×

اصلاح وتکمیل آیین نامه تاسیس موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی

اصلاح وتکمیل آیین نامه تاسیس موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی

اصلاح-وتکمیل-آیین-نامه-تاسیس-موسسات-آموزش-عالی-غیردولتی-و-غیرانتفاعی
شماره 909/دش 9/3/1379

(مصوب جلسه 462مورخ 20/2/1379شورای عالی انقلاب فرهنگی ) شورای عالی انقلاب فرهنگی درجلسه 462مورخ 20/2/1379،آیین نامه تاسیس موسسات آموزش عالی غیردولتی وغیرانتفاعی رابه این شرح اصلاح وتکمیل کرد:

ماده 2(ترکیب هیئت موسس ):
الف -یک نفرروحانی باتاییدشورای عالی انقلاب فرهنگی 0 ب -حداقل سه نفرازاعضای هیئت علمی دانشگاههاوموسسات آموزشی و پژوهشی درمرتبه استادیاری ویابالاترباپنج سال سابقه کارآموزشی و پژوهشی دردانشگاههاوموسسات آموزش عالی وتحقیقاتی ودارای صلاحیت های عمومی مندرج درماده 04
تبصره :نماینده هیئت موسسه برای پی گیری امورتاسیس موسسه الزاما بایدیکی ازافرادبند"ب "باشد0
ج -سه نفرعضودیگردارای شرایط مندرج درماده 04
تبصره 1:هیئت موسس حداقل هفت عضووحداکثرنه عضوخواهدداشت 0
ماده 5(ترکیب هیئت امنا):
الف -یک نفرروحانی 0
ب -حداقل سه نفروحداکثرپنج نفرازاعضای هیئت علمی دانشگاههادارای شرایط بند"ب "ماده 2وماده 04
تبصره ماده پنج حذف شود0
ماده 7-اداره کلیه امورموسسه آموزش عالی بارعایت قوانین ومقررات بارییس موسسه است که بنابه پیشنهادهیئت امناوموافقت وزیرفرهنگ وآموزش عالی یاوزیربهداشت ،درمان وآموزش پزشکی (حسب مورد)وبا حکم رییس هیئت امنامنصوب می شود0
تبصره 2:رییس موسسه بایددارای شرایط مندرج درآیین نامه مدیریت دانشگاههاباشد0
ماده الحاقی :درتمامی مواردومکاتبات ازجمله تابلوموسسه ،سربرگ نامه ها،دفترچه آزمون سراسری (کنکور)واطلاعیه هابایدبر"غیردولتی وغیرانتفاعی "بودن موسسه تصریح شود0
رییس جمهورورییس شورای عالی انقلاب فرهنگی -سیدمحمدخاتمی
شماره 955/دش 16/3/1379
سیاستهای راهبردی اسلامی شدن مراکزآموزشی
(مصوب جلسه 459مورخ 24/12/1378شورای عالی انقلاب فرهنگی ) شورای عالی انقلاب فرهنگی درجلسه 459مورخ 24/12/78،به پیشنهاد وزارت فرهنگ وآموزش عالی (نامه شماره 8776/ومورخ 6/7/78سیاستهای راهبردی اسلامی شدن مراکزآموزشی رابه این شرح تصویب کرد:
مقدمه :
شورای اسلامی شدن مراکزآموزشی براساس آیین نامه مصوب جلسه 424 مورخ 13/5/77شورای عالی انقلاب فرهنگی ،طی جلساتی "اصول حاکم بر دانشگاه اسلامی "و"سیاستهای راهبردی اسلامی شده مراکزآموزشی "را ذیل شش مولفه استاد،دانشجو،نظام برنامه ریزی فرهنگی ،متون و برنامه ریزی درسی ،نظام برنامه ریزی آموزشی وپژوهشی ومدیریت تصویب کرده است 0(اصول حاکم بردانشگاه اسلامی درجلسه 433مورخ 17/9/77شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است )0
ملاحظه اصلی وعمده شورای اسلامی شدن درتدوین سیاستهای راهبردی آن بوده است که سیاستهابه گونه ای طراحی وتنظیم گردندکه زمینه های تحقق دانشگاه اسلامی به شرحی که درمتن "اصول حاکم بردانشگاه اسلامی " آمده ،فراهم آید0
کارآیی واثربخشی سیاستهای مذکور،که به اهم مصادیق آنهادربخش "خاتمه "مجموعه حاضراشاره شده است ،علاوه برآنکه مقتضی طراحی و تدوین سیاستهاوبرنامه های اجرایی دقیق وواقع بینانه است ،مستلزم توجه جدی به مجموعه ای ازعوامل محیطی است که به نحومستقیم و غیرمستقیم وبه اشکال گوناگون می توانندبرتمامی یابخشی ازعملکرد یااثربخشی راهبردهاوبرنامه هایی که درفرآینداسلامی شدن درحال اجراهستنداثرگذاشته وآنهاراازمسیرومقصوداصلی منحرف ساخته یاکارآیی واثربخشی آنهاراافزایش دهند0
رسانه ها،حوزه های علمیه ،فضای عمومی جامعه درتمامی ابعادآن ، مسایل اقتصادی ،روابط ومناسبات بین المللی وتاثیرمتقابل با مسایل داخلی ،هماهنگی راهبردی درسطوح مدیریت کلان نظام درمورد آموزش عالی واسلامی شدن وآموزش وپرورش (ازآن حیث که تربیت کننده ورودیهای دانشگاههاست )،ازجمله عواملی هستندکه اقتضائات محیطی خودرابرفضای دانشگاه واردمی آورند0
به همین جهت لازم است درتمامی مراحل سیاستگذاری وبرنامه نویسی به ارتباط قطعی ومتقابل دانشگاههاوعوامل مذکورتوجه گردد0 سیاستهای راهبردی اسلامی شدن مراکزآموزشی
1:استاد
1-فراهم آوردن زمینه های مساعدقانونی واجرایی برای جذب وگزینش استادان شایسته ازنظرعلم ،ایمان ،تقوا،تعهدوآگاهی وپایبندی به مبانی وآرمانهای نظام جمهوری اسلامی ایران 0
2-جذب وگزینش استادان ومدرسان دروس معارف اسلامی به منظورگزینش استادان ومدرسانی باتواناییهاوشایستگی های بالای علمی ومعنوی و اخلاقی 0
3-فراهم کردن زمینه های مناسب مادی ومعنوی برای شناسایی وتبیین وتکریم مقام استادان دردانشگاه وجامعه ازدیدگاه اسلام به منظور تشویق وترغیب آنان وافزایش نشاط وتحرک علمی واجتماعی 0
4-برنامه ریزی به منظورتوام ساختن فعالیتهای آموزشی وپژوهشی اعضای هیئت علمی بانقش تربیتی واخلاقی آنان درمراکزآموزشی وسطح جامعه 0
5-ارتقای سطح دانش ومعرفت دینی ،سیاسی واجتماعی استادان متناسب بارشته تخصصی ،علایق وتجارت آنان 0
6-قانونمندکردن فعالتیهای سیاسی وفرهنگی استادان به منظورفراهم آوردن محیطی سالم وآزادومطمئن برای بحث وگفتگووارتقای اندیشه دینی وایفای نقش موثرآنان 0
7-نظارت وارزیابی مستمرعلمی ،اخلاقی واجتماعی اعضای هیئت علمی 0
2:دانشجو
1-ارتقای سطح بینش اسلامی واعتقادی دانش آموزان برای ورودبه آموزش عالی باتوجه به پیوستگی وتلازم میان نظام آموزش عالی بانظام آموزش وپرورش 0
2-گسترش وتقویت ایمان واعتقاداسلامی ،تهذیب وتزکیه نفس واعتلای عقلانی وعلمی دانشجویان 0
3-تقویت روحیه آرمان گرایی ،کمال جویی ،نقادی ،آزادگی ،ایثارگری ، مشارکت جویی ،حقیقت جویی وتشویق وتقویت احساس مسئولیت اجتماعی دانشجویان 0
4-ارتقای سطح دانش وبینش سیاسی واجتماعی دانشجویان وتجهیزآنان باتواناییهاوقابلیتهای موردنیازبرای تحلیل مسایل جامعه وجهان درجهت تحقق آرمانهای اسلامی 0
5-تشویق وزمینه سازی به منظورمادام العمرتلقی کردن تحصیل علم به عنوان یک ارزش وفریضه اسلامی 0
6-قانونمندکردن فعالیتهای فرهنگی وسیاسی دانشجویان به منظور فراهم آوردن محیطی سالم وآزادومطمئن برای بحث وگفتگووتحرک و فعالیت وارتقای اندیشه دینی 0
7-حل مشکلات اجتماعی ومعیشتی دانشجویان به منظورفراهم آوردن بستر لازم برای فعالیتهای علمی ،فرهنگی ودینی آنان 0
8-نظارت وارزیابی هدفمندومستمرعلمی واخلاقی دانشجویان وتوصیه و تاکیدبرخودارزیابی آنها0
3:نظام برنامه ریزی فرهنگی
1-احیاوحفظ وترویج فرهنگ اصیل اسلام درمحیطهای علمی بااستفاده از روشهای کارآمدوهماهنگ باشئون محیطهای علمی 0
2-توجه به مبانی اسلامی درتدوین نظام برنامه ریزی فرهنگی به منظورتحقق آرمانهاوارزشهای انقلاب اسلامی 0
3-توجه وتاکیدبرتوام بودن نظاک برنامه ریزی فرهنگی بانظام برنامه - ریزی درسی ،آموزشی ،پژوهشی ومدیریت 0
4-توجه به ملازمات وپیوستگی نظام آموزش وپرورش بانظام آموزش عالی دربرنامه ریزی های فرهنگی 0
5-زمینه سازی به منظورایجادتوانایی بحث وگفتگوونقدوارزیابی سایر فرهنگهاوتمدنها0
6-توجه به مقتضیات زمان ونیازهاوعلائق ورشته های تحصیلی دانشجویان دربرنامه ریزی های فرهنگی وارائه چهره ای متین وجذاب ازآرمانها وارزشهای اسلامی 0
7-رعایت ویژگیهای معماری اسلامی وملی درطراحی فضاهای کالبدی دانشگاه 0
8-توجه واهتمام ویژه به احداث مساجدونمازخانه هادرمراکزآموزشی واختصاصی امکانات وتسهیلات درخورشان به آن 0
9-توجه به حفظ عفاف درمراکزآموزشی بویژه روابط بین دانشجویان دختروپسروتلاش درجهت فراهم کردن زمینه های مناسب برای این منظور ازقبیل تفکیک کلاسهای دختران وپسران وکاهش اختلاط آنها0
10-هماهنگی درسیاستگذاری فرهنگی مراکزعلمی بارعایت مقتضیات اجرایی 0
11-نظارت وارزیابی هدفمندومستمربرنامه ریزی فرهنگی 0
4:متون وبرنامه ریزی درسی
1-طراحی نظام آموزشی ،تدوین متون وبرنامه های درسی درتمامی شاخه های علوم براساس جهان بینی الهی وپژوهش درپدیده های هستی به منظورشناخت وشناساندن آیات الهی درجهان 0
2-توجه به هماهنگی وهمسویی علم ودین درطراحی وتدوین برنامه هاو متون درسی 0
3-بازنگری نظام برنامه ریزی درسی واصلاح وتدوین متون درسی با استفاده ازروشهای نوین وکارآمدعلمی ومفاهیم وارزشهای اسلامی 0
4-طراحی وتدوین متون وبرنامه های درسی براساس میانی اسلامی بویژه دررشته های علوم انسانی 0
5-هدایت نظام برنامه ریزی درسی به سمت تقویت فضایل اخلاقی واجتماعی پرورش قدرت ابداع وابتکارواعتمادبه نفس وایجادباوربه مبانی دینی والتزام به مسئولیتهای اجتماعی 0
6-توجه وتاکیدبرهماهنگی وتناسب متون اخلاق ومعارف اسلامی بانیازهای جدیدورشته های تحصیلی 0
7-بازشناسی ومعرفی مواریث ومفاخرعلمی ،فرهنگی ،تاریخی ومعاصرو بهره گیری ازآنهادرتدوین برنامه هاومتون درسی برای تقویت روحیه خودباوری واستقلال خواهی 0
8-تدوین نظام جامع نظارت وارزیابی هدفمندومستمرمتون وبرنامه های آموزشی ودرسی 0
5:نظام برنامه ریزی آموزشی وپژوهشی
1-اصلاح وتدوین نظام برنامه ریزی آموزشی وپژوهشی باتوجه به نیازهای جامعه وتحولات روزافزون علوم ،باتاکیدبرگسترش مرزهای دانش وبر اساس مبانی اسلامی 0
2-توجه ویژه به اهمیت رشته های علوم انسانی درتربیت وانسان سازی وتاثیرات مثبت ومنفی آنهادرتحولات فرهنگی باعنایت به وجودقابلیتها وظرفیتهای فراوان درکشور0
3-ایجادهماهنگی وتناسب بین نظام آموزشی وپژوهشی آموزش وپرورش و آموزش عالی باتوجه به ملازمت وپیوستگی آنها0
4-افزایش انعطاف پذیری به منظورپاسخگویی به نیازهاوتحولات علمی و اجتماعی 0
5-بهره گیری ازتجارب علمی درسطوح ملی وبین المللی بویژه تجارب حوزه های علوم دینی 0
6-توجه به هماهنگی وهمسویی علم ودین دربینش اسلامی درطراحی و تدوین برنامه های آموزشی وپژوهشی 0
7-تقویت روحیه تحقیق وتتبع ،آموزش تفکرمنتقدانه ،استفاده از فن آوریهای نوین آموزشی وارائه الگوهای جدیدبه منظورایجادواصلاح درروشهای تدریس وپژوهش 0
8-برنامه ریزی آموزشی وپژوهشی براساس پژوهشهای علمی وایجادتعادل وتناسب میان آموزش وپژوهش دربرنامه هاومتون 0
9-نظارت وارزیابی هدفمندبرنامه ریزی آموزشی وپژوهشی 0
6:مدیریت
1-توجه وتاکیدبرتقویت ارزشهای اسلامی وانقلابی ،تعهداجتماعی ، زمان شناسی ،قانونمندی ،تفاهم واحترازازخودمحوری درطراحی وهدایت نظام مدیریتی 0
2-اصلاح وطراحی نظام جامع وهماهنگ مدیریت براساس ایجادتعادل در فعالیتهای آموزشی ،پژوهشی واجتماعی باتوجه وتاکیدبرحذف مراکز موازی تصمیم گیری ،رایزنی ومشورت بامسوولان ودست اندرکاران وجلب مشارکت دانشگاهیان 0
3-اعتمادبه مدیران وایجادزمینه های ضروری استقلال عمل درحوزه های مدیریتی برای افزایش توان رقابت سالم ورشدپیشرفت 0
4-تربیت وانتخاب مدیرانی متعهدومتخصص باتاکیدبرشایسته سالاری 0
5-توجه به نقش الگویی استادان دررفتارسازی دانشجویان والگوسازی براساس آن نقش ازطریق شناسایی ومعرفی وتشویق مدیران ،استادان ، دانشجویان وکارمندان شایسته براساس شاخصه های مدیریت درنظام اسلامی
6-تقویت زمینه های نظری وعلمی برای اصلاح مداوم روشهای مدیریتی و افزایش کارآمدی آنهابه منظورتحقق ارزشهای اسلامی ومعیارهای انقلابی
7-نظارت وارزیابی هدفمندومستمربه منظورتقویت ابعادعلمی واسلامی مدیریت مراکزآموزشی وعلمی 0
خاتمه :
رعایت اصول حاکم بردانشگاههاوسیاستهای راهبردی مربوط به هریک ازمولفه ها،آثارونتایجی رابه بارمی آوردکه به صورت شاخصهایی قابل بررسی واندازه گیری است 0مهمترین شاخصهای مربوط به اصول وسیاستهای عمومی دانشگاههاعبارت است از:
1-افزایش سهم کشوردرابداعات واختراعات واکتشافات علمی 0
2-کاهش وابستگی کشوربه بیگانگان بویژه درزمینه علوم وصنایع و فن آوری 0
3-ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه وافزایش التزام عملی به مقررات وقوانین 0
4-گسترش زمینه های بحث وگفت وگوی سازنده وآمادگی برای پذیرش آرای صحیح دیگران 0
5-افزایش دانش آموختگان متعهد،متقی ،فاضل ،شجاع وحساس به سرنوشت کشور0
همچنین رعایت اصول وارزشهای اسلامی درسیاستهای مربوط به مولفه های مختلف دانشگاههاوسایرمراکزآموزشی نتایجی رابه بارمی آوردکه به صورت شاخصهایی قابل بررسی واندازه گیری می توان ارائه کردو مهمترین آنهاازاین قراراست :
1-افزایش باورعمومی نسبت به عقایداسلامی واعتلای روح معنویت و مکارم وفضائل اخلاقی 0
2-افزایش میزان تعهدعملی نسبت به احکام وارزشهای اسلامی وآرمانهای انقلاب 0
3-فراهم شدن زمینه های مشارکت هرچه بیشتردرانجام برنامه های دینی واخلاقی 0
4-بالارفتن توان فکری وروحی برای دفاع موثرومعقول ازدستاوردهای انقلاب ومبارزه باتهاجم فرهنگی 0
رییس جمهورورییس شورای عالی انقلاب فرهنگی -سیدمحمدخاتمی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 462

تاریخ تصویب : 1379/02/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.