×

قانون الحاق دولت شاهنشاهی ایران به پروتکل سومین تمدید کنوانسیون 1971 تجارت گندم

قانون الحاق دولت شاهنشاهی ایران به پروتکل سومین تمدید کنوانسیون 1971 تجارت گندم

قانون-الحاق-دولت-شاهنشاهی-ایران-به-پروتکل-سومین-تمدید-کنوانسیون-1971-تجارت-گندم

وکیل


ماده واحده - پروتکل مورخ 17 مارس 1976 مربوط به سومین تمدید کنوانسیون 1971 تجارت گندم مشتمل بر یک مقدمه و دوازده ماده تصویب و اجازه الحاق به آن داده می شود. قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن پروتکل ضمیمه پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روز سه شنبه 10 اسفند ماه 2535 در جلسه روز شنبه نوزدهم آذر ماه دو هزار و پانصد و سی و شش شاهنشاهی به تصویب مجلس سنا رسید.
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی
پروتکل سومین تمدید کنوانسیون تجارت گندم و کنوانسیون کمک غذایی تشکیل دهنده موافقتنامه بین المللی گندم 1971
مقدمه
کنفرانس مسئول تهیه متون پروتکل های سومین تمدید کنوانسیونهای تشکیل دهنده موافقتنامه بین المللی گندم 1971. با توجه به این که موافقتنامه بین المللی گندم 1949 در سالهای 1953، 1956، 1959، 1962، 1965، 1966، 1967، 1968، 1971، 1974 و 1975 - اصلاح ، تجدید یا تمدید شده است .
و با توجه به این که موافقتنامه بین المللی گندم 1971، از دو سند قانونی و جداگانه کنوانسیون تجارت گندم 1971 و کنوانسیون کمک غذایی 1971 تشکیل شده است که هر دو در سال 1975 به وسیله پروتکل تمدید شده و در تاریخ 30 ژوئن 1976 منقضی خواهد شد. متون پروتکل سومین تمدید کنوانسیون تجارت گندم 1971 و کنوانسیون کمک غذایی 1971 را تهیه نموده است . پروتکل سومین تمدید کنوانسیون تجارت گندم 1971 دول عضو این پروتکل . با توجه به این که مدت اعتبار کنوانسیون تجارت گندم 1971 (از این به بعد کنوانسیون خوانده خواهد شد) از موافقتنامه بین المللی گندم 1971 که به وسیله پروتکل در سال 1975 تمدید شده ، در 30 ژوئن 1976 منقضی خواهد شد به شرح زیر موافقت کردند:
ماده 1 - تمدید، انقضا مدت و اختتام کنوانسیون با توجه به ماده (2) این پروتکل اجرای کنوانسیون تا تاریخ 30 ژوئن 1978 بین کشورهای عضو این پروتکل ادامه خواهد داشت مشروط بر این که اگر موافقتنامه بین المللی جدیدی که گندم را شامل گردد، قبل از تاریخ 30 ژوئن 1978 به مرحله اجرا درآید این پروتکل فقط تا تاریخ به مرحله اجرا در آمدن موافقتنامه جدید معتبر خواهد بود.
ماده 2 - مفاد بی اثر کنوانسیون .
از اول ژوئیه 1976 موارد زیر از مقررات کنوانسیون بلااثر خواهند بود:
الف - بند (4) ماده (19).
ب - مواد (22) تا (26)، شامل (26).
ج - بند (1) از ماده (27).
د - مواد (29) تا (31)، شامل (31).
ماده 3 - تعریف .
در این پروتکل هر گونه اشاره ای به "دولت " یا "دولتها" چنان تلقی می گردد که شامل اشاره به جامعه اقتصادی اروپا (از این به بعد "جامعه " نامیده امضا یا "تودیع اسناد تصویب ، پذیرش ، تایید یا انعقاد" یا اسناد الحاق و یا"سند اعلام اجرای موقت " به وسیله یک دولت ، در مورد جامعه تلقی چنان خواهد بود که شامل امضا و اعلام اجرای موقت از طرف جامعه به وسیله مقام ذیصلاح آن و تودیع سند مورد نیاز طبق رویه های اداری جامعه که لازمه انعقاد هر قرارداد بین المللی است باشد.
ماده 4 - امور مالی .
سهم اولیه قابل پرداخت هر یک از کشورهای واردکننده یا صادرکننده عضو که طبق زیر بند (ب )، بند (1) از ماده (7) به این پروتکل ملحق می شوند وسیله شورا بر اساس آرایی که به آن کشور تعلق خواهد گرفت و مدتی که از سال زراعی جاری باقی مانده است تعیین خواهد شد، ولی مقدار تعیین شده برای سایر کشورهای عضو صادرکننده و واردکننده برای سال زراعی جاری تغییری نخواهد کرد.
ماده 5 - امضا.
این پروتکل از تاریخ 17 مارس 1976 تا آخر روز 7 آوریل 1976 برای امضای کشورهای عضو کنوانسیون تمدید شده به وسیله پروتکل ، یا کشورهایی که در تاریخ 17 مارس 1976 موقتا عضو این کنوانسیون محسوب می گردند، یا کشورهایی که عضو سازمان ملل ، سازمانهای تخصصی آن و یا سازمان بین المللی انرژی اتمی می باشند و نام آنها در فهرستهای ضمیمه (الف ) و (ب ) کنوانسیون قید شده ، در واشنگتن مفتوح خواهد بود.
ماده 6 - تصویب ، پذیرش ، تایید یا انعقاد،
اجرای این پروتکل منوط به تصویب ، پذیرش و تایید یا انعقاد هر کشور امضاکننده بر طبق قوانین اساسی کشور مربوط خواهد بود. اسناد تصویب ، پذیرش و تایید یا انعقاد باید نزد دولت ایالات متحده آمریکا تا تاریخ 18 ژوئن 1976 تودیع گردد، مگر این که شورا این ضرب الاجل را یک یا چند بار برای دولت امضاکننده ای که اسناد تصویب ، پذیرش ، تایید، انعقاد را تا تاریخ فوق تودیع ننموده است تمدید نماید.
ماده 7 - الحاق .
1 - این پروتکل به شرح زیر جهت الحاق مفتوح خواهد بود:
الف - تا تاریخ 18 ژوئن 1976 برای الحاق کشورهای عضوی که در آن تاریخ در فهرست های (الف ) یا (ب ) کنوانسیون قید شده اند. شورا برای کشورهایی که تا تاریخ فوق سند الحاق را تودیع ننموده اند می تواند این ضرب الاجل را یک یا چند بار تمدید نماید.و
ب - بعد از 18 ژوئن 1976 برای الحاق کشورهای عضو سازمان ملل ، سازمانهای تخصصی آن یا سازمان بین المللی انرژی اتمی به موجب شرایطی که شورا مقتضی بداند با دو سوم آرا کشورهای صادرکننده و دو سوم آرا کشورهای واردکننده .
2 - الحاق با تودیع سند الحاق نزد دولت ایالات متحده آمریکا رسمیت می یابد.
3 - هر جا به منظور اجرای کنوانسیون و این پروتکل به اعضای مندرج در فهرستهای ضمیمه (الف ) و (ب ) (کنوانسیون اشاره شود، نام هر کشور عضوی که دولت متبوعه آن بر طبق شرائطی که شورا مقرر داشته به کنوانسیون ملحق شده باشد و یا طبق مفاد زیر بند (ب ) از بند (1) این ماده از این پروتکل به آن ملحق شده باشد باید مندرج در فهرست مربوطه ضمیمه تلقی گردد.
ماده 8 - اجرای موقت .
هر دولت امضاکننده می تواند سند اعلام اجرای موقت این پروتکل را نزد دولت ایالات متحده آمریکا تودیع نماید. همچنین هر دولت دیگری که شرایط امضا این پروتکل را دارا باشد یا هر دولتی که درخواست الحاق آن به تصویب شورا رسیده باشد، می تواند سند اعلام اجرای موقت را نزد دولت ایالات متحده آمریکا تودیع نماید. کشوری که چنین سندی را تودیع می کند مفاد این پروتکل را به طور موقت اجرا خواهد نمود و عضو موقت این پروتکل به شمار خواهد رفت .
ماده 9 - مرحله اجرا.
1 - این پروتکل فیمابین کشورهایی که اسناد تصویب ، پذیرش ، تایید، انعقاد یا الحاق و یا سند اعلام اجرای موقت را بر طبق مواد (6)، (7)، (8)، این پروتکل تا تاریخ 18 ژوئن 1975 تودیع نموده اند به ترتیب زیر به مرحله اجرا در خواهد آمد:
الف - در 19 ژوئن 1976 در مورد تمام مواد کنوانسیون بجز مواد (3) تا (9) (شامل ماده 9) و ماده (21) و
ب - در اول ژوئیه 1976 در مورد مواد (3) تا (9)، (شامل ماده 9) و ماده (21) کنوانسیون ، در صورتی که اسناد تصویب ، پذیرش ، تایید، انعقاد یا الحاق و یا سند اعلام اجرای موقت تا 18 ژوئن 1976 از طرف دول عضو صادرکننده ای که 60 درصد آرا قید شده در فهرست ضمیمه (الف ) را در دست دارند و همچنین دول عضو واردکننده ای که 50 درصد آرا قید شده در فهرست ضمیمه (ب ) را در دست دارند یا این که اگر در همان روز عضو کنوانسیون می شدند همان تعداد آرا را در دست می داشتند، تودیع شده باشد.
2 - این پروتکل در مورد کشورهایی که سند تصویب ، پذیرش ، تایید، انعقاد یا الحاق را مقررات این پروتکل ، بعد از تاریخ 19 ژوئن 1976 تودیع می نمایند از تاریخ تودیع به اجرا گذاشته خواهد شد. هیچ یک از مقررات این پروتکل در مورد چنین کشورهایی به اجرا در نخواهد آمد مگر این که قبلا در مورد کشورهای دیگر طبق بندهای (1) یا (3) این ماده به اجرا در آمده باشد.
3 - در صورتی که این پروتکل طبق بند (1) این ماده به اجرا در نیاید دولتهایی که اسناد تصویب ، پذیرش ، تایید، انعقاد یا الحاق و یا سند اعلام اجرای موقت را تودیع کرده اند می توانند تصمیم بگیرند که این پروتکل فیمابین دولتهایی که اسناد تصویب ، پذیرش ، تایید، انعقاد یا الحاق یا سند اعلام اجرای موقت را تودیع نموده اند اجرا گردد.
ماده 10 - اعلام به وسیله دولت نگهدارنده اسناد دولت ایالات متحده آمریکا به عنوان نگهدارنده اسناد مراتب امضا، تصویب ، پذیرش ، تایید، اجرای موقت و الحاق به این پروتکل و نیز کلیه اسناد اطلاع و یادداشتهای واصله طبق ماده (27) کنوانسیون و هر نوع سند اطلاع و اعلام بر طبق ماده (28) را به تمام دولتهای امضاکننده و ملحق شونده ابلاغ خواهد کرد.
ماده 11 - نسخه گواهی شده پروتکل .
بلافاصله بعد از اجرا این پروتکل ، دولت نگهدارنده اسناد، نسخه گواهی شده انگلیسی ، فرانسه ، روسی و اسپانیولی این پروتکل را برای دبیر کل سازمان ملل جهت ثبت طبق ماده (102) از منشور سازمان ملل ارسال خواهد داشت . هر گونه اصلاحیه در این پروتکل نیز به همین منوال به اطلاع خواهد رسید.
ماده 12 - ارتباط مقدمه با پروتکل .
این پروتکل مقدمه بر پروتکلهای سومین تمدید موافقتنامه بین المللی گندم 1971 را شامل می شود. پروتکل فوق مشتمل بر یک مقدمه و دوازده ماده منضم به قانون الحاق دولت شاهنشاهی ایران به پروتکل سومین تمدید کنوانسیون 1971 تجارت گندم می باشد.
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1356/09/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.