×

قانون موافقتنامه حمل و نقل هوائی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی نروژ

قانون موافقتنامه حمل و نقل هوائی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی نروژ

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-هوائی-بین-دولت-شاهنشاهی-ایران-و-دولت-پادشاهی-نروژ
ماده واحده - موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی نروژ مشتمل بر یک مقدمه و هفده ماده و یک ضمیمه که در تاریخ 20 خرداد ماه 1354 (10 ژوئن 1975) در تهران به امضا رسیده است تصویب و اجازه مبادله اسناد تصویب آن داده می شود.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن موافقت نامه ضمیمه پس از تصویب مجلس سنا در جلسه روز چهارشنبه 17/10/1354 (2534) در جلسه روز سه شنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه دو هزار و پانصد و سی و پنج شاهنشاهی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی
موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی نروژ
دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی نروژ نظر به تمایل متقابل به انعقاد موافقتنامه ای به منظور تاسیس و به کار انداختن سرویسهای هوایی بازرگانی بین سرزمین های ایران و نروژ و ماورا این سرزمین ها به شرح زیر موافقت نمودند:
ماده 1 - تعاریف
بجز در مواردی که فحوای عبارت ، معنی دیگری را ایجاب نماید ، از لحاظ این موافقتنامه :
(الف ) - اصطلاح "مقامات هواپیمایی " در مورد ایران اطلاق می شود به "سازمان هواپیمایی کشوری " و هر شخص یا مقامی که مجاز به انجام وظایف فعلی آن سازمان یا وظایف مشابه آن باشد و در مورد نروژ "وزارت ارتباطات " و هر شخص یا مقامی که مجاز به انجام وظایف فعلی آن وزارت یا وظائف مشابه باشد.
ب - اصطلاح "شرکت هواپیمایی تعیین شده " اطلاق می شود به یک شرکت هواپیمایی که به موجب مقررات ماده 3 موافقتنامه حاضر تعیین شده و اجازه فعالیت یافته باشد.
(ج ) - اصطلاح "ظرفیت " در مورد یک هواپیما اطلاق می شود به میزان بارگیری موثر هواپیما در یک مسیر یا قسمتی از مسیر و اصطلاح "ظرفیت " در مورد "سرویس موافقت شده " اطلاق می شود به ظرفیت هواپیمای مورد استفاده در چنین سرویسی ضرب در دفعات پرواز آن هواپیما طی زمان معین در تمام یا قسمتی از مسیر.
(د) - اصطلاح "سرزمین " در مورد یک دولت اطلاق می شود به مناطق خاکی و آبهای سرزمین مجاور آن که تحت حاکمیت و سلطه آن دولت است .
(ه ) - اصطلاحات "سرویس هوایی " ، "سرویس هوایی بین المللی " ، "شرکت هواپیمایی " و "توقف به منظورهای غیر ترافیک " به ترتیب دارای همان معانی است که در ماده 96 کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی منعقده در شیکاگو در هفتم دسامبر 1944 به این عبارت داده شده است .
ماده 2 - حقوق ترانزیت و ترافیک :
(1) - هر یک از طرفین متعاهدین ، حقوق تصریح شده در موافقتنامه حاضر را به منظور تاسیس سرویسهای هواپیمایی بین المللی منظم به وسیله شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر به شرح ذیل به طرف متعاهد دیگر اعطا می نمایند.
الف - پرواز بدون فرود از فراز سرزمین طرف متعاهد دیگر.
ب - توقف در سرزمین مذکور به منظورهای غیر ترافیک - و.
ج - توقف در سرزمین مذکور در نقاطی که برای آن مسیر در جدول میسر پیوست به موافقتنامه حاضر به منظور پیاده و سوار کردن مسافر و بار و پست در ترافیک بین المللی مشخص گردیده است .
(2) - هیچ یک از مفاد موافقتنامه حاضر به نحوی تلقی نخواهد شد که در نتیجه شرکت هواپیمایی یکی از طرفین متعاهدین محق باشد در سرزمین طرف متعاهد دیگر در قبال مزد یا کرایه مسافر و بار و پست به مقصد نقطه دیگری در سرزمین طرف متعاهد دیگر حمل نماید.
(3) - در مناطق جنگی یا تحت اشغال نظامی یا در مناطقی که این عملیات در جریان است انجام این قبیل سرویسها منوط به تصویب مقامات صالح نظامی خواهد بود.
ماده 3 - تعیین و اجازه لازم :
(1) - هر یک از طرفین متعاهدین حق دارد یک شرکت هواپیمایی را برای انجام سرویسهای مورد توافق ، در مسیرهای مشخصه تعیین و مراتب را کتبا به طرف متعاهد دیگر اعلام نماید.
(2) - پس از دریافت اعلامیه تعیین ، طرف متعاهد دیگر با رعایت مفاد بندهای (3) و (4) ماده حاضر و مقررات ماده هشت این موافقتنامه بدون تاخیر اجازه مربوطه را به شرکت هواپیمایی تعیین شده اعطا خواهد نمود.
(3) - مقامات هواپیمایی یک طرف متعاهد می تواند از شرکتی که توسط طرف متعاهد دیگر تعیین شده - بخواهد که مقامات مزبور را قانع سازد که شرایط مقرر در قوانین و مقرراتی را که معمولا برای انجام سرویسهای هواپیمایی بین المللی توسط مقامات مزبور بر اساس مقررات کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی شیکاگو مورخ هفتم دسامبر 1944 اعمال می گردد حائز می باشد.
(4) - هر یک از طرفین متعاهدین حق دارد در هر مورد که قانع نشده باشد که مالکیت عمده و کنترل موثر شرکت هواپیمایی مربوطه در دست طرف متعاهد یا اتباع طرف متعاهدی است که شرکت مزبور را تعیین نموده از اعطای اجازه بهره برداری موضوع بند (2) ماده حاضر امتناع ورزد و یا هر شرطی که برای اعمال حقوق مشخصه در ماده 2 موافقت نامه حاضر توسط آن شرکت هواپیمایی تعیین شده لازم بداند ، تحمیل نماید.
ماده 4 - تعلیق و لغو:
(1) - هر یک از طرفین متعاهدین حق دارد در موارد مشروحه ذیل اجازه بهره برداری صادره را لغو یا استفاده از حقوق مشخصه در ماده 2 موافقتنامه حاضر را در مورد شرکتی که توسط طرف متعاهد دیگر تعیین گردیده معلق نماید یا هر شرطی را که ممکن است برای استفاده از این حقوق لازم باشد ، تحمیل نماید:
(الف ) - در هر موردی که قانع نشده باشد مالکیت عمده و کنترل موثر آن شرکت هواپیمایی در دست طرف متعاهد یا اتباع طرف متعاهدی است که شرکت مذکور را تعیین نموده ، یا
(ب ) - در موردی که شرکت هواپیمایی مذکور قوانین و یا مقررات طرف متعاهدی را که این حقوق را اعطا نموده است - رعایت نکند - یا
(ج ) - در موردی که شرکت هواپیمایی مذکور به هر نحوی از انحا عملیات بهره برداری را بر خلاف شرایط مقرر در موافقتنامه حاضر انجام دهد.
(2) - جز در مواردی که لغو ، تعلیق یا تحمیل شرایط مذکور در بند (1) ماده حاضر به صورت فوری برای جلوگیری از نقض بیشتر قوانین و یا مقررات لازم باشد اعمال این حق فقط پس از مشاوره با طرف متعاهد دیگر انجام خواهد گرفت .
ماده 5 - شمول قوانین و مقررات
(1) - قوانین و مقررات یک طرف متعاهد ناظر به ورود و خروج هواپیماهایی که به امر هوانوردی بین المللی اشتغال دارند یا ناظر به عملیات هوانوردی چنین هواپیماهایی حین پرواز بر فراز یا در داخل سرزمین طرف متعاهد مذکور می باشند نسبت به هواپیماهای شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر ، مجری خواهد بود.
(2) - قوانین و مقررات یک طرف متعاهد ناظر به ورود یا خروج مسافران و کارکنان و پست و بار هواپیما از سرزمین طرف متعاهد مذکور از قبیل مقررات مربوط به ورود و ترخیص و مهاجرت و گذرنامه و گمرک و قرنطینه توسط یا به نمایندگی از طرف مسافران و کارکنان و بار یا پست هواپیما هنگام ورود یا خروج یا توقف در سرزمین آن طرف متعاهد مورد رعایت قرار خواهد گرفت .
(3) - هر یک از طرفین متعاهدین نسخه هایی از قوانین و مقررات مربوطه مندرج در این ماده را بنا بر تقاضا ، در اختیار طرف متعاهد دیگر خواهد گذاشت .
ماده 6 - معافیت از حقوق گمرکی و سایر عوارض :
(1) - هواپیماهای شرکت تعیین شده یک طرف متعاهد که سرویسهای بین المللی انجام می دهند و همچنین مواد سوخت و روغنهای مخصوص روغنکاری و سایر مواد مصرفی فنی و وسایل یدکی و لوازم مورد جاری و خوار و بار موجود در هواپیماهای شرکت هواپیمایی یک طرف متعاهد که مجاز به استفاده از مسیرها و سرویسهای موضوع موافقتنامه حاضر می باشند ، به هنگام ورود و خروج از سرزمین طرف متعاهد دیگر ، بر اساس عمل متقابل از پرداخت حقوق گمرکی و هزینه های بازرسی و سایر حقوق و عوارض ملی معاف خواهد بود ، حتی اگر مواد مذکور زمانی به مصرف برسد یا مورد استفاده قرار گیرد که این هواپیماها بر فراز آن سرزمین در پرواز باشند.
(2) - سوخت و روغنهای مخصوص روغنکاری و سایر مواد مصرفی فنی و وسایل یدکی و لوازم مورد نیاز جاری و خوار و بار که به سرزمین یک طرف متعاهد توسط طرف متعاهد دیگر یا اتباع او صرفا به منظور استفاده در هواپیمای طرف متعاهد اخیرالذکر وارد گردد - بر اساس عمل متقابل از پرداخت حقوق گمرکی و هزینه های بازرسی و سایر حقوق و عوارض ملی معاف خواهد بود.
(3) - سوخت و روغنهای مخصوص روغنکاری و سایر مواد مصرفی فنی و وسایل یدکی و لوازم مورد نیاز جاری و خوار و بار که در سرزمین یک طرف متعاهد بار هواپیمای شرکت هواپیمایی طرف متعاهد دیگر می شود و در سرویسهای بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد ، بر اساس عمل متقابل از پرداخت حقوق گمرکی و عوارض و هزینه های بازرسی و سایر حقوق و عوارض ملی معاف خواهد بود.
(4) - لوازم جاری هوانوردی و همچنین مواد و لوازم نگاهداری شده در هواپیمای شرکت هواپیمایی تعیین شده هر یک از طرفین متعاهدین ، تنها با موافقت مقامات گمرکی در سرزمین طرف متعاهد دیگر قابل تخلیه است . در این صورت می توان این مواد را تا زمانی که طبق مقررات گمرکی مجددا صادر شود یا ترتیب دیگری در مورد آن داده شود ، تحت نظارت مقامات نامبرده قرار داد.
ماده 7 - تسهیلات و عوارض فرودگاه . هر یک از طرفین متعاهدین می تواند برای استفاده از فرودگاهها و سایر تسهیلات تحت کنترل خود عوارض عادلانه و مناسبی را وضع نموده یا اجازه وضع آن را بدهد معهذا هر یک از طرفین موافقت دارد که این عوارض از آنچه هواپیماهای ملی آن طرف متعاهد که در سرویسهای مشابه بین المللی تردد می نمایند و برای استفاده از این فرودگاهها و تسهیلات می پردازند تجاوز نکند.
ماده 8 - مقررات ظرفیت :
(1) - شرکتهای هواپیمایی تعیین شده به وسیله طرفین متعاهدین از رفتار عادلانه و متساوی برخوردار خواهند شد تا بتوانند برای انجام سرویسهای توافق شده در مسیرهای مشخص از فرصتهای متساوی بهره مند باشند.
(2) - در انجام سرویسهای مورد توافق ، شرکت هواپیمایی تعیین شده هر یک از طرفین متعاهدین منافع شرکت هواپیمایی طرف متعاهد دیگر را منظور نظر خواهد داشت تا من غیر حق در سرویسهایی که طرف دیگر در تمام یا قسمتی از همان مسیر دایر می نماید اثر نامطلوب ایجاد نشود.
(3) - هدف اصلی سرویسهای مورد توافق شرکتهای هواپیمایی تعیین شده هر طرف متعاهد ، تامین ظرفیت کافی با ضریب بار مناسب برای رفع نیازمندیهای جاری و همچنین نیازمندیهای آینده که به طور معقولی پیش بینی شده باشد برای حمل مسافر و بار و پست به نحو معقول بین سرزمین طرف متعاهد تعیین کننده شرکت هواپیمایی و سرزمین طرف متعاهد دیگر خواهد بود.
(4) - با رعایت اصول مشروحه در بندهای 1 و 2 و 3 این ماده ، شرکت هواپیمایی تعیین شده یک طرف متعاهد ، همچنین می تواند ظرفیتی را برای نیازمندیهای ترافیک بین :
(الف ) - سرزمینهای کشورهای ثالث مندرج در جدول مسیرها ضمیمه موافقتنامه حاضر ، و سرزمین طرف متعاهد دیگر.
(ب ) - سرزمین یک طرف متعاهد و نقاطی در جدول مسیر که خارج از سرزمین طرف متعاهد دیگر واقع شده .
(ج ) - نقاطی در جدول مسیر واقع در سرزمین کشورهای ثالث تامین نماید.
(5) - به منظور حصول توافق در مورد جنبه های تجارتی مربوط به انجام سرویسهای مورد موافقت توسط شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین مشاورات مستقیمی بین دو شرکت هواپیمایی که برای انجام این منظور اصول مندرج در بندهای پیشین ماده حاضر را در نظر خواهد داشت ، صورت خواهد گرفت . شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین گزارش این مشاوره را جهت بررسی و اقدام لازم به مقامات هواپیمایی مربوطه خود تسلیم خواهند نمود.
(6) - در صورت عدم توافق بین شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین مسائل مشروحه در بند 5 فوق از طریق توافق بین مقامات هواپیمایی طرفین متعاهدین حل و فصل خواهد گردید.
ماده 9 - شناسایی گواهینامه ها و پروانه ها گواهینامه های قابلیت پرواز و گواهینامه های صلاحیت و پروانه هایی که توسط یک طرف متعاهد صادر شده یا اعتبار یافته و هنوز به قوت خود باقی باشد توسط طرف متعاهد دیگر برای بهره برداری مسیرها و سرویسهای موضوع موافقتنامه حاضر معتبر شناخته خواهد شد ، مشروط بر آن که شرایط صدور یا معتبر ساختن این گواهینامه ها و پروانه ها ، مساوی یا بیش از حداقل استانداردهای فعلی یا آتی باشد که به موجب کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی منعقده در شیکاگو در هفتم دسامبر 1944 وضع شده یا خواهد شد. در هر حال هر یک از طرفین متعاهدین این حق را برای خود محفوظ می دارد که در مورد پرواز ازفراز سرزمین خود از شناسایی گواهینامه صلاحیت و پروانه هایی که به نام اتباع او توسط طرف متعاهد دیگر یا هر دولت دیگری صادر شده باشد خوددارینماید.
ماده 10 - نرخهای حمل و نقل هواپیمایی :
(1) - در بندهای ذیل اصطلاح "نرخ " اطلاق می شود به قیمتهایی که باید در قبال حمل مسافر ، اثاثیه و بار پرداخت شود و نیز شرایطی که تحت آن این قیمتها منجمله قیمتها و شرایطی که شامل حق نمایندگی و سایر خدمات اضافی به استثنای مزد یا شرایط مربوط به حمل پست گردد ، به موقع اجرا گذارده می شود.
(2) - نرخهای مورد اجرا توسط شرکتهای هواپیمایی طرفین متعاهدین در سرویسهای مورد توافق ، در سطح معقولی خواهد بود که با توجه به کلیه عوامل مربوطه از جمله هزینه بهره برداری و سود معقول و خصوصیات سرویس و نرخهای شرکتهای هواپیمایی دیگر که در تمام یا قسمتی از همان مسیرها سرویسهای برنامه ای انجام می دهند ، وضع می گردد.
(3) - نرخهای موضوع بند یک این ماده ، بر اساس قواعد زیر تعیین می گردد:
(الف ) - هر گاه شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین عضو یک اتحادیه بین المللی شرکتهای هواپیمایی یا دستگاه تعیین کننده نرخ باشند و یک قطعنامه نرخ ناظر بر سرویسهای مورد توافق از قبل وجود داشته باشد ، نرخها بر اساس این قطعنامه بین شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین توافق خواهد شد.
(ب ) - هر گاه قطعنامه ای درباره نرخ ناظر بر سرویسهای توافق شده وجود نداشته باشد و یک یا هیچ یک از شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین عضو اتحادیه شرکتهای هواپیمایی موضوع بند (الف ) فوق نباشد ، شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین در مورد نرخهایی که برای سرویسهای توافق شده اعمال می گردد بین خود توافق خواهند نمود.
(ج ) - نرخهایی که بدین ترتیب طبق بندهای (الف ) و (ب ) ماده حاضر بین شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین مورد توافق قرار می گیرد لااقل نود روز قبل از تاریخ پیشنهادی اجرا ، برای تصویب به مقامات هواپیمایی طرفین متعاهدین تسلیم خواهد گردید. این محدودیت زمانی به شرط موافقت مقامات مذکور ، قابل کاهش است .
(د) - در صورتی که شرکتهای هواپیمایی طرفین متعاهدین نتوانند درباره نرخهای قابل اجرا به توافق برسند و یا در صورتی که یک طرف متعاهد شرکت هواپیمایی خود را منظور انجام سرویسهای مورد توافق تعیین ننموده باشد و یا چنانچه در فاصله 30 روز اول از دوره نود روزه موضوع بند (ج ) ماده حاضر مقامات هواپیمایی یک طرف متعاهد قدم رضایت خود را از هر یک از نرخهای توافق شده بین شرکتهای هواپیمایی طرفین متعاهدین موضوع بندهای (الف ) و (ب ) ماده حاضر به مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر اعلام دارد - مقامات هواپیمایی طرفین متعاهدین اهتمام خواهند نمود در مورد نرخهای مناسب به توافق برسند ولی در هر حال هیچ نرخی قبل از تصویب مقامات هواپیمایی طرفین متعاهدین به موقع اجرا در نخواهد آمد.
(4) - نرخهای تعیین شده به موجب ماده حاضر تا زمانی که نرخهای جدید به موجب مفاد این ماده جانشین آنها نشده باشد - به قوت خود باقی خواهد ماند.
ماده 11 - تسلیم آمار و تصویب برنامه های پرواز:
(1) - مقامات هواپیمایی هر یک از طرفین متعاهد اطلاعات و آمار مربوط به ترافیک حمل شده در سرویسهای مورد توافق - توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده خود را به سوی سرزمین طرف متعاهد دیگر یا از آن سرزمین را به قسمتی که معمولا توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده برای مقامات هواپیمایی ملی خود تهیه می گردد بنا بر تقاضا در اختیار مقامات طرف متعاهد دیگر قرار خواهد داد. کلیه اطلاعات اضافی مورد درخواست مقامات هواپیمایی یک طرف متعاهد از طرف متعاهد دیگر در صورت تقاضا، مورد شور و توافق بین طرفین متعاهدین قرار خواهد گرفت .
(2) - شرکت هواپیمایی تعیین شده هر یک از طرفین متعاهدین ، حداقل سی روز قبل از شروع سرویس در مسیرهای مشخصه ، برنامه های پرواز را به مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر برای تصویب تسلیم خواهد نمود. در مورد تغییرات بعدی نیز به همین قرار عمل خواهد شد. این محدودیت زمانی را می توان در موارد خاص با تصویب مقامات نامبرده کاهش داد.
ماده 12 - مشاورات و اصلاحات :
(1) - مقامات هواپیمایی طرفین متعاهدین با روح همکاری صمیمانه برای حصول اطمینان از اعمال دقیق و اجرای رضایت بخش مقررات این موافقتنامه و ضمائم مربوطه و جدول مسیر پیوست به آن گاه به گاه با یکدیگر مشورت به عمل خواهند آورد.
(2) - چنانچه هر یک از طرفین متعاهدین مایل به تغییر هر یک از مقررات این موافقتنامه باشد می تواند از طرف متعاهد دیگر تقاضای مشاوره بنماید که ممکن است از طریق مکاتبه یا مذاکره صورت گیرد. این مشاوره در ظرف مدت 60 روز از تاریخ تسلیم تقاضا شروع خواهد شد مگر این که طرفین متعاهدین نسبت به تمدید مدت مزبور توافق حاصل نمایند. هر گونه تغییری که بدین ترتیب مورد موافقت قرار گیرد پس از این که تغییرات از طریق مبادله یادداشت دیپلماتیک تایید گردد لازم الاجرا خواهد شد.
(3) - اصلاحات وارده بر جدول مسیر بین مقامات هواپیمایی طرفین متعاهدین مورد توافق قرار خواهد گرفت و از تاریخ مبادله یادداشت دیپلماتیک در این مورد لازم الاجرا خواهد گردید.
ماده 13 - حل اختلافات :
(1) - هر گاه در مورد تفسیر یا اجرای موافقتنامه حاضر بین طرفین متعاهدین اختلافی بروز نماید - طرفین متعاهدین در مرحله اول اهتمام خواهند نمود تا اختلاف از طریق مذاکرات حل و فصل نمایند.
(2) - هر گاه طرفین متعاهدین نتوانند اختلاف را از طریق مذاکرات حل و فصل نمایند ، می توانند توافق نمایند موضوع را جهت تهیه گزارش مشورتی به هر شخص یا هیاتی ارجاع نمایند.
(3) - چنانچه طرفین متعاهدین نتوانند به موجب بندهای 1 و 2 فوق در مورد حل اختلاف به نتیجه برسند ، اختلاف به یک محکمه داوری سه نفره ارجاع خواهد شد که هر یک از طرفین متعاهدین یک داور را معین خواهد کرد و دو داور تعیین شده درباره داور سوم توافق خواهند نمود. هر یک از طرفین متعاهدین ظرف شصت روز پس از وصول تقاضای ارجاع اختلاف به محکمه داوری از طریق دیپلماتیک به تعیین داور خود مبادرت خواهند نمود و داور سوم نیز ظرف شصت روز بعد از آن تعیین خواهد شد.چنانچه هر یک از طرفین متعاهدین ظرف مدت مقرر داور خود را تعیین نکند ، بنا به تقاضای هر یک از طرفین متعاهدین رییس شورای سازمان بین المللیهواپیمایی کشوری بر حسب مورد داور یا داورها را تعیین خواهد نمود مشروط بر این که چنانچه رییس شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری از اتباع هر یک از طرفین متعاهدین باشد از نایب رییس ارشد شورا و در صورتی که نامبرده نیز از اتباع یکی از طرفین متعاهدین باشد از عضو مقدم شورا که در چنین وضع تابعیتی نباشد درخواست خواهد شد که حسب مورد داور یا داورها را تعیین نماید.
در هر حال داور سوم از اتباع یک دولت ثالث خواهد بود و به عنوان رییس محکمه داوری عمل خواهد نمود.
(4) - طرفین متعاهدین تعهد می نمایند تصمیمات متخذه به موجب بند 3 ماده حاضر را رعایت کنند.
ماده 14 - مطابقت با کنوانسیون های چند جانبه . چنانچه یک کنوانسیون یا موافقتنامه حمل و نقل هوایی چند جانبه عمومی در مورد هر دو طرف متعاهد لازم الاجرا گردد موافقتنامه حاضر به نحوی اصلاح خواهد شد تا با مقررات چنین کنوانسیون یا موافقتنامه ای تطبیق نماید.
ماده 15 - ثبت :
این موافقتنامه و ضمائم آن و کلیه اصلاحات وارده بر آن در سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری به ثبت خواهد رسید.
ماده 16 - فسخ :
هر یک از طرفین متعاهدین می توانند در هر موقع ، قصد خود را مبنی بر فسخ موافقتنامه حاضر ، به طرف دیگر اعلام کنند. این اعلام همان زمان به اطلاعسازمان بین المللی هواپیمایی کشوری خواهد رسید. در این صورت موافقتنامه دوازده ماه پس از دریافت اعلام فسخ توسط طرف متعاهد دیگر فسخ خواهد شد مگر آن که اعلام فسخ قبل از انقضای این مدت با تراضی طرفین پس گرفته شود. در صورت عدم اعلام وصول از طرف متعاهد دیگر ، اعلام فسخ ، چهارده روز پس از وصول آن به سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ، دریافت شده تلقی خواهد شد.
ماده 17 - لازم الاجرا شدن :
این موافقتنامه و ضمائم آن توسط طرفین به تصویب خواهد رسید و از تاریخ آخرین اطلاعیه هر یک از طرفین به طرف دیگر دایر بر این که طبق مقررات قوانین اساسی خود درباره لازم الاجرا شدن موافقتنامه حاضر عمل کرده است ، به موقع اجرا گذارده خواهد شد. بنا به مراتب ، نمایندگان امضاکننده زیر که از طرف دولت متبوعه خود مجاز می باشند موافقتنامه حاضر را امضا و به مهر خود ممهور نمودند. این موافقتنامه در دو نسخه در تاریخ بیستم خرداد ماه 1354 در تهران به زبانهای فارسی ، نروژی و انگلیسی که هر سه متن متساویا معتبر خواهد بود تنظیم گردید.
از طرف دولت شاهنشاهی ایران از طرف دولت پادشاهی نروژ
ضمیمه
(1) - شرکت هواپیمایی تعیین شده دولت پادشاهی نروژ محق است سرویسهای هوایی در هر دو جهت در نقاط ذیل برقرار نماید.
نقاط مبدا نقاط واسط مقصد نقاط ماورا
-----------------------------------------------------------------
اسلو استکهلم تهران کراچی (*)
کپنهاک کلکته یا دهلی نو
فرانکفورت بانکوک
زوریخ کوالالامپور
وین سنگاپور
رم جاکارتا
آتن هنگ کنگ (*)
استانبول مانیل
بیروت توکیو
بغداد سیدنی
(2) - نقاطی که باید توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده دولت شاهنشاهی ایران مورد بهره برداری قرار گیرد در تاریخ موخرتری قبل از آغاز فعالیت شرکت هواپیمایی مذکور به نروژ یا از طریق نروژ ، مورد توافق قرار خواهد گرفت .
(3) - شرکتهای هواپیمایی تعیین شده می توانند در هر پرواز یا در کلیه پروازها از فرود در هر یک از نقاط مذکور در فوق صرفنظر نمایند ، مشروط بر آن که سرویسهای مورد توافق در این مسیرها از سرزمین طرف متعاهدی که شرکت هواپیمایی را تعیین می کنند شروع شوند.
(4) - مقررات ماده 8 موافقتنامه حاضر ناظر بر شرایط استفاده از سرویسهای مورد توافق در نقاط مشخصه در قسمت (1) و نیز در قسمت (2) ، هر گاه که مورد موافقت قرار گیرند خواهد بود.
(*) - بدون حقوق ترافیک بین تهران ، کراچی و تهران ، هنگ کنگ . موافقتنامه فوق مشتمل بر یک مقدمه و هفده ماده و یک ضمیمه منضم به قانون موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی نروژ می باشد.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی




نوع : قانون

شماره انتشار : 9166

تاریخ تصویب : 1355/02/21

تاریخ ابلاغ : 1355/03/27

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.