×

آئین نامه رسته های افسران ، دریافران و درجه داران نیروی دریائی شاهنشاهی

آئین نامه رسته های افسران ، دریافران و درجه داران نیروی دریائی شاهنشاهی

آئین-نامه-رسته-های-افسران-،-دریافران-و-درجه-داران-نیروی-دریائی-شاهنشاهی

وکیل


در اجرای ماده 8 قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی آیین نامه رسته های افسران ، دریافران و درجه داران نیروی دریایی شاهنشاهی به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 1 - الف - رسته های مخصوص افسران نیروی دریایی شاهنشاهی عبارتند از:
1 - رسته های رزمی که تشکیل می شود از:
الف - رسته فرماندهی .
ب - رسته مهندسی دریایی (برق و الکترونیک )
پ - رسته مهندسی دریایی (مکانیک )
ت - رسته تفنگدار دریایی .
2 - رسته های پشتیبانی رزمی که تشکیل می شود از:
الف - رسته مهندسی دریائی (تاسیسات ).
ب - رسته کمیسر دریائی .
پ - رسته هائی که وظایف آن رسته ها در نیروهای سه گانه یکسان و مشترک می باشد عبارتند از:
1 - رسته بهداری .
2 - رسته دامپزشکی .
3 -رسته موزیک .
4 - رسته قضایی .
5 - رسته اطلاعات نظامی .
6 - رسته آجودانی .
7 - رسته اردنانس .
8 - رسته ترابری .
9 - رسته دارایی .
10 - رسته سررشته داری .
11 - رسته خدمات بهداری .
پ - رسته های دریافران عبارتند از:
رسته تکنیسین برق - رسته تکنیسین سیستم هدایت آتش - رسته تکنیسین سونار - رسته تکنیسین رادار - رسته تکنیسین مخابرات - رسته تکنیسین الکترونیک - رسته تکنیسین کامپیوتر - رسته تکنیسین موشک .
ت - رسته های درجه داران عبارتند از:
1 - گروه یک - پل - شامل رسته های ملوان - سکان - غواص و تفنگدار دریایی .
2 - گروه دو - موتور شامل رسته های تکنیسین دیگ بخار - تکنیسین ماشین بخار - تکنیسین موتور - تکنیسین بدنه ناو و تکنیسین بدنه هوایی .
3 - گروه سه - برق و الکترونیک شامل رسته های تکنیسین برق ، تکنیسین سیستم هدایت آتش - تکنیسین سونار، تکنیسین موشک - تکنیسین کاربری رادار، تکنیسین مخابرات رادیویی ، تکنیسین الکترونیک ، تکنیسین کامپیوتر و توپخانه دریایی .
4 - گروه پشتیبانی و اداری شامل رسته های تدارکات دریایی ، پزشکیار دریایی ، ترابری دریایی و موزیک دریایی .
ماده 2 - هر یک از افسران ، دریافران و درجه داران با رعایت مقررات این آیین نامه به یکی از رسته ها اختصاص داده می شوند.
ماده 3 - هیچ یک از افسران ، دریافران و درجه داران نمی توانند در عین حال از عنوان بیش از یک رسته استفاده نمایند.
ماده 4 - افسران ، دریافران و درجه داران به رسته ای اختصاص داده می شوند که دوره تخصصی آن را طی نموده باشند.
ماده 5 - افسرانی که یکی از دوره های مختلف فرماندهی و ستاد را طی می نمایند رسته اصلی آنان تغییر نخواهد کرد و فقط کلمه ستاد به آخر عنوان رسته اصلی آنان اضافه خواهد شد.
ماده 6 - افسرانی که یکی از دوره های تخصصی دانشگاهی را برابر مقررات در رشته های مورد نیاز نیروی دریایی شاهنشاهی طی نموده و موفق به دریافت دانشنامه لیسانس و بالاتر شوند بر حسب مورد به یکی از رسته های مندرج در بندهای الف و ب ماده 1 این آیین نامه اختصاص داده می شوند.
ماده 7 - رسته افسران و درجه دارانی که در تاریخ تصویب این آیین نامه دارای رسته ای غیر از رسته های مندرج در ماده 1 می باشند می بایستی در صورت واجد شرایط بودن به یکی از رسته های مذکور در ماده 1 تغییر یابد.
ماده 8 - درجه دارانی که در تاریخ تصویب این آیین نامه در رسته ای غیر از رسته اولیه خود خدمت می نمایند در صورت موفقیت در آزمایشات مربوط به رسته ای که خدمت می نمایند (در صورتی که جز رسته های مذکور در ماده 1 این آیین نامه باشد.) اختصاص داده می شوند و در غیر این صورت بایستی در رسته اولیه خود خدمت نمایند و یا در رسته دیگر کارآموزی و پس از کسب مهارت لازم تغییر رسته دهند.
ماده 9 - خدمت افسران و درجه داران در وزارت جنگ ستاد بزرگ ارتشتاران و یا سایر سازمانهای ارتش شاهنشاهی خدمت در رسته اصلی محسوب می گردد.
ماده 10 - تغییر رسته افسران ، دریافران و درجه داران موجب از بین رفتن قدمت خدمت آنان در درجه مربوطه نخواهد شد.
ماده 11 - تغییر رسته درجه داران منوط به تصویب مقامات مندرج در ماده 19 قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی بوده و در دستور قسمت مربوط درج می گردد.
ماده 12 - تغییر و تعیین رسته افسران جز و دریافران نیروی دریایی شاهنشاهی پس از تصویب فرمانده نیرو در دستور درج می گردد. ماده 13 - تغییر رسته افسران ارشد با پیشنهاد فرمانده نیروی دریایی شاهنشاهی و تصویب ستاد بزرگ ارتشتاران در فرمان همگانی ارتش شاهنشاهی درج خواهد شد.
ماده 14 - تغییر رسته افسران و دریافران و درجه داران جز در موارد مصرحه در این آیین نامه ممنوع است .
ماده 15 - هر گاه مقتضیات ایجاب نماید که رسته جدید در نیروی دریایی شاهنشاهی به وجود آید و یا این که یک یا چند رسته از رسته های مذکور در ماده 1 این آیین نامه حذف گردد تغییرات مذکور با پیشنهاد نیروی دریایی شاهنشاهی و تصویب اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر بزرگ ارتشتاران در فرمان همگانی ارتش شاهنشاهی درج و رسمیت خواهد یافت .
ماده 16 - چنانچه به علل مندرج در ماده قبل و یا در اثر تغییرات سازمان تغییر رسته عده ای از افسران ، دریافران و یا درجه داران ضروری باشد و همچنین در مواردی که ادامه خدمت آنان در رسته مربوط به عللی غیر مقدور گردد تغییر رسته آنان در خارج از موارد مصرح در این آیین نامه مجاز بوده و با رعایت تشریفات مقرر در مواد 11 و 12 و 13انجام و رسمیت خواهد یافت . آیین نامه فوق مشتمل بر شانزده ماده به استناد ماده 8 قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی پس از تصویب کمیسیون نظام مجلس شورای ملی در جلسه روز یکشنبه 27/9/2536 در جلسه روز دوشنبه بیست و ششم دی ماه دو هزار و پانصد و سی و شش شاهنشاهی به تصویب کمیسیون جنگ مجلس سنا رسیده است .
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی




نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1356/10/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.