×

اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی

اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی

اساسنامه-شرکت-ملی-صنایع-پتروشیمی
فصل اول - کلیات و سرمایه
ماده 1 - نام شرکت (شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) است که به موجب بند الف ماده 5 اساسنامه شرکت ملی نفت ایران به صورت شرکت سهامی تشکیل می شود و شرکت فرعی شرکت ملی نفت ایران است .
ماده 2 - مرکز اصلی شرکت در تهران است و شرکت می تواند شعب یا نمایندگی هایی برای اجرای عملیات در داخل و خارج کشور تاسیس نماید.
ماده 3 - مدت شرکت نامحدود است .
ماده 4 - سرمایه شرکت هشتاد هزار میلیون ریال است که به هشت میلیون سهم ده هزار ریالی بانام تقسیم می شود. ثلث سرمایه پرداخت شده و پرداخت بقیه سرمایه را صاحب سهام تعهد نموده است . مبلغ یک هزار و هشتصد میلیون ریال سرمایه شرکت سهامی کود شیمیایی ایران جزو سرمایه پرداخت شده شرکت محسوب گردیده است . کلیه سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی متعلق به شرکت ملی نفت ایران می باشد. هر گونه افزایش در سرمایه شرکت منوط به تایید مجمع عمومی فوق العاده شرکت و تصویب نهایی هیات وزیران است .
فصل دوم - موضوع - وظایف ، حقوق و اختیارات شرکت
ماده 5 - موضوع شرکت عبارت است از:
الف - فعالیت در کلیه رشته های پتروشیمی و شیمیایی و صنایع وابسته به آن .
ب - تهیه و تولید انواع مواد و فرآورده های پتروشیمی و شیمیایی و فرآورده های فرعی که از نفت و مشتقات نفتی و گازهای طبیعی و هیدروکاربورها و سایر مواد خام اعم از آلی و معدنی به دست می آید.
ج - حمل و نقل ، انبارداری و پخش و فروش داخلی و صدور فرآورده های شرکت .
د - انجام مطالعات و تحقیقات و بررسیهای فنی ، علمی و بازرگانی و اقتصادی در زمینه وظایف شرکت .
ماده 6 - به منظور تامین مقاصد و انجام عملیات مذکور در ماده 5 این اساسنامه شرکت دارای حقوق و اختیارات زیر می باشد:
الف - مشارکت با موسسات و شرکتهای ایرانی و یا خارجی واجد صلاحیت فنی و مالی برای تولید فرآورده های پتروشیمی و شیمیایی و پخش و فروش و حمل و نقل و صدور فرآورده های مذکور طبق مقررات این اساسنامه و قوانین مربوط.
ب - ایجاد شرکتهای فرعی و شرکتهای وابسته و شعبه ها و نمایندگی ها در ایران و خارج از ایران با رعایت بند الف ماده 5 اساسنامه شرکت ملی نفت ایران .
ج - انعقاد قرارداد با خریداران به منظور صدور و فروش و پخش و حمل و نقل فرآورده های شرکت .
تبصره 1 - قراردادهای مشارکت که به منظور تولید و پخش و حمل و نقل و صدور و فروش فرآورده های پتروشیمی منعقد می شود پس از تصویب مجمع عمومی شرکت و با رعایت مقررات قانون جلب و حمایت سرمایه های خارجی قابل اجرا خواهد بود.
تبصره 2 - در مورد هر قراردادی که در اجرای عملیات موضوع این ماده دولت نیز علاوه بر شرکت به عنوان طرف اول آن را امضا کند شرکت به عنوان نماینده دولت عمل خواهد کرد.
د - تصدی هر نوع عمل بازرگانی مربوط به تهیه و ورود و صدور و فروش انواع فرآورده های پتروشیمی و شیمیایی .
ه - دریافت وام یا اعتبار از منابع داخلی یا خارجی و اعطای وام یا اعتبار به اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از داخلی یا خارجی به منظور اجرای مقاصد شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
و - خرید و اجاره و تاسیس و تکمیل و توسعه و تعمیر و اداره کارخانه ها و دستگاهها و تاسیسات و وسائلی که برای انجام مقاصد شرکت لازم باشد. ایجاد و به کار انداختن راه آهن و یا بندر و انواع سرویسهای مخابراتی باسیم و بی سیم و هواپیمایی و کشتیرانی در مواردی که عملیات شرکت ایجاب نماید با اجازه قبلی دولت .
ز - اقدام به هر گونه عملیات برای استفاده از زمین هایی که در اختیار شرکت است به منظور انجام مقاصد مذکور در این اساسنامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ح - شرکت می تواند در حوزه عملیات و برای مصارف خود در اراضی بایر متعلق به دولت یا بلامالک از آب همچنین از هر نوع سنگ و خاک و شن و ماسه و سنگ و آهک و سنگ گچ بدون پرداخت حقوق دولتی و با رعایت تبصره 1 ماده 7 این اساسنامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط استفاده نماید. اگر عمل شرکت برای استفاده از مواد مذکور موجب ضرر شخص ثالث گردد شرکت باید خسارات را طبق موازین قانونی جبران نماید ولی در هر صورت شخص ثالث نمی تواند مانع عملیات شرکت بشود.
ط - اقدام به انعقاد قراردادهای استخدام یا خدمات یا مشاوره با موسسات و اشخاص اعم از داخلی و خارجی .
ی - درخواست ثبت پروانه های اختراع و تملک حق اختراع با تراضی دارنده حق و تحصیل حق استفاده و هر گونه اطلاعات درباره اختراعات و طرحها و طریقه های مربوط به صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته به آن .
ک - انجام برخی از عملیات شرکت در موارد مقتضی به وسیله نمایندگیها و یا پیمانکاران .
ل - مقررات مواد 12 و 13 و 14 اساسنامه شرکت ملی نفت ایران در مورد اراضی و اعیان مورد نیاز برای انجام عملیات شرکت نیز قابل اجرا است .
ماده 7 - مالیات بر درآمد شرکت و شرکتهای فرعی و وابسته آن بر اساس نرخ و مقررات قانونی مربوط به مالیات بر درآمد شرکتهای نفتی از سود ویژه وصول خواهد شد و هیچ گونه مطالبه دیگری از شرکت و شرکتهای فرعی و وابسته آن تحت عنوان مالیات و یا عوارض و حقوق و غیره زائد بر آن چه طبق مقررات قانونی از شرکتهای نفتی قابل وصول باشد جایز نخواهد بود. منافع شرکت و شرکتهای فرعی و وابسته آن از فعالیتهای غیر مربوط صنعت پتروشیمی مشمول مقررات عمومی مالیاتی کشور خواهد بود.
تبصره 1 - حقوق و عوارضی که طبق قوانین از طرف مقامات دولتی یا محلی در ازای خدمات مورد درخواست شرکت یا شرکتهای فرعی و وابسته آن و یا خدماتی که معمولا برای عامه انجام می شود مطالبه می گردد از شرکت و شرکتهای فرعی و وابسته آن نیز قابل وصول است .
تبصره 2 - استفاده از معافیت مقرر در ماده 97 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1348 شمسی (2528 شاهنشاهی ) در مورد طرحهای به خصوص منوط به پیشنهاد شرکت و تصویب وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد بود.
ماده 8 - شرکت می تواند هزینه و تعهدات ارزی خود را در داخل و خارج از کشور در حدود بودجه مصوب از درآمدهای ارزی خود بپردازد. شرکت در اول هر سال موافقت مقامات قانونی مربوط نظارت بر ارز را برای استفاده از اعتبارات ارزی سالانه خود یکجا تحصیل و صورت هزینه های ارزی را هر سه ماه یک مرتبه به مقامات مذکور و خزانه تسلیم خواهد نمود.
فصل سوم - ارکان شرکت
ماده 9 - شرکت دارای ارکان زیر می باشد:
1 - مجمع عمومی .
2 - هیات مدیره و مدیر عامل .
3 - بازرسان .
قسمت اول
مجمع عمومی نمایندگان صاحب سهام
ماده 10 - نمایندگان صاحب سهام در مجمع عمومی عبارتند از:
نخست وزیر.
وزیر امور اقتصادی و دارایی .
وزیر نیرو.
وزیر صنایع و معادن .
وزیر کار و امور اجتماعی .
وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه و بودجه .
یک وزیر دیگر به انتخاب نخست وزیر.
دو نفر از مدیران شرکت ملی نفت ایران به انتخاب رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران .
تبصره - ریاست مجمع عمومی با نخست وزیر و در غیاب نخست وزیر با یکی از وزرای حاضر در جلسه به تعیین قبلی نخست وزیر خواهد بود.
ماده 11 - جلسات مجمع عمومی در تیر ماه هر سال برای رسیدگی به ترازنامه و در آبان ماه همان سال به منظور رسیدگی و تصویب بودجه به طور عادی تشکیل می گردد و تا موقعی که نسبت به موضوع مندرج در دستور جلسه تصمیمی اتخاذ نشده جلسات ادامه خواهد داشت و در جلسات مذکور اضافه بر ترازنامه و بودجه ممکن است بر حسب پیشنهاد رییس هیات مدیره و مدیر عامل یا طبق نظر رییس مجمع عمومی موضوعات دیگری نیز در دستور مذاکرات قرار گیرد.
ماده 12 - دعوت برای تشکیل مجمع عمومی عادی یا فوق العاده از طرف رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت به عمل می آید. در صورتی که رییس هیات مدیره و مدیر عامل اقدام به دعوت مجمع عمومی نماید رییس مجمع عمومی راسا مجمع عمومی را دعوت خواهد نمود. دستور جلسه مجمع عمومی در دعوتنامه قید می شود.
ماده 13 - جلسات مجمع عمومی در مرکز شرکت در تهران با حضور رییس هیات مدیره و مدیر عامل تشکیل می شود.
تبصره - رییس هیات مدیره و مدیر عامل و سایر اعضای هیات مدیره و بازرسان شرکت می توانند بدون داشتن حق رای در جلسات مجمع عمومی شرکت نمایند.
ماده 14 - جلسات مجمع عمومی با حضور حداقل شش نفر رسمیت خواهد یافت و برای اعتبار تصمیمات در هر مورد پنج رای موافق ضرورت دارد.
ماده 15 - مجمع عمومی یک نفر را به پیشنهاد رییس هیات مدیره و مدیر عامل به سمت دبیر مجمع عمومی انتخاب خواهد نمود. صورت جلسات مجمع عمومی پس از تصویب به امضای رییس مجمع عمومی می رسد و در پرونده مخصوص نگهداری خواهد شد.
ماده 16 - وظایف مجمع عمومی به قرار زیر است :
الف - رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت با توجه به گزارش سالانه هیات مدیره و گزارش بازرسان . گزارش سالانه هیات مدیره و ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و گزارش بازرسان باید لااقل دو هفته قبل از تشکیل جلسه در اختیار کلیه اعضا مجمع عمومی قرار گیرد.
ب - بررسی و تصویب برنامه عملیات و فصول و ارقام کلی بودجه جاری و سرمایه ای شرکت . بودجه پیشنهادی باید لااقل دو هفته قبل از تشکیل جلسه از طرف رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت برای کلیه اعضا مجمع عمومی فرستاده شود.
ج - اتخاذ تصمیم نسبت به میزان ذخیره های شرکت به پیشنهاد هیات مدیره .
د - اجازه استفاده از ذخیره های شر کت به پیشنهاد هیات مدیره .
ه - اتخاذ تصمیم نسبت به قراردادهای مشارکت که به منظور تولید و پخش و حمل و نقل و صدور و فروش فرآورده های پتروشیمی و شیمیایی بین شرکت با اشخاص و موسسات ایرانی و خارجی منعقد می شود با رعایت مقررات قانون جلب و حمایت سرمایه های خارجی .
و - اتخاذ تصمیم نسبت به تشکیل یا انحلال شرکتهای فرعی و وابسته شرکت و هر گونه فعالیت صنعتی و یا بازرگانی دیگر مربوط به مقاصد شرکت .
ز - پیشنهاد یک نفر از افراد واجد صلاحیت به هیات وزیران جهت انتصاب به سمت رییس هیات مدیره و مدیر عامل .
ح - انتخاب اعضای هیات مدیره .
ط - انتخاب بازرسان .
ی - تعیین حقوق رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت و اعضای هیات مدیره و بازرسان با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ک - تعیین خطمشی عمومی شرکت .
ل - اظهار نظر نسبت به هر گونه پیشنهاد راجع به اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه شرکت که برای اخذ تصمیم نهایی و تقدیم به قوه مقننه به دولت تسلیم خواهد شد. پیشنهاد اصلاح یا تغییر اساسنامه باید از طرف رییس مجمع یا رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت یا لااقل دو نفر از اعضا مجمع عمومی به عمل آید.
م - اتخاذ تصمیم در مورد افزایش سرمایه شرکت و پیشنهاد تصویب آن به دولت .
ن - اتخاذ تصمیم درباره هر موضوع دیگری که با رعایت مفاد این اساسنامه در دستور جلسه مجمع عمومی قرار گیرد.
س - هر گاه مجمع عمومی بازرسی قسمتی از عملیات شرکت را لازم تشخیص دهد به وسیله بازرسان اقدام خواهد کرد.
قسمت دوم - هیات مدیره و مدیر عامل
ماده 17 - هیات مدیره از هشت که یکی از آنها رییس هیات مدیره و مدیر عامل خواهد بود تشکیل می شود. در غیاب رییس هیات مدیره و مدیر عامل ریاست جلسات هیات مدیره با مدیری خواهد بود که قبلا از طرف رییس هیات مدیره و مدیر عامل تعیین خواهد شد.
ماده 18 - مجمع عمومی برای انتخاب رییس هیات مدیره و مدیر عامل یک نفر از افراد واجد صلاحیت را پیشنهاد می نماید که با تایید هیات وزیران به فرمان همایونی برای مدت شش سال به این سمت منصوب خواهد شد. اعضای هیات مدیره بنا به پیشنهاد رییس هیات مدیره و مدیر عامل و تصویب مجمع عمومی برای مدت سه سال انتخاب و به فرمان همایونی به این سمت منصوب می شوند. انتخاب هیات مدیره و مدیر عامل و مدیران شرکت قبل از انقضای مدت با رعایت ترتیب مقرر در این ماده انجام پذیر خواهد بود.
ماده 19 - رییس هیات مدیره و مدیر عامل و اعضای هیات مدیره باید ایرانی باشند. رییس هیات مدیره و مدیر عامل از بین کارمندان صنایع نفت - گاز و پتروشیمی ایران که اقلا 15 سال سابقه خدمت در صنایع مذکور را داشته و حداقل پنج سال از آن عضو هیات مدیره صنایع مذکور بوده باشد و یا از بین اشخاصی که سابقه خدمات برجسته دولتی و یا اجتماعی داشته انتخاب خواهد شد. اعضای هیات مدیره از بین کارمندان صنایع مذکور که اقلا ده سال سابقه خدمت داشته و لااقل پنج سال عهده دار مشاغل مهمی در آن صنایع بوده اند و یا از بین متخصصین برجسته دیگر که سابقه اشتغال در مدیریت موسسات صنعتی مهم و یا امور مالی و اقتصادی و حقوقی داشته باشند انتخاب خواهند شد.
تبصره - لااقل پنج نفر از اعضای هیات مدیره باید از میان کارمندان واجد شرایط صنایع نفت و گاز و پتروشیمی انتخاب شوند.
ماده 20 - انتخاب مجدد رییس هیات مدیره و مدیر عامل و اعضا هیات مدیره در پایان مدت مدیریت آنها بلامانع است . در پایان مدت عضویت رییس و اعضای هیات مدیره تا وقتی که هیات مدیره جدید انتخاب نشده است اعضای هیات مدیره امور شرکت را اداره خواهند کرد.
ماده 21 - رییس هیات مدیره و مدیر عامل و سایر اعضای هیات مدیره موظفا انجام وظیفه خواهند کرد و باید تمام وقت در اختیار شرکت باشند و هیچ نوع شغل در خارج از شرکت قبول نکنند. اشتغال مدیران در اموری که صرفا جنبه تدریس داشته باشد و عضویت در شوراها و مجامع فرهنگی و اجتماعی به صورت افتخاری بدون دریافت حقوق و با موافقت رییس هیات مدیره و مدیر عامل مجاز خواهد بود.
تبصره 1 - هر یک از اعضا هیات مدیره که از مقررات این ماده تخلف نماید از سمت خود مستعفی شناخته خواهد شد.
تبصره 2 - عضویت اعضای هیات مدیره در هیات های مدیره و هیات های بازرسی شرکتهای فرعی و وابسته موکول به تصویب رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت خواهد بود و از این بابت وجهی دریافت نخواهند نمود.
ماده 22 - آن عده از اعضای هیات مدیره که از بین کارمندان صنایع نفت و گاز و پتروشیمی انتخاب می شوند از لحاظ بازنشستگی تابع شرایط و مقررات عمومی مربوط به کارمندان شرکت ملی نفت ایران می باشند. ادامه خدمت رییس هیات مدیره و مدیر عامل پس از رسیدن به سن بازنشستگی منوط به تصویب مجمع عمومی و تایید هیات وزیران و ادامه خدمت اعضا هیات مدیره پس از رسیدن به سن بازنشستگی منوط به پیشنهاد رییس هیات مدیره و مدیر عامل و تصویب مجمع عمومی می باشد.
ماده 23 - جلسات هیات مدیره بر حسب تشخیص و به دعوت رییس هیات مدیره و مدیر عامل و یا با پیشنهاد دو نفر از اعضای هیات مدیره تشکیل خواهد شد.
ماده 24 - جلسات هیات مدیره به ریاست رییس هیات مدیره و مدیر عامل با حضور لااقل 5 نفر از اعضای هیات مدیره رسمیت می یابد. تصمیمات هیات مدیره با اکثریت پنج رای قابل اجرا می باشد.
تبصره - صورت جلسات هیات مدیره پس از تصویب به امضای رییس جلسه می رسد و در مرکز شرکت نگهداری می گردد. هر قسمت از مذاکرات که هیات مدیره آن را محرمانه تلقی کند محرمانه بودن آن باید در صورت جلسه قید شود. وظایف و اختیارات هیات مدیره
ماده 25 - هیات مدیره در حدود مقررات این اساسنامه دارای همه گونه اختیار برای اجرای وظایف مصرح در این اساسنامه و از جمله وظایف زیر می باشد.
الف - اجرای تصمیمات مجمع عمومی .
ب - تاسیس شعب و نمایندگی ها و یا برچیدن آنها در داخل و خارج از کشور.
ج - هیات مدیره می تواند در کلیه کشورها محل اقامت قانونی برای شرکت انتخاب کند و نمایندگان مسئولی تعیین نماید.
د - تهیه برنامه عملیات و فصول و ارقام کلی بودجه جاری و سرمایه ای شرکت برای تصویب مجمع عمومی .
ه - تصویب تشکیلات و طرحهای کلی سازمانی شرکت بنا به پیشنهاد رییس هیات مدیره و مدیر عامل با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
و - تهیه گزارش هیات مدیره و ترازنامه سالانه حساب سود و زیان برای تصویب مجمع عمومی و پیشنهاد دستور جلسه مجمع عمومی .
ز - تصویب بودجه تفصیلی شرکت و تصویب اصلاح بودجه و اعتبارات به پیشنهاد رییس هیات مدیره و مدیر عامل در حدود اختیاراتی که از طرف مجمع عمومی به هیات مدیره تفویض می شود.
ح - تهیه برنامه عملیات و تعیین خط مشی و سیاست کلی شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی .
ط - اخذ تصمیم نسبت به معاملات و قراردادها طبق آیین نامه معاملات شرکت .
ی - اخذ تصمیم نسبت به مشارکت با اشخاص و موسسات و شرکتهای ایرانی و خارجی و پیشنهاد به مجمع عمومی برای تصویب .
ک - پیشنهاد تشکیل یا انحلال شرکتهای فرعی و وابسته به مجمع عمومی .
ل - اخذ تصمیم نسبت به برنامه های شرکت و هر گونه اقدام دیگری که در حدود عملیات موضوع شرکت برای اداره آن لازم باشد.
م - دادن اختیارات برای سازش و تعیین داور در مورد اختلافات و دعاوی شرکت و به طور کلی هر اقدامی که برای حفظ حقوق شرکت لازم باشد.
ن - اخذ تصمیم درباره کلیه پیشنهادهای رییس هیات مدیره و مدیر عامل که برای حفظ حقوق شرکت لازم و در صلاحیت هیات مدیره باشد.
س - تصویب و اصلاح اساسنامه های شرکتهای فرعی و انجام وظایفی که به موجب مقررات اساسنامه های شرکتهای فرعی بر عهده مجامع عمومی آن شرکتها محول گردیده است و به طور کلی اعمال کلیه حقوق شرکت در شرکتهای فرعی هیات مدیره در این موارد به عنوان مجمع عمومی شرکتهای فرعی اتخاذ تصمیم می نماید.
ع - تعیین سیاست کلی فروش و پخش و صدور فرآورده های شرکت .
ف - تصویب معاملات غیر منقول شرکت .
ص - آیین نامه ها و مقررات استخدامی و بازنشستگی ، اداری ، فنی ، حسابداری ، حسابرسی ، معاملاتی و مالی شرکت ملی نفت ایران که به تصویب مجمع عمومی آن شرکت رسیده باشد در شرکت ملی صنایع پتروشیمی لازم الاجرا خواهد بود. در مواردی که آیین نامه ها و مقررات مزبور قابل انطباق با احتیاجات و عملیات شرکت نبوده و یا اجرای آن از لحاظ صنایع پتروشیمی ممکن نباشد هیات مدیره می تواند پس از بررسی موضوع پیشنهادهای لازم را برای اخذ تصمیم به مجمع عمومی تقدیم نماید.
ق - پیشنهاد استفاده از ذخیره عمومی شرکت به مجمع عمومی . وظایف و اختیارات رییس هیات مدیره و مدیر عامل
ماده 26 - رییس هیات مدیره و مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی و اداری شرکت بوده و بر کلیه سازمانهای تابع شرکت ریاست دارد و مسئول حسن جریان کلیه امور و حفظ حقوق و منافع و اموال شرکت می باشد و برای اداره امور شرکت و اجرای مصوبات هیات مدیره و مجمع عمومی دارای همه گونه حقوق و اختیارات در حدود مقررات این اساسنامه و بودجه مصوب می باشد و نمایندگی شرکت را در مقابل کلیه مقامات قضایی و کشوری و لشگری و موسسات و اشخاص اعم از ایرانی و خارجی با حق توکیل غیر خواهد داشت و می تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به هر یک از اعضا هیات مدیره و روسای قسمتهای شرکت به مسئولیت خود تفویض کند تا اداره عملیات مختلف شرکت را که به این طریق به آنها محول می گردد زیر نظر مستقیم وی بر عهده گیرند. رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت ریاست مجمع عمومی هر یک از شرکتهای فرعی را نیز به عهده خواهد داشت .
اختیارات و وظایف رییس هیات مدیره و مدیر عامل شامل موارد زیر می باشد:
الف - نصب و عزل و ارتقا و اعطای پاداش و اضافه حقوق و مزایا و اخذ تصمیم درباره کلیه امور استخدامی کارکنان شرکت اعم از ایرانی و یا خارجی طبق آیین نامه های شرکت .
ب - تعیین امضاهای مجاز و تعهدآور برای شرکت .
ج - دریافت و پرداخت وجوه و باز کردن حساب ریالی و ارزی در بانکهای داخلی و خارجی با رعایت مقررات مربوط با امضای رییس هیات مدیره و مدیر عامل و امضای یک عضو هیات مدیره خواهد بود. رییس هیات مدیره و مدیر عامل می تواند یک یا چند نفر از اعضای هیات مدیره را به این منظور انتخاب و معرفی نماید. رییس هیات مدیره و مدیر عامل و عضو منتخب مزبور می توانند حق امضای خود را به هر یک از کارمندان شرکت به تشخیص و مسئولیت خود واگذار نمایند.
د - اعمال کلیه حقوق شرکت و نظارت در امور شرکتهای فرعی و وابسته و شعب و نمایندگیها با رعایت مقررات مربوط.
ه - تعیین وظائف و حدود اختیارات و مسئولیتهای واحدهای مختلف شرکت .
و - اعمال نظارت های مالی و محاسباتی و حسابرسی نسبت به عملیات و معاملات و مخارج شرکت و بازرسی در کلیه امور شرکت و شعب و نمایندگی ها و موسسات مربوط.
قسمت سوم - بازرسان
ماده 27 - مجمع عمومی دو نفر بازرس برای مدت یک سال از میان اشخاص ذیصلاحیت انتخاب می نماید. انتخاب مجدد هر یک از بازرسان به این سمت بلامانع است و تا زمانی که تجدید انتخاب به عمل نیامده بازرسان به خدمت خود ادامه خواهند داد.
ماده 28 - در صورت فوت یا استعفا یا تغییر شغل یا برکناری از خدمت هر یک از بازرسان مجمع عمومی به طور فوق العاده تشکیل می شود و جانشین او را به نحو مقرر در ماده 27 تعیین می نماید.
ماده 29 - بازرسان می توانند به هنگام ضرورت از خدمات حسابداران و حسابرسان شرکت استفاده کنند، همچنین برای انجام وظائف خود از کارشناسان و حسابرسان اعم از داخلی و خارجی به طور موقت استفاده نمایند، برای این منظور بازرسان به رییس هیات مدیره و مدیر عامل مراجعه خواهد نمود و رییس هیات مدیره و مدیر عامل مکلف است نظر بازرسان را تامین نماید.
ماده 30 - وظایف و اختیارات بازرسان به قرار زیر است :
الف - تطبیق عملیات شرکت با بودجه مصوب .
ب - رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و تصدیق مطابقت آن ها با دفاتر شرکت و تهیه گزارش و اظهار نظر در مورد عملیات شرکت برای تقدیم به مجمع عمومی ، گزارش مزبور باید لااقل بیست روز قبل از جلسه مجمع عمومی که در تیر ماه هر سال تشکیل می شود به رییس هیات مدیره و مدیر عامل تسلیم شود که با گزارش هیات مدیره و ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت به مجمع عمومی تقدیم گردد.
ج - مطالعه گزارش سالانه هیات مدیره و اظهار نظر نسبت به مندرجات آن .
د - بازرسان موظف هستند عملیات مالی و محاسباتی و همچنین حساب و دارایی و بدهی شرکت را هر سال لااقل دو مرتبه رسیدگی نمایند و در صورتی که نظری نسبت به آن داشته باشند مورد را به رییس هیات مدیره و مدیر عامل گزارش دهند. هر گاه نسبت به این گزارش اقدام به عمل نیاید بازرسان مراتب را به اطلاع رییس مجمع عمومی خواهند رسانید.
ماده 31 - بازرسان در اجرای وظایف خود حق مراجعه به کلیه دفاتر و پرونده ها و قراردادهای شرکت را خواهند داشت .
ماده 32 - اجرای وظایف بازرسان که طبق مقررات این اساسنامه تعیین شده نباید به هیچ وجه مانع جریان عادی کار شرکت گردد. بازرسان می توانند نظریات خود را به رییس هیات مدیره و مدیر عامل اطلاع دهند و تقاضا کنند که اطلاعات و مدارک لازم در اختیار آنها گذاشته شود.
ماده 33 - بازرسان حق اشتغال موظف دیگری در داخل و یا خارج از کشور را ندارند. اشتغال غیر موظف (افتخاری بدون دریافت حقوق ) در هر مورد منوط به موافقت رییس مجمع عمومی خواهد بود.
فصل چهارم - ترازنامه و حساب سود و زیان
ماده 34 - سال مالی شرکت از یازدهم دی ماه هر سال شروع می شود و در دهم دی ماه سال بعد خاتمه می یابد. کلیه دفاتر شرکت به تاریخ روز آخر سال مالی بسته می شود. ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و گزارش هیات مدیره باید چهل روز قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی در اختیار بازرسان گذاشته شود.
ماده 35 - تعداد و انواع دفاتر محاسباتی که باید پلمپ شود طبق مقررات قانون تجارت از طرف هیات مدیره تعیین می گردد.
تبصره - منظور از دفاتر محاسباتی عبارت است از دفاتر مذکور در قانون تجارت یا فرمها و وسایل دیگر نگهداری حساب .
ماده 36 - در ترازنامه اقلام دارایی شرکت به بهای خرید یا تمام شده پس از استهلاک منظور می شود و مطالبات مشکوک به ارزش احتمالی روز تنظیم ترازنامه احتساب می شود. مطالبات غیر قابل وصول نباید جزو دارایی شرکت منظور شود.
تبصره - هر گاه هیات مدیره تجدید ارزیابی تمام یا قسمتی از داراییهای شرکت را لازم تشخیص دهد می تواند با تصویب مجمع عمومی اقدام به تجدید ارزیابی بنماید و در صورتی که افزایش و یا کاهش حاصل شود به حساب ذخیره های عمومی مذکور در ماده 38 منظور خواهد شد.
ماده 37 - ضوابط و تعیین میزان استهلاک نسبت به انواع دارایی های شرکت طبق اصول متداول صنعت نفت و پتروشیمی به پیشنهاد هیات مدیره تعیین و پس از تصویب وزارت امور اقتصادی و دارایی به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.
ماده 38 - شرکت مکلف است در هر سال یک درصد از سود ویژه خود را به حساب ذخیره عمومی انتقال دهد. انتقال وجوه به حساب ذخیره عمومی تا موقعی که جمع آن معادل سرمایه شرکت شود ادامه خواهد یافت .
تبصره - هیات مدیره می تواند علاوه بر مبلغ فوق در هر سال که مصلحت بداند اندوخته های دیگری به میزان متناسب برای تامین احتیاجات شرکت از محل سود ویژه برای انتقال به حساب اندوخته های دیگر به مجمع عمومی پیشنهاد نماید.
ماده 39 - سود ویژه عبارت است از درآمد حاصل از عملیات پس از وضع کلیه هزینه های جاری و استهلاک .
ماده 40 - شرکت مکلف است که سرمایه لازم به منظور توسعه عملیات و به طور کلی هر گونه سرمایه گذاری مورد نیاز خود را در حدود بودجه مصوب از محل درآمد حاصل از عملیات خود تامین نماید در صورتی که درآمد مزبور کافی نباشد مجمع عمومی از هر طریق دیگری که مقتضی بداند کسری آن را تامین خواهد نمود.
ماده 41 - آنچه از محل درآمد حاصل از عملیات شرکت پس از وضع مبالغی که به موجب مقررات این اساسنامه پرداخت می شود باقی بماند به صاحب سهام پرداخت خواهد شد.
فصل پنجم - سایر مقررات
ماده 42 - اعضای هیات مدیره و بازرسان کارکنان شرکت نباید اطلاعاتی را که برای شرکت جنبه محرمانه داشته باشد افشا نمایند. در صورت تخلف اگر متخلف رییس هیات مدیره و مدیر عامل باشد به پیشنهاد رییس مجمع عمومی و اگر مدیر یا بازرس باشد به پیشنهاد رییس و مدیر عامل و تصویب مجمع عمومی و اگر از سایر کارمندان باشد با تصویب رییس هیات مدیره و مدیر عامل از خدمت برکنار خواهد شد. در صورتی که خساراتی متوجه شرکت باشد برکناری متخلف مانع از تعقیب او برای جبران زیان وارده نخواهد بود.
ماده 43 - در مواردی که کارکنان شرکت مرتکب تخلفاتی در انجام امور شرکت بشوند تعقیب و مجازات اداری آنها طبق آیین نامه های استخدامی و انضباطی شرکت صورت خواهد گرفت هر گاه ضمن تحقیق معلوم شود که تخلف جنبه جزایی نیز دارد رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مکلف است موضوع را به مراجع صلاحیتدار اعلام نماید.
ماده 44 - کلیه عملیات شرکت اعم از امور مالی و استخدامی و استفاده از خدمات اشخاص و اداره اموال و انجام کلیه معاملات و اقدام به هر امری به منظور توسعه و پیشرفت هدفهای شرکت تابع اصول بازرگانی می باشد. انجام امور مزبور به تشخیص هیات مدیره و طبق مقررات شرکت بوده و از هر گونه تشریفات و مقرراتی که مغایر این اساسنامه باشد معاف خواهد بود.
ماده 45 - در مواردی که یکی از اعضا هیات مدیره یا کارکنان شرکت طبق ماده 19 قانون کیفر عمومی معلق می شود اجرای حکم تعلیق مانع برکناری کارمند از طرف شرکت و خاتمه دادن به خدمت او طبق آیین نامه استخدامی و انضباطی شرکت نخواهد بود.
ماده 46 - کارکنان شرکت در محل ادارات و اماکن مربوط به کار شرکت حق فعالیت سیاسی را ندارند و نیز نمی توانند در محل ادارات و اماکن مربوط به کار شرکت بدون اجازه کتبی قبلی شرکت اجتماعات تشکیل دهند، منتشر کردن هر نوع اطلاعاتی راجع به عملیات شرکت بدون اجازه کتبی شرکت ممنوع است . تخلف از مقررات این ماده تقصیر اداری و انضباطی محسوب می شود.
ماده 47 - شرکت در تهیه مسکن و تامین رفاه و بهداشت و فرهنگ و آموزش و تفریحات سالم کارکنان خود و کمکهای اجتماعی به آنان و حفاظت آنها در مقابل حوادث اهتمام به عمل خواهد آورد.
ماده 48 - نسبت به اموری که در این اساسنامه و قوانین مربوط مقرراتی منظور نگردیده باشد مقررات قانون تجارت معتبر خواهد بود.
ماده 49 - این اساسنامه به استناد ماده 65 قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران به تصویب رسیده است قوانین و مقرراتی که مغایر با مقررات این اساسنامه باشد در حدودی که مغایرت دارد نسبت به شرکت مجری نخواهد بود. اساسنامه فوق مشتمل بر چهل و نه ماده و سیزده تبصره به استناد ماده 65 قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران پس از تصویب کمیسیون های امور استخدام و سازمانهای اداری و امور اقتصادی و دارایی مجلس شورای ملی در جلسات روزهای شنبه و سه شنبه 7 و 10 آبان ماه /2536، در جلسه روز شنبه بیست و یکم آبان ماه دو هزار و پانصد و سی و شش شاهنشاهی به تصویب کمیسیونهای استخدام و امور اقتصادی و دارایی مجلس سنا رسید.
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی




نوع : اساس نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1356/08/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.