×

قانون موافقتنامه همکاری دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری هند در زمینه استفاده صلح جویانه از انرژی هسته ای

قانون موافقتنامه همکاری دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری هند در زمینه استفاده صلح جویانه از انرژی هسته ای

قانون-موافقتنامه-همکاری-دولت-شاهنشاهی-ایران-و-دولت-جمهوری-هند-در-زمینه-استفاده-صلح-جویانه-از-انرژی-هسته-ای

وکیل


ماده واحده - موافقتنامه همکاری دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری هند در زمینه استفاده صلح جویانه از انرژی هسته ای مشتمل بر یک مقدمه و شش ماده که در تاریخ 6 اسفند 2535 برابر 25 فوریه در بمبئی به امضا رسیده تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن موافقتنامه ضمیمه پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روز یک شنبه 15 آبان ماه /2536 در جلسه روز چهارشنبه هفتم دی ماه دو هزار و پانصد و سی و شش شاهنشاهی به تصویب مجلس سنا رسید.
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی
موافقتنامه همکاری در زمینه استفاده صلح جویانه از انرژی هسته ای بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری هند
دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری هند از طریق سازمان انرژی اتمی ایران و کمیسیون انرژی اتمی هند که از این پس در نامیده می شوند.IOEA و CEA این موافقتنامه
با توجه به نیاز دو کشور برای همکاری در زمینه استفاده صلح جویانه از انرژی هسته ای که می تواند با تشریک مساعی دو جانبه و از طریق تبادل هیاتهای علمی و اعطا فرصتهای کارآموزی و تحصیلی و تامین و مبادله مواد، ترویج و تبادل اطلاعات یا نتایج فعالیت های پژوهشی صورت گیرد. و نیز با توجه به این که این همکاری می بایست هماهنگ با قوانین داخلی ایران و هند و موافقتنامه های بین المللی که این دو دولت امضا کرده اند باشد. به شرح زیر توافق نمودند:
ماده 1 - طرفین موافقتنامه اطلاعات پژوهشی و تجربی در زمینه استفاده صلح جویانه از انرژی هسته ای را مبادله خواهند کرد، به استثنای اطلاعات محرمانه یا اطلاعاتی که هر یک از طرفین از شخص ثالث کسب کرده و یا با همکاری آن به وجود آورده است و در مبادله آن آزاد نیست .
ماده 2 - طرفین موافقتنامه بر اساس عمل متقابل ، بورسهای علمی و تحصیلی برای کارآموزی دانش پژوهان و تسهیلات لازم برای بازدیدهای هیاتهای علمی و تکنسین ها در زمینه های مورد علاقه متقابل برای مدتی که مورد توافق طرفین است ، فراهم خواهند آورد.
به عمل می آید، IOEA وCEA ماده 3 - طرفین موافقتنامه بر اساس توافقهای خاصی که در آینده بین
ترتیبات لازم را برای اجاره یا فروش مواد و وسایل ضروری به منظور انجام برنامه هایشان در زمینه استفاده صلح جویانه از انرژی هسته ای فراهم می آورند.
IOEA و CEA ماده 4 - طرفین موافقتنامه بر اساس توافقهای متقابل برای
تدوین طرحهای مشخصی که مورد علاقه مشترک آنها است با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
درمواقع ضروری به منظور بررسی و هماهنگ کردن طرحها ،شامل IOEA و CEAدر ماده 5 - نمایندگان
مسائل مربوط به همکاری در زمینه های دارای ماهیت صنعتی و مسائل مربوط به اجرای این موافقتنامه با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.
ماده 6 - الف - این موافقتنامه از تاریخ تبادل یادداشت بین طرفین مبنی بر تصویب آن از طرف مراجع قانونی هر دو کشور اعتبار می یابد این موافقتنامه از تاریخ تبادل یادداشتهای مذکور برای مدت 5 سال اعتبار خواهد داشت . طرفین می توانند این موافقتنامه را از طریق تبادل نامه و بر اساس توافق متقابل برای دوره های 5 ساله تجدید کنند.
ب - هر یک از طرفین می توانند در هر موقع این موافقتنامه را فسخ نمایند و تاریخ موثر این فسخ 6 ماه بعد از تاریخ اطلاع کتبی هر یک از طرفین به طرف دیگر خواهد بود.
پ - در صورت فسخ این موافقتنامه ، قراردادها و طرحهایی که در چارچوب آن امضا یا به اجرا گذارده شده است برای دوره زمان مورد نظر به قوت خود باقی خواهد ماند، مگر آنکه طرفین به نحو دیگر توافق نمایند.
بنا به مراتب ، نمایندگان مجاز دولت ایران و دولت هند موافقتنامه حاضر را به فارسی ، هندی و انگلیسی امضا نمودند. هر سه نسخه معتبر هستند مگر در موارد تردید که نسخه انگلیسی حاکم خواهد بود. در ششمین روز اسفند ماه دو هزار و پانصد و سی و شش شاهنشاهی (برابر با ششمین روز فالگونا سال یک هزار و هشتصد و نود و هشت ساکا و برابر با بیست و پنجمین روز ماه فوریه سال یک هزار و نهصد و هفتاد و هفت ) در دو نسخه در بمبئی امضا شده .
از طرف دولت شاهنشاهی ایران از طرف دولت جمهوری هند
موافقتنامه فوق مشتمل بر یک مقدمه و شش ماده منضم به قانون موافقتنامه همکاری دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری هند در زمینه استفاده صلح جویانه از انرژی هسته ای می باشد.
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1356/10/07

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.