ادارات دارایی یا ممیزین مالیات حق دارند هر ماهه دفاتر اسناد رسمی حوزه خود را برای اجرای مقررات قانون مالیاتهای مستقیم و قانون اصلاحی آن و این آئیننامه مورد بازرسی قرار دهند و به دفاتر و مأخذ موجودی برای احراز اینکه صاحب دفتر به تکالیف خود در امر وصول و ایصال مالیاتهای مقرر عمل کرده است یا نه رسیدگی کنند صاحبان دفاتر مکلفند موجبات تسهیل رسیدگی اداره نامبرده یا ممیزین مالیاتی را فراهم نمایند.
ماده 10. در صورت تخلف صاحبان دفاتر اسناد رسمی از هر یک از وظایف وتکالیف مقرر در این آئیننامه متخلف طبق مقررات حسب مورد مشمول جرائم مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم یا تعقیب انتظامی خواهند شد.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1350/02/00

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.