×

قانون موافقتنامه بین ایران و عراق راجع به مقررات مربوط به کشتیرانی در شط العرب

قانون موافقتنامه بین ایران و عراق راجع به مقررات مربوط به کشتیرانی در شط العرب

قانون-موافقتنامه-بین-ایران-و-عراق-راجع-به-مقررات-مربوط-به-کشتیرانی-در-شط-العرب

وکیل


ماده واحده - موافقت نامه بین ایران و عراق راجع به مقررات مربوط به کشتیرانی در شط العرب که در تاریخ 26 دسامبر 1975 (5 دی ماه 2534 شاهنشاهی ) در بغداد به امضا رسیده است و مشتمل بر یک مقدمه و بیست و دو ماده و دو نامه ضمیمه موافقتنامه می باشد تصویب و اجازه مبادله اسناد تصویب آن داده می شود.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن موافقتنامه ضمیمه پس از تصویب مجلس سنا در جلسه روز چهارشنبه 19/3/2535، در جلسه روز سه شنبه بیست و پنجم خرداد ماه دو هزار و پانصد و سی و پنج شاهنشاهی به تصویب مجلس شورای ملی رسیده
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی

موافقتنامه بین ایران و عراق راجع به مقررات مربوط به کشتیرانی در شط العرب
طبق روح توافق الجزیره مورخ 6 مارس 1975 و پروتکل راجع به تعیین مرز رودخانه ای بین ایران و عراق مورخ 13 ژوئن 1975 ، امضا شده در بغداد و در اجرای ماده 8 پروتکل مذکور که ضمن آن تنظیم مقررات کشتیرانی در شط العرب بر اساس تساوی حقوق طرفین پیش بینی گردیده و به منظور حمایت از منافع مشترک در مورد کشتیرانی در شط العرب از نقطه ای که مرز زمینی بین دو کشور وارد شط مذکور می گردد و تا دریا امتداد می یابد و با الهام از روح همجواری و همکاری صادقانه ، طرفین متعاهدین نسبت به مقررات ذیل توافق نمودند.
بخش اول ، برنامه مشترک
ماده 1 - طرفین متعاهدین ، برنامه مشترکی برای تامین امنیت و تداوم کشتیرانی در شط العرب تنظیم می نمایند.
بخش دوم - دفتر مشترک هماهنگی
ماده 2 - 1 - طرفین متعاهدین ، به منظور تامین کشتیرانی در شط العرب یک دفتر دائمی تحت عنوان "دفتر مشترک هماهنگی " متشکل از تعداد مساوی از نمایندگان ایران و عراق ، تاسیس خواهند نمود.
2 - حکومت هر یک از طرفین متعاهدین سه کارشناس که دو نفر آنها از شرایط محلی اطلاع کامل خواهند داشت به عنوان نماینده در دفتر مشترک هماهنگی منصوب خواهند نمود. انتصاب نمایندگان مذکور طی یک ماه متعاقب لازم الاجرا شدن این موافقتنامه انجام خواهد شد. هر یک از دو حکومت می تواند همچنین تعدادی عضو علی البدل منصوب نماید.
3 - دفتر مشترک هماهنگی سالانه دو جلسه خواهد داشت . در صورت لزوم دفتر به ابتکار خود یا به در خواست یکی از دو حکومت جلسات دیگری تشکیل خواهد داد. اولین جلسه دفتر مشترک هماهنگی طی یک ماه متعاقب انتصاب نمایندگان مذکور تشکیل خواهد شد.
4 - در صورتی که طرفین به نحو دیگری توافق ننموده باشند ، دفتر مشترک هماهنگی ، به طور متناوب هر دو سال در یکی از بنادر طرفین متعاهدین واقع در قسمت فوق الاشعار شطالعرب مستقر خواهد شد. ریاست دفتر با نماینده دولتی است که این بندر در سرزمین او واقع می باشد.
5 - دفتر مشترک هماهنگی مقررات داخلی خود را ضمن اجلاس اولیه خود تنظیم خواهد نمود. دفتر همچنین اساسنامه دبیرخانه خود را تدوین می نماید و می تواند وظایفی را که مقتضی تشخیص دهد به آن محول کند.
ماده 3 - دفتر مشترک هماهنگی صلاحیت خواهد داشت تا
1 - طرح برنامه مشترک مذکور در ماده 1 این موافقتنامه را تنظیم نموده و پس از تصویب حکومتهای طرفین متعاهدین آن را به موقع اجرا گذارد.
2 - مسیر اصلی کشتیرانی را نگهداری نموده و به انجام عملیات مربوط به کشتیرانی رودخانه ای از قبیل لایروبی و علامتگذاری و نقشه برداری عمومی و عمق سنجی و مطالعات هیدرولیک و هیدروگرافیک (آب نگاری و آب شناسی ) مبادرت نماید.
3 - تعرفه های مشترک قابل وصول در مورد انجام خدمات را تنظیم کند.
4 - درباره بهبود کشتیرانی در شطالعرب به مقامات ذیصلاحیت هر یک از طرفین متعاهدین توصیه نماید.
5 - سایر مسائلی را که از طرف حکومتهای طرفین متعاهدین درباره کشتیرانی در شطالعرب پیشنهاد گردد بررسی نماید.
6 - بر کلیه مقررات مربوط به جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتیرانی در شطالعرب نظارت کند.
7 - اعتراضات مطروحه را طبق ماده 12 بررسی نموده و به طرفین متعاهدین توصیه های لازم را بنماید.
8 - مقررات مربوط به کشتیرانی در شطالعرب را طی یک ماه متعاقب تشکیل دفتر بر اساس اصل تساوی حقوق طرفین طبق مفاد موافقتنامه حاضر تنظیم نماید.
ماده 4 - 1 - طرفین متعاهدین هر یک دارای یک رای در دفتر مشترک هماهنگی خواهند بود.
2 - هرگاه دفتر مشترک هماهنگی درباره مسائل مذکور در ماده 3 به توافق نرسد حکومتهای طرفین اهتمام خواهند نمود نسبت به آن مسائل هر چه زودتر توافق نمایند.
ماده 5 - حکومتهای طرفین متعاهدین به درخواست دفتر کارمندان و کارشناسان ایرانی و عراقی که مورد نیاز دبیرخانه دفتر مشترک هماهنگی باشند به تعداد متساوی تعیین می نمایند.
بخش سوم - اقدامات مربوط به امنیت کشتیرانی
ماده 6 - کلیه عملیات لایروبی و نگهداری علائم و نقشه برداری از کانال های قابل کشتیرانی در آن قسمت از شطالعرب که در پروتکل راجع به تعیین مرز و رودخانه ای بین ایران و عراق امضا شده در بغداد در تاریخ 13 ژوئن 1975 تصریح گردیده است مشترکا به وسیله طرفین متعاهدین از مجرای دفتر مشترک هماهنگی و طبق بند 2 ماده 3 موافقتنامه حاضر ، انجام خواهد شد.
ماده 7 - 1 - کانال قابل کشتیرانی در شطالعرب به علائم نصب شده روی زمین و در آبهای شطالعرب مجهز خواهد بود. این علائم باید با ضوابط بین المللی مقرر برای تامین امنیت کشتیرانی مطابقت داشته باشند.
2 - به منظور اجرای موافقتنامه حاضر ، اصطلاح "علائم " مذکور در بند 1 فوق شامل کلیه فانوسهای اعلام خطر و گوی های شناور و علائم ضد مه و فانوسهای رادیویی است که راهنماییهای لازم را برای تامین امنیت کشتیرانی در دسترس پیلوتها می گذارد.
ماده 8 - 1 - مقامات هر یک از طرفین متعاهدین متعهد می شوند که طبق قوانین و مقررات خود در قسمتی از شطالعرب که در حیطه سلطه آنها قرار دارد عملیات مشروحه زیر را انجام دهند. این مقامات شرح عملیات را به اطلاع دفتر مشترک هماهنگی و همچنین مقامات ذیصلاحیت طرف متعاهد دیگر خواهند رسانید.
الف - تعیین علائمی که دچار نقص فنی شده .
ب - تعیین موقت کشتیهای غرق شده و بلای نشسته و یا دچار نقص فنی شده .
ج - جمع آوری بقایا و مین ها و مهمات و مواد خطرناک .
د - جمع آوری سایر موانع کشتیرانی .
2 - مقامات صلاحیتدار هر یک از طرفین متعهد می شوند به منظور جمع آوری موانع کشتیرانی در شطالعرب با دفتر مشترک هماهنگی همکاری نمایند.
3 - هرگاه یک کشتی در شطالعرب بلای بنشیند و یا دچار نقص فنی و یا مواجه با خطری گردد مقامات صلاحیتدار طرفین متعاهدین مکلف خواهند بود کمکهای فوری لازم را جهت نجات آن مبذول داشته و مراتب را به اطلاع دفتر مشترک هماهنگی برسانند.
بخش چهارم - مقررات مالی
ماده 9 - 1 - دفتر مشترک هماهنگی ، بودجه لازم جهت انجام وظایف خود را به خصوص درباره مواد زیر تنظیم خواهد نمود.
الف - تهیه نقشه .
ب - عملیات لایروبی .
ج - علامتگذاری .
د - اداره و پرسنل .
ه - تهیه و اجرای طرح و برنامه مشترک .
دفتر مشترک هماهنگی ، بودجه تنظیم شده به شرح فوق را جهت تصویب به مقامات ذیصلاحیت هر یک از طرفین متعاهدین تسلیم می نمایند و توصیه ها و پیشنهادات لازم را در این مورد به عمل می آورد. دفتر هرساله طبق مقررات حسابرسی مورد قبول طرفین ، به حسابهای خود رسیدگی می نماید. یک نفر حسابرس متخصص تعیین شده از جانب طرفین ترازنامه سالانه دفتر مشترک هماهنگی را بررسی خواهد نمود.
2 - تعرفه های اخذ شده به وسیله دفتر مشترک هماهنگی حتی المقدور به نحوی محاسبه خواهد شد که هزینه های دفتر مشترک هماهنگی را تامین نماید. هرگاه هزینه از درآمد تجاوز نماید طرفین متعاهدین متساویا این کمبود را جبران خواهند نمود.
3 - درآمدهای اضافی ناشی از عملیات مذکور در بند 1 این ماده طبق توصیه دفتر مشترک هماهنگی و پس از تصویب دو حکومت برای بهبود کشتیرانی در شطالعرب به مصرف خواهد رسید.
ماده 10 - عوارض فقط در قبال خدماتی که نسبت به کشتی ها انجام شود قابل مطالبه می باشند.
درآمدهای ناشی از پلوتاژ کشتیها یا خدمات دیگر و همچنین درآمدهای ناشی از خدمات انجام شده توسط هر یک از طرفین متعاهدین در مناطق بندری از جانب طرف متعاهدی دریافت خواهد گردید که پیلوتاژ کشتیها را تامین و یا خدمات فوق الذکر را انجام داده است .
بخش پنجم - اخطارها و الزامات
ماده 11 - طرفین متعاهدین ، متعهد می شوند از مبادرت بهر اقدام که منجر به مختل یا محدود نمودن و یا ایجاد موانع برای کشتیرانی در شطالعرب گردد احتراز نمایند.
ماده 12 - 1 - هر یک از طرفین متعاهدین حق دارد علیه کلیه اقداماتی که برای کشتیرانی موانعی ایجاد نماید و طرف دیگر در شرف اجرای آن اقدامات در شطالعرب بوده و یا این اقدامات در دست اجرا باشد ، اعتراض نماید ، مشروط بر اینکه اعتراض مبتنی بر نقض وظایف ناشی از موافقتنامه حاضر باشد. دفتر مشترک هماهنگی این اعتراضات را طبق مفاد بند 7 ماده 3 موافقتنامه حاضر مورد رسیدگی قرار خواهد داد.
2 - اعتراضات مذکور در بند 1 ، پس از انقضای مدت پنج سال از تاریخ اجرای عملیات که منجر به نتایج خسران آور گردیده است مسموع نخواهد بود.
بخش ششم ، مقررات مربوط به صلاحیت
ماده 13 - مقررات مشروحه ذیل در مورد تعیین صلاحیت حقوقی هر یک از طرفین متعاهدین در شطالعرب قابل اجرا است .
1 - کشتیهای عراقی تابع قوانین و عراق و کشتیهای ایرانی تابع قوانین ایران ، خواهند بود.
2 - کشتیهای کشورهای ثالث تابع قوانین و مقررات زیر خواهند بود:
الف - قوانین و مقررات دولت اولین بندر مقصد ، هنگامی که کشتیها از دریا می آیند.
ب - قوانین و مقررات دولت آخرین بندر ، هنگامی که کشتیها به سوی دریا حرکت می کنند
ج - قوانین و مقررات دولت بندر مقصد ، هنگامی که کشتیها بین دو بندر شطالعرب حرکت می کنند.
ماده 14 - 1 - مقررات ماده 13 هم در مورد صلاحیتهای اداری و هم در مورد صلاحیتهای حقوقی مجراست .
2 - مامورین پلیس هر یک از طرفین متعاهدین می توانند طبق قوانین ملی خود تدابیری بجای مامورین پلیس طرف متعاهد دیگر ، برای رفع یک خطر حتمی و قریب الوقوع و یا به منظور اجابت درخواست ماموریت اخیرالذکر در موارد ذیل اتخاذ نمایند.
الف - تدابیری که اتخاذ آن نمی تواند بوقت دیگری موکول شود.
ب - بازرسی در مورد مدارک هویت و یا مدارک دیگر.
ج - بازرسی در مورد احراز هویت کشتیها.
د - تامین دلیل .
این مامورین مکلفند بدون تاخیر مقامات پلیس طرف متعاهد صالح را از نتایج حاصله مطلع نموده و صورت جلسات و سایر مدارکی را که تنظیم نموده اند در اختیار آنان قرار دهند. صورت جلسات تنظیم شده طبق بند حاضر. دارای همان ارزش حقوقی مترتب به صورت جلسات تنظیمی توسط مامورین طرف متعاهد دیگر خواهند بود.
بخش هفتم - تصادم
ماده 15 - قواعد بین المللی مربوط به تصادم در دریا با توجه به مقررات خاص تنظیمی از طرف دفتر مشترک هماهنگی طبق بند 8 ماده 3 نسبت به کشتیرانی در شطالعرب مجرا خواهد بود.
بخش هشتم - کنترل بهداشتی
ماده 16 - کنترل بهداشتی کشتیها توسط مقامات طرف متعاهد بندر مقصد ، انجام خواهد شد.
بخش نهم - نجات
ماده 17 - قواعد بین المللی مربوط به سلامت اشخاص در دریا ، با توجه به مقررات خاص تنظیمی به وسیله دفتر مشترک هماهنگی بر طبق بند 8 ماده 3 ، نسبت به کشتیرانی در شطالعرب مجراست .
بخش دهم - پلوتاژ
ماده 18 - 1 - پیلوتاژ برای کلیه کشتیها در شطالعرب الزامی است . معهذا کشتیهای جنگی طرفین متعاهدین از شمول این الزام مستثنی می باشند. ممکن است بعضی از کشتیهای دولتی و بعضی از کشتیهای با ظرفیت کم را نیز طبق ضوابط تعیین شده از طرف دفتر مشترک هماهنگی ، از این الزام معاف نمود.
2 - خدمات پیلوتاژ برای کشتیهایی که از دریا می آیند یا عازم آن می باشند. هرگاه این کشتیها عازم یک بندر ایرانی بوده یا آن را ترک می کنند توسط مقامات ایرانی تامین می گردد و در صورتی که این کشتیها عازم یک بندر عراقی باشند یا آن را ترک کنند از طرف مقامات عراقی تامین خواهد شد.
3 - پیلوتاژ کشتیهایی که بین بنادر ایرانی و بنادر عراقی تردد می کنند. توسط پیلوتهایی انجام خواهد شد که دارای تابعیت دولت بندر مقصد باشند.
4 - طرفین متعاهدین ، متعهد می شوند حسب تقاضای یکی از آنها در هر زمان که امکان داشته باشد ، پیلوتاژ کشتیهایی را که عازم بندر طرف دیگر بوده یا آن را ترک می کنند با پیلوتهایی که از طرف مقامات ذیصلاحیت خود مجاز شناخته شده باشند تامین نمایند.
5 - هر یک از طرفین متعاهدین ، در بنادر واقع در سرزمین خود خدمات پیلوت های باراندازها را تامین خواهد نمود.
6 - طرفین متعاهدین ، متعهد می شوند به تعلیم و استخدام پیلوتهایی که دارای تابعیت یکی از دولتین نباشد. مبادرت نکند. در مقررات مربوط به کشتیرانی در شطالعرب ، مذکور در بند 8 ماده 3 ضوابط و مقررات لازم جهت استخدام پیلوت نیز تعیین خواهد گردید.
بخش یازدهم - پرچم
ماده 19 - هر کشتی بهنگام ورود به شطالعرب و یا حین تردد بین بنادر آن پرچم دولت بندر مقصد را بر خواهد افراشت . بهنگام حرکت به سوی دریا کشتی پرچم دولتی را که بندر آن را ترک کرده است ، بر خواهد افراشت . به هنگام حرکت به سوی دریا کشتی پرچم دولتی را که بندر آن را ترک کرده است ، بر خواهد افراشت .
بخش دوازدهم - قلمرو اجرا
ماده 20 - مقررات موافقتنامه حاضر نسبت به آن قسمت از شطالعرب مصرح در ماده 2 پروتکل راجع به تعیین مرز رودخانه ای بین ایران و عراق که در تاریخ 13 ژوئن 1975 در بغداد امضا شده ، مجرا می باشد.
بخش سیزدهم - حل اختلافات
ماده 21 - در صورت بروز اختلافات درباره تفسیر یا اجرای موافقتنامه حاضر ، طرفین متعاهدین طبق مقررات پیش بینی شده در ماده 6 عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق مورخ 13 ژوئن 1975 امضا شده در بغداد بحل و فصل آن مبادرت خواهند نمود.
ماده 22 - موافقتنامه حاضر از جانب هر یک از طرفین متعاهدین طبق قوانین داخلی خود به تصویب خواهد رسید و از تاریخ مبادله اسناد تصویب لازم الاجرا خواهد شد.
بغداد ، به تاریخ 26 دسامبر 1975 از طرف دولت شاهنشاهی ایران - عباسعلی خلعتبری
از طرف دولت جمهوری عراق - سعدون حمادی 26 دسامبر 1975

جناب آقای وزیر
افتخار دارد پیشنهاد نماید که در اسرع وقت ممکن یک کمیته موقت به منظور تنظیم مقررات مربوط به کشتیرانی در شطالعرب بر اساس تساوی حقوق طرفین تشکیل گردد. این مقررات طبق بند 8 ماده 3 موافقتنامه به وسیله دفتر مشترک هماهنگی به تصویب خواهد رسید. توافق حاصل است که تا تصویب این مقررات به وسیله دفتر مشترک هماهنگی کشتیرانی در شطالعرب موقتا تابع مقررات منضم به نامه حاضر باشد.
با تقدیم احترامات فائقه - عباسعلی خلعتبری - وزیر امور خارجه ایران 26 دسامبر 1975

جناب آقای وزیر
افتخار دارد وصول نامه مورخ امروز شما را که مضمون آن به قرار زیر است اعلام دارم .
جناب آقای وزیر
افتخار دارد پیشنهاد نماید که در اسرع وقت ممکن یک کمیته موقت به منظور تنظیم مقررات مربوط به کشتیرانی در شطالعرب بر اساس تساوی حقوق طرفین تشکیل گردد. این مقررات طبق بند 8 ماده 3 موافقتنامه به وسیله دفتر مشترک هماهنگی به تصویب خواهد رسید. توافق حاصل است که تا تصویب این مقررات به وسیله دفتر مشترک هماهنگی ، کشتیرانی در شطالعرب موقتا تابع مقررات منضم به نامه حاضر باشد.
با اعلام قبول مضمون نامه فوق الذکر از طرف حکومت عراق مراتب احترامات فائقه خود را تقدیم می دارد.
سعدون حمادی وزیر امور خارجه - عراق 26 - دسامبر 1975

جناب آقای وزیر:
افتخار دارد به اطلاع برساند که به لحاظ علل فنی ، دولت شاهنشاهی ایران توافق می نماید که عملیات لایروبی و نصب علائم آبی ، پیش بینی شده در ماده 6 موافقتنامه بین ایران و عراق راجع به مقررات مربوط به کشتیرانی در شطالعرب ، به مدت هفت سال از تاریخ لازم الاجرا شدن موافقتنامه فوق الذکر به مقامات صلاحیت دار عراقی که از طرف دولتین ایران و عراق اقدام خواهند نمود محول گردد.
طرفین یک سال قبل از انقضای مهلت مزبور ، درباره اجرای ماده 6 فوق الذکر با یکدیگر مشورت خواهند نمود.
مسلم است که هزینه عملیات انجام شده به وسیله مقامات عراقی که کلا توسط دفتر مشترک هماهنگی پرداخت خواهد شد. طرفین طبق قوانین داخلی خود نامه حاضر را همزمان با موافقتنامه بین ایران و عراق راجع به مقررات مربوط به کشتیرانی در شطالعرب به تصویب خواهند رسانید.
با تقدیم احترامات فائقه - عباسعلی خلعتبری - وزیر امور خارجه ایران 26 دسامبر 1975

جناب آقای وزیر:
افتخار دارد وصول نامه مورخ امروز شما را که مضمون آن به شرح زیر است ، اعلام دارد:
جناب آقای وزیر
افتخار دارد به اطلاع برساند که به لحاظ علل فنی ، دولت شاهنشاهی ایران توافق می نماید که عملیات لایروبی و نصب علائم آبی ، پیش بینی شده در ماده 6 موافقتنامه بین ایران و عراق راجع به مقررات مربوط به کشتیرانی در شطالعرب به مدت هفت سال از تاریخ لازم الاجرا شدن موافقتنامه فوق الذکر به مقامات صلاحیت دار عراقی که از طرف دولتین ایران و عراق اقدام خواهند نمود محول گردد طرفین یک سال قبل از انقضای مهلت مزبور ، درباره اجرای ماده 6 فوق الذکر با یکدیگر مشورت خواهند نمود. مسلم است که هزینه عملیات انجام شده به وسیله مقامات عراقی کلا توسط دفتر مشترک هماهنگی پرداخت خواهد شد. طرفین طبق قوانین داخلی خود نامه حاضر را همزمان با موافقتنامه بین ایران و عراق راجع به مقررات مربوط به کشتیرانی در شطالعرب به تصویب خواهند رسانید.
با تقدیم احترامات فائقه :
با اعلام قبول مضمون نامه فوق الذکر از طرف حکومت عراق ، مراتب احترامات فائقه را تقدیم می دارد.
سعدون حمادی - وزیر امور خارجه عراق
موافقتنامه فوق مشتمل بر یک مقدمه و بیست و دو ماده و دو نامه ضمیمه منضم به قانون موافقتنامه بین ایران و عراق راجع به مقررات مربوط به کشتیرانی در شطالعرب می باشد.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی




نوع : قانون

شماره انتشار : 9189

تاریخ تصویب : 1355/03/25

تاریخ ابلاغ : 1355/04/23

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.