×

آئین نامه اجرائی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی -مصوب 1378

آئین نامه اجرائی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی -مصوب 1378

آئین-نامه-اجرائی-قانون-انتخابات-مجلس-شورای-اسلامی--مصوب-1378

وکیل


هیات وزیران درجلسه مورخ 21/9/1378بنابه پیشنهادوزارت کشوروبه استنادماده (93)قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی -مصوب 1378- آیین نامه اجرایی قانون یادشده رابه شرح زیرتصویب نمود:

فصل اول -کلیات
ماده 1-هرجاکه دراین آیین نامه ازکلمه قانون به تنهایی یادشده است منظورقانون انتخابات مجلس شورای اسلامی می باشد.
ماده 2-فرمانداران وبخشداران دراجرای ماده (3)قانون موظفندازآغاز انتخابات وپس ازدریافت احکام اعضای هیاتهای نظارت شورای نگهبان بادعوت ازآنان موجبات نظارت کامل ایشان رادرکلیه مراحل اجرایی انتخابات فراهم نمایندوکلیه صورتجلساتی که به امضای هیات اجرایی رسیده است به امضای هیات نظارت مربوط نیزبرسدویک نسخه ازهریک ازصورتجلسات تنظیمی به هیات مذکورتسلیم شود.
ماده 3-ستادانتخابات استانداری پس ازوصول اسامی هیات نظارت استان ازستادانتخابات کشورضمن اعلام اسامی نامبردگان به فرمانداریهاو بخشداریهای مراکزحوزه های انتخابیه ازآنان برای تشکیل جلسه دعوت به عمل می آورد.
تبصره 1-هیات مرکزی نظارت منتخب شورای نگهبان بایدیک نسخه از رونوشت احکام ناظران وبازرسان خوددراستان شهرستان وبخش رابه ستاد انتخابات کشورارسال نماید.
تبصره 2-دراستانهایی که به استنادتبصره ذیل ماده (6)قانون نظارت شورای نگهبان برانتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 9/5/1365انتخابات تنهادریک حوزه برگزارمی شودوهیات نظارت استان تشکیل نمی گردد هیات مرکزی نظارت کلیه وظایف هیات مذکوررابه عهده خواهدداشت در این صورت فرمانداریابخشدارمرکزحوزه انتخابیه درتمام مواردی که به موجب قانون ملزم به مکاتبه وارتباط باهیات نظارت استان می باشد باهیات مرکزی نظارت درتماس خواهدبود.
ماده 4-شرکت اعضای هیات نظارت شورای نگهبان درجلسات هیات اجرایی به منظورنظارت برصحت اجرای قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده وعدم حضوردرجلسات ویاخودداری آنان ازامضای صورتجلسات مانع ازادامه کارانتخابات نخواهدبود.
ماده 5-چنانچه اعضای هیاتهای نظارت مراکزحوزه های انتخابیه و حوزه های فرعی نتواننددرجلسه هیات اجرایی شرکت نمایندضمن تنظیم نماینده ای ازبین خودانتخاب ونماینده منتخب بادردست داشتن یک نسخه ازصورتجلسه تنظیمی درجلسه متشکله شرکت نموده وصورتجلسه تنظیمی رابه منظورضبط درسوابق انتخاباتی به فرماندار یابخشدار مرکزحوزه انتخابیه یاحوزه های فرعی تسلیم می نماید.امضای نماینده مزبوردرذیل صورتجلسات به منزله امضای هیات نظارت می باشد.
ماده 6-چگونگی محاسبه حق الزحمه مستخدمان دولت که دراجرای ماده (11)قانون وتبصره ذیل آن وتبصره ذیل ماده (4)قانون نظارت شورای نگهبان برانتخابات مجلس شورای اسلامی باوزارت کشور،استانداریها، فرمانداریها،بخشداریهاهیاتهای اجرایی ،شورای نگهبان وهیاتهای منصوب ازجانب آن همکاری می نمایند،به شرح زیرمی باشد.
الف -آن دسته ازکارکنان دولت که برای حداقل سه ماه درهرمرحله انتخاباتی ازسوی یکی ازدستگاههابه مراحل یادشده مامورمی شوند، حقوق ومزایای ماهانه خودرابراساس آیین نامه ماموریت موضوع ماده (11)قانون استخدام کشوری ازدستگاه ذیربط دریافت می دارند.
ب -فرمانداریابخشداریانماینده هیات نظارت می تواندبرای آن دسته از کارکنان دولت که به طورداوطلبانه برای رای گیری وقرائت وشمارش آراباهیاتهای اجرایی یاهیاتهای نظارت برانتخابات همکاری می کنند پیشنهادحداکثرصد(100)ساعت اضافه کارودرخواست تقدیرکتبی برای درج درپرونده اداری مستخدم یادشده ازدستگاه مربوط بنماید. پ-دستگاههای مربوط موظف به تامین اعتبارلازم وپرداخت حق الزحمه مستخدمان مشمول این ماده می باشند.
ماده 7-به منظورجلوگیری ازوقفه درامرانتخابات وتسریع درارسال پیامهای انتخاباتی فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه موظفندکتن نامه هاومکاتبات خودراباسریعترین وسایل مخابراتی موجود درمحل به مراجع ذی ربط اعلام وبلافاصله تاییدیه آن رانیزازطریق پست ارسال نمایند.
ماده 8-به جزمواردی که دراین آیین نامه مستثناشده است اقدامات فرماندارتهران واصفهان به عنوان فرماندارمراکزحوزه های انتخابیه اقلیتهای دینی عینامطابق اقدامات کلیه فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه خواهدبود.
فصل دوم -تشکیل هیات اجرایی
ماده 9-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه موظفند بلافاصله پس ازدریافت دستورشروع انتخابات وصول آن رابه ستادکشور اعلام نمایند.
ماده 10-فرمانداروبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه بلافاصله پس از وصول دستورشروع انتخابات به استنادماده (31)قانون دستورتشکیل هیاتهای اجرایی فرعی رابه فرمانداران وبخشداران حوزه های فرعی صادرمی نمایند.
ماده 11-فرمانداروبخشداران موظفنددراجرای ماده (32)قانون وبارعایت تبصره های ذیل آن بلافاصله پس ازوصول دستورشروع انتخابات برای تعیین معتمدان اصلی وعلی البدل عضوهیات اجرایی سی (30)نفرازمعتمدان بومی ساکن درمحل ویاساکنانی که پنج سال سابقه سکونت درحوزه انتخابیه دارندراازاقشارمختلف مردم وبه منظورتاییدصلاحیت به هیات نظارت مربوط معرفی نمایندورسیددریافت دارند.
ماده 12-هیاتهای نظارت موظفندپس ازوصول فهرست اسامی معتمدان پیشنهادی فرمانداران یابخشداران براساس ماده (32)قانون وتبصره های ذیل آن به طورکتبی نظرخودرادرخصوص تاییدصلاحیت آنان حداکثرظرف سه (3)روزبه فرمانداریابخشدارذی ربط اعلام نمایند.
تبصره 1-درصورت ردصلاحیت معتمدان فرمانداران وبخشداران موظفند بلافاصله به تعداددوبرابرمعتمدان تاییدنشده افرادواجدشرایط دیگری رابرای تامین کسری معتمدان به هیات نظارت معرفی نمایند.
تبصره 2-هیات نظارت مربوط موظف است حداکثرظرف بیست وچهار(24) ساعت پس ازوصول اسامی افرادجدیددرخصوص تاییدیاعدم تاییدصلاحیت معتمدان پیشنهادی به طورکتبی اعلام نظرنمایند.
تبصره 3-چنانچه پس ازطی مراحل یادشده که حداکثرمتجاوزازچهار(4) روزنخواهدبودتعدادمعتمدان تاییدشده به حداقل بیست (20)نفربرسد، فرمانداریابخشدارموظف است بلافاصله ازآنان برای انتخاب اعضای اصلی وعلی البدل هیات اجرایی دعوت به عمل آورد.
تبصره 4-چنانچه معتمدان تاییدشده به بیست (20)نفرنرسندوفرماندار یابخشدارباهیات نظارت مربوط به توافق نرسندفرمانداروبخشدارموظف است حداکثردرپایان روزچهارم ازشروع انتخابات مراتب راباشرح ماوقع به منظورتامین کسری معتمدان تاسی (30)نفربه استانداروهیات نظارت استان مربوط اعلام ورونوشت آن رانیزبه ستادانتخابات کشورارسال نماید.
تبصره 5-هیات نظارت استان باهماهنگی استاندارحداکثربیست وچهار (24)ساعت پس ازاعلام فرمانداریابخشدارازمعتمدان واجدشرایط به تعدادلازم اعلام شده توسط فرمانداروبخشدارویاهیات نظارت مربوط برای تامین کسری انتخاب وبلافاصله اسامی آنان رابرای دعوت از معتمدان به فرمانداروبخشداری ذی ربط اعلام می نماید.
تبصره 6-چنانچه درپایان روزپنجم هیات نظارت استان واستانداری موفق به انتخاب وتامین کسری سایرمعتمدان موردنیازنشدندبلافاصله توسط استانداربه ستادانتخابات کشوروتوسط هیات نظارت استان به هیات مرکزی نظارت منعکس می شود.
ماده 13-درشهرستانهاوبخشهایی که شورای اسلامی شهرستان یابخش تشکیل شده باشدفرمانداریابخشداردراجرای تبصره ذیل ماده (31)قانون موظف است مراتب رابه شورای ذی ربط اعلام وازعضومعرفی شده شورای اسلامی شهرستان یابخش به عنوان یکی ازنه (9)نفرمعتمدان برای شرکت در جلسات دعوت نماید.
ماده 14-فرمانداروبخشدارموظفندبارعایت مواد(31)و(32)قانون وتبصره - های ذیل آنهاازاعضای هیات نظارت شورای نگهبان رییس ثبت احوال و معتمدانی که موردتاییدقرارگرفته اندبه منظورانتخاب نه (9)نفر معتمدان اصلی وپنج (5)نفرمعتمدان علی البدل هیات اجرایی دعوت به عمل آورند.
تبصره -فرماندارانی که انتخابات اقلیتهای دینی رابرگزارمی نمایند موظفندبرای تعیین معتمدان هیات اجرایی اقلیتهاازسی (30)نفر معتمدان همان اقلیت دعوت نمایند.
ماده 15-فرماندارن وبخشداران ظرف دو(2)روزازتاریخ ارسال دعوتنامه جلسه انتخاب معتمدان هیات اجرایی راباحضوراعضای هیات نظارت شورای نگهبان ورییس ثبت احوال تشکیل داده وپس ازحضورحداقل (20) بیست نفرازمعتمدان دعوت شده رسمیت جلسه رااعلام می نمایند،سپس معتمدان حاضردرجلسه ازبین خودنه (9)نفررابه عنوان معتمدان اصلی (درشهرستانهاوبخشهایی که دارای شوراهای اسلامی شهرستان یابخش می باشندهشت (8)نفرو(5)نفررابه عنوان معتمدان علی البدل هیات اجرایی بارای مخفی واکثریت نسبی آراءانتخاب می نماید.
تبصره 1-چنانچه کارانتخابات وتاییدمعتمدان هیات اجرایی درچهار روزاول ازصدوردستورشروع انتخابات پایان نیابدوموکول به تصمیم هیات نظارت استان واستانداردرروزپنجم شود،جلسه انتخاب معتمدان اصلی وعلی البدل هیات اجرایی به جای دوروزظرف یک روزازارسال دعوتنامه تشکیل خواهدشد.
تبصره 2-عضومعرفی شده شورای اسلامی شهرستان یابخش موظف به شرکت درتمامی جلسات هیات اجرایی است وهمچون سایراعضای هیات دارای حق رای درتصمیم گیریهامی باشند.
ماده 16-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه موظفندبلا فاصله پس ازانتخاب معتمدان اصلی وعلی البدل هیات اجرای ،مراتب رابه ستادانتخابات کشوراعلام نمایند.
ماده 17-فرمانداروبخشداران حوزه های فرعی موظفندبلافاصله پس از انتخاب معتمدان اصلی وعلی البدل هیات اجرایی فرعی مراتب رابه فرمانداریابخشدارمرکزحوزه انتخابیه اعلام نمایند.
ماده 18-جلسات هیاتهای اجرایی مرکزحوزه انتخابیه وحوزه های فرعی درمحل فرمانداری یابخشداری مربوط تشکیل می شود.
ماده 19-دربخشهای مرکزی شهرستانهاهیات اجرایی تشکیل نمی شودوامور انتخابات دربخش مرکزی برابرماده (43)قانون به عهده هیات اجرایی شهرستان می باشد.
ماده 20-درمراکزحوزه های انتخابیه که اداره ثبت مستقل وجودندارد فردی که ریاست امورثبت احوال مرکزمزبورراداردعضوهیات اجرایی ماده (31)قانون خواهدبود.
فصل سوم -اعلام داوطلبی وبررسی سوابق ورسیدگی به صلاحیت داوطلبان و انتشاراسامی نامزدها
ماده 21-داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی براساس ماده (45)قانون وتبصره های (1)و(2)آن ظرف مهلت مقررقانونی به فرمانداری یا بخشداری مرکزحوزه انتخابیه یاوزارت کشورودرخارج ازکشوربه سفارت - خانه ها،کنسولگری ها،نمایندگیهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران مراجعه وضمن ارایه اصل شناسنامه عکس دارخودوتسلیم ده (10)قطعه عکس 4*3 جدیدوسه نسخه تصویرکلیه صفحات شناسنامه اصل وتصویرآخرین مدرک تحصیلی معتبرواصل تصویربرگ پایان خدمت وظیفه عمومی ویامدرکی معتبردال برروشن بودن وضعیت مشمولیت خدمت وظیفه عمومی پرسشنامه اعلام داوطلبی رادریافت ودرحضورفرمانداریابخشداریامسوول ثبت نام فرمانداری یابخشداری مرکزحوزه انتخابیه ویامسوول ثبت نام دروزارت کشور،سفارتخانه ها،کنسولگری یانمایندگی سیاسی آن راتکمیل وتسلیم می نمایدوضمن اخذرسیدتصویرمدارک لازم برای ثبت نام آمادگی خودرا برای شرکت درانتخابات اعلام می دارند.
تبصره 1-فرمانداران وبخشداران مکلفنددراجرای ماده (45)قانون بلافاصله پس ازاعلام وزارت کشورتاریخ شروع وخاتمه ثبت نام ازداوطلبان و شرایط انتخاب شوندگان ومدارک موردنیازراباوسایل مقتضی به اطلاع کلیه اهالی حوزه انتخابیه برسانند.
تبصره 2-وزارت کشورموظف است بلافاصله مدارک داوطلبانی راکه دروزارت کشورثبت نام نموده اندبه فرمانداری یابخشداری مرکزحوزه انتخابیه مربوط ارسال ودرپایان همان روزاسامی ومشخصات آنان رانیزبه حوزه انتخابیه اعلام نماید.
تبصره 3-وزارت امورخارجه موظف است ترتیبات لازم به منظورتسریع در اجرای تبصره (1)ذیل ماده (45)قانون رابه نحوی فراهم نمایدتامفاد مندرج درپرسشنامه داوطلب درپایان هرروزبه ستادانتخابات کشور اعلام گردد.
تبصره 4-اسامی ومدارک داوطلبان ثبت نام شده درخارج ازکشوربلافاصله پس ازوصول توسط وزارت کشوربه فرمانداریابخشدارمرکزحوزه انتخابیه اعلام وارسال خواهدشد.
ماده 22-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه موظفنددر مدت تعیین شده نسبت به قبول برگ اعلام داوطلبی اقدام نمایندوباید توجه داشته باشندکه بعدازپایان روزهفتم هیچگونه تقاضای اعلام داوطلبی رانپذیرند.
ماده 23-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه موظفنددر پایان هرروزفهرست اسامی ومشخصات داوطلبان ثبت نام شده همان روزو نیزدرپایان مهلت قانونی ثبت نام مشخصات کلیه داوطلبان رایکجاو به ترتیب حروف الفبابه ستادانتخابات کشوراعلام نمایندوهمه روزه بلافاصله پس ازثبت نام دونسخه تصویرپرسشنامه اعلام داوطلبی ودو نسخه تصویرکلیه صفحات شناسنامه وسه قطعه عکس هریک ازداوطلبان راباسریعترین وسیله به ستادانتخابات استان ارسال نمایند.وزارت کشورنیزموظف است تصویری ازمشخصات کامل داوطلبان راروزانه به هیات مرکزی نظارت اعلام نماید.
تبصره 1-فرمانداران تهران واصفهان فهرست اسامی ومشخصات داوطلبان هریک ازاقلیتهای دینی رانیزجداگانه به ستادانتخابات کشوراعلام می نمایند.
تبصره 2-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه موظفنددر روزهایی که هیچ یک مراجعه کننده ای برای ثبت نام نداشتنددرپایان همان روزمراتب رابه ستادانتخابات کشوراعلام نمایند.
تبصره 3-به منظورپرهیزازهرگونه تاخیردررسیدن مدارک مربوط به ثبت نام ازداوطلبان به ستادانتخابات کشورستادانتخابات استانداری موظف است روزانه مدارک مربوط به کلیه داوطلبان سطح استان راتوسط پیک ویژه استانداری به ستادانتخابات کشورتحویل نمایددرغیراین صورت تحویل مدارک مذکوربه ستادانتخابات کشورحداکثرظرف یک روزپس ازپایان مهلت ثبت نام ازداوطلبان الزامی است .
ماده 24-وزارت کشوردرموردصلاحیتهای داوطلبان به شرح مندرج درقانون طبق فرمهایی که درچارچوب قانون تنظیم خواهدنمود،مراتب راازمراجع مذکوردرماده (48)قانون درچارچوب وظایف آنهااستعلام می نماید. ماده 25-احزاب سازمانهاوگروههای غیرقانونی موضوع بند(3)ماده (30) قانون ناظربه مواردی است که به موجب قوانین غیرقانونی اعلام شده یابراساس آرای محاکم دادگستری (اعم ازعمومی ،انقلاب ونظامی ...) رای بر غیرقانونی بودن انها صادر شده باشد.
ماده 26-وابستگان تشکیلاتی وهواداران (موضوع بند(3)ماده (30)قانون ) وکسانی که درجهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش موثری داشته اند (موضوع بند(1)ماده (30)قانون )ونیز سایر مواردموضوع بند(10)ماده (30)قانون براساس مصوبه مورخ 22/8/1378مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف یااعلام مراکزمسوول .
ماده 27-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه موظفندپس ازانقضای مهلت ثبت نام ضمن دعوت ازاعضای هیات نظارت مرکزحوزه انتخابیه به منظوررسیدگی به صلاحیت داوطلبان تشکیل جلسه داده وبا توجه به نتایج به دست آمده ازبررسیهای لازم درمحل وبااستفاده ازنتایج اعلام شده توسط وزارت کشورنامزدهای واجدشرایط راحداکثر ظرف ده (10)روزتعیین ومراتب راصورتجلسه ونتایج رابه هیاتهای نظارت اعلام نمایند.
تبصره 1-به منظورجلوگیری ازوقفه درامررسیدگی به صلاحیت داوطلبان واتمام کاردرموعدمقررضروری است هیاتهای اجرایی ازروزاول ثبت نام مقدمات این کاررافراهم نمایند.
تبصره 2-چنانچه هبات اجرایی بعضی ازداوطلبان رابراساس نتایج به دست آمده ازبررسیهای لازم درمحل وبااستفاده ازنتایج اعلام شده توسط وزارت کشوروبارعایت شرایط مقرردرمواد(28)و(30)قانون واجد صلاحیت نداندودرنتیجه صلاحیت آنان راردکندموظف است مراتب راباذکر اسنادومدارک مذکورواشاره به موادقانونی وبندهاوتبصره های آنها درصورتجلسه درج نماید.
تبصره 3-ردصلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی درموردشرط اعتقادوالتزام عملی به اسلام ونظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید مستندبه قانون وبراساس مدارک واسنادمعتبرباشدکه مطابق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبان ردصلاحیت شده درانتخابات مختلف توسط مراکزمسوول قانونی به مراجع قضایی ونظارتی ارسال شده است .
تبصره 4-ابرازوفاداری به قانون اساسی واصل مترقی ولایت مطلقه فقیه توسط فردی که داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی شده است اعلام می شود.
ماده 28-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه موظفند بلافاصله پس ازدریافت صورتجلسه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان نتیجه آن رابه هیات نظارت استان وستادانتخابات کشوراعلام ویک نسخه از صورتجلسه رابه ضمیمه اسنادومدارک به هیات نظارت استان ویک نسخه ازآن رابه ستادانتخابات کشورباسریعترین وسیله ارسال نمایند.
تبصره 1-فرمانداران وبخشداران به منظورتسریع درکارمی توانندضمن ارسال متن صورتجلسه مذکورتوسط نمابراصل مدارک رابرای ارسال به وزارت کشورتحویل ستادانتخابات استان بدهند.
تبصره 2-ستادانتخابات استان موظف است ترتیبی اتخاذنمایدتاحداکثر یک روزپس ازاتمام کاربررسی صلاحیت داوطلبان درهیاتهای اجرایی صورتی جلسات مربوط توسط پیک ویژه دراختیارستادانتخابات کشورقرار گیرد.
ماده 29-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه مکلفندعلت ردصلاحیت داوطلبان راباذکرموادقانونی مورداستنادبه صورت کتبی و محرمانه به داوطلب ذی ربط ابلاغ نمایند.
تبصره 1-درصورت درخواست داوطلب بایددلایل ومدارک ردصلاحیت وی نیز توسط مرجع رسیدگی کننده بالحاظ مصوبه مورخ 22/8/1378مجمع تشخیص مصلحت نظام به اطلاع وی رسانده شود. تبصره 2-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه بایدبه
گونه ای برنامه ریزی نمایندکه نتیجه ردصلاحیت داوطلبان درموعد
مقرروبدون تاخیربه دست داوطلبان ذی ربط یانماینده وی به آدرسی
که اعلام نموده است برسد. ماده 30-داوطلبانی که صلاحیتشان درهیات اجرایی ردشده است ،می توانند
به استنادتبصره ذیل ماده 51قانون ظرف چهارروزازابلاع مراتب رد
صلاحیت ،شگایت خودرامستدلابه هیات نظارت استان مربوط اعلام نمایند.
ودرصورت تمایل حسب مصوبه مورخ 22/8/1378ممجمع تشخیص مصلحت نظام
درخصوص لزوم رسیدگی دقیق به شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده ،توضیحات
ودفاعیات خودرابه طورحضوری به سمع اعضای هیات نظارت استان وهیات
مرکزی نظارت برسانندوهیاتهای نظارت موظف به رسیدگی می باشند. ماده 31-هیاتهای نظارت استانهادراجرای ماده (52)قانون ،ظرف مدت 7
روزبه شکایات دریافتی ازداوطلبان ردصلاحیت شده درهیات اجرایی
رسیدگی ونتیجه راصورتجلسه می نمایند. تبصره 1-چنانچه هیات نظارت استانهاپیشنهادردصلاحیت بعضی ازداوطلبانی
راداشته باشندکه ازنظرهیات اجرایی واحدصلاحیتهای قانونی شناخته
شده بودند،مکلفندعلت ردصلاحیت راباذکرموادقانونی مورداستنادودلایل
ومدارک مربوط ،بارعایت قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایت داوطلبان
ردصلاحیت شده درانتخابات مختلف ،درصورتجلسه درج نمایند. تبصره 2-هیاتهای نظارت استانهابه منظورتسریع درکارمی توانند
بلافاصله پس ازدریافت صورتجلسات ازحوزه های انتخابیه مربوط ،
مقدمات رسیدگی به صلاحیت داوطلبان راآغازنمایند. تبصره 3-عیاتهای نظارت استان موظفندبلافاصله نتایج رسیدگی به
شکایات داوطلبان ردصلاحیت شده وهمچنین اظهارنظرخوددرخصوص داوطلبانی
که توسط هیات اجرایی واجدشرایط قانونی تشخیص داده شده اندراکه
بایدبارعایت قانون لزوم رسیدگس دقیق به شکایات داوطلبان رد
صلاحیت شده درانتخابات مختلف صورت گیرد.باسریعترین وسیله به هیات
مرکزی نظارت ارسال نمایند. ماده 32-هیاتهای نظارت استانهابلافاصله پس ازاعلام مراتب به هیات -
های مرکزی نظارت ،موظفنددرخصوص دریافت نظریه هیات مرکزی نظارت
پیگیری لازم به عمل آورندوپس ازکسب نظریه هیات مرکزی نظارت ،مراتب
رادراجرای تبصره (1)ماده (52)قانون صورتجلسه کرده وبلافاصله یک
نسخه آن رابه فرمانداریابخشدارمرکزحوزه انتخابیه ذیربط ارسال
نمایند. تبصره -هیاتهای نظارت استانهابایدبه گونه ای برنامه ریزی واقدام
نمایندکه حداکثردرپایان مهلت 7روزه رسیدگی به شکایات داوطلبانی
که صلاحیتشان درهیات اجرایی ردشده است رسیدگی می نمایند. ماده 33-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه موظفند
حداکثرظرف بیست وچهار(24)ساعت پس ازوصول صورتجلسه رسیدگی به
شکایات داوطلبانی که صلاحیتشان درهیات اجرایی ردشده است وهمچنین
اظهارنظردرخصوص سایرداوطلبان ازهیات نظارت استان ،ابتدابلافاصله
مراتب ردصلاحیت داوطلبانراباذکرموادقانونی مورداستنادودلایل و
مدارک مربوط بالحاظ مصوبه مورخه 22/8/1378مجمعه تشخیص مصلحت
نظام داوطلبان ذی ربط ابلاغ وسپس متن صورتجلسه مذکوررابه ستاد
انتخابات کشوراعلام نمایند.تعیدصلاحیت نیزبه داوطلبان ذی ربط
ابلاغ خواهدشد. ماده 34-کلیه داوطلبانی که صلاحیت ایشان درهیات اجرایی تایید
می شودولی هیات مرکزی نظارت برانتخابات نظربه ردصلاحیت آنان دارد
وهمچنین کلیه داوطلبانی که صلاحیت ایشان توسط هیات اجرایی رد
می شودواین ردصلاحیت موردتاییدهیات مرکزی نظارت نیزقرارگرفته
است دراجرای تبصره های (2)و(3)ماده (52)قانون می تواننداعتراض
خودراظرف مدت (24)ساعت پس ازابلاغ مراتب ردصلاحیت به عنوان شورای
نگهبان به صورت مستقیم یا ازطریق هیات نظارت استان اعلام نمایند تبصره -داوطلبانی که صلاحیت آنان درهیات اجرایی تاییدشده است ولی
هیات مرکزی نظارت برانتخابات براساس شرایط قانونی ومستندبه دلایل
ومدارک معتبروباتوجه به قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبان
ردصلاحیت شده درانتخابات مختلف صلاحیت ایشان رادرابتداردکرده است .
می توانندعلاوه براعتراض کتبی به طورحضوری توضیحات ودفاعیات خود
رابه سمع اعضای شورای نگهبان نیزبرسانند. ماده 35-ستادانتخابات کشورموظف است پس ازدریافت نظربه شورای نگهبان
درخصوص تاییدیاردصلاحیت کلیه داوطلبان سراسرکشورحداکثرظرف مدت
یک روزمراتب راحسب موردبه هریک ازمراکزحوزه های انتخابیه ذی ربط
ابلاغ نماید. تبصره 1-چنانچه نظرشورای نگهبان مبنی برردصلاحیت داوطلبانی باشد
که صلاحیت ایشان درمراحل قبلی (درهیات اجرایی وهیات مرکزی نظارت
برانتخابات )تاییدشده است ،مراتب ردصلاحیت باذکرموادقانونی مورد
استنادوباتوجه به قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبان رد
صلاحیت شده درانتخابات مختلف ،به ستادانتخابات کشوراعلام می گردد
تاستادانتخابات کشورازطریق مرکزحوزه انتخابیه مراتب رابه داوطلب
ذی ربط ابلاغ نماید. تبصره 2-داوطلبان مشمول تبصره یک این ماده می توانندحداکثرظرف 3
روزازتاریخ ابلاغ مراتب ردصلاحیت ،ازشورای نگهبان باادای توضیحات و
دفاعیات لازم درخواست رسیدگی مجددنمایند. تبصره 3-شورای نگهبان ظرف حداکثر7روزازدریافت هریک ازدرخواستهای
رسیدگی مجددبه ردصلاحیت داوطلبان ،به درخواست رسیدگی ونتیجه رابه
ستادانتخابات کشوراعلام می نماید. ماده 36-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه موظفندپس
ازدریافت نظریه شورای نگهبان درخصوص رسیدگی مجددبه درخواست
داوطلبان ردصلاحیت شده ازستادانتخابات کشور،ضمن ابلاغ نظرشورای
نگهبان درخصوص ردصلاحیت کلیه داوطلبان ردصلاحیت شده به داوطلبان
ذیربط ،حداکثرظرف یک روزآگهی اسامی نامزدهای تاییدشده توسط
هیات مرکزی نظارت ویاشورای نگهبان درسراسرحوزه انتخابیه منتشر
نمایند. تبصره -چنانچه داوطلب غیرازنام ونام خانوادگی مندرج درشناسنامه
به نام دیگری نیزمشهورباشدکه آن رادرپرسشنامه اعلام داوطلبی قید
کرده است وموردتاییدهیات اجرایی نیزباشد،فرماندار وبخشدارمرکز
حوزه انتخابیه موظف است آن نام رانیزدرآگهی اسامی نامزدهاقید
نماید.ملاک احتساب رای به هریک ازنامزدها،نام خانوادگی یااشتهار
آنان که درآگهی اسامی نامزدهاآمده است ،می باشدودرصورت تشابه
اسمی ،تبصره (2)ذیل ماده بیست قانون اجراخواهدشد. ماده 37-فرمانداران تهران واصفهان موظفندپس ازدریافت نظریه شورای
نگهبان درخصوص صلاحیت داوطلبان ازوزارت کشور،ضمن ابلاغ نظرشورای
نگهبان درخصوص ردصلاحیت به داوطلبان ذی ربط حداکثرظرف یک روز
آگهی اسامی کلیه نامزدهای انتخابی اقلیتهای دینی تاییدشده توسط
هیات مرکزی ویاشورای نگهبان رابه تفکیک هریک ازاقلیتهای دینی
بارعایت تبصره زیرماده 36آیین نامه درمرکزحوزه انتخابیه منتشر
نمایندوسپس به منظورجلوگیری ازوقفه درانتشارآگهی درحوزه های فرعی
اسامی نامزدهای انتخابات راباسریعترین وسیله مخابراتی به
فرمانداریهاوبخشداریهای حوزه های فرعی انتخابات اقلیتهای دینی
اعلام کنندتافرمانداران وبخشداران مسوول روساوبه طورجداگانه برای
هریک ازاقلیتهای دینی ،نسبت به چاپ وانتشارآگهی اقدام نماید.
ماده 38-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه موظفند
بلافاصله پس ازانتشارآگهی اسامی نامزدهای انتخاباتی ،یک نسخه از
آن رابه هیات نظارت مرکزحوزه انتخابیه ودونسخه به ستادانتخابات
کشورویک نسخه به هیات نظارت استان ارسال نماید. فصل چهارم -تبلیغات ماده 39-اززمان ثبت نام داوطلبان تاهنگام شروع تبلیغات رسمی ،
انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان نامزدنمایندگی مجلس
ممنوع می باشد. ماده 40-تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی 8روزقبل ازروزاخذ
رای آعازمی شودودقیقا(24)ساعت قبل ازشروع اخذرای پایان می پذیرد ماده 41-چنانچه نامزدهای انتخاباتی بخواهنددرآثارتبلیغاتی از
اعلام نظرشخصیت هادرتاییدخوداستفاده کنند،لازم است اولااعلام نظر
شخصیتهابدون ذکرعنوان ومسوولیت باشد،ثانیامدرک کتبی امضاشده
ایشان تسلیم هیات اجرایی شده باشد. ماده 42-پس ازاعلام حمایت گروههاومجامع واقشارمختلف به نامزدمورد
نظر،وی مب تواندحمایت آنان رادرآثارتبلیغاتی مجازخوددرج ومنتشر
نماید. ماده 43-نسبت هرگونه تابلوکه نشاندهنده مکان ستادتبلیغات انتخاباتی
نامزدهاباشد،بلامانع است . ماده 44-منظورازدوفرم عکس ،حالت وشکل عکس داوطلب بوده وباتوجه به
عام بودن دوفرم عکس ،تنوع اندازه وابعادونوع کاغذورنگی وغیررنگی
بودن آن بلااشکال است . ماده 45-نوشتن مطالب تبلیغاتی درسدروذیل دوفرم عکس مجاز،بلامانع
است . ماده 46-نصب هرگونه آثارتبلیغاتی به صورت پلاکاردتوسط اقشار،گروهها
احزاب وجمعیتهابه شرطی مجازاست که فقط درجهت تشویق وترغیب شرکت
مردم درانتخابات باشدوذکری ازاسامی نامزدیانامزدهای خاصی نداشته
باشد. ماده 47-چنانچه نامزدهای انتخاباتی بخواهندتبلیغات مشترک داشته
باشند،فقط می توانندازهمان دونمونه عکس استفاده نمایند. ماده 48-نصب واستفاده ازبلندگوصرفادرمحل ستادتبلیغاتی نامزدهاو
محل سخنرانی ایشان مجازاست استفاده ازبلندگودرخارج ازمحیط
سخنرانی وستادتبلیغاتی ممنوع می باشد. ماده 49-اعضای شعب ثبت نام اخذرای موظفندقبل ازشروع اخذرای ،هر
گونه آگهی وآثارتبلیغاتی نامزدهاراازمحل شعبه ثبت نام امحاء
نمایندوترتیبی اتخاذکنندکه درطول ساعات رای گیری نیزمحل اخذرای
عاری ازهرگونه آثارتبلیغاتب نامزدهاباشد. ماده 50-تشکیل ستادتبلیغاتی دردهستانها،مراکزبخش وشهرهامجازبوده
ودرشهرهای بزرگ درهرمنطقه شهرداری می توان یک محل به عنوان ستاد
تبلیغاتی دایرکرد.قبل ازتشکیل ستادلازم است محل ستادونام مسوول
آن به فرمانداری یابخشداری اعلام گردد. ماده 51-نامزدهای نمایندگی بایدطرفداران خودرابه نحومقتضی توجیه
نمایندتاازپاره کردن یامحوآثارتبلیغاتی سایرنامزدهاخودداری کنند
وبرعلیه دیگرنامزدهای انتخاباتی به هیچ طریقی تبلیغ ننمایند. ماده 52-شهرداریهامی توانندبااستفاده ازامکانات محلی ،مکانهای م
مناسبی رابرای الصاق ویاارایه آثارتبلیغاتی نامزدهاتعیین نمایند
ماده 53-فرمانداران وبخشداران موظفندازطریق نیروی انتظامی ،
شهرداری وسایرمراجع محلی نسبت به امحاءآثارتبلیغاتی که درمحلهای
ممنوع نصب شده انداقدام نمایند. فصل پنجم -تعیین محل شعب ثبت نام واخذرای واعضای شعب ماده 54-بلافاصله پس ازانتخاب معتمدان اصلی علی البدل وتشکیل هیات
اجرایی ،هیاتهای اجرایی حوزه های فرعی موظفنددراجرای ماده 36قانون
به منظورتعیین تعدادومحل استقرارشعب ثبت نام واخذرای تشکیل
جلسه داده ومراتب راصورتجلسه نموده وبه وسیله فرمانداریابخشدار
حوزه فرعی به فرمانداریابخشدارمرکزحوزه انتخابیه اعلام دارند.
ماده 55-هیاتهای اجرایی مراکزحوزه های انتخابیه موظفندپس ازدریافت
صورت جلسات تعیین شعب ثبت نام واخذرای حوزه های فرعی ضمن بررسی
تصویب آنها،شعب ثبت نام واخذرای مرکزحوزه انتخابیه رانیزتعیین
ومراتب راصورتجلسه نماید. تبصره 1-استقرارشعب ثبت نام واخذرای درمحل ابنیه تاریخی ممنوع
می باشد. تبصره 2-غیرازموارداستثناءشده درتبصره (2)ماده (40)قانون ،تعدادو
محل استقرارشعب ثبت نام واخذرای مرحله دوم انتخابات ،همان تعداد
ومحل استقرارشعب درمرحله اول می باشدوهرگونه تغییری دراین خصوص
ممنوع است . ماده 56-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه به محض
وصول صورتجلسه تعیین شعب ثبت نام واخذرای ازهیات اجرایی مرکز
حوزه انتخابیه نسبت به انتشارآگهی انتخابات به ترتیبی اقدام
می نمایندکه موعدمقررقانونی درماده (38)قانون دقیقارعایت شده ونه
(9)روزقبل ازروزاخذرای آگهی انتخابات درسراسرحوزه انتخابیه
منتشرشده باشد. تبصره -فرمانداران تهران واصفهان به عنوان فرمانداران مراکزحوزه
های انتخابیه اقلیتهای دینی می توانندوظیفه انتشارآگهی انتخابات
رابه فرمانداران وبخشداران حوزه های فرعی اقلیتهای دینی محول
نمایند. ماده 57-فرمانداران وبخشداران برای الصاق آگهی انتخابات درمعابر
عمومی وگذرگاههادرسراسرحوزه انتخابیه بااستفاده ازامکانات نیروی
انتظامی شهرداریهاوسایرمنابع محلی اقدام خواهندنمود. ماده 58-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه موظفنددر
اجرای ماده (39)قانون سه نسخه ازآگهیهای منتشرشده رابه ستاد
انتخابات کشوروبرای پیش بینی های لازم درسطح استان یک نسخه به
ستادانتخابات استانداری ارسال دارند.ستادانتخابات کشوریک نسخه
ازاین آگهیهارابه هیات مرکزی نظارت برانتخابات ارسال می نماید.
ماده 59-هیاتهای اجرایی مراکزحوزه های انتخابیه وحوزه های فرعی
موظفنددراجرای ماده (40)قانون نسبت به تنظیم صورتجلسه تعیین
اعضای شعب ثبت نام واخذرای اقدام نمایند.درشعب پرتراکم به تشخیص
هیات اجرایی می توان به جای پنج (5)نفرهفت (7)نفررابه عنوان عضو
شعبه تعیین کرد.
تبصره 1-براسا تبصره (4)ذیل ماده (32)قانون بایدازعضویت کسانی که درانتخابات قبل مرتکب تخلف شده باشنددرشعب اخذرای خودداری گردد
تبصره 2-به استنادماده (33)قانون اعضای شعب ثبت نام واخذرای نباید درحوزه انتخابیه باداوطلبان انتخابات خویشاوندی نسبی یاسببی داشته باشند.
ماده 60-فرمانداران وبخشداران موظفندباتوجه به صورتجلسه هیات اجرایی مبنی برتعیین اعضای شعب ثبت نام واخذرای نسبت به صدور ابلاغ آنان اقدام کنندوازایشان برای تحویل گرفتن صندوق لوازم و مدارک ثبت نام واخذرای دعوت به عمل آورند.
ماده 61-فرمانداران وبخشداران پس ازدعوت وحضوراعضای شعب ثبت نام و اخذرای درجلسه توجیهی ضمن آموزشهای لازم درباره برنامه وروش ثبت نام واخذرای وقرائت آراءترتیبی اتخاذخواهندنمودکه یک روزقبل از روزاخذرای اعضای شعب ثبت نام واخذرای به محل شعب اعزام شوندوبا انتخاب هیات رییسه محل شعبه راآماده برای اخذرای نمایند.
ماده 62-فرمانداران وبخشداران موظفندبه گونه ای برنامه ریزی نمایند که درمناطق دورافتاده وصعب العبورحتی الامکان یک روزقبل ازروز اخذرای تعرفه وبرگهای رای ومهرانتخابات وسایروسایل ولوازم انتخاباتی دراختیاراعضای شعبه قرارگیرد.تحویل مواردفوق به اعضای شعب ثبت نام واخذرای درشهرهابایددرهمان روزاخذ رای وچندساعت قبل ازآغازرای گیری انجام شود.
ماده 63-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه موظفند در اجرای ماده (41)قانون نسبت به صدور حکم نماینده فرمانداریا بخشداراقدام نمایند.
تبصره 1-فرمانداریابخشدارمرکزحوزه انتخابیه می توانداختیارتعیین نماینده رابه فرمانداریابخشدارحوزه های فرعی تفویض نماید.
تبصره 2-فرماندارن وبخشداران موظفندحداقل (5)روزقبل ازروزاخذ رای وظایف نمایندگان فرمانداریابخشداررابه نحومقتضی به نامبردگان یادآوری کنندوآموزش لازم رابه آنان بدهند.
تبصره 3-فرمانداران وبخشداران برای تعیین نماینده خوددرشعب ثبت نام واخذ رای حتی الامکان ازکارمندان فرمانداری یابخشداری ویاسایر ادارات دولتی استفاده خواهندکرد.
تبصره 4-درصورت تعیین ومعرفی کتبی ناظربرای هریک ازشعب ثبت نام واخذ رای حوزه انتخابیه ازطرف هیات نظارت مرکزحوزه انتخابیه ، فرمانداران وبخشداران موظفندنسبت به اعزام آنان به محل شعبه ثبت نام واخذ رای درمعیت سایراعضاءاقدام نمایند.
ماده 64-فرمانداران وبخشداران موظفندبرای حفاظت شعب ثبت نام واخذ رای باهمکاری نیروی انتظامی محل به تعدادلازم ازماموران انتخاب وضمن صدورابلاغ نامبردگان ،آنان رادرمعیت اعضای شعبه ونماینده فرمانداریابخشداربه محل اعزام نمایند.
تبصره -نیروی انتظامی می توانددرصورت نیازباتصویب شورای تامین ذی ربطازنیروهای نظامی نیزبرای حفاظت ازشعب ثبت نام واخذرای استفاده نمایند.
فصل ششم -ثبت نام ،اخذ رای ،قرایت وشمارش آراء
ماده 65-برنامه ثبت نام واخذرای قرائت وشمارش آراء: اعضای شعب ثبت نام واخذرای حداقل یک ساعت قبل ازوقت مقرردرمحل شعبه حاضرشده ابتدانسبت به ثبت اسامی هیات رییسه درصدرفرم صورتجلسه نتیجه اخذرای شعبه اقدام وآن راامضاءوسپس صندوق اخذرای رابایددرحضورنماینده هیات نظارت برحوزه انتخابیه ونماینده فرماندار یابخشداروبازرس وزارت کشور(چنانچه نمایندگان فرمانداریابخشدارو بازرس وزارت کشورحضورداشته باشند)بازوپس ازحصول اطمینان ازخالی بودن صندوق آن راالفاف وبامهرشعبه ثبت نام واخذرای وهمچنین مهر هیات نظارت برانتخابات حوزه انتخابیه لاک مهرمی نمایندوبرنامه اخذرای وقرائت آراءرادر(6)مرحله به شرح زیرانجام می دهند:
اول -مرحله مراجعه رای دهندگان .
دوم -مرحله کنترل .
سوم -مرحله ثبت نام .
چهارم -مرحله اخذرای .
پنجم -مرحله قرائت وشمارش آرا.
ششم -مرحله تنظیم وتکمیل صورتجلسه .
اول -مرحله مراجعه رای دهندگان :
1-اعضای شعبه بایدکوشش نمایندمحل اخذرای حتی الامکان درمحوطه ومکانی مستقرباشدکه یک درب برای ورودویک درب برای خروج رای دهندگان داشته باشد.
2-کلیه رای دهندگان حتی افرادی که درزندانها،پادگانها،بیمارستانها ونظایراینهابه سرمی برند،بادردست داشتن اصل شناسنامه خوددرمحل شعبه ثبت نام واخذرای حضوریافته وبه ترتیب به منظورثبت نام و دادن رای واردمحوطه اخذرای می شوند.
دوم -مرحله کنترل :
کنترل دردومرحله انجام می شود:
الف -نماینده فرمانداریابخشداربارییس شعبه یاهریک ازمنشی های شعبه ثبت نام واخذرای باملاحظه شناسنامه رای دهنده مواردزیررا موردتوجه قرارمی دهند:
1-شناسنامه به مهرانتخابات جاری مجلس شورای اسلامی ممهورنشده باشد
2-شناسنامه وکارت متعلق به شخص مراجعه کننده بوده وصاحب آن در روزاخذرای شانزده (16)سال تمام داشته باشد.
ب -نماینده فرمانداریابخشداریارییس شعبه ویاهریک ازمنشی هاانگشت سبابه دست راست رای دهنده رامشاهده می نمایندتاآلوده به رنگ جوهراستامپ که نشانه دادن رای درشعبه دیگراست ،نباشد.چنانچه مراجعه کننده دارای شناسنامه ای باشدکه ممهوربه مهرانتخابات جاری مجلس شورای اسلامی درروزاخذرای بوده ودلالت بردادن رای در شعبه دیگری نمایدیادرانگشت سبابه اواثرجوهراستامپ شعبه اخذرای دیگری مشاهده شودبادستورنماینده فرمانداریابخشدارازرای دادن وی جلوگیری به عمل آید.
سوم -مرحله ثبت نام
1-پس ازانجام مرحله کنترل وحصول اطمینان ازاینکه شناسنامه متعلق به مراجعه کننده است وواجدشرایط رای دادن می باشدیک نفرازمنشی ها براساس مندرجات شناسنامه رای دهنده ودرصورت لزوم پرسش ازوی نسبت به ثبت مشخصات واطلاعات لازم ازرای دهنده روی برگ تعرفه اقدام و پس ازاخذاثرانگشت وی روی برگ تعرفه آن راباقیدتاریخ ،بامهرانتخابات مجلس شورای اسلامی ممهوروامضامی نماید.
2-متصدی ثبت نام کارت شناسنامه رای دهنده رادرمحل تعیین شده به مهرانتخابات ممهوروکارت ضمیمه راسوراخ وبه وی تحویل می نماید.
چهارم -مرحله اخذرای
1-پس ازثبت نام رای دهنده کتصدی ثبت نام برگ رای راپس ازممهور نمودن به مهرانتخابات ازمحل پرفراژازتعرفه انتخاباتی جدانموده و به رای دهنده تسلیم می نمایدتانام ونام خانوادگی نامزدیانامزدهای موزدنظرخودرابرروی آن بنویسدودرصورتی که نام ونام خانوادگی نامزدهاقبلابرروی برگ رای چاپ شده باشددرمقابل اسم نامزدیانامزدهای موردنظرخودعلامت بزندوداخل صندوق اخذرای بیاندازدوازدرب خروجی شعبه خارج شود.بدیهی است تعرفه انتخاباتی درشعبه باقی می ماند.
2-نماینده فرمانداریابخشدارواعضای شعب ثبت نام واخذرای باید ترتیبی اتخاذنمایندکه رای دادن وانتخاب نامزدیانامزدهامخفی وبه صورت کاملاآزاده وبدون اعمال نفوذشخص دیگری انجام گیردوهیچ یک از اعضای شعب ونماینده فرمانداریابخشداروماموران انتظامی ونماینده هیات نظارت برحوزه انتخابیه واصولاکلیه افرادی که به نحوی ازانحاء درشعبه وظیفه ای به عهده دارندحق نوشتن برگ رای یاعلامت زدن در مقابل نام نامزدیانامزدهابرای اشخاص راندارند.درصورتی که برای نوشتن یاعلامت زدن درمقابل نام نامزدیانامزدهای موردنظربرروی برگ رای نیازبه فرددیگری باشدرای دهنده بایدازوجودافرادخارج از شعبه که مورداعتمادوی هستنداستفاده نمایدواعضای شعبه نیزکنترل نمایدتاعمل خلاف قانون انجام نگیرد.
3-نماینده هیات نظارت برحوزه انتخابیه درصورت مشاهده تخلف یا اعمال نفوذموظف است مراتب رابه اعضای شعبه ونماینده فرمانداریا بخشدارتذکردهدوآنان ضمن بررسی موضوع بایدفردیاافرادخاطی راتوسط ماموران انتظامی حاضردرشعبه جلب ومراتب راصورتجلسه نمایندوهمراه خاطی تحویل مقامات قضایی دهند.
4-نماینده فرمانداریابخشدارویارییس شعبه ثبت نام واخذرای مراقبت خواهندنمودکه هیچ فردمسلحی واردشعبه اهذرای نشود.کنترل این امر توسط انتظامی درجلوی درب ورودی شعبه انجام می شود.
5-به استنادتبصره ذیل ماده (55)قانون به جزمسوولان واعضای شعب ثبت نام واخذرای ناظران شورای نگهبان بازرسان وزارت کشورونمایندگان نامزدهاحضوردیگرافراددرشعب ثبت نام واخذرای ممنوع وجرم است وبه جزمسوولان یادشده افراددیگرفقط می توانندبه عنوان رای دهنده در محل شعبه حضوریابندوبلافاصله پس ازدادن رای محل شعبه راترک نمایند رییس شعبه یانماینده فرمانداریابخشدارباهمکاری ماموران انتظامی موظفندازحضورافرادغیرمسوول درمحل شعبه جلوگیری به عمل آورند.
پنجم -مرحله قرائت وشمارش آرا:
یکم -شیوه دستی :
1-اعضای شعبه پس ازانقضای مدت اخذرای درصورت حصول اطمینان از اینکه کلیه مراجعه کنندگان رای خودرادرصندوقهای رای انداخته اند ودیگرکسی برای رای دادن درمحل شعبه حضورنداردبلافاصله پس ازشمارش تعرفه های مصرف شده وتعرفه وبرگ رای مصرف نشده باقی مانده مراتب رادرصورت جلسه درج خواهندکرد.
2-اعضای شعبه باحضورنماینده هیات نظارت برحوزه انتخابیه ونماینده فرمانداریابخشداروبازرس وزارت کشورشمارش وقرائت آراراآغازمی نمایند وموظفندترتیبی اتخاذنمایندکه کارقرائت وشمارش آراهمواره توسط حداقل دونفرانجام شودتادراین باره مراقبتهای لازم به عمل آید. تبصره 1-ترتیب شمارش وقرائت آرابه این صورت است که ابتدارییس یا نایب رییس شعبه اخذرای باهمکاری یکی ازمنشی هالاک ومهرصندوق اخذ رای رابازکرده وتعدادآرای داخل صندوق رابدون اینکه قرائت شود برگ شماری وباتعدادتعرفه های مصرف شده که قبلا شمارش گردیده است تطبیق داده وبه یکی ازدوحالت زیرعمل می نمایند:
الف -چنانچه تعداداوراق رای صندوق بیشترازتعدادتعرفه هاباشد،به تعداداضافی ازمجموع برگ بدون آنکه خوانده شودبه قیدقرعه برداشته وبارنگ قرمزجمله باطل شدرابرروی آن قیدوآن راباطل نموده ودر صورت جلسه اخذرای نیزدرج ودرپایان ضمیمه صورتجلسه می نمایند. ب-درصورتی که تعدادبرگهای رای داخل صندوق مساوی یاکمترازتعداد تعرفه هاباشداقدام خاصی صورت نمی گیردوفقط تعدادبرگهای رای داخل صندوق درصورت جلسه درج می شود.
تبصره 2-پس ازاینکه برگهای رای به ترتیب مذکوردرفوق شمارش شدقرائت آرابارعایت مواد(18)،(19)،(20)،(21)قانون وبندهاوتبصره های ذیل آنهاانجام خواهدشد.
دوم -شیوه به کارگیری دستگاههای شمارشگررایانه ای :
1-چنانچه باتوافق وزارت کشوروهیات مرکزی نظارت مقررشده باشدکه کارقرائت وشمارش آرابادستگاههای شمارشگررایانه ای انجام شود، اعضای شعبه باحضورنماینده هیات نظارت نماینده فرمانداریابخشدار وبازرس وزارت کشورپس ازاجرای بند(1)شیوه دستی ابتداصندوق اخذرای رابازکرده وتعدادآرای داخل آن رابدون اینکه قرائت شودبرگ شماری وباتعدادتعرفه های مصرف شده که قبلاشمارش گردیده است تطبیق داده وبه یکی ازدوحالت زیرعمل می نمایند:
الف -چنانچه تعداداوراق رای داخل صندوق بیشترازتعدادتعرفه هاباشد به تعدا اضافی ازمجموع برگ آرابدون آنکه خوانده شودبه قیدقرعه برداشته وبارنگ قرمزجمله باطل شددرپشت آن قیدوآن راباطل نموده و درصورتجلسه اخذرای نیزدرج ودرپایان ضمیمه صورتجلسه می نمایند. ب-درصورتی که تعدادرای داخل صندوق مساوی یاکمترازتعدادتعرفه ها باشداقدام خاصی صورت نمی گیردوفقط تعدادبرگهای رای داخل صندوق درصورتجلسه درج می شود.
2-درصژرتی که درمیان آرای ریخته شده به صندوق آرای فاقدمهروجود داشته باشدپشت آنهابارنگ قرمزجمله باطل شدنوشته می شودوپس از بسته بندی تعدادآن درصورتجلسه قیدمی گردد.
3-پس ازاجرای مراحل فوق کلیه تعرفه های صادرشده وبرگهای رای همراه بایک نسخه ازصورتجلسه داخل صندوق قرارداده می شودوصندوق اخذرای پس ازلفاف لاک ومهرمی گردد.
4-اعضای شعبه بایدترتیبی اتخاذنمایندکه کارشمارش تعرفه های صادر شده وبرگهای رای داخل صندوق باحضورنماینده هیات نظارت ونماینده فرمانداریابخشداروبازرس وزارت کشورانجام شده ودراین باره مراقبتهای لازم رابه عمل آورند.
5-اعضای شعبه ثبت نام واخذرای موظفندهمراه باناظرشعبه ویانماینده فرمانداریابخشداروبازرس وزارت کشورومامورین محافظ صندوق ،صندوق یاصندوقهای محتوی تعرفه وآرارابرای قرائت وشمارش آرابه محل استقراردستگاههای شمارشگرآراکه ازقبل مشخص شده است ،حمل نماینده ودرصورت عدم امکان حضورتمامی اعضای شعبه ،حضوررییس یانایب رییس آن الزامی است .
6-پس ازرسیدن مسوولان شعبه وصندوق اخذرای به محل استقراردستگاههای شمارشگرصندوق اخذرای بازوآرای ریخته شده درآن که قبلاآرای زاید برتعرفه وآرای فاقدمهرانتخاباتی ازآنهاجداشده است برای قرائت و شمارش به کاربردستگاه تحویل داده می شود.
7-کلیه مورادفوق بارعایت مواد(18)،(19)،(20)،(21)قانون باشد.
ششم -مرحله تنظیم صورتجلسه قرائت وشمارش آرا:
یکم -شیوه دستی :
پس ازخاتمه شمارش وقرائت آراصورت جلسه اخذرای شعبه درشش نسخه تنظیم وسپس تعدادرای هریک ازدارندگان رای درصورتجلسه نوشته می شود صورتجلسه پس ازتنظیم به امضای نماینده فرمانداریابخشدارواعضای شعبه اخذرای ونماینده هیات نظارت برحوزه انتخابیه وبازرس وزارت کشورمی رسدوبلافاصله یک نسخه ازصورتجلسه همراه باکلیه تعرفه های مصرف شده وبرگهای رای قرائت شده داخل صندوق رای قرارداده می شود وپس ازلفاف ولاک ومهرشدن صندوق (صندوقها)اعضای شعبه اخذرای به اتفاق نماینده فرمانداریابخشداردرمعیت ماموران انتظامی صندوق (صندوقهای )رای رابه همراه دونسخه ازصورتجلسه شعبه اخذرای وتعرفه وبرگهای رای مصرف نشده باقی مانده وسایرلوازم ومدارک رسماتحویل هیات اجرایی یانماینده آن می دهند.اگردرروزاخذرای اشکالات و ایراداتی پدیدآمده باشدبایددرصورتجلسه ذکرگرددوبه امضای شعبه و نماینده فرمانداریابخشدارونماینده هیات نظارت برحوزه انتخابیه و بازرس وزارت کشوربرسد.
دوم -شیوه به کارگیری دستگاههای شمارشگررایانه ای :
پس ازشمارش وقرائت آراصورتجلسه نتایج درشش نسخه تنظیم وبه امضای کاربردستگاه وحداقل رییس یانایب رییس شعبه ناظرهیات نظارت نماینده فرمانداریابخشداروبازرس وزارت کشورمی رسدوبلافاصله یک نسخه از صورتجلسه همراه باکلیه تعرفه های مصرف شده وبرگهای رای قرائت شده ویک نسخه ازصورتجلسه تنظیمی درمحل صندوق رای قرارداده می شود وپس ازلفاف کردن ومهرشدن صندوق (صندوقهای )رای به همراه دونسخه از صورتجلسه شعبه اخذرای وتعرفه وبرگهای رای مصرف نشده باقی مانده و سایرلوازم ومدارک رسماتحویل هیات اجرایی یانماینده آن می گردد. اگردرروزاخذرای اشکالات وایراداتی پدیدآمده باشدبایددرصورتجلسه تنظیمی درمحل شعبه ذکرگردد.
ماده 66-برنامه ثبت نام ،اخذرای ،قرائت وشمارش آرای مرحله دوم : برنامه مرحله اول ثبت نام ،اخذرای ،قرائت وشمارش آرابارعایت نکات زیردرمرحله دوم تکرارمی گردد:
1-چنانچه شناسنامه رای دهنده به مهرانتخابات ممهورشده است باید مربوط به همان حوزه انتخابیه ای که درمرحله دوم مراجعه کرده است . 2-چنانچه رای دهنده درمرحله اول به هیچ یک ازحوزه های انتخابیه مراجعه نکرده وشناسنامه اش فاقدمهرمرحله اول انتخابات باشدمی تواند به هریک ازحوزه های انتخابیه ای که تمایل داردمراجعه کند.
3-شناسنامه مراجعه کننده به مهرانتخاباتی مرحله دوم انتخابات جاری ممهورنشده باشد.
4-بارعایت مفادبندهای یادشده شناسنامه رای دهنده به مهرمرحله دوم انتخابات جاری ممهورگردد.
ماده 67-هیاتهای اجرایی بخشها(به استثنای بخشهایی که مرکزحوزه انتخابیه هستند(پس ازدریافت کلیه صندوقهای آراومدارک وصورتجلسات شعب اخذرای انتخابات بخش نسبت به تنظیم صورتجلسه جمع آرای شعب بخش درحضوراعضای هیات نظارت درپنج (5)نسخه اقدام نموده ومدارک لوازم وصندوقهارابه همراه دونسخه ازصورتجلسه تنظیمی برای ارسال به مرکزحوزه انتخابیه تحویل بخشداریاسرپرست بخشداری می دهند.
ماده 68-بخشداران سراسرکشور(به استثنای بخشداران مراکزحوزه های انتخابیه )موظفندبلافاصله پس ازدریافت صورتجلسه نتایج اخذرای بخش ازهیات اجرایی وفرمهای نتایج آرای شعب ثبت نام واخذرای کلیه مدارک ولوازم وصندوقهای اخذرای به انضمام دونسخه ازصورتجلسه نتایج اخذ رای بخش وتعرفه وبرگهای رای مصرف نشده باقی مانده رابه فرماندار متبوع خودارسال تاازآن طریق به هیات اجرایی مرکزحوزه انتخابیه تحویل شود.
تبصره -دربخشهایی که تابعیت تقسیماتی وتابعیت انتخاباتی آنهامتفاوت است ونیزدربخشهایی که حوزه فرعی یک بخش دیگرمی باشند،بخشداران موظفندصورتجلسه مربوط وسایرمدارک انتخاباتی رامستقیمابه مرکزحوزه انتخابیه ذی ربط ارسال نمایند.
ماده 69-فرمانداران حوزه های فرعی موظفندبلافاصله پس ازدریافت کلیه مدارک ،لوازم ،صندوقهای اخدرای وصورتجلسات بخشهای تابع نسبت به تشکیل جلسه هیات اجرایی فرعی درحضورهیات نظارت اقدام ونتیجه کلی انتخابات مرکزشهرستان وبخشهای تابع راصورتجلسه نمایند.
ماده 70-فرمانداران حوزه های فرعی موظفندبلافاصله کلیه مدارک ولوازم وصندوقهای اخذرای به انضمام یک نسخه ازصورتجلسه هیات اجرایی فرعی شهرستان وتعرفه وبرگهای رای مصرف نشده باقی مانده راجهت تحویل به هیات اجرایی مرکزحوزه انتخابیه به فرمانداری مرکزحوزه انتخابیه ارسال نمایند.
ماده 71-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه پس ازدریافت صورتجلسات قرائت آرای حوزه های فرعی ،کلیه مدارک ولوازم وصندوقهای مربوط به آنهادراسرع وقت به هیات اجرایی مرکزحوزه انتخابیه تحویل نموده وهیات اجرایی مرکزحوزه باحضورهیات نظارت پس ازتطبیق سریعا نسبت به تنظیم صورتجلسه مشترک نتیجه انتخابات حوزه انتخابیه اقدام می نماید.
تبصره -فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه موظفندکلیه تعرفه وبرگهای رای مصرف نشده باقی مانده راکه ازحوزه های فرعی تحویل گرفته اندهمراه باآنچه که درمرکزحوزه انتخابیه باقی مانده است درمحل امن نگهداری وحفاظت نمایند.
ماده 72-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه پس ازدریافت صورتجلسه نتیجه انتخابات موضوع ماده (71)این آیین نامه بلافاصله آو رابه ستادانتخابات کشورارسال وسپس به انتشارآگهی نتیجه انتخابات درسراسرحوزه انتخابیه اقدام می نمایند.
ماده 73-هیاتهای اجرایی حوزه های فرعی انتخابات اقلیتهای دینی بلافاصله پس ازدریافت صندوقهای آراومدارک وصورتجلسات شعب اخذرای انتخابات باحضوراعضای هیات نظارت شورای نگهبان نسبت به تنظیم صورتجلسه جمع آرای شعب فرمانداری یابخشداری مربوط در(5)نسخه اقدام نموده ومدارک لوازم صندوقهاصورتجلسه تنظیمی تعرفه وبرگهای رای مصرف نشده باقی مانده راجهت اعلام نتیجه به فرماندارمرکزحوزه انتخابیه تحویل فرمانداریابخشدارمربوط می نمایند.
ماده 74-فرمانداران وبخشدارانی که انتخابات اقلیتهای دینی رابه عنوان حوزه فرعی برگزارمی کنندبلافاصله پس ازدریافت صورتجلسه نتیجه اخذرای انتخابات ازهیات اجرایی فرعی اقلیت دینی مربوط مفادآن رابه فرماندارمرکزحوزه انتخابیه ذی ربط (تهران یااصفهان ) اعلام ومتعاقبایک نسخه ازاصل صورتجلسه به انضمام یک نسخه ازنتایج آرای کلیه شعب ثبت نام واخذرای راباسریعترین وسیله پستی موجود به فرماندارمرکزحوزه انتخابیه ارسال نمایند.
تبصره -ارسال صندوقهای رای وسایرمدارک انتخاباتی مربوط به اقلیتهای دینی به مرکزحوزه انتخابیه (تهران واصفهان )لزومی نداردودر فرمانداریهایابخشداریهای حوزه فرعی باقی می ماند.بدیهی است در صورت نیازهیاتهای اجرایی مراکزحوزه های انتخابیه اقلیتهای دینی به صندوقهای اخذرای وسایرمدارک فرمانداران وبخشداران حوزه های فرعی اقلیتهای دینی موظفندسریعابااعزام پیک ویژه موارددرخواستی رادراختیارعیاتهای مذکورقراردهند.
ماده 75-فرمانداران تهران واصفهان (مراکزحوزه های انتخابیه اقلیتهای دینی کشور)بلافاصله پس ازوصول نتایج اخذرای انتخابات حوزه های فرعی اقلیتهای دینی برای این حوزه هانیزعینامواد(71)و (72)این آیین نامه رابه اجرامی گذارند.
ماده 76-فرمانداران تهران واصفهان پس ازتنظیم آگهی نتیجه انتخابات مربوط به اقلیتهای دینی بلافاصله ضمن انتشارآگهی مزبوردرمراکز حوزه انتخابیه متن آن رابه منظورانتشاردرحوزه های فرعی نیزبه فرمانداران حوزه های اقلیت مربوط اعلام می نمایند.
ماده 77-فرمانداران وبخشداران حوزه های فرعی اقلیتهای دینی بلافاصله پس ازوصول متن آگهی نتیجه انتخابات ازفرمانداران مراکزحوزه های انتخابیه اقلیتهای دینی به منظوراطلاع اقلیت دینی مربوط نسبت به انتشارآن درمهلت مقرردرحوزه های فرعی شهرستان یابخش اقدام خواهندنمود.
فصل هفتم -رسیدگی به شمایات واعلام نظرشورای نگهبان
ماده 78-درصورتی که درپایان مهلت مقررقانونی هیچگونه شکایتی از انتخابات نرسیدهیات اجرایی مرکزحوزه انتخابیه باحضوراعضای هیات نظارت تشکیل جلسه داده ومراتب عدم وصول شکایت واظهارنظردرخصوص چگونگی برگزاری انتخابات راصورتجلسه می نمایند.
ماده 79-درصورت وصول شکایت به هیات اجرایی مرکزحوزه انتخابیه شکایات واصل شده باتوجه به ماده (68)قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موردرسیدگی قرارگرفته ونتیجه صورتجلسه می گردد.
ماده 80-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه بلافاصله سه نسخه صورتجلسه رسیدگس به شکایات دریافتی ازهیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه رابه ستادانتخابات کشورویک نسخه به هیات نظارت مرکزحوزه انتخابیه ارسال می دارند.
ماده 81-ستادانتخابات کشوردونسخه ازصورتجلسات واصل شده رابه هیات مرکزی نظارت برانتخابات جهت بررسی واعلام نظرشورای نگهبان ارسال می دارد.
ماده 82-شورای نگهبان نظریه خودرادرموردانتخابات هریک ازحوزه های انتخابیه بارعایت تبصره ذیل ماده (72)قانون به ستادانتخابات کشور اعلام می نماید.
ماده 83-ستادانتخابات کشورموظف است نظریه شورای نگهبان راپس از وصول بلافاصله به منظوراقدام قانونی به فرمانداریابخشدارمرکز مرکزحوزه انتخابیه ابلاغ نماید.
فصل هشتم -صدوراعتبارنامه منتخبان
ماده 84-فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه موظفندپس ازوصول نظریه شورای نگهبان درخصوص برگزاری مرحله اول انتخابات که ازطریق ستادانتخابات کشوربه آنان ابلاغ شده است حداکثرظرف (48) چهل وهشت ساعت نسبت به تشکیل جلسه مشترک هیات اجرایی وهیات نظارت مرکزحوزه انتخابیه اقدام ونتیجه نهایی وپایان مرحله اول انتخابات راصورتجلسه ودرصورت داشتن منتخب یامنتخبان دراین مرحله ازانتخابات نسبت به صدوراعتبارنامه آنان اقدام نمایند.
ماده 85-درحوزه های انتخابیه ای که اعتبارنامه ای برای هیچ یک ازنامزدهای انتخاباتی مرحله اول صادرنمی گردد،فرمانداران وبخشداران مراکزاین حوزه های انتخابیه موظفندبلافاصله پس ازوصول هریک از صورتجلسات نتایج قطعی مرحله اول انتخابات دونسخه ازآن رابه ستاد انتخابات کشورارسال یک نسخه به هیات نظارت مرکزحوزه انتخابیه تسلیم ونسخه باقی مانده رادرپرونده حوزه انتخابیه نگهداری نمایند
ماده 86-درحوزه های انتخابیه ای که برای منتخبان مرحله اول انتخابات اعتبارنامه صادرمی گرددفرمانداران وبخشداران مراکزاین حوزه های انتخابیه موظفندبلافاصله پس ازدریافت صورتجلسه مربوط یک نسخه از اعتبارنامه تکمیل شده رابه شخص منتخب یانماینده وی که به طور کتبی معرفی شده باشدتسلیم ودونسخه ازصورتجلسه راهمراه باسه نسخه ازاعتبارنامه به وسیله پیک مطمئن ازطریق ستادانتخابات استان به ستادانتخابات کشورارسال ومتعاقبانتیجه نهایی انتخابات رابه ستاد انتخابات کشوراعلام نمایند.یک نسخه ازصورتجلسه به هیات نظارت مرکزحوزه های انتخابیه تحویل ونسخه باقی مانده درپرونده حوزه انتخابیه نگهداری می شود.
تبصره 1-عکس منتخب بایددرکلیه نسخ اعتبارنامه الصاق وبه مهرفرمانداری یابخشداری مرکزحوزه انتخابیه ممهورگردد.
تبصره 2-دراجرای تبصره ذیل ماده 74قانون درصورتی که اعضای هیاتهای اجرایی ونظارت پس ازاعلام نظرشورای نگهبان ازامضای اعتبارنامه خودداری کنندفرمانداریابخشدارمرکزحوزه انتخابیه موظف است به وسیله پیک مطمئن ازطریق ستادانتخابات استانداری کلیه نسخ اعتبار نامه رابرای امضای وزیرکشورورییس هیات نظارت سریعابه ستاد انتخابات کشورتحویل نماید.
تبصره 3-دراجرای ماده (74)قانون یک نسخه ازاعتبارنامه منتخبان توسط ستادانتخابات کشوربه شورای نگهبان ارسال می گردد.
تبصره 4-کلیه مراحل اجرایی پس ازاظهارنظرشورای نگهبان درمرحله اول عینادرمرحله دوم تکرارخواهدشد.
فصل نهم -امحای تعرفه وبرگهای رای مصرف شده
ماده 87-وزارت کشورموظف است پس ازاینکه کاررسیدگی به اعتبارنامه های نمایندگی کلیه منتخبان درمجلس شورای اسلامی به پایان رسیددستور امحای تعرفه وبرگهای رای مصرف شده داخل صندوقهای رای کلیه حوزه های انتخابیه رابه فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه صادرنماید.
تبصره 1-وزارت کشورمی تواندبه منظورگردآوری آمارواطلاعات مربوط به رای دهندگان ازقبیل سن ،جنس ،تاهل وتجرد،سوادو...قبل ازصدور دستورامحای تعرفه وبرگهای رای مصرف شده بهره برداری لازم ازتعرفه رای دهندگان رابه عمل آورد.بدیهی است رعایت مخفی بودن آرای دهندگان الزامی است .
تبصره 2-به منظورحفظ اسنادومدارک مربوط به انتخابات ستادانتخابات کشورموظف است ترتیبی اتخاذنمایدکه سه صندوق محتوی تعرفه وبرگهای رای وصورتجلسه نتیجه شعب اخذرای ازهریک ازاستانهاعینابه مرکز اسنادانقلاب اسلامی تحویل گردد.
ماده 88- فرمانداران وبخشداران مراکزحوزه های انتخابیه موظفندپس ازوصول دستوروزارت کشورمبنی برامحای تعرفه وبرگهای رای مصرف شده انتخابات مجلس شورای اسلامی باحضوراعضای هیات اجرایی وحتی الامکان هیات نظارت مرکزحوزه انتخابیه نسبت به امحای تعرفه وبرگهای رای مصرف شده انتخابات سراسرحوزه انتخابیه به نحومقتضی اقدام ومراتب راصورتجلسه نمایند.
تبصره -نظربه اینکه صندوقهای رای حوزه های فرعی انتخابات اقلیتهای دینی درمحل حوزه فرعی نگهداری شده وبه مرکزحوزه انتخابیه ارسال نمی گردد،فرمانداران تهران واصفهان به عنوان مراکزحوزه های انتخابیه اقلیتهای دینی موظفندپس ازوصول دستوروزارت کشورمراتب رابه حوزه های فرعی ذی ربط ابلاغ نمایندتاحوزه های فرعی راسادر این خصوص اقدام ودونسخه ازصورتجلسه مربوط رابه مرکزحوزه انتخابیه ارسال نمایند.یک نسخه ازاین صورتجلسه همراه بایک نسخه ازصورتجلسه مربوط به مرکزحوزه انتخابیه توسط فرمانداران تهران واصفهان به ستادانتخابات کشورارسال خواهدشد.
ماده 89-دستورالعمل وفرمهای مربوط به موادبخش اجرایی این آیین نامه باتصویب وزیرکشورقابل اجرامی باشد.
این متن جانشین تصویبنامه شماره 49894/ت 22190ه مورخ 16/9/1378 می گردد.
معاون اول رییس جمهور-حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 15970

تاریخ تصویب : 1378/09/21

تاریخ ابلاغ : 1378/09/30

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.